Svt.
mučedník Kyprián,
biskup
Kartaginský (♰
258)
památka 31. srpna / 13. září
Svatý
Kyprián, Thascius Caecilius Cyprianus, se narodil v Kartágu okolo roku 200.
Pocházel z bohaté pohanské rodiny, získal vynikající vzdělání a stal se
rétorem. Jeho talent, ale i ctnosti, mu přinesly velkou slávu jak mezi pohany,
tak mezi křesťany v Kartágu. Proto, když okolo roku 246, přijal Kyprián
křesťanství a byl pokřtěn knězem Caeciliusem, měla tato zpráva ve městě velký
ohlas.
Sám Kyprián,
pak popsal změnu, která v něm nastala po jeho obrácení ke Kristu, těmito svými slovy:
„Když oživující vlna, očistila nečistoty mého dřívějšího života, tehdy světlo
tiché a jasné, sestoupilo z Nebe do mého srdce. Když mě druhé narození Duchem
Nebeským, proměnilo do nového člověka, tehdy jsem se podivuhodným způsobem
posílil proti pochybnostem, odkryly se mi tajiny, temnota byla osvětlena …
dozvěděl jsem se, že to, co ve mně tělesně žilo pro hřích, náleželo zemi a
nyní, započalo to, co je Boží, žijící Duchem Svatým. V Bohu a od Boha, je
všechna naše síla, od Něho je naše pevnost a opora. Skrze Něho, my žijící na
zemi, máme naději a očekávání budoucího blaženého bytí“ ¹.
Tehdy
Kyprián rozdal svůj majetek chudým a uchýlil se do samoty, aby se věnoval
modlitbě a rozjímání nad Svatým Písmem a díly Církevních otců. V letech 248-249
byl jednomyslnou vůlí lidu, zvolen za biskupa města Kartága, a to navzdory
námitkám některých kněží, že se tak stalo velmi rychle po jeho křtu.
Poté,
co byl svatý Kyprián zvolen za biskupa, započal císař Decius (249–251) kruté
pronásledování křesťanů. Kartaginští pohané neodpustili „zradu“ svému skvělému
rétorovi a požadovali, aby byl Kyprián vydán lvům k roztrhání. Avšak Pán, který
si přeje, aby dobro, bylo konáno v pravý čas, a nepřijímá oběti od těch, kteří se
neuváženě odevzdají do rukou pronásledovatelů, měl pro něj připraven jiný úděl.
Svatý Kyprián proto uprchl společně s několika známými křesťany a více než rok
se skrýval na okraji města, kde si i nadále dopisoval se svými duchovními
dětmi.
Během
pronásledování se mnozí snažili uniknout od těchto strašných mučení a smrti
tím, že souhlasili s přinesením oběti modlám, nebo jen podepsali dokument
potvrzující, že oběť již vykonali. Když pronásledování skončilo, tito odpadlíci
(latinsky lapsi), pak začali žádat o opětovné přijetí do lůna Církve a pro
pastýře Církve, tehdy nastala nová vážná obtíž v Církevním společenství.
Svatý
Kyprián, osvícen Svatým Duchem a veden po královské cestě pravdy, která vždy
leží mezi dvěma krajnostmi. Odmítl návrhy některých shovívavých vyznavačů,
kteří požadovali okamžité smíření s odpadlíky, na druhou stranu však, je, ale
nezbavoval naděje na spásu. Rozhodl, že na odpadlíky bude uloženo dlouhé a
přísné pokání, doživotní pro ty, kteří bez přinucení obětovali modlám, a jejich
sjednocení s Církví, jen a pouze před smrtí, skrze přijímání svatých Kristových
tajin. Přitom ustanovil, že v případě nových pronásledování, budou tito lidé
přijati do lůna Církve hned, skrze přijímání Svatých tajin, aby byli posilněni
pro nový boj.
Toto
rozhodnutí, vyvolalo nespokojenost mezi těmi, kteří chtěli okamžité smíření, v
čele s jistým Felicissimem. Kolem Felicissima se sjednotili kněží, kteří již
dříve nesouhlasili s Kypriánovým jmenováním biskupem. Tato skupina nakonec
způsobila rozkol, přičemž za kartaginského biskupa dosadili Fortunata. Zpočátku
stál v čele této skupiny Novatus. Ten odešel do Říma a tam se připojil ke krajní
straně Novatiánových příznivců. Ti bojovali proti papeži svt. Kornéliovi (♰ 253), kterého podporoval Kyprián.
