Sbor všech ctihodných a bohonosných Otců Svaté Hory Athoské
památka druhou neděli po Svaté Padesátnici
Každý
rok, druhou neděli po Svaté Padesátnici, která následuje Neděli Všech Svatých,
když je v chrámech čten úryvek z Matoušova Evangelia, o tom, jak Kristus přizval
své první učedníky, koná se na Svaté Hoře Athos, oslava památky všech
Ctihodných Otců, kteří svým životem jasně zazářili na této Svaté Hoře.
Toto
Boží přizvání, přijali i Svatohorští svatí a dosáhli velkých výšin ctnostného
života v Bohu. Počet všech Svatých Otců Svaté Hory Athos, je až na čtyři sta
padesát, přičemž existuje několik dalších tisíc, neznámých a skrytých svatých
asketů, kteří svým ctnostným životem, odříkáním a modlitbou posvětili zemi poloostrova
Athos, což stalo i původem pro pojmenování Svatá Hora.
V
pravoslavné tradici, je pak Svatá hora Athos také nazývána - Úděl Matky Boží,
kdy sama Matka Boží navštívila toto místo a dala mu své požehnání.
Když
v roce 44 po Kristově Narození začal židovský král Herodes Agrippa
pronásledovat křesťany, dal setnout hlavu svatého apoštola Jakuba, bratra
apoštola Jana Theologa a dal uvěznit apoštola Petra. Svatí apoštolové, se
svolením Matky Boží, uznali, že je lepší Jeruzalém opustit. Ještě předtím se,
ale rozhodli losem určit, kdo by měl do které země jít kázat Evangelium. Matka
Boží, získala takto losem zemi Ibérii (Ibérie - antický a byzantský název
dnešní Gruzie საქართველო).
Když
už byla Matka Boží připravena vyrazit na cestu, zjevil se jí anděl Boží a
přikázal ji, aby zůstala v Jeruzalémě. Anděl Boží jí slíbil, že její úděl se
naplní v pravý čas. Potom Matka Boží zavolala apoštoly Ondřeje a Šimona, kterým
předala svůj zázračný obraz k požehnání Ibérie.
Údělem
Matky Boží se nakonec stala Svatá hora Athos. Stalo se takto. Když Matka Boží
chtěla odjet na ostrov Kypr, aby navštívila svatého Lazara, zvedl se při plavbě
na moři silný vítr. Bouře pak zanesla loď k břehům hory Athos, tehdy obývané
pohany. Přesvatá Panna v tom spatřila znamení Boží vůle, kdy tento poloostrov
jí byl dán na zemi jako její úděl. Matka Boží vystoupila na břeh a začala
hlásat pohanům učení Evangelia. Mocí svého kázání a četnými zázraky, místní
obyvatele obrátila ke Kristu.
Než
opustila Matka Boží, Athos, požehnala lidu a řekla: „Hle, toto je můj úděl, od
Syna mého a Boha mého! Boží milost tomuto místu a těm, kdo na něm zůstávají s
vírou, bázní a v přikázáních mého Syna. S nevelkou péčí pro ně bude všeho hojně
na této zemi. Na tomto místě obdrží nebeský život a milosrdenství mého Syna zde
bude přebývat až do konce věku, a já tu budu horlivou přímluvkyní před svým
Synem, za toto místo i za ty, kteří zde budou přebývat."
Společný
svátek, všem Svatohorským Svatým, kteří jasně zazářili svým životem v Kristu,
byl ustanoven poté, co byla v XIX. století, vytvořena a ustanovena jejich liturgická
služba. Tuto službu - Služba Ctihodným a Bohonosným otcům, na hoře Athos v půstu
zazářivších, napsal plodonosný duchovní spisovatel a duchonosný svatohorský
asketa, ctihodný Nikodém Svatohorec (♰ 1809).
Ten, tímto svým dílem, navázal na již dříve sepsané životy svatých svatohorců.
První
ikona - Sbor všech ctihodných a bohonosných Otců Svaté Hory Athoské, byla napsána
v roce 1796. Ve stejném roce, pak byla také pravděpodobně sepsána i služba
ctihodným Nikodémem Svatohorcem.
Liturgická
služba, byla vytištěna v Ermupoli na Syrosu, až v roce 1847 „za pomoci ctihodné
společnosti Athoských otců“, která ji vytiskla kolem v nákladu, kolem pěti
set výtisků.
Ctihodný
Nikodém říkal, že jedním z důvodů, proč sestavil službu k památce těchto
svatých a ctihodných otců, bylo to, že všude si věřící tradičně ctili a
oslavovali památku svých místních svatých, avšak Svatá Hora Athos, žádný takový
svátek neměla. Tento svátek, má pak především sloužit jako podnět k
napodobování ctností a horlivosti všech ctihodných a bohonosných otců
minulosti. S takovouto vděčností, láskou a blahodatným Božím vdechnutím, napsal
tuto službu plnou chvály svatým otcům ctihodný Nikodém.
V
kánonu této služby na Jitřní, je pak také, mnoho z těchto svatých jmenováno, i
když samozřejmě ne zcela všichni. Ctihodný Nikodém, jména těchto svatých, neúnavně
hledal ve svatohorských, ale i jiných knihovnách. Ve XX. století, pak text této
služby, aktualizoval blažený hymnograf, mnich Gerasimos Mikrojannanitis
(μοναχός Γεράσιμος Μικραϒιαννανίτης
† 1991).
Počínaje
od askety ctihodného Petra Athoského (♰ 734),
poté zakladatele Athoského mnišství, ctihodného Athanasia Athoského (♰ 1000),
jakož i dalších velkých starců, je na Svaté Hoře několik druhů, způsobů a podob
svatého života mnichů, kteří žili a žijí jako andělé v lidském těle, tak,
jak nám o tom říká i tropar Otcům Svatohorcům.
Velikým
darem a přínosem Svatohorských Otců, se pak jeví, jejich záštita, obrana a
ochrana pravoslavných dogmat, ve všech pravoslavných zemích a také, jejich ochrana
duchovního dědictví Pravoslaví.
Tropar všem ctihodným Otcům Svaté Hory Athoské hlas 1.
Otce
Athoské pustiny, tělesné Anděly, vyznavače spolu se ctihodnými, světitele a
mučedníky v modlitebních písních uctíme, napodobujíce je ctnostmi, jedním
hlasem vzývajíce: Sláva Tomu, který vás oslavil, sláva tomu, který vás
korunoval, sláva Tomu, který Vás zjevil našimi zastánci v neštěstích.
______
Služba v církevněslovanském překladu
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.