Ostatky ctih. Jana Valaamského |
úterý 26. května 2020
Ctihodný starec a schiigumen
Jan (Aleksejev) Valaamský
(1873 – 1958)
památka 23. května / 5. června
Ctihodný starec Jan se narodil 14. ledna roku 1873 jako Ivan
Aleksejevič Aleksejev ve vesnici Gubka v Tverském újezdu (Tverské
gubernie). Do nejbližšího města Lichoslavl to bylo několik desítek kilometrů
cesty, přičemž do nejbližšího chrámu ve vesnici Ilinskoje bylo třeba ujít dva
kilometry. Tento vzdálený chrám se pro něj stal chrámem jeho dětství, ale i
dospívání, a poznamenal jeho cestu víry. Na dvoře chrámu stála škola, kde
budoucí starec započal své první krůčky ve víře, v poznání Boha a v učení
Církve.
Jeho cesta k přijetí mnišství ve Valaamském monastýru
Proměnění Páně byla poznamenána dvěma mezníky, jednak Nilovou poustevnou[1],
a také Petrohradem, kde se nacházela dvě zastupitelství (podvorje) Valaamského
monastýru Proměnění Páně i s chrámy. Do Nilovy poustevny podnikl Ivan ještě
jako mladík celkem tři poutě a poté odešel z rodné vesnice ke svému
bratrovi do Petrohradu, u kterého pracoval v restauraci. Přese všechny
pracovní povinnosti se mu přece jen podařilo odejít na pouť do Valaamského
monastýru, kde potom dokonce pobyl i pár let; kvůli vojenské povinnosti se však
musel vrátit domů. Po čtyřleté službě a dvouletém pobývání v rodné vesnici
konečně Jan dostal od svých rodičů požehnání na cestu mnišského života, a roku
1901 tedy vstoupil do Valaamského monastýru Proměnění Páně; za dalších pět let,
v prosinci roku 1906, byl přijat jako poslušník (novic) monastýrského
bratrstva.
Na počátku 20. století prožíval Valaamský monastýr období
rozkvětu. Počet jeho obyvatel, mnichů, poslušníků a těch, kteří pracovali na
rozlehlém hospodářství celého monastýrského komplexu na souostroví Valaam v
severní části Ladožského jezera, dosáhl téměř 1400 osob. Roku 1910 přijal
poslušník Ivan mnišský postřih se jménem Jakinth. Mnich Jakinth si plnil své
mnišské povinnosti, v monastýru, v jeho skitech i na zastupitelství
monastýru v Petrohradě, přesto nejvíce ze všeho tíhl k životu
v modlitebním tichu. Po osmnácti letech v monastýru našel svůj
mnišský domov ve Skitu sv. Jana Křtitele[2].
Jeho poustevnický život ve skitu trval šest let. Po Bolševické revoluci v roce
1917 se v důsledku změn státních hranic ocitl v emigraci ve Finsku.
V tomto období roku 1921 byl otec Jakinth rukopoložen na
jerodiákona, poté na jeromonacha a nakonec ustanoven igumenem a představeným
Trojicko-trifonovského Pečengského monastýru, který se nachází na břehu
Severního ledového oceánu[3].
Takto sloužil až do roku 1932, kdy se vrátil do Valaamského monastýru a hned
poté do Skitu sv. Jana Křtitele. V následném roce 1933, ve svých 60
letech, přijal velkou schimu se jménem Jan. Přebýval ve svém milovaném Skitu
sv. Jana Křtitele, obklopen blahým tichem a krásou přírody, měl možnost zcela
se ponořit do učení svatých Otců a oddat se modlitbě mysli.
V létě roku 1937 musel otec Jan odejít ze skitu do
monastýru, protože byl ustanoven duchovníkem bratří, přijímal zpovědi poutníků
a také sloužil monastýrské bohoslužby. V době Zimní války[4] byl
Valaamský monastýr bombardován ze strany Sovětských vojsk, v březnu roku
1940, po podepsání tzv. Moskevské mírové smlouvy, byla ukončena 104 dní
trvající Zimní válka. Podepsáním této smlouvy Finsko podstoupilo 11 % svého
území Sovětskému svazu. Byla však zachována finská nezávislost a ukončeny
pokusy SSSR o anexi země. Souostroví Valaam pak přešlo pod kontrolu SSSR a otec
Jan musel opustit rodný monastýr, když spolu s dalšími bratry odešel do
Finska.
