Ctihodný Wandregisel - Wandrille z Fontenelle (♰ 668)
památka 22. července / 4. srpna
Ctihodný
Wandregisel (Wandrille, Wandregisilus, Vandrille), se narodil okolo roku 600 ve
Verdunu. Jeho rodina, byla spřízněna s majordomusem Pipinem II. z Herstalu. Wandregisel
jako mladík vstoupil jako dvořan na dvůr franského krále Dagoberta I., který mu
udělil hraběcí titul a svěřil mu správu královských majetků. Přestože měl Wandregisel
honosné postavení a věrně sloužil králi, jeho srdce neustále toužilo, zcela se
oddat Bohu.
Na
tehdejším královském dvoře, ho pak spojovalo duchovní přátelství, s dalšími
vysoce postavenými dvořany, kteří přestože byli u dvora, vedli asketický život,
umrtvující tělo od světských marností, mezi jeho přáteli byl například Eligius ¹, budoucí biskup z Noyonu a
kancléř Dadon.
Wandregisel
se také jako mladý po vůli svých rodičů oženil. Avšak po společném souhlasu se
svou ženou, se manželé rozhodli zachovat panenskou čistotu a následně oba
vstoupili do monastýru.
Wandregisel
odešel na jedno ze svých panství v Lotrinsku, do monastýru v Montfauconu,
který byl pod duchovním vedením ctihodného Balderika ². V monastýru přijal mnišský postřih, avšak bez svolení krále,
které tehdy, jako dvořan musel mít. Byl proto předvolán k soudu. Když ho pak tam
král Dagobert spatřil, oblečeného v ubohých šatech, avšak zářícího radostí,
pokojem nadpozemským světlem, dal bývalému dvořanovi pozemského království své svolení,
opustit vše, co bylo světské, pro království nebeské.
Poté,
kolem roku 635, ctihodný odešel do Jury, kde obnovil tamější monastýr založený dříve
svt. Ursínem z Bourges ³.
Následujíce tradici irského mnišství a ctihodného Kolumbána z Bobbia (♰ 615),
umrtvoval tím nejsurovějším způsobem své tělo pro tento svět, nebylo noci, kterou
by neprobděl v pamatování na Boha, bos čtoucí žalmy krále Davida. Když jej
začala přemáhat pokušení, vrhal se do vody ledového jezera.
S
přáním ještě plněji se obeznámit s duchovním dědictvím ctihodného Kolumbána,
odešel Wandregisel do monastýru v Bobbio, který Kolumbán založil v Itálii. Tam
se zdokonaloval v mnišském životě. Poté, když se znovu vrátil do Galie, tam se usadil
v monastýru Romenmoutier, který byl obnoven učedníky ctihodného Kolumbána.
O
dvanáct let později, bylo ctihodnému dáno Andělem zjevení Boží, ve kterém mu
bylo určeno zachránit mnoho duší. Tehdy opustil Juru a odešel do Neustrie ⁴. V Rouenu se opět setkal se svým
přítelem z královského dvora Dadonem. Ten se stal biskupem se jménem Ouen ⁵ a Wandregisela rukopoložil na diákona.
Poté se stal Wandregisel důstojným, přijmout i kněžství. Na kněze byl
rukopoložen svt. Otmarem, biskupem z Thérouanne ⁶, poté začal pomáhat svatému Ouenovi, s misií v jeho
eparchii.
Jeho
srdce, však poté znovu zatoužilo po samotě kvůli rozhovorům s Bohem a po
několika letech dostal od svého biskupa povolení odejít do modlitební samoty. Wandregisel
se usadil na bažinaté pláni Fontenelle, v lese Jumiège, který získal jeho
synovec Gond, který se také rozhodl vzdálit světu.
Za
nějaký čas, se kolem něj shromáždili učedníci a byly tam postaveny čtyři chrámy,
mnišské cely a vznikl i plnohodnotný monastýr ⁷. Ctihodný Wandregisel, tam byl příkladem pro všechny v práci,
i v modlitbě. Sebe a ostatní bratry mnichy, učil v neustálém úsilí o
dokonalost (Mat 5, 48).
