Ctihodný
Vasilie Poiana Măruluiský (♰ 1767)
památka 25. dubna / 8. května
Blažený
starec Vasilie, se narodil okolo roku 1692, pravděpodobně ve městě Poltava. Již
od mládí, byl naplněn božskou touhou, vzdálit se do pustých a osamělých míst,
aby se tam mohl připojit k andělsky podobnému životu asketů v půstu,
modlitbě a v neustálém chválení Boha.
Jako
mnich, žil v různých poustevnách na Ukrajině i v Rusku, poté okolo roku
1713 dorazil na hranici Valašska a Moldavska. Tam se spolu s dalšími mnichy, usadil
v poustevně Dalhăuți – Skitu svatých archandělů.
Zde
žil Vasilie po dobu dvaceti let a působil zde i jako kněz a představený
bratrstva. Protože mu však, ani toto místo neposkytovalo vytoužený klid, kde by
se mohl zcela oddat soustředěné a pozorné modlitbě, vystavěl novou poustevnu skit,
stranou od obydlených oblastí. Tento skit Všech svatých – Mănăstirea Poiana
Mărului, se nacházel na místě Poiana Mărului neboli Jabloňová louka (dnes se na
místě nachází ženský monastýr).
V
roce 1733 díky podpoře knížete, gospodara Konstantina Mavrocordata, zde
postavil dřevěný chrám a mnišské cely a nadále působil jako představený skitu
Dalhăuți. Poté, co předložil svědectví o čistotě své víry, pravosti svého
asketického života, získal pro skit status stavropigiálního monastýru. Tím se
dostal přímo pod správu valašského metropolity, který měl právo zasahovat do monastýrských
záležitostí pouze v případě, že by se bratři odchýlili od pravoslavné víry.
Život
ve skitu, byl uspořádán podle athoského ústavu a tento mnišský příbytek, byl
považován za druhou Svatou horu. Starec Vasilie, sám mnohokráte navštívil Svatou
horu Athos, během svého druhého pobytu, tam postřihl duchovního žáka,
ctihodného Paisije (Veličkovského) do malé schimy. Upozornil ho na některé
nástrahy a nebezpečí poustevnického života. Doporučil mu, aby dal nyní přednost
životu ve společenství bratří, který mnichovi umožňuje odhalit vlastní
slabosti, poznat svou míru a činit pokání. Každý den se obracet modlitbou k
Hospodinu, aby byl hoden Jeho blahodati. Jinak hrozí, že mnich, v sobě bude nosit
domýšlivost a pýchu, a aniž by si to uvědomoval, bude následovat své vlastní
vášně. Když se starec Vasilie, se svatým Paisijem loučil, předal mu podstatu mnišského
způsobu života, kterého se sám horlivě držel.
Kromě
modlitby, se mniši z Poiana Măruluiského skitu, věnovali také překládání
děl svatých otců asketů, jako byl svatý Izák Syrský, Jan Klimak, Řehoř Sinajský,
Hesychast Jeruzalémský a Filotheos Sinajský. K dílům posledních tří, připojil
starec Vasilie cenné předmluvy, ve kterých objasňuje, jak správně chápat to, co
svatí otcové píší o Ježíšově modlitbě. Upozorňuje na nebezpečí čistě tělesného
duchovního úsilí a zdůrazňuje význam duchovní bdělosti a vnitřní modlitby,
která je dostupná i věřícím ve světě.
Předmluvy
ctihodného Vasilia, představují poučení o modlitbě mysli. Starec v nich zvláště
upozorňoval na: „nesprávnost, názoru těch, kteří se domnívají, že modlitba mysli,
je vhodná pouze pro dokonalé, kteří dosáhli bezvášnivosti a svatosti. Ti, kdo takto
rozmýšlejí, omezují svou modlitbu pouze na vnější konání zpěvu žalmů, troparů a
kánonů, aniž by chápali, že takováto vnější modlitba, nám byla svatými otci
určena jen jako dočasná, přechodná, s ohledem na slabost a nezralost našeho
rozumu s tím, abychom se postupně zdokonalovali a vystoupili na stupeň modlitby
mysli, v žádném případě, abychom nezůstávali pouze u vnějšího modlitebního činění“
(předmluva k dílům svatého Řehoře Sinajského).
Ctihodný
Vasilie psal, že aby byla tato modlitba vyslyšena, je třeba jednat podle
příkladu evangelní vdovy, která dnem i nocí prosila soudce, aby ji dopřál
spravedlnosti (Luk 18,1-8). Ačkoliv svatý dával přednost Ježíšově modlitbě,
zdůrazňoval také důležitost církevních bohoslužeb konaných ve shodě s Církevním
typikonem, avšak jejich délka by podle něj měla být přiměřená. Právě toto
spojení hesychastické tradice s pravidly společného mnišského života (kinovia),
bylo naplno uskutečňováno, duchovním žákem starce Vasilie, svatým Paisijem
(Veličkovským).
V
roce 1764, rozdělil ctihodný Vasilie bratrstvo na dvě části. Důvod vysvětlil ve
své „Závěti“. Jelikož počet rumunských mnichů časem převýšil počet slovanských
bratří a bohoslužby ve skitu se konaly v církevní slovanštině, požádali rumunští
bratři starce, aby vedl bohoslužby i v jejich jazyce. Ctihodný, který považoval
tuto žádost za spravedlivou, navrhl, aby rumunští mniši zůstali ve skitu,
zatímco starec sám se svými slovanskými žáky se přestěhují jinam.
Rumunští
mniši se však rozhodli, že odejdou oni, takto přiznávajíce právo ctihodného
Vasilia zůstat v monastýru, který sám založil. Starec rozdělil majetek skitu na
dvě části a odcházejícím duchovním žákům poskytl knihy a bohoslužebné nádoby,
jakož i monastýrskou listinu.
V
roce 1766, když ctihodný Vasilie předvídal svou blížící se smrt, napsal dopis
svému duchovnímu žákovi, který byl poutníkem, jeroschimonachu Alexijovi (druhovi
ctihodného Paisija), v němž ho požádal, aby se vrátil do monastýru.
Zesnul
v Pánu, 25, dubna roku 1767, ve skitu, který založil a kde byl také
pohřben.
Jako
představeného skitu, před svou smrtí, ustanovil jeroschimonacha Theodosija,
který však byl pokročilého věku a nebylo v jeho silách, duchovně vést
bratrstvo dlouho. Brzy poté, tak na radu ctihodného Paisija, bratři zvolili za
igumena jeroschimonacha Alexija.
Ctihodný
starec Vasilie Poiana Măruluiský (♰ 1767), byl rozhodnutím Posvátného synodu Rumunské
Pravoslavné Církve připočten do zástupu svatých 5. října 2003.
Poučení
ctihodného, mělo významný vliv na slovanské a rumunské mnišství. Světitelé
Ignatij Brjančaninov (♰
1867) a Theofan Zatvornik, (♰
1894), uznávali ctihodného Vasilia, společně se ctihodným Paisijem
Veličkovským, jako autoritativního spisovatele v otázkách
asketické praxe a jemného vykladače modlitby mysli. Světitelé
doporučovali číst starcova díla všem, kteří si přáli úspěšně se věnovat
Ježíšově modlitbě.


Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.