Ve Finsku bylo nalezeno pro monastýr nové, vhodné místo poblíž
městečka Pappiniemi, v blízkosti jezera Juojärvi. Později monastýr získal
pojmenování „Nový Valaam“ (Uusi Valamo). Opuštěnost místa, malebná příroda,
lesy, všechno toto bratřím připomínalo opuštěný rodný Valaam. Starec se
nastěhoval do jednoho pokoje dvoupatrového domu. A i zde, na Novém Valaamu,
schiigumen Jan nesl poslušenství duchovníka. Starec zpovídal bratry monastýru,
místní věřící i poutníky. Když měl volný čas, tak vždy pomáhal při společných
pracích, v létě na poli, v zimě při sekání dřeva. Když měl čas jen
sám pro sebe, naplňoval ho tím, že odpovídal na mnohé dopisy od svých
duchovních dětí, které mu přicházely až do samé jeho smrti. Tyto dopisy získaly
velikou oblibu ještě za jeho života a byly vydány knižně jeho duchovními dětmi,
nejprve finsky a později i rusky.
Ve svých poučeních, která v těchto dopisech psal svým
duchovním dětem, stejně jako ve svém životě se otec Jan držel otevřenosti a
upřímnosti k lidem, duchovní střízlivosti a prostoty. Ve svých dopisech se
snažil pozorně pochopit všechny otázky, které trápily jeho duchovní děti,
postihnout mysl svých duchovních dětí a jejich trápení, těžkostí a starostí.
Častokráte to byl on sám, kdo byl ve stejném zármutku a žalu spolu
s nějakým svým duchovním synem či dcerou.
V dopisech starec často svým duchovním dětem opakoval:
Směřuj k pokoře, usiluj o pokoru, dítě, a sobě nevěř, dokud
neulehneš do hrobu.
O životě na Valaamu starec napsal:
Na Valaamu jsme vykonávali různá poslušenství, i taková, která
se mi nelíbila, ale neklesal jsem na mysli, byl jsem mírný. Od svaté
poslušnosti se totiž rodí pokora a posiluje se síla vůle (7.
2. 1954).
Schiigumen Jan varoval před jakýmkoli druhem vzletů a skoků
v duchovním životě, před zálibou k duchovním vzplanutím. Často se ke
starci obraceli lidé za radou o činění Ježíšovy modlitby.
Těm, kteří se ho na to ptali, otec Jan odpovídal:
Horlíš a usiluješ o modlitbu. Bůh ti k tomu žehnej, jen
pracuj, protože modlitba je v duchovním životě tou hlavní činností, ale
věz, že nakolik je ona význačná, vznešená, prospěšná a užitečná, natolik se
dává i za drahou cenu, tj. za velké úsilí a tvrdou prací. A aby byla konána
úspěšně, snaž se, nakolik je to jen možné, plnit tři podmínky: mít čisté
svědomí k Bohu, k lidem a k věcem. K Bohu, abys plnil evangelní
přikázání, k lidem, abys je neodsuzoval a nebyl vůči nim nepřátelský ani
nevraživý, a konečně k věcem, abys je užíval bez zhoubné vášnivosti.
Otec Jan hluboce a procítěně miloval přírodu, vnitřně se jí
dotýkal. V každém malém stéblu trávy spatřoval zázrak Božího stvoření,
blahou a dobrou Prozřetelnost Boží, která se stará i o malé ptáčky. Hluboce věřím a potvrzuji, psal
starec jednomu ateistovi, že
Bůh je budoucí život. Je věčné mučení pro hříšníky, je i věčné blaženství pro
spravedlivé. Jak moci nevěřit v Boha, když, kamkoli bych se podíval, všude
vidím a pozoruji Boží velemoudrost, blahost a dobrotu. Velmi miluji přírodu.
Přijdu do lesa a podivuji se každému stromečku i kopečku, všude spatřuji
všemohoucího Stvořitele (28.
8. 1954).
Ve svých úvahách a zamyšleních o asketickém životě starec psal:
Bývá mi někdy těžko. Otevřeně se nemohu s kým podělit o tom, co
prožívám. Litera převládá a převažuje, a o duchovním životě mnozí nemají ani
ponětí. Někteří mluví mnoho, ale říkají jen to, co znají a co si osvojili.
