Svt.
Amfilochios, biskup města Ikonia (♰ 403)
památka 23. listopadu / 6. prosince
Hlavními
prameny k životu svatého, jsou dopisy světitelů Basila Velikého (ten píše podrobnosti
o jeho pastýřské práci) a Řehoře Theologa (píše o jeho rodině, vzdělání, o jeho
životě ve světě do rukopoložení na biskupa).
Narodil
se v Cesareji Kappadokijské. Předpokládá se, že k jeho narození došlo mezi lety
340 a 343. Jeho otec se jmenoval Amfilochios a matka Livie.
Byl
poslán do Antiochie, aby se vzdělával u rétora Libaniose. Tam získal vynikající
vzdělání. Po dokončení studií odešel do v roce 364 Konstantinopole, aby se
věnoval právnické praxi. Sedm let úspěšně působil jako právník. V letech
370-371 mu nepředvídatelná událost způsobila velké potíže, když byl obviněn z
finančního podvodu.
Lži,
pomluvy a závist mu ukázaly a zjevily marnivosti světského života. Pod vlivem svého
bratrance svt. Řehoře Theologa, se rozhodl opustit světskou kariéru. Odešel do pustiny,
do opuštěné vesnice Ozizala, kde se nacházelo panství jeho otce.
Zde
se věnoval modlitbě, čtení Písma a půstu. V takovém přísném sebeodříkání a
půstu, žil svatý Amfilochios poměrně dlouho, dokud mu Pán nezjevil jiné, vyšší
poslání – službu biskupa a neumístil ho jako lampu na svícnu své Církve.
Když
zesnul v Pánu biskup města Ikonia, zjevili se podle tradice svatému
Amfilochiovi třikrát andělé Páně ve vidění a volali ho do Ikonia, aby se ujal
biskupské práce. Pravdivost těchto vidění, pak byla potvrzena skutečností, že
anděl, který se zjevil potřetí, zapěl spolu se svatým andělský hymnus: „Svatý,
svatý, svatý jest Hospodin zástupů.“ (Iz 6, 3). Nebeský posel dovedl svatého do
nejbližšího chrámu, kde sbor andělů rukopoložil Amfilochia na biskupa.
Když
se světitel vracel do své cely, setkal se sedmi biskupy, kteří ho z Božího
příkazu hledali, aby ustanovili nového arcipastýře města Ikonia. Svatý
Amfilochios jim řekl, že již byl rukopoložen anděly.
Po
své chirotonii, věnoval zvláštní pozornost svému teologickému vzdělání a
aktivně se podílel na organizaci vyšší církevní správy a zavádění obecných
disciplinárních norem ve své eparchii.
Na
jaře roku 374 odcestoval do Cesareje za Basilem Velikým a zůstal tam poměrně
dlouho.
V církevně
– politickém životě, svatý Amfilochios podporoval Basila Velikého a pomáhal mu
dosáhnout jednoty mezi různými teologickými stranami, které v té době v Církvi
existovaly. Svatý Amfilochios byl pro Basila Velikého velkou oporou, kterou
nenašel ani u Řehoře Teologa, či u Řehoře z Nyssy.
Koncem
roku 376 z iniciativy svt. Basila Velikého zorganizoval v Ikoniu sněm, na
kterém se projednávala otázka Božství Svatého Ducha. Tento sněm sestavil list,
který byl adresován biskupům sousední eparchie a měl zcela protiariánský
charakter a odsuzoval ty, kdo nevyznává Svatého Ducha, stejně ctěného
s Otcem i Synem.
V
roce 381 se zúčastnil Druhého všeobecného sněmu v Konstantinopoli, o kterém se
dochovala zpráva v ediktu císaře Theodosia z 30. července 381, kde byl svatý
Amfilochios, biskup města Ikonia, pověřen důležitým úkolem, aby dohlížel na
čistotu Pravoslaví mezi biskupy Malé Asie.
V
roce 383 svatý Amfilochios, hledaje podporu u pravoslavného císaře Theodosia v boji
proti ariánům, požádal jej o vydání zákona omezujícího činnost heretiků. Císař
však toto opatření považoval za příliš přísné a světitele v tomto ohledu
odmítl. Tehdy, se svatý otec rozhodl pro poměrně odvážný krok. Zúčastnil se
recepce v paláci, kde projevil úctu císaři, avšak poté, už neprojevil stejnou
úctu jeho synovi Arkadiovi, který v té době, byl již spoluvládcem a měl i císařský
titul. To vzbudilo v císaři takový hněv, že dal hned nařídit, aby s
pohanou a beze cti, vyhnali tohoto starce ven z paláce. Svatý Amfilochios na to
správně poznamenal: „Vidíš, můj pane, jak nesnesitelné je pro
tebe hanobení tvého syna... Věř mi tedy, že i Bůh všech, se odvrací od těch,
kdo se rouhají Jeho Jednorozenému Synu.“
Po
tomto, císař nařídil vydání zákona zakazujícího heretikům pořádat náboženská
shromáždění.
Kolem
roku 390 předsedal sněmu proti messaliánům¹ ve městě Side v Pamfýlii.
Blažený Theodoretos uvádí, že svatý Amfilochios sestavil i zvláštní knihu,
která se však do dnešních už nedochovala, ve které, velmi přesně nastínil
podstatu messaliánské hereze, a to na základě slov samotných heretiků.
V
roce 394 se zúčastnil Konstantinopolského sněmu.
Svatý
Amfilochios, jako dobrý pastýř, po mnoho let vedl věřící města Ikonia, které mu
svěřil Pán. Modlitba spravedlivého muže, byla před Bohem tak smělá a odvážná,
že mohl Pána prosit o uzdravení duchovních i tělesných neduhů svého duchovního stáda.
Moudrý pastýř, mající dar spisovatele a kazatele, neúnavně učil své stádo pravé
zbožnosti.
Rok
úmrtí svatého není přesně znám a odhaduje se, dle konání Konstantinopolského sněmu
a podle data sesazení svatého Jana Zlatoústého, tedy mezi lety 394–404.
_____
¹ Messaliánství,
messaliáni. Toto pojmenování (ze syrštiny doslova „modlící
se lidé“, známé i jako Euchité), je křesťanská hereze z IV. a V. století,
rozšířená v Sýrii a Malé Asii. Heretické učení, zdůrazňovalo potřebu
neustálé, intenzivní modlitby, jako jediného prostředku k dosažení spásy a
bezvášnivosti (apatheia). Messaliáni věřili, že duše každého člověka je od
počátku pod nadvládou démonů kvůli prvotnímu hříchu. Tvrdili, že křest nemůže
duši zcela očistit od těchto démonů a jediným způsobem, jak je vyhnat a
dosáhnout spásy, je nepřetržitá, mystická modlitba až do pocitu fyzické
přítomnosti Svatého Ducha. Konečným cílem bylo dosažení stavu naprosté
bezvášnivosti, po kterém člověk dle jejich názoru již nepotřeboval půst,
církevní tajiny, ani světskou práci. Messaliánství bylo odsouzeno na místním
sněmu v Side okolo roku 390 a na Třetím všeobecného sněmu, v Efezu v roce
431.


Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.