Svt. Vasilije Ostrožský,
metropolita Trebinjský, Zachumljský a Skenderijský (♰ 1671)
památka 29. dubna / 12. května
a 13. / 26. července, ve Sboru ctihodných otců Chilandarského monastýru
Svatý Vasilije, se narodil roku 1610,
v chudé, ale velmi zbožné rodině, pocházející z vesnice Mrkonjići
v Hercegovině. Jeho první školou zbožnosti, se mu stal dům jeho rodičů. Jeho
rodiče, se vždy více starali o dílo Boží, nežli o pomíjivé věci pozemské a tomu
také učili i své děti. Druhou školou, ve které jeho duše mohla uhasit svou žízeň po poznání, byla stálá
návštěva bohoslužeb, po kterých, však jeho modlitby neustávaly, ale pokračovaly
o samotě doma. Když vešel do chrámu, sklonil se před oltářem až k zemi,
kterou zbožně políbil, naslouchal slovům Božské liturgie, stál nehybně a
s bázní Boží, jako by byl před samotným trůnem Páně. Nehledě na vlastní
chudobu, vždy se dělil o svůj chléb s ostatními dětmi, které spolu s ním pásly
stáda ovcí.
Aby rodiče, ochránili
Vasilija, před špatným vlivem sousedů, kteří odstoupili od křesťanské víry a
přijali islám, poslali svého syna do monastýru Zavala¹, ve kterém byl představeným jeho strýc, igumen Serafím.
V tomto monastýru,
chlapec dychtivě začal číst díla Svatých otců a jeho srdce zahořelo touhou po
odříkavém asketickém životě v půstu, odříkání a modlitbě a rozhodl se stát
mnichem.
Po několika letech, která
v tomto monastýru prožil, odešel do monastýru Tvrdoš², kdo nakonec složil mnišské sliby. O něco později, byl zde
rukopoložen na diákona a poté i na kněze. Následně sloužil u metropolity Cetinjského
Mardarija.
V té době, když se Srbové
nacházeli v područí Turků, ohrožovali pravoslavnou víru, nejenom Turci,
ale také jezuité, kteří mnoho usilovali o obrácení Srbů k římskému katolicismu.
Svatý Vasilije upozorňoval metropolitu na tuto zdánlivě nenápadnou jezuitskou
propagandu a trval na nutnosti postavit se na záštitu Pravoslaví. Metropolita
však k této otázce projevil lhostejnost a naopak svatého Vasilija nespravedlivě
pomluvil před lidmi. Tato pomluva se však neujala, neboť věřící národ, měl
naprostou důvěrou ke svatému Vasiliji, protože jeho život, sám svědčil o
pravdě.
Svatý tak nadále obcházel okolní vesnice, vyzýval
národ k obraně víry, jako toho nejdrahocennějšího majetku co zde na zemi
máme, sloužil bohoslužby, uděloval svaté tajiny. Toto, jeho apoštolské dílo,
vzbudilo nenávist u těch, kteří přijali islám, a ti se ho pokusili několikrát i
zabít. Zhoršení poměrů v monastýru,
uniatské tlaky z dubrovnické arcidiecéze, také svévole tureckých úřadů a
nakonec touha po větším odříkání a asketickém zápase, ho přivedly do Pećského
patriarchátu³.
Tehdy s požehnáním patriarchy svt.
Paisije Janjevace (♰ 1647), prošel Svatou
horu Athos, dále pak Valašské
knížectví a území dnešní Ukrajiny a Ruska. Odtud se vrátil do své domoviny, s
dary od místních panovníků, k trpícímu lidu Hercegoviny.
V roce 1638 byl potom archimandrita Vasilije ustanoven
a rukopoložen v Pećském patriarchátu na biskupa. Rozhodnutím Posvátného
synodu, byl tak ustanoven za metropolitu Trebinje, se sídlem v monastýru
Tvrdoš.
