Spravedlivý Job Mnohostrádající
památka
6. / 19. května
Dlouho
předtím, než přišel Kristus a daroval nám život věčný, žil v zemi Úsu, muž
bezúhonný a přímý, bál se Boha a vystříhal se zlého (Jób 1, 1), jménem Job. Byl
nejbohatším ze všech synů Východu a měl mnoho dobytka a služebnictva. Své
bohatství však užíval ke službě Bohu.
Spravedlivý
Job každých sedm dní obětoval Bohu za své děti a s modlitbou říkal: „Možná,
že moji synové zhřešili a zlořečili v srdci Bohu.“ (Jób 1, 5). Takto činil a pro
svou spravedlnost a poctivost měl u všech velkou úctu.
Jednoho
dne, když před Božím trůnem, předstoupili svatí andělé, objevil se tam i Satan,
poté, co chodil po zemi, kde hledal někoho, koho by pohltil a odnesl ho sebou do
svého padnutí. Tehdy mu Bůh, ukázal na Joba jako příklad spravedlivého a
bezúhonného člověka. Ďábel s nelaskavým posměchem odpověděl, že pro bohatého
člověka je snadné zůstat věrný Bohu. V odpovědi na takováto slova, dal Hospodin
veškerý Jobův majetek do moci ďábla (Jób 1, 6 - 12).
Brzy
poté se stalo a přišli za spravedlivým Jobem poslové se zprávou, že přišel o
dobytek a také, že všichni jeho synové a dcery zemřeli násilnou smrtí. Job si
roztrhl šaty, na znamení smutku si oholil hlavu, poté padl na tvář a pronesl
památná slova: „Z života své matky jsem vyšel nahý, nahý se tam vrátím.
Hospodin dal, Hospodin vzal; jméno Hospodinovo buď požehnáno.“ (Jób 1, 21).
Tehdy
Bůh, Satanovi odpověděl, že jeho služebník Job si zachoval víru i
v neštěstí, kterého potkalo. Ďábel však, nechtěl přiznat svoji porážku a
odpověděl: „vztáhni ruku a dotkni se jeho kostí a jeho masa, hned ti bude do
očí zlořečit.“(Jób 2, 5). A ačkoli Bůh nečiní zlo a netouží po utrpení, nechal
svého služebníka postihnout strašným malomocenstvím, od chodidel jeho nohou až
po temeno hlavy, jako zkoušku jeho ctnosti (Jób 2, 7).
Dříve
bohatý a vlivný, nyní však, všemi odmítaný, kdysi vážený patriarcha, nyní s
úlomkem hliněné tašky v ruce, si škrábal své rány. Poté se posadil do hnoje a popela
před vesnicí a takto tam zůstal. Své ženě, která ho nabádala, aby proklínal
Boha, on odpověděl: „Mluvíš jako jedna z bláznivých. To máme od Boha přijímat
jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?“(Jób 2, 10).
O
nešťastném Jobovi, se pak doslechli i tři jeho přátelé, vznešení a moudří
obyvatelé Východu, Elifáz Témanský, Bildad Šúchský a Sófar Naamatský. Přišli za
ním, aby ho utěšili, když však spatřili Joba, jak sedí na hromadě hnoje,
propukli v pláč a sedm dní, nebyli schopni ze sebe vydat ani slovo (Jób 2, 11 -
13). Nakonec promluvil sám Job, proklel den svého narození a přál si smrt,
která by ho zbavila ode všech utrpení a muk (Jób 3, 3 - 26).
Otázky,
které spravedlivý Job, v tomto svém slovu, položil, jsou otázkami každého
člověka, který čelí utrpení a zradě. Tyto otázky znepokojovaly tehdy (stejně tak,
ale i dnes), lidi o to víc, protoženevěděli nic o tom, že teprve po smrti, se budou
spravedliví věčně těšit z plodů svých ctností, že zlí a bezbožní, až poté
zalitují svých planých nadějí na dočasnou slávu, požitky a potěšení,
avšak tehdy, bude už příliš pozdě.
