neděle 26. dubna 2020
Svt. nový mučedník Řehoř V.,
patriarcha konstantinopolský († 1821)
památka 10. / 23. dubna
Světským jménem Georgios Angelopoulos se
narodil v roce 1745 ve městě Dimitsana v Arkádii v rodině chudých a prostých
rodičů Joannise a Assiminy. Naučil se psát a číst a získal základní vzdělání v
místě svého narození a poté studoval dva roky v Athénách u kazatele Konstantina
Voda. V roce 1767 odešel do Smyrny, kde žil jeho strýc Meletios. Zde studoval
pět let ve slavné řecké pravoslavné škole s názvem „Ευαγγελική Σχολή“. Vzhledem
ke svému sklonu k mnišskému životu odešel do kláštera svatého Dionýsia na
ostrovech Strofády, kde se stal mnichem a přijal jméno Řehoř (Gregorios).
Později navštěvoval slavnou školu na Patmosu, kde ho vyučovali věhlasní
profesoři Daniel Kerameas a Vassilis Koutalinos.
Metropolita Smyrny Prokopios, s ohledem na
filozofickou a teologickou erudovanost mladého studenta, rukopoložil (vysvětil)
Řehoře na diákona a později i na kněze. Po zvolení vladyky Prokopia na
ekumenický trůn byl jeromonach Řehoř vysvěcen 14. října 1785 na biskupa
maloasijského města Smyrna. Na své katedře vynikal zápalem pro pastorační a
charitativní skutky, které byly současně nelibě přijímány jeho budoucími
nepřáteli. Dne 1. května 1797 byl jednomyslně zvolen jako ekumenický patriarcha
Konstantinopole, přičemž nahradil na biskupské katedře zesnulého patriarchu
Gerasima III. Již za rok byl ale nucen abdikovat kvůli tlaku ze strany
osmanských úřadů a současně kvůli nevoli a sporům s některými z dalších biskupů
ze svého patriarchátu. Nakonec nalezl útočiště na Svaté Hoře Athos, kde žil
jako mnich v ústraní.
Po smrti patriarchy Kallinika V. byl
opětovně zvolen na ekumenický trůn. Stalo se tak 24. září 1806, nicméně již 10.
července 1808 musel opět odstoupit na nátlak a nařízení vůdce místních janičárů
Mustafy Bairaktara, který se vzbouřil i proti sultánovi. Po tomto druhém
odstranění z biskupské funkce odešel patriarcha Řehoř opět na Svatou Horu, kde
tentokrát strávil celých 10 let. V polovině roku 1818 ho navštívil Joannis
Farmakis, přední náčelník povstalců z města Kozáni, aby mu sdělil, že byla
založena „Filiki Eteria“ (Φιλική Εταιρεία¹), jejíž členové připravovali
povstání zotročených Řeků proti osmanské nadvládě. Podle Farmakise projevil
Řehoř „nadšený entuziasmus ve prospěch tohoto záměru“ a „byl pohnut srdcem“ pro
úspěch tohoto cíle a snu řeckého národa. Doporučil však, aby členové této tajné
organizace „byli opatrní, aby se nestalo, že místo užitku pro Řecko přinese
jejich aktivita nějakou škodu“.
Trest
smrti oběšením patriarchy Řehoře V.
Odmítl však vstoupit do společenství Filiki
Eteria, protože jako osoba duchovní nemohl akceptovat a složit přísahu, kterou
tato organizace vyžadovala po svých členech. Zpočátku byl spíše opatrný až
negativní při zahájení řeckého povstání proti Osmanům (v r. 1821). Když na
jednání Posvátného synodu biskupů Ekumenického patriarchátu jeden z přítomných
metropolitů, Gregorios Derkonský, vyzval patriarchu, aby spolu s ostatními
přišel na Peloponés, aby se stal vůdcem povstání, patriarcha Řehoř V. tehdy
odpověděl: „Já, jako vůdce národa
(etnarcha), a my společně jako Synod biskupů, musíme položit život za společnou
spásu, neboť naše smrt dodá právo křesťanům k obraně jejich národa proti
tyranům. Ale jestliže půjdeme, abychom podporovali povstání, pak ospravedlníme
sultána, aby se rozhodl vyhladit celý náš národ.“
Řehoř V. se svými spisy a celkovým
světonázorem a duchovním přístupem postavil proti osvícenství a francouzské
revoluci a konfrontoval tímto svým postojem mnoho intelektuálů své doby, jako
např. Adamantia Koraise či anonymního autora díla s názvem „Řecká prefektura“
(Greek Nomarchy). Řehoř pevně věřil, že s ideologickými tradicemi a
anti-křesťanským postojem, které bylo vlastní obhájcům francouzské revoluce,
byla naopak ohrožena tradice všech v Byzanci žijících Romejů². Naproti tomu
hledal takové formy osvícení, které by byly založené na řecké pravoslavné
tradici v souladu s díly svatých církevních Otců.
