Svatí apoštolům rovní,
Kliment ochridský
(♰ 916), Naum (♰ 910), Sáva (♰ X. stol), Gorazd (♰ 896) a Angelár (♰ 886)
svatí
pětipočetníci, učedníci
svatých Cyrila
(♰ 869) a Metoděje (♰ 885)
památka v den zesnutí svt. Klimenta ochridského
27. července / 9. srpna
Svatý Kliment se narodil okolo
roku 840 a byl pravděpodobně slovanského původu. Ještě jako velmi mladý se stal
učedníkem svatého Metoděje a po celý svůj život se snažil následovat svého
duchovního otce. Od něj a jeho bratra Konstantina, v schimě Cyrila, přijal
lásku ke svatému písmu a vroucí touhu šířit blahou zvěst Evangelia, národům v
jejich rodném jazyce.
Po smrti svatého Metoděje v roce
885, začal jeho zapřisáhlý nepřítel, biskup Viching, brojit proti učedníkům
apoštola Slovanů. Pod vlivem misie učedníků, se mezi lidmi rozšířilo Pravoslaví
a obyvatelstvo se odklonilo od franského vlivu. Viching je proto udal
moravskému knížeti Svatoplukovi a misionáře obvinil ze spiknutí proti němu.
Když byli předvedeni před knížete, Kliment a Gorazd vysvětlovali, že se nebouří
proti jeho vládě, ale brání a obhajují pravoslavné dogma. Pravé učení o Svaté Trojici,
že bojují proti přidání nového učení, do osmého článku Vyznání Víry,
k větě I
v Ducha svatého, Pána oživujícího, jenž z Otce vychází, že
svatý Duch vychází „i ze Syna“.
Kníže však zůstal zcela hluchý
k teologickým argumentům a svaté misionáře vydal Němcům. Ti některé uvrhli do
vězení, jiné pak prodali do otroctví.
Představení byzantské misie svatí
pětipočetníci Gorazd, Kliment, Naum, Sáva a Angelár, byli uvrženi do vězení.
Byli spoutáni a bylo jim zakázáno mluvit a stýkat se svými blízkými. V této
zkoušce však byli Pánem utěšeni a své síly posilovali modlitbou.
Brzy došlo na místě jejich věznění
k zemětřesení, při kterém byli osvobozeni z řetězů. Na místo toho, aby po tomto
zjevném Božím znamení, Svatopluk uznal svou chybu a napravil to, co začal mařit,
nařídil je znovu spoutat ještě těžšími řetězy a zacházet s nimi ještě hůře. O
tři dny později se tento zázrak opakoval, avšak kníže, jen nařídil, vězněné znovu
spoutat a nechat je ve vězení, zraněné a bez jídla.
Poté oddíl surových a
krutých vojáků vyvedl svaté z vězení, aby je vyhnal z Moravského knížectví. Kliment,
Naum, Angelár a Sáva, pak zamířili k Dunaji v naději, že dosáhnou Bulharska.
Cestou se zastavili ve vesnici, kde je vřele přivítal jeden z obyvatel. Zatímco
byli v tomto domě, majitelův syn náhle zemřel. Svatí se pomodlili k Pánu a dítě
bylo vzkříšeno, stejně jako kdysi Lazar, přítel Kristův. Následně po překročení
Dunaje dorazili misionáři do Bělehradu, tam je panovník, který o jejich příchodu
již věděl, bez prodlení předal dvoru bulharského knížete Borise, který chtěl tyto
vpravdě Boží muže přijmout.
Svatý kníže Boris, je uvítal
s velkými poctami, vzdával díky Bohu, že do jeho země, přivedl apoštolům rovné hlasatele
víry. Podrobně se jich vyptával na jejich cestu a na neštěstí, která je potkaly.
Během pobytu na dvoru, si je kníže pak často k sobě povolával a žádal je,
aby ho poučili v církevních dogmatech, v životech svatých a také o povinnostech
křesťanského panovníka.