Když
Elifáz uslyšel, tento nářek a bědování trpícího spravedlivého muže, postavil se
proti tomu, s obvyklými důvody lidského rozumu. Vysvětlil všechen zármutek a smutek,
neštěstí i utrpení, jako trest, který byl seslán Bohem za dříve spáchané
hříchy. Nechť Job nepředkládá své bezúhonné chování jako ospravedlnění před
Bohem, ale ať své hříchy vyzná, činí pokání, aby mu bylo odpuštěno a on znovu
získal zpět své zdraví, hojnost a blahobyt. Bude-li však reptat na osud,
přivodí si jen a jen, ještě větší utrpení. Člověk, dodal tento mudrc, je
zrozen, aby trpěl. V každém případě naše hříchy a nespravedlnosti, musí být v
tomto životě potrestány (Jób 5; 6).
Namísto
toho, aby Joba, tato slova utěšila, ho jen ještě více znepokojila a jeho smutek
a žal mu navýšila. Svým přátelům vytýkal přílišnou surovost a krutost, protože
ten, kdo nebyl takto zkoušen, nemůže pochopit strádání a utrpení nevinného
člověka, který prožívá takové trápení a hoře. Spravedlivý Job prohlašoval, že
před Hospodinem je nevinný. Job nereptal na Boha a nežádal, aby byl vysvobozen
ze svých utrpení, pouze si přál, aby tato jeho utrpení, skončila, smrtí. Tehdy
pak, jeho jedinou útěchou bude to, že se nikdy nepovstal a nevzbouřil se proti
Božímu slovu (Jób 6,10).
Jeho
řeč, však přerušil Bildad a i on, mu začal říkat to samé, co předtím jeho druh,
odvolávajíce se přitom, na obecný zákon odplaty za špatné skutky, třebaže
takovýto zákon neplatil pro Joba. Bůh je zcela spravedlivý, proto by Job neměl
hájit svou nevinu, ale žádat o soucit a slitovnost.
Na
to Job svému příteli odpověděl, že je skutečně možné souhlasit s tím, že
všechna naše neštěstí jsou trestem za hříchy, ale v každém případě, jak může
být, třeba jen jedno stvoření v Božích očích zcela spravedlivé? Ani takový
člověk jako Job, který v sobě nenachází nic zavrženíhodného, nemůže
trvat na ospravedlnění a je vystaven, mukám jako nespravedlivý. Potom Job dodal,
obraceje se k Bohu: „Vždyť víš, že svévolník nejsem a že mě nikdo nevysvobodí z
tvé ruky.“„Což není mých
dnů tak málo? Kéž by toho nechal a odstoupil ode mne, abych trochu okřál, dřív
než půjdu tam, odkud návratu není, do země temnot a šeré smrti, do země temné
jak mračno, do šera smrti, kde není řádu, kde záblesk svítání je jako mračno.“(Jób 10, 7; 20 - 22).
Job
si uvědomil, že nemůže počítat s pochopením svých přátel, protože oni jako
obránci Boží spravedlnosti, ho stále jen křivě obviňovali. Tehdy se v úzkosti
zeptal Hospodina: „Kolik je mých nepravostí a mých hříchů? Dej mi poznat mou
nevěrnost a hřích. Proč skrýváš svou tvář a pokládáš mě za svého nepřítele?„
(Jób 13, 23 - 24).
Poté
k němu znovu promluvil Elifáz a Joba obvinil ze vzpoury proti Boží
Prozřetelnosti. Když Job spatřil, že z jeho přátel, se stávají jeho trýznitelé,
zvolal: „Smilujte se, smilujte se nade mnou, přátelé moji, neboť se mě dotkla
ruka Boží. Proč mě pronásledujete jako Bůh a nemůžete se nasytit mého masa?„
(Jób 19, 21 - 22). Poté přestal sténat a slovem vyjádřil onu nejasnou naději,
jejíž nositeli byli všichni spravedliví Starého zákona: „Já vím, že můj
Vykupitel je živ, a že v den nejposlednější nad prachem se postaví. A kdyby mi
i kůži sedřeli, ač zbaven masa, v těle svém uzřím Boha„ (Jób 19, 25 - 26).
Jeho
tři přátelé a mudrci Elifáz, Bildad a Sófar, však i nadále, k němu zůstávali
lhostejní a nemilosrdní a ze všech sil, se snažili hájit své chápání Boží
spravedlnosti. Znovu svými slovy napadali spravedlivého, tentokrát však, se už
nespokojili s obecnými slovy, ale začali podrobně vypisovat všechna zla, kterých
se Job v dobách své hojnosti a blahobytu dozajista musel dopustit, když byl takto
potrestán.
