Svatí
mučedníci Mennas Kallikelados, Hermogenes a Eugrafus (♰ 304)
10. / 23. prosince památka mučednické smrti a 17. února / 2. března památka nalezení svatých ostatků v letech 867-889
Na
počátku IV. století, za krátké vlády krutého císaře Maximina Daia ve
Východořímské říši, vznikly v egyptské Alexandrii nepokoje. Byly způsobeny
politickými spory a rostoucím úspěchem šíření křesťanství, před tváří
pohanství. Když k Maximinovi dorazili vyslanci z Alexandrie se žádostí, aby
zasáhl, císař pověřil jednoho z poradců jménem Mennas, aby usmířil soupeřící
strany.
Mennas,
urozený a vzdělaný Athéňan, dostal pro svou mimořádnou výmluvnost přízvisko Kallikelados
– Καλλικέλαδος¹. Panovník však nevěděl, že Mennas, byl po dlouhá léta
tajným křesťanem a jen čekal, na znamení od Boha, aby přede všemi vyznal svou
víru.
Po
příjezdu do Egypta, Mennas velmi brzy obnovil společenskou shodu a mír ve městě.
Spoléhal se jak na moudrost svých slov, tak na moc, která mu byla svěřena císařem.
Přitom nijak nezasahoval do kázání a šíření Evangelia, naopak všemožně tomu napomáhal
a zaštiťoval to. Opovrhoval jakýmikoliv slovními úskoky a pletichami světa, k
pohanům zcela otevřeně promlouval o Kristově spáse. Křesťany posiloval ve víře
a své svědectví potvrzoval mnohými zázraky. Stačilo, aby položil ruku na
nemocné, kteří k němu přicházeli, přežehnal je znamením kříže a v tom okamžiku,
se jim navracelo zdraví.
Obyvatelé
Alexandrie, hlavního města pohanství, byli svědky tak velkých zázraků, že se ve
velkém zříkali modloslužby, opouštěli pohanské chrámy a přicházeli ke světci,
hledajíce u něj živou vodu křesťanského učení.
Když
se pak císař dozvěděl, že hlavní město Egypta, se může brzy zcela obrátit ke
křesťanství a důvodem toho je právě muž, kterého tam vyslal jako svého
zmocněnce, vyděsil se. Usoudil, že za tím vším je nějaké spiknutí
a Mennas, mu chce vzít jeho moc. Maximinus se proto rozhodl, zbavit
Mennase úřadu a do Alexandrie vyslat dalšího úředníka jménem Hermogenes,
které mu dal pokyn, aby obnovil autoritu císařské nejvyšší moci ve městě
a Mennasa, aby přinutil, pod pohrůžkou mučivé smrti zříct se křesťanské
víry.
Hermogenes,
původem také Athéňan, byl přímý a čestný muž a při své nevědomí o Kristu,
upřímně věřil, že plněním příkazů císaře slouží spravedlnosti.
Po
příjezdu do Alexandrie v doprovodu císařské družiny, nejprve nařídil, aby byl Mennas
poslán do vězení, a poté ho předvolal k soudu v budově městského amfiteátru.
Na
všechny Hermogenovy otázky, Mennas odpověděl s rozhodností a klidem, věren
svému panovníkovi ve všem, co neodporovalo jeho víře v Boha, Jednoho ve třech
Osobách, a v Krista, Syna Božího, vtěleného pro naši spásu. Promluvil také o
tom, jak se stal křesťanem a jak Pán od té doby, nepřestal skrze něj ukazovat
své podivuhodné zázraky. Lid shromážděný u soudu v úžasu naslouchal slovům svatého,
jimiž svědčil o Kristově moci a o bezmoci falešných a lživých bohů. Mnozí z přítomných,
pak sami vystupovali jako svědci a mluvili o divech a znameních, které Mennas učinil,
takže lidí v amfiteátru neustále přibývalo a hrozilo, že proces přeroste ve
vzpouru. Zneklidněný soudce poté nařídil odročení jednání na další den.
Když
druhého dne, soud za úsvitu pokračoval, Hermogenes nařídil, aby byly před Mennasa
umístěny různé mučicí nástroje, v naději, že takto ho zastraší a přinutí zříci
se Krista. Avšak ani slova, ani pohled na děsivé, mučicí nástroje, nijak
neotřásly mučedníkovou rozhodností.
Když
mu potom, byly utrženy jeho chodidla a krev zkropila arénu amfiteátru, svatý Mennas,
navzdory bolesti, zpíval s jasnou tváří chvalozpěvy díkůvzdání. Povzbuzen
potleskem nadšeného davu, stejně neochvějně snášel i další mučení, když mu byl
vytržen jazyk a vypíchnuty obě oči. Poté, co nakonec mučedník upadl v aréně do
bezvědomí, Hermogenes nařídil, aby ho odnesli zpět do vězeňské cely a druhý den,
aby byl hozen, k roztrhání divoké zvěři.
Téže
noci, se svatému Mennasovi, zjevil sám Kristus a jeho rány mu uzdravil.
Následujícího
dne, se Hermogenes, litující své vlastní krutosti, rozhodl znovu shromáždit lid
v amfiteátru a vzdát hold odvaze muže, kterého již považoval za mrtvého. Jaký
však byl jeho úžas, když uviděl svatého Mennasa, zcela nezraněného, doprovázeného
dvěma jasně zářícími anděly, vyslanými Bohem, aby ho chránili. Když to soudce Hermogenes
viděl, uznal moc křesťanské víry, která je silnější než samotná smrt a než jakákoli
světská moc, a za nadšeného křiku davu oznámil své obrácení ke Kristu.
