Svt. Sofronios jeruzalémský (♰ 638)
památka 11. / 24. března
Narodil
se v Damašku. Od dětství se vyznačoval zbožností, oddaností
k modlitbě a láskou k vědění. Obdařen intelektuálními schopnostmi i
básnickým talentem studoval v tomto městě a získal titul sofista (tj. učitel
rétoriky, popř. dalších nauk a oborů). Nespokojil se však s tímto
dosaženým věděním, ale zatoužil po vyšší dokonalosti, odešel proto jako poutník
do Palestiny, aby navštívil a modlitbou uctil svatá místa a pohovořil s askety
v monastýrech a pouštích Svaté země.
Poté,
co dorazil do Jeruzaléma, našel v monastýru ctihodného Theodosia Velikého, duchovního
přítele ve ctihodném Janu Moschovi¹.
Stal se jeho duchovním synem a poslušníkem. Společně procestovali mnoho monastýrů,
přičemž zaznamenávali životy a učení těch, kteří v nich vedli svůj duchovní
zápas. Z těchto zápisů a poznámek, byla později sestavena jejich slavná kniha
„Duchovní louka“ (Λειμών), která byla vysoce ceněna na VII. všeobecném sněmu.
Zachraňujíce
si holé životy, uprchli ctihodní otcové Jan a Sofronios, před tehdejšími ničivými
nájezdy Peršanů, opustili Palestinu a odešli do Antiochie, odtud poté do
Egypta, kde však svatý Sofronios vážně onemocněl. V té době se už pevně rozhodl
stát se mnichem a mnišský postřih přijal z rukou ctihodného Jana. Poté, co
se Sofronios uzdravil, rozhodli se oba otcové, v Alexandrii zůstat. Přijal je tam
s láskou svt. Jan Milosrdný, patriarcha alexandrijský (♰ 620),
kterému na oplátku, oni poskytli velkou pomoc v jeho boji proti herezi
monotelitů². V Alexandrii Sofroniovi
onemocněly jeho oči a jediné, co mu zůstalo, byla modlitba. S modlitbou a vírou
se uchýlil ke svatým nezištníkům, Kýrovi a Janovi, a v jim zasvěceném chrámu,
se mu pak také dostalo uzdravení. Svatý Sofronios, z vděčnosti napsal životy těchto
svatých uzdravitelů a nezištníků.
Když
pak barbaři začali ohrožovat i Alexandrii, svt. Jan Milosrdný, v doprovodu
svatých, Sofronia a Jana, zamířil do Konstantinopole, avšak během cesty zemřel.
Svatí Jan a Sofronios, spolu s jedenácti dalšími mnichy odešli do Říma. Tam
zemřel ctihodný Jan (♰ 622). Jeho tělo bylo poté
převezeno svatým Sofroniem do Jeruzaléma a pohřbeno v monastýru svatého
Theodosia.
V
roce 628, se z perského zajetí zpět do Svaté Země, vrátil svt. Zachariáš, patriarcha
Jeruzalémský (♰ 633). Po jeho smrti nastoupil na patriarší
trůn, na necelé dva roky svt. Modest Jeruzalémský (♰ 634)
a po smrti svt. Modesta, byl patriarchou zvolen svatý Sofronios. Světitel poté horlivě
a obětavě pracoval pro dobro Jeruzalémské Církve jako její představený.
Svolal
do Jeruzaléma sněm, na kterém odsoudil monotheletismus, a ve svém poselství
ostatním patriarchům vyložil a jasně vysvětlil základy pravoslavného učení o
dvou vůlích v Kristu.
Na
konci svého života svatý Sofronios a jeho stádo, přežili dvouleté obléhání
Jeruzaléma muslimy. Křesťané, vyčerpaní hladem, nakonec souhlasili s otevřením
městských bran pod podmínkou, že nepřítel ušetří svatyně. Tato podmínka, ale
splněna nebyla a svatý patriarcha Sofronios, zemřel v hlubokém
zármutku, nad znesvěcením křesťanských svatyní.
Ze
spisů a díla patriarchy Sofronia, se nám dochovaly do dnešních dnů, jeho kázání,
jeho dogmatická díla, také pak jeho Výklad liturgie, Život ctihodné Marie
Egyptské, a okolo 950 troparů, stichir od Paschy až do Nanebevstoupení Páně.
Svatý Sofronios, pak také, ještě jako jeromonach, revidoval a opravil Mnišský
ústav monastýru sv. Sávy Posvěceného.
_________________________
¹ Ctihodný Jan Moschos Ιωάννης Μόσχος (♰ 622). Památka 11. / 24. března. Byl pravoslavný byzantský mnich a známý duchovní spisovatel gruzínského původu konce VI. a počátku VII. století. Narodil se nejspíše v Damašku. Jako mnich žil v Lávře ctihodného Theodosia Velikého. Velmi cestoval po různých monastýrech se svým učedníkem Sofroniem, který se později stal jeruzalémským patriarchou. Ctihodný Jan Moschos, se stal autorem jedné z prvních hagiografických knih, když sestavil sborník příběhů o zbožných lidech a asketech, která se obvykle nazývá „Duchovní louka“ (Λειμών).
² Monotheletismus,
monoteletismus (z řeckého μονος - monos - jeden a θελημα -
theléma - vůle). Je christologickou herezí (odsouzenou na VI.
Všeobecném sněmu) a jednou z forem hereze monofyzitismu (která byla odsouzena
na IV. Všeobecném sněmu). Monotheletismus vyznává dvojí přirozenost Ježíše
Krista, ale pouze jedinou božskou vůli v jeho osobě.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.