Spravedlivý Prokop usťugský,
blázen pro Krista - jurodivý (♰ 1303)
památka 8. / 21. července
Prvním
ze svatých na staré Rusi, kteří si vybrali nelehkou cestu života a také jeden z
nejtěžších duševních zápasů, zvaný jurodivost – bláznovství pro Krista¹, byl svatý Prokop usťugský, který se
narodil v XIII. století.
Byl
synem bohatých kupců z hanzovního města Lübeck v Německu a vychován byl
v latinské víře. Poté, co přišel za obchodem do Novgorodu, byl uchvácen
krásou místních chrámů a pravoslavných zpěvů a přijal svatý křest. Poté si
Prokop přál dosáhnout dokonalosti v křesťanském životě (Mat 19, 21), rozdal
vše, co vlastnil, chudým a vstoupil do Chutynského monastýru proměnění Páně, nedaleko
Novgorodu. Tam žil zbožný životem v modlitbě, půstu a odříkání. Poučen v poslušnosti
a v dalších mnišských ctnostech, přijal na sebe duchovní zápas jurodivosti.
Chtěl však utéci před světskou slávou, přijal proto požehnání od představeného
monastýru na pouť a monastýr opustil. V zimě, bez teplého oblečení, kdy musel snášet
nepřízeň počasí, nepřízeň lidí, se dostal k městu Velikij Usťug, kde se usadil
v ubohé chýši.
Život
blaženého Prokopa byl prostý. Nevážil si nijak uznání a slávy marnivého a
pomíjivého světa. Byl sužován mnohými těžkostmi, urážkami, ponižován i bit od
lidí, v noci pak, se neoddával pokoji a odpočinku, ale neustával v modlitbě,
chodil po městě, po všech Božích chrámech, kde se na kolenou modlil, se slzami k
Pánu. Prosil Boha o pomoc městu a lidem.
Ráno
dalšího dne, pak zase celý den, procházel ulicemi města s modlitbou v
ústech, přebýval v jurodivosti. A když chtěl svatý, přece jen najít chvíli klidu
od mnohé námahy a trochu se vyspat, ulehl na ulici, smetišti, na hromadě
odpadků nebo do staré polorozpadlé, kaple bez střechy, aniž by oblékal své tělo.
Byl oděn jen v hadrech, které ho v zimě nehřály a jídlo
přijímal pouze od chudých a zbožných lidí, odmítal jakékoli milodary od
bohatých.
Zimní
mráz a sníh, letní žár slunce, vedro i déšť, to vše blažený snášel s radostí a
vděčností k Bohu. A tak, jak si zamiloval Boha celou svou duší i tělem, tak si jej
Bůh zamiloval a oslavil ho ve světě. Blažený dostal od Pána dar proroctví a
také dar činění zázraků.
Nejdůležitějším
z mnoha prorockých předpovědí a zázraků spravedlivého Prokopa, bylo osvobození města
Usťug před zničením, od bouře mračen plných blesků a ohně. To se událo roku
1290, 13 let před jeho smrtí.
Jednou
v neděli, když bylo v chrámu na bohoslužbě mnoho lidí, svatý jurodivý blázen,
náhle oslovil všechny věřící s tímto napomenutím: „Blíží se Boží hněv, čiňte
pokání bratři, ze svých hříchů, usmiřte si Boha půstem a modlitbou, jinak město
zahyne ohnivým krupobitím.“ Lidé si však říkali: „Není při smyslech, vždyť nikdy
neříká nic rozumného. Proč ho poslouchat?“, a nevěnovali pozornost jeho slovům.
Pro
Prokopovo milující srdce, bylo velmi těžké setkat se s takovou bezstarostností
a lehkomyslností mezi lidmi v čase, kdy městu hrozilo tak strašné nebezpečí.
Kvůli bolesti, žalu a smutku ve svém srdci, sotva dostál v chrámu do konce
liturgie. Potom vyšel ven před chrám, uchýlil se do svého kouta, kde přebýval a
začal vzlykat a prolévat slzy. Plakal celý ten den i noc a nepřestával ani druhého
den. Někteří soucitní lidé, když viděli jeho neutišitelný pláč, se ho ptali: „Co
je to s tebou, Prokope, že neustále pláčeš? Co je to za smutek ve tvém srdci?“
A on, plačící, jim odpověděl slovy našeho Spasitele: „Bděte a modlete se,
abyste neupadli do pokušení.“ (Mat 26, 41). Třetího dne, chodil blažený
Prokop po celém městě, aby kázal lidem o pokání, se slzami všem říkal: „Plačte,
přátelé, plačte nad svými hříchy, zkáza je blízko, modlete se, aby vás Hospodin
vysvobodil ze svého spravedlivého hněvu a nezničil vás jako Sodomu a Gomoru pro
nepravosti.“ Avšak i toto druhé kázání zůstalo neplodným, obyvatelé města Usťug
zatvrzení ve svých hříších, se ukázali být horší než Ninivští. Nejenže je
nenapadlo činit pokání, ale smáli se a vysmívali nad slovy o pokání, jako by
byl spravedlivý Prokop blázen. Tak se stalo, že jediným, kdo se modlil za město
před zkázou, byl jen sám Prokop, který se vrátil před Boží chrám, kde se modlil
ve svém koutě.
Příští
neděli v poledne, se pak na obloze v dáli před městem objevilo tmavé mračno.
