Prorokyně Anna – Chana,
matka proroka Samuela
památka 9. / 22. prosince
Posledním
soudcem¹ izraelského lidu byl prorok Samuel z kmene Levi. „Byl jeden muž z
Ramatajim-sófímu, z Efrajimského pohoří; jmenoval se Elkána,“ říká Bible. „„Měl
dvě ženy: jedna se jmenovala Chana a druhá Penina. Penina měla děti, Chana děti
neměla.“ (1 Sam 1, 1-2). Samuelova budoucí matka Anna byla stejně jako svatá
spravedlivá Anna matka Přesvaté Bohorodice, neplodná a byla vystavována urážkám
a odsouzením.
Jednoho
dne však, když přišla Anna do Šíla², kam se přišla poklonit k stanu úmluvy³, tiše
se modlila k Pánu a slíbila, že pokud jí Bůh pošle syna, dá ho na službu do
chrámu. Na schodech chrámu, kde se Anna modlila, byl i velekněz Élí. Když
uviděl ženu stát u dveří a beze slova hýbat rty, nejprve si myslel, že je
opilá. Ona mu však řekla: „Nikoli, můj pane; jsem žena hluboce zarmoucená.
Nepila jsem víno ani jiný opojný nápoj, pouze jsem vylévala před Hospodinem
svou duši. Nepokládej svou služebnici za ženu ničemnou. Vždyť až dosud jsem
mluvila ze své velké beznaděje a žalosti.“ Élí jí odpověděl: „Jdi v pokoji. Bůh
Izraele ti dá, zač jsi ho tak naléhavě prosila.“ A její vroucí modlitbu ze
srdce Pán vyslyšel. Dal jí syna, kterého Anna pojmenovala Samuel, což znamená –
vyslyšel Bůh. Ještě do svého narození, byl zasvěcen Bohu. Když byly chlapci tři
roky, odvedla ho do Šíla k veleknězi Élímu, aby sloužil Bohu.
Když
rodiče uvedli chlapce k veleknězi Élímu. Chana řekla: „Dovol, můj pane, při
tvém životě, můj pane, já jsem ta žena, která tu stála u tebe a modlila se k
Hospodinu. Modlila jsem se za tohoto chlapce a Hospodin mi dal, zač jsem ho tak
naléhavě prosila. Vyprosila jsem si ho přece od Hospodina, aby byl jeho po
všechny dny, co bude živ. Je vyprošený pro Hospodina.“
Anna
porodila svému manželovi Elkánovi další tři syny a dvě dcery.
Prorok
Samuel následně, pomazal na království svatého Davida, z něhož vzešli svatí rodiče
Jáchym a Anna, Přesvatá Bohorodice a sám Spasitel náš Ježíš Kristus. Vítězoslavná
děkovná píseň Pánu svaté prorokyně Anny: „Mé srdce jásotem oslavuje Hospodina,
můj roh se zvedá dík Hospodinu. Má ústa se otevřela proti nepřátelům, raduji se
ze tvé spásy. Nikdo není svatý mimo Hospodina, není nikoho krom tebe, nikdo
není skálou jako náš Bůh. Nechte už těch povýšených řečí, urážka ať z úst vám
neunikne! Vždyť Hospodin je Bůh vševědoucí, neobstojí před ním lidské činy.
Zlomen je luk bohatýrů, ale ti, kdo klesali, jsou opásáni statečností. Sytí se
dávají najmout za chléb, hladoví přestali lačnět. Neplodná posedmé rodí, syny
obdařená chřadne. Hospodin usmrcuje i obživuje, do podsvětí přivádí a vyvádí
též odtud. Hospodin ochuzuje i zbohacuje, ponižuje a též povyšuje. Nuzného
pozvedá z prachu, z kalu vytahuje ubožáka; posadí je v kruhu knížat a za
dědictví jim dá trůn slávy. Vždyť pilíře země patří Hospodinu, on sám založil
svět na nich. On střeží nohy svých věrných, ale svévolníci zajdou ve tmách;
svou silou se nikdo neprosadí. Ti, kdo s Hospodinem vedou spor, se zděsí, až on
z nebe na ně zaburácí. Hospodin povede při i s dálavami země. Udělí moc svému
králi, roh svého pomazaného zvedne.“ (1. Sam 2,1-10), předchází jak mesiášská
proroctví Izajáše, tak píseň Matky Boží (Luk 1, 46-55).
__________
¹
Starozákonní soudci Izraele. Byli vůdcové Izraele, které Hospodin po smrti
Mojžíše povolával k tomu, aby vysvobozovali a vedli kmeny Izraele. Jejich
činnost je popsána v knize Soudců. Soudcové vysvobozovali kmeny Izraele od
nadvlády cizinců. V té době Izraelský národ, protože neměl jediného duchovního
a politického vůdce, upadával do hříchu modlářství, za což byl nesčetněkrát
Bohem trestán a Izrael byl dáván pod nadvládu nepřátel. Po pokání a návratu k
pravému Bohu, pak od něj Židé dostávali pomoc. Pod vedením Soudců Izraele,
národ zvítězil a získával zpět svobodu, neboť „Kdykoli jim Hospodin povolával
soudce, býval se soudcem a vysvobozoval je z rukou nepřátel po všechny soudcovy
dny. Hospodin měl totiž s nimi soucit, když sténali pod svými utlačovateli a
tyrany.“ (Sd 2,18).
²
Šílo. Město na dávné cestě z Beer Ševy k pohoří Gilboa, tzv. cesta praotců, u
údolí Šíla.
³ Stan
setkávání (hebrejsky משכן,
miškan), někdy také stan setkání, stan úmluvy, stánek úmluvy nebo příbytek. Byla
přenosná
svatyně hebrejského národa, předchůdce Jeruzalémského chrámu. Jeho podobu
popisuje Druhá kniha Mojžíšova. Uvnitř se nacházela archa úmluvy. Přenosný
příbytek Hospodinův byl zbudován na poušti jakožto první svatyně. Stan
setkávání, měl v Šílu kamenné zdi, ale byl zastřešen jako stan. Podle tradice
stál v Šílu 369 let. Kněz Élí z něj udělal duchovní centrum Izraele, když
prosadil, aby se obětovalo jen zde. V Šílu se modlila Anna - Chana za své
otěhotnění. Její modlitba tam byla vyslyšena a poté se stala matkou proroka Samuela.
V Stanu setkávání, byla umístěna archa úmluvy, dokud nepadla do rukou
Pelištejců v bitvě u Even Ezer u Afeku. Šílo, bylo zničeno nájezdem Pelištejců,
což je zmíněno jen nepřímo (Jr 7, 12).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.