Svatí mučedníci Fotios a Aniketos
a mnozí s nimi umučení (♰ 305)
památka 12. / 25. srpna
Tito
svatí a slavní mučedníci žili v Nikomédii za vlády Diokleciána. Císař Dioklecián
vydal edikt, kterým nařizoval všem občanům přinášet oběti modlám na znamení
poslušnosti úřadům. Křesťanům, jestliže neuposlechnou, edikt hrozil různým
mučením a vystěhováním na okraj říše. To velmi znepokojilo obyvatelstvo
hlavního města Východu. Mnoho křesťanů se ze strachu z mučení zřeklo jediného
Boha a podřídilo se. Avšak ti, v jejichž srdcích byla víra hluboce zakořeněna,
odvážně odolávali hrozbám, vyzbrojeni vítězným znamením kříže, hlasitě
vyznávali Kristovo jméno a šli cestou utrpení. Toto pronásledování se rozšířilo
do různých měst říše a jeho obětí bylo, nespočet.
Po
dvou letech, od vynesení tohoto ediktu, odešel sám Dioklecián do Nikomédie, aby
zkontroloval, jak tento edikt plněn. Za přítomnosti vojska, shromáždil senát a
nařídil předvést katapulty, lámací kola, rošty na pálení těl a další mučicí
nástroje, u nichž už jen samotný pohled na ně, vyvolával u přítomných chvění
strachu. Poté císař oslovil přítomné, vyděšený lid, však neodpověděl ani slovo.
Následně však z davu vyšel jeden z členů senátu, Aniketos, známý svým vysokým vzděláním
a moudrostí, a když se přiblížil k císaři, směle ho oslovil.
Vysmál
se všem prázdným hrozbám, ke kterým se musel jako pronásledovatel křesťanů, nucen
uchýlit, kvůli obraně bezmocných model, které se nemohly bránit. Poté obvinil
císaře, že bojuje proti živému Bohu a nutí lidi, kteří byli stvořeni k Jeho
obrazu a podobě, aby uctívali modly vytesané z kamene a dřeva. Aniketos řekl,
že pouze Kristus je skutečným Pánem nebe a země a skrze něj je dána moc králům
a vládcům, protože nebe, ozdobil hvězdami a zemi rostlinami a zvířaty, které
slouží člověku a volají ho k oslavě Boha.
Dioklecián,
rozhněvaný drzými řečmi, obvinil Aniketosa z urážky bohů. Svatý se, však císaře
zeptal, pro jaké skutky mají být uctívány modly, které nelze v žádném případě
nazývat bohy, protože je třeba, nejprve je vyřezat a ozdobit. Potom vyznal svou
víru v Boha, Jediného ve třech osobách, Otce, Syna a Svatého Ducha, který dává
křesťanům, blahodať porazit knížete tohoto světa. Když pronásledovatel křesťanů,
viděl, že lidé podporují Aniketosa, chtěl dát pozabíjet všechny shromážděné,
ale vojevůdce Plakida ho od toho odradil a připomněl mu, že vládce by se měl
vyznačovat velkorysostí.
Tehdy
Dioklecián nařídil, aby byl svatý bičován volskými šlachami, dokud mu nebudou
vidět vyhřezlé vnitřnosti. Ale svého jména hodný Aniketos, což znamená „neporazitelný“,
neustále, při vší bolesti a utrpení, vyznával Krista svého Spasitele. Na příkaz
císaře, na něj byl vypuštěn obrovský lev, který všechny vyděsil hrozivým řevem.
Když se však tento dravec přiblížil ke svatému, zastavil se u něj, stal se
tichým a krotkým jako beránek a opatrně svoji tlapou, stíral pot z tváře mučedníka.
Skrze
modlitby svatého, započalo v Nikomédii strašlivé zemětřesení, které převrhlo
obrovskou sochu Herkula, která se rozpadla na malé kousky a zničila severní
část města. Pod troskami budov zemřelo mnoho pohanů. Císař, zatvrzele rozhořčený
ve svém klamu, připsal tuto pohromu hněvu bohů a nařídil okamžitě useknout
hlavu svatého mučedníka. Avšak v tom okamžiku, voják, který tím byl
pověřen, nemohl hýbat rukama a nemohl svatého zasáhnout mečem.
Poté,
byl rozsudek změněn a mučedník byl přivázán do tvaru kříže ke kolu zavěšenému
nad ohněm. Se zlomenými končetinami a spáleným tělem, svatý Aniketos se ještě
více přiblížil v modlitbě k Bohu, která byla plamennější než všechny ohně
na zemi, a na prosby mučedníka oheň spálil jen jeho pouta a uhasl.