Bratrům
říkával tato slova: „Neměli bychom počítat roky strávené v monastýru, ale spíše
ty, které jsme strávili v dokonalém dodržování Božích přikázání. Nechť nás
bratrská láska spojí pouty, abychom jeden druhému sloužili. Když váš protivník,
ďábel, uvidí, že jste takto spojeni, utíká daleko od vás, protože on se nemůže
přiblížit k těm, kdo jsou duchem a srdcem spojeni se svým bližním“.
Monastýr
opouštěl jen tehdy, když šířil Boží slovo mezi místními, nebo kvůli budování
dalších monastýrů. Monastýrů, které pak takto vybudoval, bylo celkem pět a byly
uspořádány stejně jako monastýr ve Fontenelle, v souladu s irskou tradicí ctihodného
Kolumbána, později nahrazenou Řeholí ctihodného Benedikta, která se v té době
ve Francii začala rozšiřovat. Monastýry byly založeny na jednotě, lásce a
pokoře. Ctihodný, pak monastýr ve Fontenelle a další monastýry, vedl jako
představený, duchovní učitel a rádce, po devatenáct let. Po celou tu dobu,
neustále v modlitbách truchlil nad svým pozemským vyhnanstvím (Žid 13, 14;
1. Petr 2, 11), neustávajíce v půstu a modlitbě.
V
posledních dnech svého pozemského života onemocněl. Nepřítel našeho spasení se
ho snažil zastrašit těmi nejstrašnějšími vidinami. Avšak Pán, ve svém
milosrdenství, ani na chvíli svého věrného služebníka neopustil, přemohl ďábla
a odehnal ho. Učedníci, kteří byli tehdy ctihodnému poblíž, slyšeli slova,
která Wandregisel říkal: „Pán mě pokřtil Duchem Svatým, abych byl znovuzrozen,
ďábel přišel, postavil se proti mně, avšak Pán ho udeřil do hlavy a přiměl ho, aby
se dal na útěk“ (Žalm 91, 14). Když, pak ctihodný přišel znovu k sobě, své
učedníky nabádal k vzájemné lásce, všem bratřím, kteří se u něj shromáždili,
řekl: „Ujistěte se, že mezi vámi nikdy nedojde k neshodám“. Poté ustanovil svého
nástupce, s úsměvem hledíce na anděly a svaté, kteří se shromáždili, aby
jej přivítali v Božím Království. Zesnul v pokoji 22. července, roku 668,
v přítomnosti svt. Ouena a na tři sta svých duchovních žáků.
Ostatky
ctihodného Wandregisela, byly nalezeny a vyzdvihnuty v roce 704. Kvůli ničivým
nájezdům Normanů pak byly několikráte přeneseny z Fontenelle do monastýru v
Rivecourt. Poprvé byly takto přeneseny v roce 862, naposledy pak v roce 944. V
roce 875 byly ostatky svatého přeneseny společně s ostatky svatého
Ansberta, do monastýru v Blangy-sur-Ternoise, kde zůstaly po dvacet let. Poté
je mniši odtud odnesli do Boulogne-sur-Mer, kde zůstaly půl století. Tam ostatky
těchto svatých, v roce 944 objevil hrabě Arnulf I. Flanderský, který je na radu
ctihodného Gerarda z Brogne (959) ⁸
daroval monastýru svatého Petra v Gentu - Sint-Pietersabdij, ve
Flandrech.
V
roce 1969, pak byla část znovunalezených ostatků ctihodného Wandregisela, vrácena
do jeho původního monastýru, dnes kláštera řádu benediktinů, svatého Wandrilla
z Fontenelle - Abbaye Saint-Wandrille de Fontenelle.
____________________________________
¹ Svt. Eligius (Eloi, Eloy) z Noyonu (♰
660).
Památka 1. / 14. prosince. Narodil se v Limoges ve Francii, byl zručným
kovotepcem a jeho umění přežilo až do francouzské revoluce. Stal se mistrem
mincovny v Paříži za krále Chlothara II., nakonec se, ale rozhodl pro mnišství
a založil monastýr v Solignac. V roce 640 se stal knězem a brzy poté i biskupem
v Noyon. Osvítil světlem Kristova evangelia oblasti kolem Antverp, Gentu a
Kortrijk v Belgii. Vždy byl obklopen chudými, kterým poskytoval pomoc a útěchu.