Dne 18. prosince 1818 byl potřetí zvolen na
biskupský trůn jako ekumenický patriarcha. Jeho třetí patriarší období bylo
spojeno s klíčovými momenty helénismu, a proto se dodnes historici liší ve svém
hodnocení některých jeho zásadních rozhodnutí té doby. Svatý Řehoř V. se brzy
stal podezřelým pro Vysokou Portu³, zejména poté, když vypuklo povstání v
Moldavsku (23. února 1821). Dne 23. března pod tlakem sultána Mahmúda II. vydal
na vůdce řeckého povstání církevní klatbu, aniž by ublížil Alexandrovi
Ypsilantisovi, který patriarchovým krokům rozuměl a dobře věděl, že jsou činěny
pod výhružkami a tlakem ze strany Vysoké Porty. V dopise Suliotisům tehdy
Alexander Ypsilantis napsal: „Patriarcha Vám posílá anathému, avšak pod tlakem
Vysoké Porty […]. Vy ji však považujte za neplatnou, protože ta byla vynucena
uměle a vydána za pomoci násilí… bez svobodné vůle patriarchy.“ Zdá se však, že
jeho činy vyvolaly zmatenost i mezi samotnými povstalci na Peoloponésu. Na
příklad Kolokotronis, další velký bojovník za samostatnost Řeků, napsal ve
svých pamětech: „ On (patriarcha) učinil to, co mu řekl sultán.“
Situace se pro Řehoře stávala čím dál tím
složitější, když se k jeho sluchu donesly první zprávy o vyhlášení povstání na
Peloponésu. Osmanské úřady rozhodly o jeho likvidaci s nadějí, že to bude mít
negativní vliv na morálku povstaleckých Řeků, kteří poté zastaví své revoluční
nadšení.
A tak dne 10. dubna 1821, v den svátku
Paschy, vysoký úředník Vysoké Porty, Satvrákis Aristárchis, navštívil sídlo
ekumenického patriarchátu a předal členům Posvátného synodu sultánský firman⁴,
který před nimi přečetl. Bylo v něm doslova uvedeno, že Řehoř byl zbaven funkce
„jako nedůstojný biskup ekumenického trůnu, neboť je vůči Vysoké Portě
neloajální, a také proto (ze strany Porty) dále neuznávaný“.
Bezprostředně poté byl Řehoř zatčen a
převezen do vězeňské pevnosti Bostantzimpasi, kde byl podroben hroznému mučení.
Okolo 15 hodiny téhož dne se Řehoř vrátil v doprovodu stráží do Fanaru, kde
sídlí Ekumenický patriarchát dodnes, zatímco po cestě se mu skupiny osob z
muslimského a židovského podsvětí města posmívali a haněli ho.
Na prostřední bráně patriarchátu byla
postavena šibenice. Kat, který nejprve odstranil biskupský enkolpion (Panagii,
tj. odznak biskupské moci), jeho řízu, komboloi a všechno cenné, co našel, mu
poté vložil na krk oprátku. O několik okamžiků později viselo Řehořovo
bezvládné tělo na šibenici bez života. Řehoř V. odevzdal svého ducha Pánu ve
věku 76 let.
Tehdy začali zástupy muslimů a Židů, kteří
byli přítomni, kamenovat visící tělo umučeného patriarchy. K místu exekuce se
přijel podívat nejen velkovezír, nýbrž i sám sultán, který nařídil, aby
patriarchovo tělo zůstalo v této pozici po dobu tří dnů a aby na něj byl
připevněn sultánský firman s textem odsouzení. 13. dubna vykoupili někteří Židé
ostatky zesnulého patriarchy Řehoře za 800 grošů a poté jeho tělo táhli po
hlavních ulicích Konstantinopole. Nakonec jeho tělo svázali a připevnili na něj
silný kámen, aby se potopilo. Když tak učinili, vhodili ho do moře. Jelikož se
ale lano s kamenem přetrhlo, tělo patriarchy se neponořilo, ale naopak zůstalo
na hladině. Plavalo tak po tři dny v zálivu zvaném „Zlatý roh“⁵, dokud ho
nezahlédl Marinos Sklavos, kefalonský kapitán ruské lodi „Svatý Mikuláš“, který
ho vylovil z moře a dopravil do Oděsy, kde byly jeho ostatky vystaveny k
všeobecnému uctění, než bylo tělo patriarchy Řehoře V. dne 16. června 1821
slavnostně pohřbeno.