O něco později, okolo roku 885,
pak kníže Boris, pověřil Klimenta evangelizací oblastí Kutmičevica (historická oblast, přibližně
dnešní jižní Albánie, severozápadní část dnešního Řecka a jihozápadní část
dnešní Severní Makedonie), Ochridu a Glavnica (historická oblast odpovídající zhruba Západní
Makedonii a jižní Albánii). Díky podpoře místních vládců se svatému podařilo
rychle zasít semena svatého Evangelia a shromáždit na tři a půl tisíce
učedníků. Spolu s Blahou zvěstí je učil také utvořené abecedě svatého Cyrila.
Kliment ji upravil a použil k zaznamenání překladů mnoha byzantských děl, aby mohla
být mladá Církev vystavěna na pevných základech apoštolské tradice. Vysvětil
více než tři sta učedníků a ponechal je ve farnostech, aby prohlubovali misijní
práci a s trpělivostí vymýtili pohanské předsudky a pověry.
Po smrti knížete Borise, se následníkem,
stal jeho syn Simeon, který projevil stejnou horlivost v evangelizaci svého
lidu. Měl velkou úctu ke svatému Klimentovi, kterého považoval za svého
duchovního otce, a ustanovil jej biskupem Belickim (Drembicki), do jehož
jurisdikce spadala i Západní Makedonie. První hierarcha slovanského původu, svatý
Kliment, se ukázal jako důstojný nástupce apoštolů a zdvojnásobil své dílo hlásání
Božího slova, dílo vzdělávání a osvěty národa, tedy to dílo, které považoval za
důležitější nad pozemský chléb.
Ve volném čase od svých
povinností, Kliment pokračoval v práci překladatele díla Cyrila a Metoděje, noci,
pak trávil v modlitbách. Protože pociťoval nedostatek kazatelů, přeložil do
slovanského jazyka řadu kázání věnovaných hlavním svátkům ročního cyklu, která
mohli číst kněží, poučujíce takto lid o učení svatých otců. Překládal, skládal a
sestavoval bohoslužby svatým. Věnoval také velkou pozornost řádnému konání
bohoslužeb, které více než jiné prostředky, přispívaly k obrácení a osvícení
lidu. Na Ochridu, založil svatý Kliment monastýr zasvěcený velkomučedníkovi
Pantelejmonovi a chrám, kam rád odcházel do modlitebního ústraní. Když jednou jako
biskup, přijel jednou na pastýřskou návštěvu do Ochridu, prosili o pomoc u jeho
nohou dva ochrnutí slepí muži. Když byl svatý Kliment přesvědčen, že je nikdo
nevidí, pozvedl své oči v modlitbě k nebi a oba nemohoucí se okamžitě
uzdravili.
Po dvaceti letech apoštolské
práce, svatý Kliment, který dosáhl už vysokého věku, požádal cara Simeona, aby
ho nechal odejít do ochridského monastýru, aby mohl své poslední dny věnovat už
jen modlitbě. Car překvapený jeho žádostí, mu však řekl, že si na
arcibiskupském stolci nedokáže představit nikoho jiného a že by se raději sám
vzdal trůnu, než aby ho nechal odejít. Svatý Kliment, se tak musel podřídit a
slíbit, že o svém odchodu, již nebude mluvit.
Avšak po návratu do monastýru
onemocněl. Poté, co se stal důstojným vidění apoštolům rovných Cyrila a
Metoděje, kteří mu řekli o jeho brzkém odchodu, dal do pořádku všechna svá pozemská
díla. Napsal „Závěť“ a 27. července, roku 916 odešel k Pánu.
Brzy poté, byl oslavován
jako svatý apoštol Bulharska, neboť mu vděčilo nejen za evangelizaci a první
církevní organizaci, ale také za základy své kultury, které následně předalo dalším
slovanským národům.
Podle:
Synaxarion – Životy svatých
Pravoslavné Církve
sestavený jeromonachem
Makárijem Simonopetrským
kniha 6. Červenec-srpen
2011
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.