Vykupoval otroky, aby je osvobodil, byl neúnavným kazatelem, který vždy dával
svým životem příklad svatosti.
² Ctihodný Balderic z Montfaucon (♰ 630). Památka
16. / 29. října. Ctihodný Balderic (Baudry,
Walfroy, Beaufroi, Baldric, Baldéric, Baltfrid) a jeho sestra, ctihodná Beuve z Remeše,
byli dětmi Sigeberta I., krále Austrasie na východě Francie. Založil monastýr
Montfaucon a monastýr v Remeši, kde se jeho sestra stala monaškou, později i
představenou.
³ Svt. Ursín z Bourges (III. stol.).
Památka 9. / 22. listopadu. Ursín (Ursinus), byl prvním biskupem v Bourges ve
Francii.
⁴ Neustrie. Byla
v období 511–737 říše Franků v severozápadní části dnešní Francie mezi Loirou a
Scheldou, které vládl rod Merovejců. Jejím centrem bylo město Soissons.
⁵ Svt. Ouen z Rouen (♰
684). Památka 24. srpna / 6. září. Svatý Ouen (Audöenus, Audoen,
Aldwin, Owen, Dado), založil monastýr Rebais ve Francii, v roce 641 byl
vysvěcen na biskupa v Rouenu, v roce 644 se zúčastnil koncilu v Châlons. Zesnul
v pokoji, na dnešním předměstí Paříže, které je po něm pojmenováno Saint -
Ouen – sur - Seine.
⁶ Svt. Otmar, biskup z Thérouanne
(♰ 670). Památka
9. / 22. září. Svatý Otmar (Audomarus, Aldemarus, Odemarus, Otmarus) se narodil
v Coutances a po smrti své matky spolu se svým otcem odešel do monastýru v
Luxeuil. Zde byl žákem ctihodného Eustasia (♰ 629).
Byl rukopoložen na kněze a po několika dalších letech, také na biskupa. Jako
biskup působil v Thérouanne na severu Francie. V roce 654 založil monastýr svatého
Petra v Sithiu. Kolem tohoto monastýru, vzniklo později město, nyní známé jako
Saint Omer.
⁷ Monastýr ve Fontenelle - Abbaye
Saint-Wandrille de Fontenelle. Jeden z nejstarších monastýrů
ve Francii, založený v roce 649 ctihodným Wandregiselem. Název Fontenelle, dal monastýru
ctihodný Wandregisel podle potoku, který zde protékal. V
letech 650 až 668, byla v monastýru postavena řada budov a pět chrámů svatého
Petra, svatého Pavla, svatého Laurentia, svatého Amanda a svatého Saturnina.
Byla vybudována také knihovna, kde se schraňovali díla svt. Řehoře Velikého,
papeže římského přivezená z Říma a také mnišské pravidlo ctihodného Kolumbána. V
letech 678 až 690, zde byl vybudován příbytek pro chudé a nemocné. Monastýr byl
poznamenán třemi obdobími velkého drancování a ničení. Během vikingské invaze,
náboženských válek a nakonec během francouzské revoluci. Dnes se zde nachází
funkční benediktinský klášter. Od roku 1862 je tento monastýr zařazen mezi
národní historické památky Francie. Nachází se v obci Rives-en-Seine, poblíž
Caudebec-en-Caux v Seine-Maritime, v Normandii.
⁸ Ctihodný Gerard z Brogne (♰ 959).
Památka 3. / 16. října. Narodil se poblíž Namuru v Belgii, odešel do Francie,
kde přijal mnišství v monastýru při chrámu svt. Dionýsia - Basilique
Saint-Denis. Po několika letech byl rukopoložen na kněze, poté se vrátil do své
vlasti. Tam založil nový monastýr, na svém vlastním panství v Brogne (dnes
- Abdij van Saint-Gérard de Brogne). Zde byl po dvaadvacet let představeným a znovu
oživil mnišský život ve Flandrech, Lotrinsku a Champagne.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.