Ctihodný Alexij Golosejevský (♰ 1917)
památka 11. / 24. března
Ctihodný
starec, jeromonach Alexij, duchovník Golosejevské poustevny. Narodil se roku
1840 jako Vladimír (Šepelev) v Kyjevě, kde jeho otec sloužil jako vojenský kapitán
v Kyjevském závodě Arsenal (Kyjevský Arsenal, byla továrna, založená roku 1764
jako opravárenský a výrobní závod ruské carské armády). Když mu byli tři roky, otec
mu zemřel.
Do
svých třinácti let, byl zcela němý a nemluvil. Až na Velikonoce roku 1853, byl
z této němoty, uzdraven v domovním chrámu, svt. Filaretem (Amfiteatrovem),
Metropolitou Kyjevským a Haličským (♰ 1857) ¹. Stalo se to, při třetím paschálním
pozdravu vladyky Filareta: „Kristus vstal z mrtvých!“ Tehdy chlapcova němost
ustoupila a on odpověděl: „V pravdě vstal z mrtvých!“ Brzy poté, mu zemřela i matka.
V tomto roce, pak také odešel do monastýru Kyjevsko-Pečerské lávra ², kde byl přijat jako poslušník –
novic. V monastýru, pak žil v blízkosti svt. Filareta (Amfiteatrova),
který, si ho vzal pod svou ochranu. S vladykou, také každé léto cestoval
do Golosejevské poustevny ³. V roce
1857, přijal mnišské poslušenství v Kyjevsko-Pečerské lávře, v typografii
tohoto monastýru. V roce 1872, přijal mnišský postřih se jménem Alexij,
v témže roce byl rukopoložen jerodiákona, v roce 1875, na
jeromonacha. Od roku 1879, se staral o roucha a chrámy Blízkých peščer (Antoniovy
jeskyně) ⁴, v roce 1887, byl
ustanoven duchovníkem bratrské nemocnice. Od roku 1891, sloužil v poustevně
Proměnění Páně ⁵. V roce 1895,
byl ustanoven správcem rouch a chrámů v Golosejevském skitu Záštity Matky Boží.
Tam
se také v roce 1896, jakožto zbožný mnich, zkušený v nakládání
s ostatky svatých, podílel na odkrytí svatých ostatků svatořečení svt.
Theodosija Černigovského (♰
1696)
a také, na jeho následném svatořečení.
Několik
let před svou smrtí (ne dříve než v roce 1907) začal otec Alexij slábnout.
Začátkem roku 1916, pak starec Alexij vážně onemocněl, začalo mu špatně sloužit
srdce, a otekly mu nohy. Až poté, co takto onemocněl, přestal sloužit
pravidelné každodenní bohoslužby, které do té doby, vykonával po 43 let.
Zesnul
v Pánu 11. / 24. března, roku 1917. Pohřben byl v Golosejevské poustevně
poblíž východní stěny chrámu Matky Boží, v čest její ikony Životodárný pramen.
Po
několik let, na sobě nesl poslušenství duchovního starectví a byl zpovědníkem
mnoha hierarchů Pravoslavné církve, včetně kyjevských metropolitů.
Ctihodný
měl dar prozíravosti, předpověděl zabití cara Alexandra II., První světovou
válku i své skonání. Vyznačoval se láskou a milosrdenstvím k chudým. V roce
1993, byly jeho svaté ostatky vyzvednuty ze země a přeneseny do
chrámu Golosejevské poustevny. V roce 1999, byl ctihodný Alexij,
Posvátným synodem Ukrajinské Pravoslavné Církve, připočten do zástupu svatých.
__________
¹ Svt. Filaret (Amfiteatrov), metropolita Kyjevský a Haličský (♰
1857). Památka 21. prosince / 3. ledna, v den jeho
zesnutí, 10. / 23. října, v den vyzdvihnutí a přenesení jeho svatých
ostatků roku 1994. Narodil se v Orlovské gubernii, v rodině
vesnického kněze. V devatenácti letech, po ukončení teologického studia
přijal mnišský postřih, následně vyučoval na duchovním semináři. Poté byl
rukopoložen na jerodiákona a následně na jeromonacha. Byl představeným
Svenského monastýru v Brjansku. Poté, co byl ustanoven archimandritou, byl
převeden do Ufy, kde byl rektorem Orenburgského duchovního semináře.
V roce 1810, byl převeden do města Tobolsk a následně se stal představeným
Josefo - volokolamského monastýru. Od roku 1814, přednášel na Petrohradské
Duchovní Akademii, poté na Moskevské Duchovní Akademii. V roce 1819, byl
rukopoložen na biskupa Kalužského a Borovského. V roce 1820, byl díky jeho
úsilí, blízko monastýru Uvedení Přesvaté Bohorodice do chrámu v Optinské
Poustevně, postaven skit svatého Jana Křtitele, kde měl i svoji mnišskou celu.