Císař
nařídil, aby Anikita byla vhozena do kotle s vroucí vodou - zjevil se však anděl
Boží a zachránil ho. V tu chvíli k svatému přiběhl synovec Fotios, aby společně
poděkoval Bohu za pomoc, kterou vždy poskytuje svým služebníkům. Fotios se vysmál
modlám a prohlásil, že je ochoten zemřít se svým strýcem, jen aby získal odměnu
v Nebi. Na znamení od císaře, se na něj vrhl jeden z vojínů, okamžitě však oslepl
a svým vlastním mečem, si zasadil smrtelnou ránu.
Poté
byli oba svatí spoutáni těžkými řetězy a uvrženi do vězení. Tam potkali svatého Lukiána Antiochijského (památka 15. / 28. října), a jeho učedníky, kteří byli
do Nikomédie přivedeni z východu k soudu. Mučedníci se srdečně pozdravili a Lukián
je vyzval, aby zůstali, pevní ve svém vyznání jediného pravého Boha a nebáli se
hrozeb trýznitele, který má moc pouze nad tělem, ale je bezmocný proti pevnosti
duše. Řekl: „Sama země volá k Bohu, zavlažená krví mučedníků! Vyznávajíce Krista,
vstoupíte do Království Nebeského“.
Aniketos
a Fotios, poté, co byli odděleni od Lukiána, byli později znovu předvoláni k
výslechu císařem, který se je pokusil zlomit předstíranými sympatiemi a sliby
bohatství a výsostných poct. Svatí na to, ale odpověděli jedním hlasem: „Ať zahynou
tvé pocty a sliby, spolu s tebou!“ V hněvu Dioklecián nařídil, aby jejich břicha
byly páleny pochodněmi a poté, aby byli kamenováni v aréně. Potom všem mučení, zůstali
svatí zázračně nezraněni, byli proto taženi po silnici, přivázáni k ocasům
divokých koní. Následně jim byla do jejich rán vsypána sůl a znovu byli
uvrhnuti do vězení.
Aniketos
a Fotios, byli drženi ve vězení více než tři roky. V této době pokračovalo
pronásledování křesťanů po celé říši. Nakonec si na ně císař vzpomněl a po
výslechu, při kterém se mučedníci projevili, pevní ve své víře, stejně jako
kdysi, nařídil je hodit do vroucího kotle. Tři dny pod ním rozdělávali oheň,
ale díky modlitbě svatých se mramor rozštípl a voda se z lázně vylila a oheň
uhasila. Po mnoha mukách, která sloužila k jejich mučednické slávě, odešli svatí
Aniketos a Fotios k Pánu, upáleni zaživa.
Na
císařův příkaz byla postavena obrovská pec, upevněná na čtyřech železných
sloupech. A stejně jako kdysi Babylonský král Nebukadnesar II. (Nabuchodonozor),
nařídil tuto pec rozpálit a měl v úmyslu v ní spálit nejen dva svaté mučedníky,
ale také všechny křesťany, které se našli v blízkosti. Křesťané, nečekali, až
je pohané budou házet do pece, sami, spolu se svými manželkami a dětmi, šli k ní
a volali: „Jsme křesťané a uctíváme jediného Boha!“
Nejprve
do pece vstoupili svatí mučedníci Aniketos a Fotios a po nich do ohně zamířilo celé
množství shromážděných křesťanů s modlitbou a rukama zdviženýma k Nebi. Z
plamenů křesťané volali: „Děkujeme Ti, Otče a Bože všemohoucí, že jsi nás vírou
v Jednorozeného Syna svého a Pána našeho Ježíše Krista shromáždil pro korunu
mučednictví, modlíme se k tobě Milostivý, vztáhni ruce své z výsosti a přijmi duše
naše do věčného pokoje, který jsi připravil pro své vyznavače.“ Během této
modlitby, pak spočinuli v Pánu. Svatí Aniketos a Fotios zůstali naživu v této
peci tři hodiny a poté, co se pomodlili, vydali i oni své duše do rukou Božích.
Když
nakonec oheň vyhasl, křesťané využili lhostejnosti vojáků a čestné ostatky mučedníků
odnesli, aby je zachránili.
O
mnoho let později, když pronásledování křesťanů skončilo, bylo místo, kde byly přečestné
ostatky svatých mučedníků ukryty, odhaleno chorepiskopu Ducitiovi. Nechal tyto čestné
ostatky přenést do jednoho Konstantinopolského chrámu, postaveného na počest svatých
mučedníků. Tam došlo k mnohým uzdravením od svatých ostatků.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.