Svatí ctihodní mučedníci,
diákon Avakum (Abakuk), igumen Paisije
a další noví mučedníci bělehradští (♰
1814)
památka 17. / 30. prosince
Církev
Boží, založená na základech apoštolů a proroků a zalévaná krví svatých
mučedníků, rozrostla se jako mohutný, rozvětvený strom, který pokryl celý svět
a vesmír. Od prvního dne svého bytí, Církev byla, je a bude mučednická.
Strádání, utrpení a pronásledování Církve Boží, je tím prostředím, ve kterém
ona neustále žije.
V
různých dobách, bylo pronásledování rozličné, někdy veřejné a zcela odkryté, jindy
zase skryté a zákeřné. Na Církvi, se neustále naplňují slova jejího zakladatele
a Hlavy, Pána našeho Ježíše Krista: „Ve světě máte soužení.“ (Jan 16, 33), protože
jinak, to být ani nemůže, neboť Jeho království - Církev, není z tohoto světa
(Jan 18, 36).
A v
tomto světě, jako ve své pestrobarevné zahradě, si Pán vždy vybíral ty
nejvoňavější květiny, které sbíral do svých nebeských sýpek, své nejlepší a nejhojnější
plody Církve, v podobě svatých Mučedníků.
Čím
více, byl národ bohabojný, tím podivuhodnější byly i plody, které přinášel v
podobě svých nejlepších dětí. A opět, čím více do sýpek Nebeského hospodáře takovýchto
plodů národ poslal, v podobě svatých mučedníků, tím více, byl tento národ
bohabojný a Bohu milý.
Zástup
a počet, těchto mučedníků,
zná
pouze vševidoucí a vševědoucí Pán. Stejně tak, jako i všechna různá muka, která
od dob apoštolských až k našim dnům, tito mučedníci statečně snášeli. Neznáme
jména všech mučedníků, ne každá mučednická smrt, byla zapsána
v životech svatých.
Jedněmi z posledních, před jejichž činy se
pokorně skláníme a jejichž památku oslavujeme, jejichž jména známe a jejichž
životy, byly zapsány, je svatý ctihodný mučedník, diákon Avakum
(Abakuk) a igumen Paisije, spolu s dalšími novými mučedníky, kteří byli umučeni
Turky, během Hadji-Prodanova povstání v roce 1814 ¹.
Tomuto
povstání, předcházelo První srbské povstání ², které však skončilo neúspěchem. Podle mírové dohody ³, měla Srbsku náležet autonomie a
povstalcům byla přislíbena amnestie, tato ujednání však nebyla naplněna.
Turecko povstalecká území vojensky obsadilo a vše bylo přitom doprovázeno
terorem a vražděním Srbů. Národ, se proto rozhodl pokusit se o další povstání,
tentokrát pod vedením Hadžiho Prodana Grigorijeviće ⁴. V povstání, se aktivně zúčastňovali mniši z monastýru Trnava
⁵, mezi nimi igumen Paisije, diákon
Avakum a další. Povstání započalo na svátek Povýšení svatého kříže 14. / 27. září.
Toto povstání, však Turci zcela rozdrtili. Bylo zajato mnoho lidí, někteří byli
na místě zastřeleni jako varování pro ostatní, zbytek pak byl poslán do
Bělehradu, kde měli být obviněni a odsouzeni. Turci tehdy také nabídli
propuštění každého, kdo se poturčí a přijme islám. Někteří z vězňů souhlasili,
většina z nich se, ale odmítla vzdát Krista, takže byli popraveni.
Igumen
Paisije, byl v Bělehradě Turky okamžitě nabodnut na kůl, spolu s dalšími Srby,
jako výstraha ostatním obyvatelům tehdejšího Bělehradského pašalíku.
Poté
přišel na řadu diákon Avakum spolu s dalšími, kteří před popravou naražením na kůl na poli u bělehradských
bran, byli vězněni a mučeni, dva dny v Nebojšově věži. Před
tím, než je Turci vyvedli z vězení, bylo jim znovu nabídnuto, aby přijali
islám a takto, aby si zachránili své životy.
Diákon
Avakum tuto nabídku odmítl. Podle tradice, která je zaznamenána v epických
lidových písních, svatý Avakum, na tuto nabídku odpověděl slovy: „Není
lepší víry, nad víru křesťanskou! Srb je Kristův a ze smrti se raduje. Poslední
soud, čeká i vás Turky. A tak si dělejte, co je vám libo! Na vás Turky, taky
dojde, Bůh a jeho pravda, je toho svědkem“. Podle tradice, Avakum tato slova
hlasitě zvolal, když byl veden Turky po cestě směrem k Cařihradské bráně
(Stambol kapija) ⁶, kde se v té době
konaly popravy.
Na
své cestě, když nesl na rameni kůl, na který měl být naražen a došel až před
vchod do bělehradské pevnosti, přišla k Avakumovi jeho nebohá matka, která si
přála zachránit svého syna před mučením. Poučena tureckými veliteli, kteří ji
řekli, že ušetří jejího syna, pokud přijme islám, padla před ním na kolena a s
pláčem ho začala zapřísahávat při mléce, kterým ho kojila, aby souhlasil, že se
poturčí, že přijme islám, a takto, si zachrání svůj mladý (Avakumovi, bylo
dvacet let) život. Říkala mu, že Bůh mu odpustí, protože toto udělá ve velké
nouzi.
