Ctihodný Maxim Řek (♰ 1556)
21. ledna /3. února, památka jeho zesnutí,
21. června / 4. července, památka nalezení jeho svatých ostatků roku 1996
Ctihodný
Maxim, se narodil jako Michailos Trivolis v Artě okolo roku 1470 a pocházel z
významné peloponéské rodiny, ze které pocházel také svt. Kalistos I. patriarcha
Konstantinopolský (♰ 1363). Ještě jako mladý, odjel
za studiem do Itálie, kde tehdy proslulí učitelé, vyučovali helénskou kulturu,
a kde i on získal skvělé klasické vzdělání.
Ve
Florencii se pak v mladickém nadšení, připojil k tehdejšímu hnutí
náboženské a duchovní obnovy, které tam započal Girolamo Savonarola ¹, které nakonec skončilo tragicky,
popravou Savonaroly. Poté, co dokončil studia, odešel na Svatou horu Athos, kde
v monastýru Vatopedi, přijal mnišský postřih se jménem Maxim. Jakožto velmi
pokorný a tichý, většinu svého času, věnoval duchovnímu vzdělávání a
modlitebnímu rozjímání. Po deseti letech přebývání na Svaté hoře Athos, byl v
roce 1516, na žádost velikého knížete moskevského Vasilija III. Ivanoviče,
vyslán do Moskvy.
Veliký
kníže moskevský Vasilij III. Ivanovič, si přál porozumět řeckým rukopisům a
knihám své matky Sofie Palaiologiny a obrátil se proto na konstantinopolského
patriarchu s žádostí, aby mu poslal učeného Řeka. Tato volba pak padla na
ctihodného Maxima, který poté odjel do Moskvy. Po příjezdu dostal pokyn
přeložit do slovanštiny výklad na žalmy ze žaltáře, poté výklad na knihy Skutků
svatých apoštolů a několika dalších liturgických knih.
Přes
vzdor některých duchovních, kteří neměli k učenému Řekovi důvěru, se Maximovi
podařilo tuto práci zvládnout mimořádně dobře. Proto byl ke konci dohodnutého
období, pokdy se věnoval překladům a duchovenské činnosti požádán, aby na Rusi ještě
nějaký čas zůstal a aby opravil i nahromaděné chyby v překladech Svatého Písma
a liturgických knih. A také, aby svou vzdělaností osvěcoval ruský lid, který
tehdy trpěl pod tatarsko-mongolským jhem ²,
jak po stránce duchovní, tak i kulturní.
Po
celou tuto následující dobu, si Maxim získal velkou úctu. To se však neobešlo
bez lidské závisti, ze strany některých ruských mnichů. Ctihodný byl nevědomě
vtažen do tzv. sporu o monastýrské majetky ³,
protože tehdy spolupracoval s jedním ze zastánců nezištnosti, mnichem
Vassianem, v oblasti překladů do slovanštiny korpusu církevních zákonů – Nomokánonu,
Kormčej knihy ⁴. Ctihodný Maxim byl
následně účelově obviněn jako účastník spiknutí proti Velikému knížeti a
církevním soudem odsouzen za herezi (1525).
Byl
vyhoštěn do Volockého monastýru, tam ctihodný velmi
trpěl zimou, hladem a všemožnými úklady od svých nepřátel.
Jelikož byl zbaven všeho, dokonce i
svatého přijímání a čtení, měl jen jedinou modlitbu za útěchu.
Pán ho však neopustil.
Jednou se mu zjevil Anděl se slovy:
„Buď silný! Skrze
utrpení zde na zemi, budeš zbaven věčných muk“. Aby vzdal díky Bohu za takovouto
útěchu seslanou z Nebe, ctihodný Maxim
složil kánon ve verších, ke cti Svatého Ducha, který pro nedostatek papíru, zapsal
uhlem na stěny své cely.
O
šest let později, v roce 1531, byl ctihodný Maxim, znovu souzen v novém procesu.
Byl viněn z poškozování bohoslužebných knih a z toho, že hájil tehdejší nadvládu
Konstantinopolského prestolu nad Ruskou církví. Za to byl následně odsouzen k
doživotnímu vězení v tverském monastýru. Tam žil pod dohledem Tverského biskupa
Akakia (♰
1567),
který si Maxima velmi vážil. Svt. Akakij, biskup Tverský a Kašinský, mu poskytoval možnost
číst i psát, ale teprve v až roce 1541, mu bylo dovoleno přijímat svaté
tajiny.