Navzdory
tomu všemu, však Job dál svědčil o svém dobrém svědomí. Jób přesvědčen, ve své
pravdě a také v tom, že utěšit ho může pouze a jen Bůh, prosil, aby mohl předstoupit
před Boží soud (Jób 23,4 - 7). Pak pronesl pozoruhodná slova, ve kterých přiznává,
že je-li Boží moudrost ve stvoření nedostupná lidskému chápání, pak nelze
pochopit, proč trpí spravedliví. Avšak spravedliví, nepřestanou Boha milovat a
důvěřovat Mu (Jób 28,28). Poté pokračoval ve své řeči dále, dlouhou obhajobou
svého počínání a zjevil, že je připraven zodpovídat se ze všech svých činů a
před vším lidem si vyslechnout odsouzení, bude-li proti němu vzneseno.
Tři
mudrci však mlčeli a nenašli nic, co by řekli. Tehdy se však Elíhú, který
předtím, kvůli svému mládí zůstával stranou, rozhněval na Joba, který se chtěl
zjevit spravedlivým před Bohem a přidal k jeho hříchům vzpouru.
Potom
Elíhú zmlkl, neboť z vichru promluvil Bůh, tak jako kdysi na hoře Sinaj, aby
spor ukončil. Bůh pronesl majestátní řeč o tajemství stvoření, o Boží
prozřetelnosti, která svému dobře míněnému plánu podřizuje vše, dokonce i stvůry
a přírodní pohromy. Svému služebníku Jobovi, tak dal Hospodin klíč k tajině,
kterou lidská moudrost nedokázala vyřešit. Zkoušky, byly na Joba seslány, ne
jako trest za nějaké hříchy, ale podle Božího plánu, který je však lidským
rozumem, nepostihnutelný, aby nakonec, svědčily o spravedlnosti.
Job
si uvědomil, že veškeré jeho utrpení bylo zjevením Božím, „nepochopitelné,
nevyzpytatelné a nepřístupné“. Nakonec Job řekl: „Jen z doslechu o tobě jsem
slýchal, teď však jsem tě spatřil vlastním okem. Proto odvolávám a lituji všeho
v prachu a popelu.“(Jób 42, 5 - 6). Uznání plné pokory se stalo pro Joba
korunou jeho ctnosti a otevřelo mu přístup k pravému poznání Boha – „pocítění
Jeho nepochopitelnosti“. Ze zkoušek vyšel jako vítěz a byl zasypán mnohým požehnáním
poté, co Božím vedením, vyprosil odpuštění pro své přátele za to, že se proti
němu provinili. Hospodin, mu navrátil jeho bohatství, dal mu dvakrát tolik než
předtím a seslal četné potomstvo. Job žil dalších sto čtyřicet let a zemřel ve
věku dvou set čtyřiceti let.
Kniha
Job zaujímá v Písmu svatém své zvláštní místo. Vždy byla velkou útěchou pro
všechny Boží služebníky, kteří podstupují zkoušky.
Postavení
Joba – jest přikázáním a zákonem pro každého člověka. Dokud je člověk bohatý,
urozený, v bezpečí, šťastný a žije v hojnosti, do té doby se k Bohu neobrací.
Až když se člověk ocitne na hnojišti, tehdy se zjevuje Bůh a Sám rozmlouvá s
člověkem, a člověk jen naslouchá, vzývá a dovolává se: Hospodi, pomiluj! Pane,
smiluj se nade mnou! Jen ony stupně zkoušek jsou různé.
To,
co je hlavní: vyvarovat se odsuzování bližních. Když už k tomu ale dojde, a do
vaší hlavy vejde odsuzování, tak se ihned, pozorně a s vnímáním, obraťte k Bohu
se slovy: Pane, daruj mi, abych viděl provinění svá a neodsuzoval bratra svého.
Starec
Nektarij hovořil o vyšší posloupnosti duchovního života, o tom, že ke všemu je
zapotřebí se nutit. Vždyť když byl předložen oběd, a vy chcete jíst a už cítíte
jeho dobrou vůni, lžíce vám přece sama od sebe jídlo nepřinese. Je zapotřebí se
přinutit vstát, přijít, vzít si lžíci, a až poté můžeme jíst. A také, žádné
dílo nelze učinit ihned, vždy je zapotřebí posečkat a mít trpělivost.