Další odpůrci svatého, kteří popírali možnost smíření s odpadlíky od víry zcela,
se sjednotili pod vedením montanisty Maxima, který byl prohlášen za kartaginského
biskupa také.
Tento
rozkol, zastavil až hrozný mor, který v letech 253 - 254 zpustošil říši a
Kartágo. Brzy poté, však začala nová pronásledování Církve. Během těchto
zkoušek svatý Kyprián odhalil hloubku svých ctností a nevyčerpatelnou lásku k
trpícímu lidu. Zřizoval pomoc pro nemocné, utěšoval ty, kteří ztratili své
blízké, a ostatní povzbuzoval, aby si zachovali víru a naději.
Když
pak zavládl pokoj, svolal svt. Kyprián v Kartágu tři sněmy (255–256), aby se vyřešily
spory uvnitř Církve, především, aby se rozhodla otázka, jak by mělo probíhat
přijetí heretiků do lůna Církve. Skrze svatý křest, jak byla místní tradice a
zvyk, nebo prostým vkládáním rukou, jak tomu bylo činěno v Římě. Navzdory naléhání
papeže Štěpána, svt. Kyprián trval na zachování tradic Africké a Východní Církve,
křtít heretiky, kteří se chtěli vrátit do lůna Církve. Na rozdíl, ale od
římského biskupa, se zdržoval snah a úsilí, zavést tato opatření do těch Církví,
ve kterých byly přijaty již jiné zvyky. Nehledě na pokusy svt. Dionýsia
Alexandrijského (♰
265),
usmířit obě strany, byly vztahy mezi Římskou a Africkou Církví přerušeny, kvůli
nesmiřitelnému postoji papeže Štěpána. Teprve po jeho smrti, byly znovu obnoveny.
V
roce 256, kdy tento spor ještě nebyl překonán, zahájil císař Valerián nové
pronásledování křesťanů. Svt. Kyprián, byl zatčen a poslán do vyhnanství do Curubisu,
jihovýchodně od Kartága.
Za
několika měsíců, se svt. Kyprián mohl znovu vrátit do Kartága. Nyní už, ale věděl,
že nastala jeho hodina, ve které svou krví vydá svědectví o Kristu. Ve snu, se
mu dostalo zjevení o jeho blížícím se zatčení. A skutečně, o několik dní
později, předstoupil před nového prokonzula Galeria Maxima. Světitel Kyprián,
se nijak nesnažil ospravedlňovat, a když uslyšel, že je odsouzen ke smrti
mečem, jednoduše řekl: „Děkuji Bohu!“. Když shromáždění křesťané uslyšeli
rozsudek, všichni volali jednohlasně: „Nechť i nám, setnou hlavy, spolu s ním!“
Věřící pak doprovázely svatého mučedníka až na místo popravy.
Když
tam svt. Kyprián dorazil, klidně ze sebe svlékl plášť, poklekl a pronesl modlitbu
k Pánu. Poté předal diákonům, kteří ho doprovázeli, své biskupské oblečení a pokojně
čekal na svého kata. Když se kat objevil, svt. Kyprián nařídil, aby mu za jeho
práci, bylo odměřeno dvacet pět zlatých. Sám si potom zavázal pásku přes oči a
s radostí očekávaje svůj odchod do nebeských příbytků, přijal 14. září, roku 258,
smrt stětím.
Jeho
literární odkaz, sestávající převážně z dopisů a krátkých pojednání, je jednou
z nejvýznamnějších památek latinské patristické tradice a důležitou součástí
učení Pravoslavné Církve. Svt. Kyprián opakovaně zdůrazňoval, že mimo Církev,
sjednocenou kolem biskupa – obrazu samotného Krista, není spásy, a k tomu dodával:
„Komu Církev není matkou, tomu Bůh není Otcem“.
___
¹ Z listu k příteli Donátovi
o Blahodati Boží, o svém křtu.


Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.