I když byl ještě mladý, bylo mu necelých třicet let,
byl hoden biskupské hodnosti pro svatost svého života a pro velkou potřebu církve
v těchto těžkých, přеtěžkých časech ⁴.
Z Peće odcestoval zpět do monastýru Tvrdoš, kde ho s
radostí přijali. Hned po svém příchodu, pokračoval ve své dřívější práci
pastýře Kristova stáda. Bez ohledu na všechna nebezpečí, která mu začala znovu
hrozit, cestoval po eparchii a nepřetržitě vykonával svou arcipastýřskou
službu. Hlavním nástrojem mu k tomu v jeho díle bylo, Boží slovo a neustálá
modlitba.
Síla jeho modliteb byla tak velká, že již tehdy, začal
činit zázračná uzdravení a zjevovat mnohá znamení a podivuhodné činy. Věřící
lid, se mnohokrát přesvědčil o jeho svatém životě, modlitbách, které je
chránili, o jeho daru prozřetelnosti, který mu Bůh daroval. Přitom všem, nejenom
on sám k lidem přicházel, ale sami lidé, si k němu nacházeli cestu, prosili
ho o pomoc a útěchu v různých nesnázích a pokušeních.
Svatý Vasilije, všem milostivě pomáhal svými svatými
modlitbami a duchovním poučením, často pak i milodary. K tomu vyzýval i ostatní
věřící lid, aby i oni jedni druhým pomáhali a dávali milodary, a aby také znovu
obnovovali svátá místa a monastýry, které byly dědictvím předků.
Poté, co byl Turky zavražděn
metropolitа východohercegovský Paisiје Trebešјanin, arcibiskup Pećský a patriarcha srbský, budoucí
mučeník, svt. Gavrilo I. (Rajić), znovu sjednotil východní a západní Hercegovinskou eparchii do jedné metropolie, s
obnoveným svatosávským titulem Zachumská metropolie⁵, se sídlem ve městě Nikšić a svěřil ji pod arcipastýřské vedení
svatého Vasilija.
V té době, však Turci začali srbský lid znovu, ještě
více pronásledovat a mučit. Vykrádali jejich vesnice a domovy, odváděli lid do
otroctví. Plenili Boží chrámy a monastýry, celou zemi zpustošili tak, že lidé
ve strachu raději prchali do hor a na bezpečnější místa.
Svatý Vasilije, byl nucen také odejít ze svého nového
sídla. Nakonec našel skryté místo a tím místem, byla jeskyně v Pješivci pod
horou Zagarač. Tam si udělal celu a chtěl v ní zůstat co nejdéle. Když se to však
dozvěděli stařešinové z okolí, přišli za ním a poradili mu, že lepší bude,
aby se odtud přestěhoval spíše do monastýru Ostrog ⁶, což svatý přijal za své a poslechl je.
Svatý Vasilije, o Ostrogu již slyšel. Slyšel o jeho
mniších, zvláště pak o ctnostném igumenovi, ctihodném starci Izaiáši. Tento
starec plný Božích ctností, činil svůj duchovní zápas velmi přísně a Bohumile
v jedné jeskyni nad Horním monastýrem Ostrog. Když tento ctihodný starec, odešel
z tohoto pozemského života, Bůh oslavil jeho svaté ostatky zázraky, avšak brzy na
to přišli Turci, ostatky ukradli a spálili. Po příchodu do svatého monastýru Ostrog,
se svt. Vasilije nejprve zastavil na úpatí samotné hory Ostrog, poté odešel do Horního
Ostrogu, kde se usadil v jeskyni tohoto ctihodného starce Izaiáše. Od té doby se
staral o svěřenou metropolii z tohoto místa.