Kolikráte je věnována pozornost na onu vnější literu a pod vlivem vnějšího
života posuzují a rozmýšlejí o duchovním životě. Samozřejmě, onen vnější
duchovní zápas je potřebný a nezbytný, ale není třeba ulpívat a přebývat jen v
něm, protože toto není ctností, ale pomůckou ctnosti. To však není každému
jasné (4.5.1954). Velké štěstí pro nás, že máme knihy svatých Otců, protože
v nich se podrobně hovoří o duchovním životě. Samozřejmě, že by bylo lepší
vést duchovní život pod vedením duchovního rádce a učitele, avšak je nedostatek
ctihodných, a bez rádce je velmi nebezpečné být veden pouze a jen knihami, je
to stejné jako v lékárně pro někoho, kdo se nevyučil lékařskému umění,
neboť místo léků k užitku může vzít ty, které ho otráví. Nicméně není
třeba klesat na mysli a být malodušným, jako základ položme celníkovu pokoru, a
Pán ze své dobroty pomůže i nám hříšným. A zbaví nás od zlého na naší duchovní
cestě. Ve slabostech budeme činit pokání, protože všichni ti, kteří vedli
duchovní zápas se zbožností, drželi se pokory a pokání (21. 2. 1947).
Otec Jan vedl rozsáhlou korespondenci různými lidmi. Mezi jeho
duchovními dětmi byli lidé vysokoškolsky vzdělaní, ale i lidé prostí, bez
vzdělání. V padesátých letech 20. století byly některé jeho dopisy vydány
v pravoslavném časopise „Aamun koitto“ (který
vychází dodnes, viz https://aamunkoitto.fi/) a
přeloženy do finštiny hlavním redaktorem jeromonachem Pavlem. V roce 1956
vyšel v Helsinkách „Sborník“ dopisů schiigumena Jana v ruštině.
Později, v letech 1984 a 1990, byly jeho dopisy několikrát znovu vydány ve
Finsku. Tento sborník byl poté přeložen i do angličtiny a srbštiny. Mnohokrát
byly tyto dopisy vydány i v Rusku.
Kromě duchovního vedení se ke schiigumenu Janovi obraceli
věřící i s konkrétními prosbami o pomoc. On sám konal dlouhé cesty, aby
navštívil lidi, kteří všemožně strádali, a tehdy skrze něj Bůh činil skutečné
zázraky. Například podle vyprávění Mariny Lačinoff postihlo její babičku, která
žila v Helsinkách a byla původem z Petrohradu, vážné ochrnutí. Její
dcera Klaudie odjela na Nový Valaam za otcem Janem, kterého k ní přivezla
do Helsinek. Po dlouhých týdnech se po jeho modlitbách její babička skutečně
uzdravila. Ještě dříve byla uzdravena i její vnučka Marina, která byla
v dětství invalidem.
Modlitební život otce Jana byl velmi hluboký a nekonečný.
Spisovatel Tito Colliander vyprávěl v 60. letech svému synovi, jak ho
jednou schiigumen Jan doprovázel z Nového Valaamu k silnici. Když
v tom se najednou (o. Jan) zastavil a řekl: Jako by se tu někdo blízko modlil.
Kolem sta metrů za nimi se objevila žena, a tito dva poutníci se zastavili, aby
na ni počkali. Schiigumen na ní promluvil, ale ona rusky nemluvila. Tito
Colliander proto otázku otce Jana přeložil do finštiny: Vy jste se nyní modlila? Žena
se otázce podivila a odpověděla: Jak
to víte? Teď jsem vyšla a modlila se Ježíšovu modlitbu; šla jsem po cestě a
opakovala ji. Schiigumen Jan ve své prostotě jen řekl: Právě to jsem si myslel.
Rok před smrtí, v listopadu 1957, odvezli otce Jana do
pečovatelského domu do obce Heinävesi poblíž monastýru, kde zůstal do poloviny
ledna 1958. V posledních měsících před svou smrtí potřeboval neustálou
pomoc. Na konec svého života se pak zase vrátil do monastýru.
Ctihodný schiigumen Jan mírně zesnul v Pánu 23. května / 5.
června roku 1958.
Na monastýrském hřbitově Nového Valaamu spočívá ve hrobech sto
padesát čtyři mnichů, psal v jednom ze svých
dopisů ctihodný starec, vaše
těla leží v hrobech, já vás všechny znám. Zákon smrti je neúprosný. Kdy a
kde jsme se narodili, to víme, avšak kdy a kde zemřeme, to nevíme. Člověk byl
vzat ze země a do země se zase navrátí, duše je od Boha a k Bohu se také
navrátí (Moje myšlenky 1956).
Schiigumen Jan byl pochován na hřbitově náležejícím bratrstvu
Nového Valaamu. Podle slov duchovních dětí byl jeho pohřeb tichý, prostý a
skromný, tak jak to měl sám otec Jan rád a jakým byl on sám po celý svůj život.
