Ctihodný Theodosij, igumen Pečerský (♰ 1074)
památka 3. / 16. května v den jeho zesnutí a 14. / 27. srpna, v den přenesení jeho svatých ostatků v roce 1091
Zakladatel kinovie – společného mnišského života
na Kyjevské Rusi. Ani světské jméno, ani rok jeho narození nejsou známy. Jeho
život, byl sepsán ctihodným Nestorem Letopiscem (♰ 1114).
Narodil se ve městě Vasilev
(dnes město Vasylkiv v Kyjevské oblasti) a pocházel z urozené rodiny. Jeho
rodiče byli zámožní a významní lidé, později se usadili v Kursku. Jeho otec
zemřel, když bylo Theodosiovi třináct let.
Od
raného dětství se chlapec vyhýbal dětskému veselí a hrám, raději četl Svaté
Písmo a svůj čas věnoval modlitbě. Když mu bylo dvacet tři let, tajně odešel
pěšky do Kyjeva.
Bůh
mu ukázal cestu a on došel až k jeskyni, kde žil ctihodný Antonij Pečerský.
Theodosij padl na kolena k nohám starce a se slzami jej prosil, aby ho vzal za
učedníka. Antonij, se nejprve snažil urozeného mladíka odradit a poukazoval na
potíže a nesnáze mnišského života. Když však Antonij, viděl jeho vroucí lásku k
Bohu, do monastýru ho přijal.
Theodosij
vstoupil na cestu velkého odříkání, dodržoval přísný půst a v modlitbách, bděl
po celou noc. Po několika letech ho našla jeho matka a chtěla jej odvést domů.
Nakonec ji ctihodný Theodosij přesvědčil, aby tak nečinila a nakonec, i ona
sama přijala mnišství.
Později
Theodosij přijal rukopoložení na kněze. Poté, co se ctihodný Antonij, pro větší
modlitební samotu odebral do osamělé jeskyně, byl mnišským bratrstvem zvolen za
igumena monastýru ctihodný Theodosij.
V
Kyjevo - pečerské Lávře, postupně zavedl kinoviální typikon, tj. soubor
mnišských pravidel, podle typikonu Cařihradského Studijského monastýru svatého
Jana Křtitele. Hlavní rysy kinovie tj. společného mnišského života, kterou on
založil, byly následující: veškerý majetek bratří, měl být společný, čas byl
naplněn neustálou prací (fyzickou či duchovní), práce byly rozděleny podle sil
bratra představeným monastýru, každý úkol začínal modlitbou a požehnáním
staršího mnicha, vnitřní myšlenky mnicha v jeho duchovním zápase, se vyznávaly
představenému, který byl pravým a skutečným vůdcem všech bratří ke spáse.
Ctihodný
Theodosij, pak byl sám pro bratry ve všem příkladem. Nosil vodu, štípal dříví,
pracoval v pekárně, nosil ten nejprostší šat. První přicházel do Božího chrámu,
i na monastýrské práce. Kromě asketického zápasu, se ctihodný Theodosij, vyznačoval
velkým milosrdenstvím vůči potřebným a chudým. Pro tuto lásku a milosrdenství,
k takovéto duchovní osvětě, se snažil získávat i své bratry v Kristu. V Kyjevo
- pečerské Lávře, nechal postavit i zvláštní dům, pro chudé, slepé, chromé či
ochrnuté. Na jeho chod, vyčlenil desetinu z monastýrského příjmu. Kromě tohoto,
každou sobotu, z monastýru posílal vězňům do vězení celý vůz chleba.
Z
díla ctihodného Theodosija, se k nám dochovalo: dvě poučení k lidu, deset
poučení pro mnichy, dvě poselství velkoknížeti Izjaslavovi a dvě modlitby.
Kyjevo-pečerský
monastýr, založený ctihodným Antonijem a zbudován ctihodný Theodosijem, se stal
vzorem pro další monastýry a měl velký význam pro rozvoj místní Pravoslavné
církve. Z útrob tohoto monastýru, vzešli mnozí ctihodní a svatí, slavní
arcipastýři, horliví hlasatelé a šiřitele víry, významní letopisci a
spisovatelé.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.