Ctihodný
Wulfilaich Trevírský, Sloupník, apoštol Ardén (♰ 600)
památka
21. října / 3. listopadu a 17. / 30. listopadu
Svým
původem, byl Wulfilaich (Wulflaik, Vulfolaic, Walfroy, Wulphy) z germánského
kmene Langobardů. Ještě jako dítě se dozvěděl o svatém Martinu z Tours a naučil
se k němu modlit a dávat po jeho příkladu milodary potřebným.
Jak
rostl, horlivě se věnoval studiu, později studoval u ctihodného Aredia z
Attanum (♰ 591).
Se svým duchovním učitelem, ctihodným Arediem, odešel na pouť do baziliky
svatého Martina v Tours. Přitom byl uchvácen zázračným umnožením písku,
přineseného z hrobky svatého, k němuž došlo po jeho návratu.
Kolem
roku 585 dorazil Wulfilaich do Eposia (později Yvois, dnes obec Carignan) v
Ardenách, poblíž města Trevír, kde se usadil jako poustevník. Podle příkladu ctihodného Simeona Sloupníka vystoupil na sloup¹, kde snášel drsné ardenské klima a
setrvával v neustálé modlitbě. Jeho jídlo a pití sestávalo z trochy chleba
a zeleniny a k tomu nemnoho vody s mírou.
Pohané,
kteří v těch místech žili, byli tak ohromeni jeho slovy o Jediném pravém
Bohu, který stvořil nebe i zemi, že se skrze jeho slova a příklad obrátili ke
Kristu. Wulfilaich při svém kázání zároveň usvědčoval z nepravosti úctu k pohanským
modlám a sami obrácení pohané poté sochu bohyně Diany, kterou předtím uctívali,
zničili. Zpočátku se jim tuto obrovskou sochu svrhnout nedařilo, avšak svatý v modlitbě
prosil o Boží pomoc a socha se poté zřítila, jen co lidé znovu zatáhli za
provazy. Jakmile bylo toto dílo dokončeno, ctihodný Wulfilaich se skrze ďáblovy
úklady celý pokryl bolestivými strupy. Ještě téže noci se však uzdravil, když
se pomazal olejem z baziliky svatého Martina.
Svatý
měl v úmyslu pokračovat ve svém duchovním zápase, avšak biskupové té země k
němu přišli a naléhali na něj, aby svůj způsob života změnil, sestoupil ze
sloupu a žil společně s bratřími shromážděnými kolem něj. Ctihodný je poslechl a
stal se představeným monastýru a už se neodvážil znovu postavit svůj sloup, který
byl na příkaz biskupa zničen. Slovo Boží Wulfilaich kázal v těch krajích stejně
jako i předtím. Na vrcholu hory, přibližně osm mil od pevnosti Ivoa (Eposium), potom
postavil chrám ke cti svatého Martina.
Ctihodný
Wulfilaich zesnul v Pánu okolo roku 600. Pohřben byl v chrámu, který
postavil, v poustevně známé jako Hora svatého Walfroye – Mont
Saint-Walfroy – Ermitage de Saint-Walfroy. Jeho svaté ostatky pak byly 7.
července roku 979 přeneseny do nedalekého Carignanu.
___
¹ Sloupnictví. Sloupnictví
je zvláštní způsob duchovního zápasu činěného stylitou – sloupovníkem
(στυλίτης, stylita). Kdy jeho duchovní zápas a odříkavý život poustevníka,
který si vybral, je činěn na vyvýšeném sloupu. Toto je činěno jako způsob
vzdálení se světu a soustředění se na neustálou modlitbu. Třebaže jsou už
nějaké zmínky o těchto poustevnících ve slovech ctihodného Efréma Syrského (♰ 373), období těchto
svatých začíná hlavně v pátém století, kdy se pro tento způsob
poustevnického života rozhodne ctihodný Simeon Sloupník
(♰ 459). Ten žil nejprve jako mnich v monastýru, poté jako poustevník v
Severní Sýrii
a poté roku 423 vystoupil na sloup, na kterém přebýval v neustálé
modlitbě. Sloup byl zpočátku nevysoký, nakonec však, když byl dokončen,
byl vysoký
kolem dvaceti metrů.
Svatý Simeon se těšil výjimečné autoritě v křesťanském světě.
Pro radu a poučení za ním přicházelo
mnoho věřících, císařové mu
psali své listy a úcta k němu
jako ke svatému
se rozšířila ještě za
jeho života, především
pak mezi syrskými křesťany. V pátém až desátém století pak příklad ctihodného
Simeona měl mnoho následovníků: ctihodného Daniela (V. stol.), ctihodného Jana
a ctihodného Simeona Sloupníka Mladšího (VI. stol.), ctihodného Alypia (VII.
stol.) a další. Na západě to byl například ctihodný Wulfilaich Trevírský (VI.
stol.).


Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.