Roku 2018, ve dnech 27. – 29. listopadu, na zasedání Posvátného
synodu Ekumenického patriarchátu, bylo z podnětu Finské pravoslavné církve
rozhodnuto o připočtení ctihodného schiigumena Jana Valaamského k zástupu
svatých.
Památka ctihodného starce Jana (Aleksejeva), schiigumena
Valaamského, se koná 23. května / 5. června.
Tropar hlas 4.
Od své mladosti kráčel jsi úzkou cestou duchovního zápasu,
ctihodný otče náš Jane, byl jsi posvěcen do podoby andělské, celý svůj život
jsi oddal modlitbě. Vzals kříž na své rámě a jako Kristův služebník jsi Ho
následoval. Dobrým duchovním zápasem víry jsi bojoval, a nyní máš smělost před
Bohem, toho pros v modlitbách, aby se smiloval nad našimi dušemi.
Kondak hlas 8.
Pokorného Jana, valaamského asketu, uctěme věřící, neboť kráčel
po stopách svatých Otců, rozumnou cestou se ubíral uprostřed pokušení tohoto
světa, kráčel s novou silou, od skutků ke zření božství. Nyní jako hvězda
jasná se raduje na nebesích naší Církve, my zde na zemi jej opěváme: Raduj se,
světlo Valaamu, ctihodný otče náš Jane!
___________________________________________________
[1] Nilova Stolobenská Poustevna – monastýr na ostrově
Stolobnom, na jezeře Seliger, postavený v 16. stol. na místě asketického
zápasu ctih. Nila Stolobenského.
[2] Skitů, které se nachází v monastýrském komplexu
Valaamského monastýru, je celkem 15, a jsou různé svojí rozsáhlosti a
velikostí. Také proto se Valaamskému monastýru říká Severní Athos.
Ctihodný otče Jane, pros
Boha o nás!
Z dopisů
valaamského
ctihodného starce
schiigumena Jana (Alexejeva)
Proč nesmíme
nikoho odsuzovat
…Věz,
že druhý příchod našeho Pána Ježíše Krista na tento svět a strašný soud se
uskuteční přesně podle svatého Evangelia. My jsme však natolik zesvětštili a
zpozemštili, že málo obracíme pozornost na evangelní přikázání, ale naopak
vynášíme přísné soudy kvůli některým obřadům. Zajisté, že obřady, konkrétně ty
ustanovené svatými Otci, je nutno a třeba plnit a naplňovat, neboť ty poučují
duši o zbožnosti. Nicméně, i přesto je třeba vždy více obracet pozornost na
samotná evangelní přikázání. Pán říká: «Nesuďte, abyste nebyli souzeni» (Mat 7,
1) a «Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s
nimi» (Mat 7, 12). A my jako hluší neslyšíme, že Pán hovoří k nám, a lehce
porušujeme Jeho svatá přikázání.
Ten,
jenž odsuzuje, také vždy chybuje a soudí nespravedlivě, neboť my neznáme onu
příčinu a důvod toho, kdo zhřešil, a odsuzujeme podle své nálady. Tak, jak je
kdo naladěn, tak i o druhých činí své závěry, neboť pokřivené oko se na všechny
dívá pokřiveně. Velmi dobře řekl ctihodný Dorotej: «Když stojí nějaký člověk v
rohu stavení a projdou kolem něj tři lidé, tak každý z nich si o něm pomyslí
to, jaký je on sám. Zbožný si pomyslí: určitě čeká, až zazní úder zvonu a půjde
do chrámu. Zloděj si pomyslí: až se setmí, půjde krást. A smilník si pomyslí:
dozajista čeká na nějakou ženu kvůli hříchu». Velmi spravedlivě řečeno, a je to
patrno takřka na každém kroku.
A
jak těžkým hříchem odsuzování je, uvedu na jednom příkladu. V jednom monastýru
upadl mnichu do hříchu smilstva. Veliký starec řekl: «Ach, zle učinil». A ten
mnich, který upadl do hříchu, umřel, a anděl dle Božího rozhodnutí přinesl jeho
duši ke starci a řekl: «Kam rozkážeš, aby byl určen tento mnich – do Nebeského
království, nebo do věčných muk»? I zděsil se starec, a pochopil, nakolik je
odsuzování těžký hřích, a hořce zaplakal. Po nějaké době mu anděl řekl: «Bůh
odpustil jeho hřích». Do své smrti však nepřestal starec plakat za svého bratra.
V
Království svém rozpomeň se na nás, Pane!
Jak
nasměrovat svůj život na správnou cestu
Kristus
uprostřed nás!