Po dobu plných patnácti let, se nacházel
v takovémto vyhnanství, o své stádo, se však pečlivě staral neustálými
modlitbami a všenočním bděním před Pánem. Čas od času opouštěl monastýr a navštěvoval
strádající lid, sdílel s nimi jejich strasti i neštěstí a posiloval jejich
naději. Mnoho lidí se tehdy uchylovalo k zázračné síle jeho modliteb a už tehdy
ho považovali za svatého a velkého přímluvce před Bohem. Když se vždy zvedaly další
a další vlny nových pronásledování, přicházeli lidé houfně do monastýru Ostrog,
aby od svatého získali duchovní i materiální podporu.
Metropolita Vasilije, však musel také zápasit se
lstivostí, nepřejícností a zlobou místního knížete Raiča a jeho synů. Kníže a
jeho synové, kradl majetky svým krajanům. Bylo mu málo to, co měl a chtěl ještě
více, tak jak to činí všichni ti, co kradou. Dokonce vztáhl ruce i na majetek
církve, na monastýr Ostrog. Odtud chtěl vyhnat svatého Vasilija. Vasilije,
projevoval velikou trpělivost, nakonec však knížeti předpověděl, že pro zlo,
které učinil on i jeho synové monastýru, jeho synové zahynou. Když se tak pak stalo,
kníže učinil pokání a na přímluvy svatého Vasilija, mu Pán seslal potomstvo nové.
Neúnavný ve svém duchovním zápase a v modlitebním
díle, kterými podporoval a posiloval víru mezi lidem, zesnul svt. Vasilije
v pokoji v Pánu, 29. dubna / 12. května, roku 1671. Ve chvíli kdy
zemřel, naplnilo jeho celu slovy nepopsatelné světlo a ve skále, u které předal
svou duši Bohu, vyrostl prut vinné révy, přestože na tom místě nebylo žádné
zeminy. U jeho hrobu, se udály mnohé zázraky divy, které neustávají do dnešních
dnů.
Sedm let po svém zesnutí, se pak svatý Vasilije,
zjevil představenému monastýru svatého Lukáše v Župe. Byl oblečený do
biskupského roucha, v ruce držel kadidelnici a představenému přikázal, aby
dal odkryt jeho hrob. Když tato slova svatý říkal, okuřoval přitom kadidelnicí,
až z ní spadly na igumena uhlíky a ten se v tom okamžiku probudil.
Spolu s bratřími, se pak vydal do monastýru Ostrog. Tam byl hrob svatého
divotvůrce a jeho svaté ostatky, byly nalezeny netlené, voskové barvy, ze
kterých se linula blahá vůně, připomínajíc vůni bazalky.
Ostatky svatého, byly poté uloženy do schrány
v chrámu Uvedení do chrámu Přesvaté Bohorodice, kde se jim mohou poutníci
poklonit dodnes.
Tak jako už za svého života, nepoznal svatý klidu pokoje,
tak i po jeho zesnutí, musely být jeho svaté ostatky, několikráte skrývány, aby
byly ochráněny před Turky. Ve XX. století, v roce 1942, byl monastýr
Ostrog zase bombardován Němci. Avšak díky ochraně svt. Vasilija, bomby které padaly,
nijak neohrozily monastýrské budovy. Jeden granát, dokonce
spadl přímo před vchod do světcovy jeskyně, kde byla vystavena kaple, ve které
byly uloženy jeho ostatky. Granát, ale nevybuchl, rozpadl se na půl, místo kam
dopadl, je možné vidět dodnes.
Svatý Vasilije je jedním z nejuctívanějších svatých srbského lidu, a proto jak v Srbsku, tak i v jiných zemích bylo na jeho počest postaveno mnoho chrámů.