Na
to ji však syn, podle lidového básníka odpověděl: „Maminko moje, děkuji za
mléko, kterým jsi, mne kojila, ale za takovouto radu, ti neděkuji. Budeš se
brzy radovat ze syna, až dojdeme před tvář Boží. Smrt zbavuje od všelikých běd
a jarní květ, až po zimě rozkvétá“.
Dle
národního svědectví, Turci, kteří viděli, že ani matčina slova, ani její
zapřísahávání, nijak nepomohli přesvědčit Avakuma. A když už byl do země postaven
kůl, na kterém ho chtěli popravit, přišli za ním Turci a sami ho znovu vybídli,
aby si zachránil svůj mladý život a přijal islám. Avakum se jich tehdy zeptal: „A
umírají někdy Turci?“, a když odpověděli, že ano, on jen dodal: „Tak tedy, čím
dříve zemřu, tím méně hříchů budu mít!“
Kvůli
jeho odvaze a vytrvalosti ve víře, se pak Turci rozhodli, že ho zabijí hned a probodli
mu šavlí srdce. Potom jej mrtvého, nabodli na kůl.
Skrze modlitby tvých svatých mučedníků, Pane Ježíši Kriste, smiluj se nad námi. Amen.
Tropar hlas 4.
Jako praví Kristovi vojíni, zazářili jste svojí mírností a pokorou, odvážně a slavně, jste pro Krista trpěli, svatí mučedníci Paisiji a Avakume. Vaše smrt, pak všem velehlasně zvěstuje, že je lepší zemřít pro Krista a svou zemi, než bez Krista, získat celý svět.
Kondak hlas 3.
V tomto světě jste žili jako andělé a své životy, jste naplnili evangeliem. Své duše, jste položili za víru a vlast, ve smrti, jste se zjevili silnějšími než mučitelé, proto oslavujeme vaši památku, svatí ctihodní mučedníci, Paisiji a Avakume.
____
¹ Hadži-Prodanovo povstání -
Хаџи-Проданова буна - Hadži-Prodanova buna, byla srbská vzpoura proti tureckému
teroru Osmanské říše. Tato vzpoura probíhala od 27. září do 30. prosince 1814. V čele
tohoto povstání byl Hadži Prodan Grigorijević. Stalo se tak mezi prvním
(1804–13) a druhým (1815–17) povstáním Srbské revoluce.
² První srbské povstání.
Bylo vzpourou Srbů na území Bělehradského pašalíku (Belgrad Paşalığı) a dalších
šest nahijích (správní jednotky tehdejší Osmanské říše). Povstání, bylo zprvu ponejprv
proti místní správě, později proti turecké nadvládě jako takové. Trvalo několik
let, od 14. února 1804 až do 7. října 1813. V srbském pojetí je toto povstání
víceméně vnímáno jako celek dlouhodobějšího procesu, známého jako Srbská
revoluce.
³ Bukurešťská smlouva (1812). Smlouva
z Bukurešti podepsaná 18. května 1812 mezi Ruskou a Osmanskou říší byla mírová
dohoda, která ukončovala Rusko-tureckou válku, jež začala v roce 1806. Smlouva
výrazně ovlivnila zejména další osud Moldavska a Srbska. Ve smlouvě byla
uvedena amnestie pro Srby, kteří se vzbouřili proti osmanské nadvládě, byl tam dokonce
příslib srbské autonomie. Následujícího roku, smlouvě navzdory, Turečtí vojáci,
znovu napadli Srbsko.
⁴ Hadži Prodan Grigorijević -
Хаџи-Продан Глигоријевић (1760
- 1825). Byl srbský vojvoda (vojenský velitel) v prvním srbském povstání Srbské
revoluce, poté také v Řecké válce za nezávislost proti Osmanské říši. Vedl
neúspěšné povstání v roce 1814, nazvané po něm, Hadži-Prodanovo povstání.
⁵ Monastýr Trnava. Podle
tradice byl monastýr Trnava postaven v XIII. století. Jako zakladatel je uváděn
srbský král Stefan Uroš I. Monastýr je zasvěcen svátku Zvěstování Přesvaté
Bohorodice. Byl založen ve středověku, na jeho základech byl tento chrám
postaven. V roce 1554 byl chrám obnoven. Chrám monastýru, se nachází se v obci
Trnava u pramene řeky Trnava, na svazích hory Jelica. Z historického hlediska
je tento chrám mimořádně významný, protože v něm započalo v roce 1814, Hadži-Prodanovo
povstání, do kterého se aktivně zapojili i mniši monastýru.
⁶ Cařihradská brána - Стамбол Капија. Byla
jedna z bran Bělehradu, pojmenována podle cesty, směřující do Cařihradu. Spolu
s ní existovaly ještě tři historické brány (Sava kapija, Varoš kapija a Vidin
kapija). Brána se nacházela na místě dnešního Národního divadla na Náměstí
republiky. Ze všech čtyř bran byla Stambol kapija vybudována z nejpevnějšího
zdiva. Bránu vybudovali Rakušané během své dvacetileté nadvlády nad Srbskem
(1718-1739). Zbudována byla z tesaného kamene a cihel. Nacházely se v ní
prostory pro vojáky, kteří zde vykonávali stráž. Brána měla z bočních stran dva
průchody pro pěší a jeden velký průjezd pro povozy. Vrata byla z dubového dřeva
zpevněného železnými pláty. Před bránou se nacházelo pole, na kterém byli
nabodáváni na kůl z rozhodnutí tureckých správců neposlušní obyvatelé Osmanské
říše. Prostor před bránou i brána samotná proto byly pro srbské obyvatelstvo
symbolem turecké nadvlády. Zbořena byla v roce 1866 z rozkazu knížete Mihaila.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.