V letech
1547 až 1551, po opakovaných prosbách a výzvách Východních patriarchů a také
svt. Makarija, metropolity Moskevského a celé Rusi (♰
1563), byl ctihodný Maxim Řek, převezen na odpočinek do Trojicko-sergijevské
lávry. V Lávře, mu byla dána již velká svoboda a on mohl dále pokračovat
ve své literární práci.
V Trojicko-sergijevské lávře, jej v jeho
mnišské cele, také jednou navštívil i car Ivan IV. Vasilevič, aby mu projevil úctu
za jeho práci pro Církev. Car mu také tehdy řekl, o svém rozhodnutí odebrat se
na pouť do monastýru ctihodného Cyrila Bělojezerského. Maxim, se pokusil cara
od této pouti odradit a na místo toho se ho snažil přimět k mnohem
potřebnějšímu, postarat se o veliké množství zubožených sirotků a vdov po
vojácích, kteří padli u Kazaně (1552).
Car se odmítl řídit jeho radou, a tak ho Maxim ještě
varoval, že pokud nezačne činit tyto Bohu milé, skutky dobrodiní, jeho syn Dimitrij
náhle zemře. To co ctihodný Maxim předpověděl, se nakonec splnilo. Od té doby,
pak panovník k němu projevoval velkou úctu a to nejen jako učenci, ale i
jako k jasnozřivému.
Následujícího roku, si car Ivan IV. Vasilevič,
přál svolat církevní sněm, který by odsoudil Matveje Baškina, který do Ruska přinesl
kalvínskou herezi. Obrátil se proto na ctihodného Maxima. Ctihodný, byl však
tehdy už zcela stár a vyčerpaný, a na tento sněm, nemohl přijít. Zaslal proto
na tento sněm, naprosto brilantní vyvrácení této hereze. To byl i poslední
církevní čin, tohoto celoživotního vyznavače a obhájce pravoslavné víry.
Zesnul v Pánu 21. ledna, roku 1556, v den památky svého nebeského ochránce, ctihodného
Maxima Vyznavače (♰
662), ve věku osmdesáti šesti let, z nichž třicet
osm, musel snášet kruté zkoušky a muka pro svou oddanost pravdě. Pohřben byl
u severozápadní zdi chrámu Sestoupení Svatého Ducha na apoštoly.
Ctihodný Maxim byl jedním z nejplodnějších ze staroruských spisovatelů. Jeho díla, především pak překlady, ve kterých odkrýval duchovní a literární poklady Byzance, zasahují do všech oblastí kultury. Proto začal být brzy po své smrti, uctíván jako svatý mučedník a osvětitel Rusi.
Nalezení
jeho svatých ostatků 21. června / 4. července roku 1996
Nad místem pohřbení ctihodného Maxima Řeka, byla
u severozápadní zdi chrámu Sestoupení Svatého Ducha, postavena kaple.
Několikráte se přestavovala a rozšiřovala, naposledy
pak v roce 1847. V letech 1938-1940 byla tato kaple zničena. V roce 1988,
při oslavě 1000. výročí Pokřtění Rusi, na Sněmu, která se konal v
Trojicko-sergijské lávře, byl mezi novými svatými, kteří byli na tomto sněmu
připočteni do zástupu svatých, i ctihodný Maxim Řek. Otázka, kde se nachází
jeho svaté ostatky, však zůstala otevřená. V čase, kdy byl ctihodný
svatořečen, nezůstaly už nad hrobem žádné viditelné stopy, které by mohly nějak
svědčit o místě pohřbení. Proto bylo zapotřebí provést archeologické vykopávky.