Ostatky svt. Vasilija Ostrožského |
Modlitba
Svatý otče Vasilije, pomocníku silný a ochránce milosrdný, vyslyš i nyní naše modlitby, slzy i povzdechy. Jako dobrý pastýř, který hledá ztracenou ovci a strádá pro ni, shromáždí nás, kolem své schrány a nauč nás tvými podivuhodnými poučeními, abychom tobě děkovali a Otce nebeského oslavovali. Naše duše, jsou zmítány neřestmi, avšak také pláčou v pokání, jako marnotratný syn, který žádal svého otce, aby mu odpustil a jako žena, která zhřešila, avšak vyznala své hříchy. Mnoho jsme zhřešili, zhřešili jsme vědomě i nevědomě, pyšnými myšlenkami a sobeckým srdcem, skutky a opomenutím toho, že jsme nečinili žádnou laskavost ani dobročinnost. Pohlédni tedy na nás, zraněné a škodolibostí znetvořené. Pohlédni na nás, oblaž a ulehči nám v našich bolestech a v utrpení duše, daruj nám ztracený pokoj, bratrskou lásku a nebeskou radost. Prosíme tě, přizvi všechny svaté rodu našeho, všechny svaté mučedníky, spravedlivé a ctihodné, a společně proste Pána, oslavovaného v Přesvaté Trojici, aby nám daroval odpuštění hříchů, a spasil nás před pekelnou propastí. Dej, abychom činili pokání. Abychom takto poučeni, mohli tebe velebit a s tebou oslavovat bezpočátečného Otce, spolu s jednorozeným Synem a životodárným Duchem, nyní i vždycky až na věky věkův. Amen.
____________
¹ Monastýr Zavala. Monastýr zasvěcený Matce Boží, jejímu svátku Uvedení do chrámu Přesvaté
Bohorodice. Nachází se v eparchii Zachumsko-Hercegovinské a Primorské, Srbské Pravoslavné
Církve u vesnice Zavala, v kantonu Hercegovina-Neretva, v dnešní Federaci
Bosna a Hercegovina. Nachází se v údolí Popovo-Pole na úpatí hory Ostrog.
Přesné datum založení monastýru není známo. Podle tradice, nechal první chrám na
tomto místě postavit svatý apoštolům rovný císař Konstantin I. Veliký. První
písemná zmínka o něm, pochází z roku 1514. V roce 1587 byl zde postaven nový
chrám. V roce 1619 tento chrám jej vypsal ikonami Chilandarský mnich Georgije
(Mitrofanović). V roce 1621, se stal v tomto monastýru, budoucí srbský svatý
Vasilije Ostrožský, poslušníkem - novicem. V XVII. a na počátku XVIII. století,
byl monastýr během turecko-benátských válek několikrát poškozen a v roce 1722
zničen. V XIX. století byl pak znovu obnoven igumenem Isaijem Šojićem. Během
druhé světové války byl monastýr velmi poškozen ustašovci. Během války
v Bosně a Hercegovině, v letech 1992 - 1995 se monastýr Zavala ocitl v
bojové zóně, kdy všechny budovy monastýru, kromě chrámu, byly zničeny. V letech
2000-2002 byl pak monastýr zcela obnoven. Monastýrský chrám je od roku 2003
zařazen na seznamu národních památek Bosny a Hercegoviny.