Doslov
10. dubna roku 1821, v den svaté Paschy,
byl svatý patriarcha Řehoř V. popraven oběšením.
25. dubna roku 1871 byly svaté ostatky
patriarchy Řehoře V. přeneseny do Athén.
8. dubna roku 1921 byl Řehoř V. prohlášen
za svatého.
10. duben byl ustanoven Pravoslavnou církví
jako den jeho každoroční památky.
Měsíc duben je z tohoto pohledu symbolický,
také pro nás, pravoslavné křesťany, kteří jsme také letos v tomto měsíci
oslavili svátek Kristova Vzkříšení.
Vzpomeňme na všechny pravoslavné křesťany,
od věku zesnulé, kteří položili život za svatou Kristovu Církev, a projevili
své otevřené vyznavačství, svědomité křesťanství, věrnost pravdě, a také na ty,
kteří se nezalekli ani ostrosti meče ani jiné smrti, neboť věděli, že Pán je
Bůh živých i zesnulých a že On je nikdy a nikde neopustí: “Kdybych do nebe vystoupil, tam jsi ty, kdybych si ustlal v podsvětí –
i tam jsi!“ (Ž 139,8) Amen.
Vliv
patriarchy Řehoře VI.
Zlomyslná a krutá poprava sv. Řehoře V.,
obzvláště v den velikonoční neděle, šokovala a pobouřila všechny tehdejší Řeky,
jakož i pravoslavné Rusko. To také vzneslo protestní nótu ke zbytku Evropy a
ještě více posílilo rozvoj „filhelénského“⁶ hnutí. Existuje celá řada odkazů,
podle kterých bylo jméno patriarchy Řehoře V. vyryto během řeckého povstání za
nezávislost na mečích mnoha povstalců, kteří chtěli jeho památku pomstít.
Řecký národní básník a spisovatel Dionýsios
Solomos ve svém hymnu na svobodu, který se později stal řeckou státní hymnou,
se také zmínil o smrti patriarchy Řehoře V. v některých svých strofách…
____________________________
1 Filiki Eteria
(řecky: Φιλική Εταιρεία nebo Εταιρεία των Φιλικών, což znamená Přátelské
sdružení) byla tajnou organizací pracující počátkem 19. století na svržení
osmanské správy v Řecku a vytvoření samostatného řeckého státu. Členy tohoto
sdružení byli hlavně mladí fanariotští Řekové z Ruska a lidoví náčelníci z
tehdejšího Řecka. Jedním z vůdců organizace byl i Alexandros Ypsilantis. Snaha
Filiki Eterie byla korunována úspěchem — roku 1821 povstalo řecké obyvatelstvo
proti osmanské nadvládě a o deset let později byl velmocemi uznán samostatný
řecký stát jakožto nové Řecké království.
2 Rómaioi
(gr. Ρωμαίοι – doslova Římané) nebo Rómioi (gr. Ρωμιοί) je řecký název pro
obyvatele Východořímské / Byzantské říše používaný (v tomto smyslu) od 4. stol.
do zániku Byzantské říše. Po zániku Byzantské říše se do počátku 19. století
tímto jménem označovali zejména řecky mluvící pravoslavní křesťané, přičemž
toto označení se zřídka používá v Řecku i dnes.
3 Vysoká Porta
byla vládní garnitura Osmanské říše v čele se sultánem.
4 Firman
(z perského فرمان, farmân = „dekret“, „řád“, turecky
Ferman) je označení pro nařízení či dekrety vydávané v některých historických
muslimských státech, zejména v Osmanské říši, Mughalské říši či Íránu za vlády
šáhů.
5 Zlatý roh
je zaplavené říční údolí, které se na jihozápadě setkává s Bosporem a tvoří tak
přírodní přístav, který po tisíce let nabízel ochranu řeckým, římským,
byzantským, osmanským a jiným lodím.
6
Filhelénismus
je projev sympatií řeckému povstání proti Turkům a jeho podpora.
Připravil a přeložil Michal Dvořáček
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.