…Prosíš
mne, abych ti dal návod nebo určil pravidlo anebo dokonce uspořádal a
nasměroval tvůj život na správnou cestu. Tvá prosba převyšuje mé rozumové i
duchovní schopnosti, ale z poslušnosti, zapomínaje na svou slabost a
nezpůsobilost, napíši, co mi Hospodin uloží na srdce.
Usiluj
o to, abys nikoho v ničem neodsuzovala. Co si sama nepřeješ, tak nečiň ani
druhým. Pamatuj, že za každé prázdné a zbytečné slovo se budeme zodpovídat před
Hospodinem na strašném soudu. Dvěma pánům nelze sloužit. Usmiř se s nepřítelem,
aby tě neuzavřel do temného vězení. Dej abys nebyla v nepřátelství s nikým,
jinak tvoje modlitba nebude Bohu milá; a spíše než to, poslouží k hříchu. Jak
nám Bůh odpustí naše hříchy, když my sami jiným neodpustíme?
Tady
je základní návod, na kterém spočívá naše spása. Samozřejmě, že je lehké to
ukázat a je lehké si to přát, ale naplnit to je velmi těžké. A nám nemohoucím
jen naše vlastní síly nestačí, je zapotřebí prosit o pomoc u Boha, aby On dle
Svého milosrdenství nám hříšným pomohl. Takto si svatí Otcové zvolili neustálou
Ježíšovu modlitbu (Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou hříšným).
Pro vás, kteří žijete ve světě, je velmi těžké zachovat neustálou modlitbu, ale
buď si vědoma toho, že svatí Otcové každý dobrý skutek a dílo připisují
modlitbě: dobrou rozmluvu, pamatování na Boha, snášení hanby, výčitky,
opovržení a posměchu od druhých apod.
Ty
by sis přála mít určité modlitební pravidlo. Ctihodný Izák Syrský radí, abychom
na sebe nenakládali těžká břemena a nečetli zbytečně množství modlitebních
veršů, a tak se stali otroky nějakého pravidla. Neboť v otrocké donucenosti
nespočívá žádný pokoj.
Je
naopak možné přečíst vždy několik modliteb ráno a večer, sama si určíš kolik,
uzpůsob to času a době, a to vždy tolik, aby to nebylo do větru, ale s
vnímavostí. Vnímavost – to je duše modlitby. Každodenně je třeba přečíst
alespoň jednu kapitolu ze svatého Evangelia a jedno poselství svatých apoštolů.
Co
bylo u mne z Boží milosti na srdci, to jsem i napsal, přijmi to ode mne ne snad
jako zákon anebo nařízení, ale jako radu. Sama o tom pouvažuj a zařiď se podle
okolností svého života.
Jak číst
svaté Evangelium
Svatí
Otcové radí, že svaté Evangelium bychom měli číst každý den, a když není
dostatek času, tak alespoň jeden úryvek určený na konkrétní den v roce.
Nečti
tak, abys text jen přečetl, ale aby ses i vnitřně pomodlil k Hospodinu, aby ti
odkryl oči tvého srdce, a tys mohl porozumět moci blahé Kristovy zvěsti. Čti
pozorně, jak se patří. Svou vlastní zkušeností poznáš duchovní sílu vycházející
z takového čtení, podobně jako evangelní žena postižená krvotokem (Luk 8. 43 –
48).
Jak
dostihnout pokoje a klidu
Na
tvé úzkosti, ti odpovím následovně: dokud naše duševní loď pluje v moři života,
vždy se bude vystavovat proměnnám povětrností. Tu bude déšť, tu vedro, a jindy
se pozdvihne silná bouře, která tě vyhodí na břeh. Jinak být ani nemůže, v
tomto slzavém údolí, jen v budoucím životě to bude bez těchto proměnlivostí.
Když jsme vystaveni vášním (mluvím o duchovních) ješitnosti, pýchy, lstivosti a
běsovské hrdosti, tak pak pod vlivem těchto vášní si myslíme, že všichni lidé
jsou vinní a nedobří. Nicméně, my nemáme takové přikázání, abychom vyžadovali
od druhých lásky a spravedlnosti, ale my sami jsme naopak povinni, plnit
přikázání lásky a být spravedlivými. Nebuď, ale zasmušilý a smutný, v čase
trápení, se ponoř do Svatého Písma, do poučení svatých otců a do modlitby,
tehdy skrze tuto zkušenost pocítíš pokoj a klid ve své duši. Svým rozumem
jakkoli nad tím můžeme přemýšlet, bez Boží pomoci, nemůžeme sebe, a ani druhé
usmířit a upokojit.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.