V roce 1825, byl převeden do Rjazaňské eparchie. V roce 1826, mu byl
udělen titul arcibiskup a stal se arcibiskupem Kazaňským. V roce 1837, byl
ustanoven metropolitou Kyjevským a Haličským. Kyjevo-pečerská Lávra, se pak také
stala hlavním místem jeho působení. Od prvních dnů jeho příjezdu do Kyjeva, poté,
co se jen trochu usadil v Lavře, ujal se organizování vnitřního života monastýru,
dle pravidel mnišského života, zavedených zakladateli Lávry – ctihodným Antoniem
a Theodosiem. Zakázal odvádět bratry z monastýru na polní práce, soustřeďoval
je především na to hlavní, jejich duchovní modlitební zápas. Neustále je
poučoval svým laskavým a moudrým slovem. Současníci o něm říkali: „Znali jsme
ho jako nejudatnějšího asketu, který navíc věděl, jak askety vychovávat.“ Metropolita
Filaret přispěl ke stavbě kamenné zdi kolem Lávry a umožnil získat dostupné
pozemky na území Lávry pro ubytování poutníků, dále pak pro hospic a nemocnici.
Aktivně se také podílel na práci Posvátného synodu, jehož byl členem od roku
1836 až do roku 1842, kdy byl na svou žádost z této funkce uvolněn. Z nařízení
posvátného synodu byl také organizátorem a hlavním účastníkem slavného aktu,
který se uskutečnil ve Vitebsku roku 1839, při příležitosti znovusjednocení
uniatů s Pravoslavnou Církví. Zakládal a zlepšoval duchovní školy, pro
které sestavoval učebnice. Metropolita Filaret, se stal v celé zemi znám jako
aktivní mecenáš rozvoje vzdělanosti. Mnoho ruských vzdělávacích institucí, si
považovaly za velkou čest být pod jeho patronací. Díky tomu, se stal čestným
členem Akademie věd, Moskevské společnosti pro historii a pamětihodnosti, čtyř duchovních
akademií (Kyjevské, Petrohradské, Moskevské a Kazaňské) a také tří univerzit (v
Kyjevě, Moskvě a Kazani). Tam byl, nejenom formálním čestným členem, ale aktivně
se zajímal a podílel na chodu vysokých škol, zejména pak na chodu Kyjevské
univerzity. Svou pozornost, však také věnoval, i dalším světským a vojenským školám
v Kyjevě. V roce 1841, přijal velkou schimu. Toužíce po duchovní
samotě, velkou část léta, trávil v Golosejevské poustevně, nedaleko
Kyjeva. Zde
pak žil, jako ten nejobyčejnější mnich. Na jeho náklady byl v této poustevně
postaven kamenný chrám. Od roku 1855, po těžké nemoci, začal být často nemocný.
Všechny tyto tělesné těžkosti, které ho postihly, přijal jako
předzvěst blízké smrti, a snášel je s trpělivostí a dobrou
myslí. Duchovně se radoval, z blížícího se přesídlení do věčného života.
Nemoc mu občas dopřála malé ulehčení, ale ne na moc dlouho. Poslední svatou
liturgii odsloužil v prosinci roku 1857. Poté už byl pouze ve svých
komnatách, kde každý den poslouchal božskou liturgii v domovní kapli a
přijímal svaté tajiny. Až do okamžiku své smrti, byl vladyka metropolita při
vědomí a bdělé mysli. Přestože byl ve velmi vážném stavu, přijímal vážná rozhodnutí
a nadále se zajímali o církevní záležitosti a veřejný život, dával rady a archijerejská
nařízení. Zesnul v Pánu 21. prosince / 3. ledna, roku 1857 v devět hodin
večer. Pohřeb se konal 29. prosince, dle jeho závěti v jeskynním chrámu
Povýšení svatého Kříže.
² Kyjevo-pečerská Lávra (Monastýr
Zesnutí Přesvaté Bohorodice). Jeden z prvních monastýrů
podle data založení na Kyjevské Rusi. Byl založen ctih. Antonijem Pečerským a
jeho učedníkem Theodosijem Pečerským kolem roku 1051 za vlády sv. knížete
Jaroslava Moudrého.
³ Mužský monastýr Záštity Matky Boží -
Golosejevská poustevna. Skyt Kyjevo-Pečerské Lávry, který se
nachází v lese na jižním okraji města Kyjeva. Golosejevská poustevna, byla
místem duchovních zápasů svatých XVIII. – XIX. století: svt. Filaret
(Amfiteatrov) (♰ 1857), ctihodný Parthenij
Kyjevský († 1855), jurodiví ctihodní, Theofil (♰1853)
a Paisij (♰1893), ctihodný Alexij Golosejevský - Holosejevský
(♰ 1917. Od druhé poloviny XIX.
století, se monastýr stal rezidencí Kyjevských metropolitů.
⁴ Blízké peščery (jeskyně) neboli
Antoniovy jeskyně, představují komplex podzemních jeskyní v
Kyjevo-Pečerské lávře, kde se schraňují svaté ostatky pečerských asketů.
Založeny byly roku 1057, kdy ctih. Antonij Kyjevo-Pečerský odešel pro větší
modlitební samotu z monastýru a usídlil se na novém pahorku, kde vykopal nové
podzemní prostory. Na tomto místě se nyní nacházejí tzv. Blízké jeskyně.
⁵ Poustevna Proměnění Páně. Založena
roku 1872, jejím původním cílem bylo rozšíření mnišského hřbitova mnichů z
Lávry do Kitájeva. Roku 1873 zde byl postaven chrám Proměnění Páně a kolem něj
se nakonec zbudovala i Poustevna Proměnění Páně. V roce 1934 byly chrám i
poustevna zavřeny a v roce 1938 byl chrám zbořen. V roce 2008 byl na místě
původního chrámu vystaven chrám nový, zasvěcený ctih. Theofilovi Kyjevskému a
poté obnovena i poustevna. Dnes se také počítá s výstavbou chrámu Proměnění
Páně.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.