Brzy
poté, Hermogenes přijal svatý křest spolu s mnoha dalšími obyvateli Alexandrie.
O osm dní později, byl zvolen na návrh samotného svatého Mennase, představeným Církve
v Alexandrii, na setkání třinácti biskupů, kteří se v té době, nacházeli
ve městě, aby podpořili mučedníka.
Od
prvních kroků ve své nové hodnosti, se stal Hermogenes, vzorem evangelního
života pro stádo, které mu bylo svěřeno. Veškeré své bohatství rozdal chudým,
ničil pohanské oltáře a přeměňoval je na křesťanské chrámy. Neúnavně kázal
slovo pravdy, navštěvoval nemocné a měl soucit se všemi strádajícími, tak jako
sám Kristus.
Když
se zprávy o událostech, které se v Egyptě odehrály, dostaly až k císaři,
rozzuřil se a rozhodl se tam odjet osobně. V čele své velké armády, aby tamní rebely
potrestal.
Maximinus,
který nemohl porazit Mennase a Hermogena, ve slovních přích u soudu, který sám
vedl, nařídil Hermogenovi useknout ruce a nohy a hodit je do ohně. Poté mu byli
kopími probodnuty útroby a jeho vnitřnosti vytáhly ven, načež bylo tělo mrtvého
mučedníka, vhozeno do řeky.
Co
se týkalo svatého Mennase, císař měl strach, že ho mučedník nějakým novým
zázrakem vystaví posměchu. U veřejné popravy, se zase obával, že by mohla
způsobit lidové povstání. Vydal proto rozkaz uvěznit mučedníka v hluboké kobce,
pověsit ho za ruce a k nohám mu přivázat těžký kámen a takto ho nechat umírat zcela
samotného, pomalou a bolestivou smrtí. Avšak podivuhodným
Božím zásahem, byli oba svatí, Mennas i Hermogenes, znovu zachráněni. Nezraněni
předstoupili před tyrana, za radostného volání davu: „Vpravdě je Kristus, jediný
pravý Bůh!“.
Když
takovýto velký zázrak, spatřil sekretář svatého Mennase Eugrafus, se srdcem
naplněným duchovní smělostí, vběhl do arény a přežehnal se znamením kříže a
nazval se křesťanem a prosil o čest, přijmout smrt pro Pána Ježíše. Maximinus,
se pro tato odvážná slova mladého muže nepopsatelně rozčílil, jednomu ze svých
tělesných ochránců vytrhl meč a Eugrafa zabil vlastníma rukama. Ihned poté,
nařídil, aby Mennasovi a Hermogenovi setnuli hlavu.
Těla
svatých mučedníků, byla na příkaz císaře, uložena do železné truhly a vhozena
do moře.
Těžká
truhla, však z mořských hlubin vystoupila a o dvacet dní později, dosáhla
pobřeží poblíž Chalcedonu.
Ostatky
mučedníků, byly pak na nějaký čas předány do zapomnění, až teprve o mnoho
století později, se opět proslavily mnoha zázraky, neboť v nich přebývala moc Svatého
Ducha.
Svaté
ostatky, pak byly přeneseny do Konstantinopole. Kde jim císař Justinián Veliký,
dal postavit chrám v čest svatého mučedníka Mennase Alexandrijského. Ke cti
svatých mučedníků, pak sestavil službu svatý Josef Hymnograf (♰ 886) ².
__________
¹ Καλλικέλαδος. To je z καλός + κέλαδος, doslovně Dobrozvučný, Dobrohlasný.
² Ctihodný
Josef Hymnograf (♰
886). Památka
4. / 17. dubna. Narodil se a byl vychován na
Sicílii, poté vstoupil do soluňského monastýru, kde se ponořil
do nejpřísnější
askeze. Poté, co
byl rukopoložen
na kněze, přestěhoval se do Konstantinopole. Byzantský císař Leon V. Arménský,
ikonoborec, ho pronásledoval,
a nakonec i uvěznil.
Ve vězení se
ctihodnému zjevil svatý Mikuláš Divotvorce, s jehož
pomocí byl podivuhodným způsobem,
nakonec z vězení propuštěn.
Poté, co získal svobodu, založil u
chrámu svt. Jana Zlatoústého monastýr, poté
byl však znovu uvězněn, zbaven svobody a vyslán do vyhnanství do Chersonésu.
Odtud ho zpět vrátila císařovna Theodora a byl jmenován skeuophylaxem (strážcem
a ochráncem bohoslužebných nádob) patriarchálního stolce. Patriarcha Fotios, ho
nazýval „otcem otců“, „andělem Božím“ a učinil ho zpovědníkem celého
konstantinopolského duchovenstva. Josef, nadaný básnickým talentem a prodchnutý
zbožnou horlivostí, věnoval celou svou činnost skládání liturgických hymnů,
zejména kánonů. V Acta Sanctorum (Činy svatých, edice hagiografických textů),
se pod 4. dubnem uvádí, že složil až 300 kánonů – více než kterýkoli jiný
církevní hymnograf. Ne všechna jeho díla jsou známá v tištěné podobě, nebo
dokonce v rukopisech. Ty nejlepší z nich jsou jeho kajícné kánony.

Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.