² Monastýru Tvrdoš. Monastýr zasvěcený Matce Boží, jejímu svátku Zesnutí. Monastýr Srbské Pravoslavné Církve, blízko vesnice Tvrdoš, čtyři kilometry od města Trebinje. V tomto monastýru přijal mnišský postřih svt. Vasilije Ostrožský. Monastýr je také široce známý jako centrum výroby vína. Podle tradice, byl monastýr založen svatým apoštolům rovným císařem Konstantinem a jeho matkou svatou Helenou, ve IV. století. Na konci XIII. století, nebo na začátku XIV. století, byl pak obnoven svatým srbským králem Štěpánem Urošem II. Milutinem (v mnišství Theoktistem). Více jak 200 let, byl centrem Trebinjské metropolie. V roce 1667, byl velmi poškozen od zemětřesení, poté však byl znovu obnoven svt. Vasilijem Ostrožským. V roce 1694, během Velké turecké války, vyhodili monastýr do povětří Benátčané. Na počátku XVIII. století, pak došlo k několika pokusům o obnovu zničeného monastýru. Dnešní monastýrský chrám, byl postaven v roce 1928 zásluhou velkého ktitora Nikoly Runjevace, amerického rodáka z Trebinje a vysvěcen byl téhož roku na den svt. Vasila Ostrožského 29. dubna / 12. května, biskupem Zachumsko-Hercegovinským Jovanem a biskupem Zachumsko-Rašskym Nektarijem. Monastýr je dnes známý výrobou vína (zejména z místních odrůd Vranac a Žilavka) a vinnými sklepy, z nichž jeden pochází z 15. století. Ke konci roku 2016, byl zařazen do seznamu národních památek Bosny a Hercegoviny. Dne 6. března 2021 byl v kapli Vzkříšení Páně na hřbitově monastýru, pohřben biskup Zachumsko-Hercegovinský a Primorský (1992–1999) Atanasije (Jevtić).
³ Pećská patriarchie. Je historiografický název pro Srbský patriarchát, tedy pro Srbskou Pravoslavnou Církev v období od roku 1346 do roku 1766. Jako místní církev měla titul patriarchátu a měla i autokefalitu. Sídlo bylo v Pećském monastýru, titul představeného byl, arcibiskup Pećský a patriarcha srbský.
⁴ Житија
Светих. Април. Архимандрит Јустин
Поповић
⁵ Zachumská
metropolie. Zachumská eparchie,
byla založena v roce 1219, prvním srbským arcibiskupem Sávou. V témže
roku, Srbská Pravoslavná Církev, získala autokefální status od
Konstantinopolského patriarchátu. Jednalo se tedy o jedno z původních srbských
pravoslavných biskupství. Jeho jurisdikce se rozkládala na historické oblasti
Zachumlje a Travunija. Zachumlje nebo také Hum, je název pro srbský středověký
region a stát (knížectví), který zahrnoval významné části horní (jižní)
Dalmácie, přibližně od řeky Neretvy po město Dubrovník, se souvisejícím
vnitrozemím a ostrovy.
⁶ Monastýr Ostrog - Манастир Острог.
Mužský monastýr Srbské pravoslavné církve z XVII. století. Nachází se v Černé
hoře v horách, 13 kilometrů od města Nikšić a 15 kilometrů od města
Danilovgrad, ve výšce okolo 900 metrů nad úrovní moře. Byl založen v XVII.
století. V monastýru se nachází ostatky zakladatele monastýru svt. Vasilija Ostrožského
(♰
1671). Monastýr Ostrog, se skládá ze dvou částí. Dolní monastýr,
který byl založen v polovině XIX. století a sestává z mnišských cel a chrámu
Svaté Trojice. V něm se také nachází ostatky svatého nového mučedníka Stanka,
dvanáctiletého chlapce, kterému Turci odsekli jeho ruce poté, co v nich držel
svatý kříž a nechtěl ho pustit. Horní monastýr, je pak od dolního monastýru
oddělen cestou dlouhou okolo pěti kilometrů, která prochází skrze les. Horní
monastýr, byl vystavěn ve skalním výklenku, ve výšce 900 metrů nad úrovní moře.
Sestává ze dvou chrámů – Povýšení Svatého Kříže a Uvedení do chrámu Přesvaté
Bohorodice. Chrám Uvedení do chrámu Přesvaté Bohorodice, je velmi malou kaplí,
o rozměrech 3 x 3 metry a nachází se o něco výše na chrámem Povýšení Svatého
Kříže. Právě v této kapli, prožil na patnáct let svt. Vasilije Ostrožský, v
modlitbách. V tomto chrámu se dodnes nachází i divotvorné ostatky tohoto
světce.
Monastýr Ostrog |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.