Tyto práce řídil archeolog a historik Sergej Alexandrovič Beljajev. 24. června,
roku 1996, vykonal duchovník Lávry archimandrita Kirill (Pavlov) moleben ke ctihodnému
Maximovi v chrámu Sestoupení Svatého Ducha. Během tohoto molebnu, se modlili bratři
monastýru, žáci moskevských teologických škol a také účastníci vykopávek. V
úterý 1. července, pak byla Jeho Svatosti patriarchovi Alexijovi II., podána
podrobná zpráva o výsledcích provedené práce a také, o nálezu čestných ostatků ctihodného
otce Maxima Řeka. Jeho Svatost Patriarcha, udělil požehnání antropologickému průzkumu,
které pak provedli přední odborníci Ruské akademie věd 2. července. Při srovnávání
čestné hlavy ctihodného, s dávnými obrazy ctihodného Maxima, byla odhalena podoba
a shodnost. Na základě závěru antropologů, udělil 21. června / 3. července 1996
Jeho Svatost patriarcha požehnání k vyzvednutí čestných ostatků ctihodného. Ostatky
ctihodného Maxima až donedávna, pak spočívaly v chrámu Zesnutí Přesvaté
Bohorodice Trojicko-sergijevské lávry. Od 9. dubna 2013, byli, s požehnáním
Jeho Svatosti patriarchy Kirilla, ostatky ctihodného slavnostně přeneseni zpět
do chrámu Sestoupení Svatého Ducha na apoštoly v Lávře. Schrána s ostatky je umístěna v chrámu u severní
zdi, blízko místa, kde byly tyto ostatky původně nalezeny.
__________________
¹ Girolamo (Hieronymus, Jeronýmus) Savonarola,
(1452 - 1498). byl italský náboženský a politický
reformátor, fanatický kazatel, dominikánský řeholník, který v letech 1494–1498
mocensky ovládl Florencii a přeměnil tuto republiku na přísně teokratický stát.
Roku 1497 exkomunikován a v roce 1498 popraven.
² Mongolsko-tatarské jho. Někdy také tatarsko-mongolské jho, mongolské jho, tatarské jho, jho hordy, byl systém politické a tributové závislosti ruských knížectví od Mongolské říše a později také od Zlaté hordy, v letech od roku 1242 až do konce 15. století.
³ Spor o monastýrské majetky. Byl
sporem zastánců dvou rozdílných přístupů k mnišskému životu v období
od konce XV. do první poloviny XVI. století tehdejší Rusi. Kdy jeden byl
reprezentován ctihodným Nilem Sorským (♰ 1508),
který jako ideální způsob mnišství shledává skitské (co nejvíce strohé až
poustevnické a nezištné k jakémukoliv majetku) uspořádání, materiálně i
politicky nezávislé na okolním světě. Druhý pak, byl způsob mnišské způsobu
žití ctihodným Josefem (Josif) Volockým (♰ 1515),
který pak důsledně prosazoval kinoviální - koinobiální, společnou podobu
monastýrského života, včetně vlastnictví majetku. Tento spor, či polemika, mezi
„nezištníky“ (Нестяжатели – zastánci ctih. Nila Sorského) a „josifljany“ (Иосифляне
– zastánci ctih. Josefa Volockého), pak vypukl až po smrti obou mnichů. Tento
spor, nakonec trval zhruba šedesát let a měl několik fází. Ve dvacátých letech
XVI. století, se do tohoto sporu zapojil také ctihodný Maxim Řek.
⁴ Nomokánon -
Νομοκανώ, (nomos – zákon a kánon – měřítko), je sbírkou právních předpisů
obsahující prvky z práva – římského i kanonického. Kormčaja kniha – je sbírkou církevního a civilního práva (zákoník)
obsahující většinou překlady řeckých právních textů do církevně-slovanského
jazyka. Termín kormčaja kniga se obvykle vztahuje na sbírky ruského původu
(resp. ruské redakce; bulharské a srbské sbírky se tak jako byzantské zákoníky
označují termínem Nomokánon). Kormčije knigy vznikaly obvykle na základě
byzantských Nomokánonů, na konci 13. stol. Některé byly doplněny normami
ruského práva, které odráželo tamní sociálně-ekonomické podmínky. K
nejznámějším patří Jefremovskaja kormčaja (12. stol., na základě bulharského
Nomokánonu), Riazanskaja kormčaja (1284, na základě srbského Nomokánonu),
Novgorodskaja kormčaja (mezi 1285 a 1291) na základě velkomoravského Metodějova
Nomokánonu z 9. stol. Kormčije knigy se používaly při vedení (rus. kormčij =
kormidelník, vůdce; odtud název) Ruské pravoslavné církve a v církevním
soudnictví až do 19. stol., poslední byla tzv. Pečatnaja kormčaja (vydaná v
oficiální ruské tiskárně Pečatny dvor v Moskvě, odtud název), která vyšla
tiskem 1653 a se stala závaznou sbírkou kanonického práva Ruské pravoslavné
církve; 1839 byla nahrazena novou edicí sbírky kanonického práva - Knihou
pravidel (Kniga pravil).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.