Blížilo se k městu a začalo se víc a víc rozrůstat, až se nakonec den změnil v
temnou noc. Blesky běhaly v ohnivých pruzích a vzduchem se neustále rozléhalo
strašlivé hřmění hromů. Tehdy lidé konečně uviděli, že městu hrozí zničení,
vzpomněli si na Prokopova slova a uvěřili mu. Jak staří, tak mladí, chudí i
bohatí, všichni spěchali do Božích chrámů, hlavně pak, do katedrálního chrámu
Matky Boží. Prokop už v chrámu byl, stál na kolenou před ikonou Zvěstování
Přesvaté Bohorodice a se slzami se modlil, aby Matka Boží byla přímluvkyní za
lid, který učinil mnoho prohřešení a přestoupil mnohá Boží přikázání.
Lidé
v chrámu, se s pláčem modlili za záchranu před Božím hněvem, všichni
jednomyslně volali: „Vládkyně, zachraň nás!“ Blažený se dlouho modlil, aniž by
zvedl hlavu z podlahy, kterou zaléval svými slzami. Pak se stalo a z ikony
Matky Boží – Zvěstování Přesvaté Bohorodice, vyteklo myro a po celém chrámu se
rozlila blahá vůně.
V tom
okamžiku, se ovzduší kolem změnilo, dusivé horko ustoupilo, blesky a hromy
utichly a tmavé mraky se rozptýlily. Brzy potom, se pak lidé dozvěděli, že 20
verst od města Usťug, v Kotovalské volosti, byla velká smršť, bouře s kroupami a
na místo dopadaly blesky. Na tom místě, bylo dlouho potom vidět, polámaný a spálený
les, na nějž dopadl Boží hněv, ke svědectví, připomenutí a strach budoucímu pokolení.
Město Usťug bylo ušetřeno, nikdo nebyl zasažen, ani ve městě, ani v okolí.
Mezitím ze svaté ikony vyteklo tolik myra, že jím byly naplněny chrámové nádoby
a ti, kteří byli myrem pomazáni, byli uzdraveni z rozličných nemocí, dvě posedlé
ženy byly osvobozeny od svého nelítostného mučitele a nepřítele našeho spasení.
Společná
radost vystřídala dřívější strach a smutek a rozšířila se po celém městě. Toto
zázračné osvobození města z nevyhnutelné a zcela zjevné zkázy, přitáhlo mnoho věřících
ke spravedlivému Prokopovi. Ten však vše, připisoval jen a jen milosrdenství a
přímluvě Matky Boží. Dále pokračoval ve svém duchovním zápase a pod
bláznovstvím a jurodivostí, skrýval před lidmi hojnou Boží blahodať, která v
něm přebývala.
Chodil
po městě, modli se v Božích chrámech a na ulicích města, často přicházel
na břeh řeky Suchony, kde stával na kameni a modlil se za všechny plující a
cestující.
Po
mnoho let, co sloužil jako skutečný Boží prorok města Usťug, zesnul svatý
Prokop 8. července, roku 1303 u bran Michalského - Archandělského monastýru.
Podle své závěti, byl pohřben poblíž hlavního chrámu a kámen, na kterém se
spravedlivý modlil, se stal jeho náhrobkem.
U
jeho hrobu, stejně jako za života svatého, se začaly dít mnohé zázraky. Během
vojenského tažení v roce 1471, když vojsko zasáhl hrozný mor, se svatý zjevil
vojákům a povzbudil je. Po jejich šťastném návratu z bojiště, vojáci postavili
nad hrobem svatého Prokopa kapli, kde pak každoročně oslavovali jeho památku. Celocírkevní
památka spravedlivého Prokopa, začal být v Ruské Pravoslavné Církvi ctěna po
jeho připočtení do zástupu svatých, po Moskevském církevním sněmu v roce
1547.
Ostatky svatého, byly vyzdvihnuty ze země a uloženy, do schrány v chrámu svatého spravedlivého Prokopa města Velikij Usťug, kde se nacházejí dodnes._
Ikona
Zvěstování Přesvaté Bohorodice -Usťugská |
__
¹ Jurodivost – bláznovství pro Krista
- Pro Krista jurodivý. Ze slovanského оуродъ – юродъ což
značí blázen, hlupák, bláznivý, nerozumný, bez umu. Být pro Krista jurodivý,
jeví se jedním z nejtěžších duševních zápasů, je to oduševnělá vřelá horlivost
a plamenná láska k Bohu. Žijíce ve společenství lidí, ti, kdo vzali na sebe
tento duchovní podvih, tj. zápas a boj, vzdali se a odřekli se jakéhokoli
vlastnictví, vzdali se všeho pohodlí a životního blaha, stali se zcela
svobodnými od náklonnosti k čemukoli pozemskému, světskému a nakonec žili
neméně samotářským způsobem života, jako ti, kteří žili v divokých pustinách.
Při vší těžkosti tohoto duchovního podvihu, vyžadoval si tento zápas od svatých
vyšší moudrosti, aby svoji neslavnost, hanbu či ponížení, proměnili a obrátili
ve slávu Boží, v poučení bližním, aby nedopustili to, aby směšné nebylo
hříchem, aby to, co činili, nestalo se pokušením nebo urážkou a hanbou pro
druhé.
Jurodivost
pro Krista je záměrná snaha jevit se bláznem, hlupákem a nerozumným v běžném
světském chápáni světa, záměrné skrývání osobních ctností a přijetí na sebe
sama všech možných urážek a hanby. Hlavním pak cílem tohoto zdánlivého
bláznovství - jurodivostí pro Krista – jeví se odhalování vnějších světských
hodnot jako dočasných a pomíjejících.
Ale co je světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil, ano vyvolil to, co není, aby to, co jest, obrátil v nic, aby se tak žádný člověk nemohl vychloubat před Bohem (1. list Korintským 27- 29).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.