Ctihodný Ammon Egyptský
památka 4. / 17. října
Ctihodný Ammon (Ammoun, Amon) Egyptský, se narodil v křesťanské rodině a byl vychováván ve zbožnosti. Po prosbě a naléhání příbuzných Ammon oženil. Se souhlasem své ženy, si oba zachovali panenskost a v manželství spolu žili jako bratr a sestra. Po dvacet let, pak tito duchovní manželé, vedli společně asketický zápas, v půstu modlitbě a společných pracích.
Když ve zbožnosti vyzráli, pokračovali ve svém duchovním zápase každý zvlášť. Žena Ammona, zůstala doma a založila v něm ženský monastýr. Ammon, odešel do Nitrijnské (Natrunské) pouště¹, kde přebýval dalších dvacet dva let života a dostihl přitom vyšší duchovní dokonalosti, dar činění zázraků a jasnozřivosti.
Ctihodný Ammon, často přicházel pro požehnání ke ctihodnému Antonijovi Velikému. V okamžiku zesnutí ctihodného, spatřil svatý Antonij, jak andělé s veselím a radostí, vynášejí duši tohoto spravedlivého až do nebe.
Ctihodný Ammon, zesnul v polovině IV. století.
_____________________________________
¹ Nitria, Nitrijská poušť, Nitrijská hora. Pouštní vyvýšenina v Egyptu, zhruba 112 km jižně od Alexandrie, starobylé centrum egyptského mnišství. Svůj název (dnešní název Vádí Natrun), získala podle jedlé soli (natron, NaHCO3, Hydrogenuhličitanu sodného, který se zde nachází ve více než desítka nevelkých slaných jezer. Natron se zde těžil již v dobách starověkého Egypta). Od IV. století, se Nitrijská poušť, stala jedním z center egyptského mnišství. Prvním poustevníkem, který se v Nitrijské poušti okolo roku 330 usídlil, byl svatý Ammon, který se stal i zakladatelem tzv. anachoretského monastýru (ἀναχωρητής – anachoret – poustevník, z řeckého ἀναχωρέω – odcházet, vzdalovat se), který byl předstupněm od poustevnictví – anachorese – eremitismu, k přísné Kinovii (Kinovia - Κοινοβιος – společný život, spolužití; mniši v monastýrech, kde je kinoviální ústav, dostávají vše potřebné: jídlo, oblečení, obuv a ostatní od monastýru a vše zůstává společné. Práce mnichů v monastýru není placena, je nezištná, plody práce zcela náležejí monastýru. Všichni mniši v kinovii, včetně představeného, nemají právo na vlastnictví, ani na vlastní majetek, včetně práv darů, dědictví atd. Představený kinovie bývá nazýván kinoviarch; první takovýto monastýr byl založen ctih. Pachomijem Velikým okolo roku 318).
Na začátku V. století, v monastýrech Nitrijské pouště, žilo v samostatných domech – mnišských keliích - celách, až do 5000 mnichů. Mniši v nich pracovali a byli pod vedením jednoho otce – abby (Abba - hebrejsky אבּא, řecky ἀββᾶ, aramejsko – syrské slovo odpovídající starohebrejskému ab – otec), který byl doživotně vybírán z osmy presbyterů monastýrského chrámu. Monastýry měly například své pekárny, ve kterých se pekl chléb, nejenom pro potřeby monastýru, ale i pro poustevníky, kteří odcházeli až do prostřed pouště. Monastýrští lékaři a lékárníci, pak také pečovali o zdraví mnichů v monastýru. Sláva asketů z Nitrijské pouště, se velmi rozšířila a do pouště přicházelo i mnoho poutníků. Kvůli tomuto, pak mnoho mnichů – poustevníků z této oblasti, v V. století odešlo, hledajíce pustá místa zcela bez lidí, pro samotu v modlitbě s Bohem.
__________________________
Jestliže někdo nemá lásku, tak bez ní, jak říká apoštol (1Kor 13,1-13), třebaže bychom mluvili jazyky andělskými, měli celou pravou víru a hory přenášeli, rozdali všechen náš majetek chudým a tělo oddali na mučení, to nepřináší nižádného užitku…
Milodar není dokonalou láskou, ale je to jen jeden z projevů lásky. Vždyť mnozí jedněm milodary dávají, a druhé uráží; k jedněm jsou pohostinní, ale ke druhým pak mají zášť, zlobu a nevraživost; jedny brání a chrání, jiné haní a uráží; s cizími spolu soucítí, a své nenávidí. Toto není láska, neboť láska nikoho nenávidí, nikoho nehaní a neuráží, nikoho neodsuzuje, nikoho nezarmucuje, nikoho se nehnusí a neštítí – ani věřícího ani nevěřícího, ani cizího, ani hříšníka, ni smilníka či nečistého, ale naopak, pravá láska miluje i hříšníky, i nemocné a líné; pro ně trpí, truchlí a pláče…
A tak jako On sesílá déšť na zlé i dobré a přikazuje slunci vyjít nad spravedlivým i nečestným, tak i ti, kteří mají pravou lásku, milují všechny a za všechny se modlí.
Abba Ammon
Zesnutí ctihodného otce Ammona
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.