Člověku
byl dán život, aby mu život sloužil a ne aby člověk sloužil životu. To znamená,
že člověk nemá být otrokem vnějších okolností a nemá přinášet své vnitřní za
oběť vnějšímu. Sloužíce světskému životu, člověk ztrácí souměrnost, harmonii,
pracuje bez rozvážnosti a dochází do velmi smutných, malomyslných rozpaků, neví
ani, proč vlastně žije.
Ptáte
se, jakou cestou jít k Bohu. Jděte cestou pokory! S pokorným nesením všech
oněch těžkých okolností našeho života. S pokorným a trpělivým přijímáním
Hospodinem dopouštěných nemocí.
S
pokornou nadějí, že nebudete Hospodinem opuštěni, který je váš rychlý pomocník
a láskyplný Otec nebeský. S pokornou prosbou a modlitbou o pomoc shůry, o
odehnání zasmušilosti a pocitu beznaděje, kterým se nás nepřítel našeho spasení
snaží dovést do zoufalství, tolik zhoubného pro člověka, zbavujíce ho blahodati
a vzdalujíce od něho milosrdenství Boží.
Smysl
křesťanského života, dle slov svatého apoštola Pavla, které psal Korintským,
jest následující: Oslavujte tedy Boha tělem svým i duchem svým, kteréžto věci
Boží jsou (1 Kor 6, 20). A takto, napsav tato svatá slova v duších a srdcích,
je zapotřebí se postarat o to, aby rozpoložení a počínání v našem životě
sloužily vždy slávě Boží a k poučení bližním.
Starec
často a s láskou mluvil o modlitbě. Učil vytrvalosti v modlitbě, pokládal za
dobré znamení od Pána, když prosby nebyly vyplněny. Je zapotřebí pokračovat v
modlitbě, a hlavně nemalomyslnět – poučoval otec. Modlitba je velký kapitál.
Čím déle zůstává, tím více procent přináší. Pán posílá Svou milost tehdy, když
je Mu to k blahu potřebné a když to vede k našemu užitku, přijmeme-li tuto
milost. Někdy se stává, že Pán až za rok plní naše prosby. Je třeba si vzít
příklad od Jáchyma a Anny. Oni se modlili celý život, a přitom nepadali na
duchu, nebyli malomyslní, a jaké jim Pán poslal utěšení! Starec jedenkráte
radil: Modlete se prostě – Pane, daruj mi Svou milost! Přichází na vás mračno
smutku a truchlivosti? Tehdy se modlete: Pane, daruj mi Svou milost! A Pán od
vás tuto bouřku odvrátí.
Starec
Nektarij zřídkakdy dával předpisy jak žít. Očividně tomu tak bylo proto, aby
nenakládal příliš velké jařmo a aby ti, kteří se ptali, nestrádali od
zodpovědnosti kvůli nesplnění toho, co jim nařídil. Ale na přímé otázky podával
starec vždy přímou odpověď. Jedné dámě, která si stěžovala na zlé myšlenky,
radil: Opakuj Hospodi pomiluj – Pane, smiluj se, a uvidíš, jak vše pozemské odejde.
V jiném případě radil: Nevšímej si zlých myšlenek. A díky milosti Boží myšlenky
přestaly znepokojovat ty, které tolik trápily.
Při
všech potížích, nezdarech a neúspěších starec radil říkat: Pane, věřím, že trpím
to, co je nezbytné, a dostávám to, co si zasluhuji, ale Ty Pane, z
milosrdenství Svého, odpusť mi a smiluj se nade mnou. Tato slova máme opakovat
několikrát, dokud nepocítíme v naší duši pokoj. Modli se, aby Pán kraloval ve
tvém srdci, potom se (tvé srdce) naplní velikou radostí a žádný zármutek a bol
nebude mít moc tě znepokojit. Pro dosažení tohoto cíle starec radil, aby se
člověk modlil takto: Pane, otevři mi dveře Své milosti.
Rady
ctihodného Nektarije Optinského (♰ 1928)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.