Památka
svatých Otců
Sedmého
všeobecného sněmu (787)
jejich památka se připomíná v neděli nejbližší k 11. / 25. říjnu
V VIII.
století se svatá císařovna Irena Athénská (♰ 803), stala regentkou svého syna, císaře
Konstantina VI. Její první starostí, bylo ukončit pronásledování uctívání svatých
ikon, které v roce 726 započal Lev III. Isaurský a v němž ještě krutěji
pokračoval císař Konstantin V. Kopronymos.
Za tohoto
důvodu, dala ustanovit svého rádce, svt. Tarasia (♰ 806), patriarchou
Konstantinopolským a pověřila ho, aby připravil velký Sněm v Konstantinopoli v
srpnu roku 786, který by ustanovil víru Církve v této otázce. Nepokoje
způsobené ikonoborci, však donutily odložit svolání sněmu až na následující
rok.
Sedmý
všeobecný sněm, byl sezván nejprve do Konstantinopole a poté se přesunul do města
Nikaia. Tam se o čtyři a půl století dříve, konal První všeobecný sněm. Pod
vedením svatého patriarchy Tarasia, se na sněmu ve městě Nikaia shromáždilo na tři
sta padesát pravoslavných biskupů, ke kterým se později připojilo dalších
sedmnáct hierarchů, kteří se zřekli, ikonoborecké hereze ¹. Kromě
zástupců papeže Římského a patriarchů Antiochie a Jeruzaléma, byli na sněmu významně
zastoupeni mniši, kteří byli ikonoboreckými císaři krutě pronásledováni, a to
přibližně v počtu sto třiceti šesti mnichů.
Po
pečlivé přípravě a vyslechnutí četných svědectví svatých otců účastníci sněmu
prohlásili anathemu ² nad heretiky ³, kteří padesát let
zakazovali pravoslavným křesťanům uctívat ikony Krista, Matky Boží a svatých,
protože to považovali za modlářství. Tím skončilo první období ikonoborectví ⁴,
které však o několik let později, za císaře – heretika Leona V. Arménského
(813–820), znovu nabralo na síle. Konečně, pak bylo poraženo až v roce 843 díky
spravedlivé císařovně Theodoře (♰ 867) a svt. Metodějovi vyznavači, patriarchovi Konstantinopolskému
(♰ 847). Svatí otcové sněmu, vyhlásili
anathemu na patriarchy – heretiky Anastasia, Konstantina a Nikitu, metropolity
Theodosia z Efezu, Jana z Nikomédie a Konstantina z Nakoleia a jejich stoupence.
Svatí
otcové sněmu, odmítli nepravý a falešný „všeobecný sněm“ svolaný v roce 754 do
paláce Hieria ⁵, z iniciativy Konstantina V. Kopronymose a prohlásili
věčnou památku svatým obráncům pravoslaví: svt. Germanovi I. patriarchovi
Konstantinopolskému (♰
740),
svatému Janu Damašskému (♰
780),
svt. Georgiovi Kyperskému a všem, kteří přijali vyhnanství nebo mučení kvůli
obraně svatých ikon.
V usnesení,
které otcové vyhlásili během posledního zasedání Sněmu, je řečeno: „s veškerou hodnověrností a po pečlivém
uvážení ustanovujeme: podobně jako vyobrazení svatého a oživujícího kříže
umísťujeme ve svatých Božích chrámech, na bohoslužebných nádobách a rouchách,
na zdech, deskách, v domech a při cestách čestné a svaté ikony, malované
barvami a pořízené z drobných kamenů a jiného k tomu způsobilého materiálu,
jako ikony Pána a Boha a Spasitele našeho, Ježíše Krista a neposkvrněné
vládkyně naší svaté Bohorodice, jakož i svatých andělů a všech svatých a
ctihodných mužů. Často se stává, že ti,
kdož se dívají na ikony, připomínají si a milují ty, kteří jsou zobrazeni a
uctívají je políbením a pokloněním, nikoliv však úctou, jež přísluší jedině
Božské Bytosti; jde o čest, jaká se vzdává obrazu svatého oživujícího Kříže,
svatému evangeliu a jiným posvátným věcem okuřováním a stavěním svící, podle
zvyku dávných předků. Pocta, která se vzdává svatému obrazu, přechází i na
znázorněného a ten, který se klaní ikoně, velebí tím bytost na ní vyobrazenou.
Takto se upevňuje učení svatých otců našich čili podání všeobecné církve, která
přijala evangelium ve všech končinách země“.
Takto
Svatí otcové, bránili nejenom úctu ke svatým ikonám, ale i samotnou skutečnost
Vtělení Syna Božího. Vtělené Slovo Boží, přijímající lidskou přirozenost, ji
zbožštilo, ale nezbavilo ji jejich vlastních charakteristik. Proto, ačkoliv je po
Nanebevstoupení ve své podobě, tato lidská přirozenost Pána našim smyslům
nepřístupná, přesto může být zachycena. Ikona Krista, jejíž pravost je ověřena
církevní tradicí, tak zjevuje opravdovou a skutečnou přítomnost Božské a lidské
Osoby, jejího předobrazu, předávající blahodať těm, kdo ji s vírou uctívají.
Tento
druhý Nicejský sněm, je Sedmým a posledním Všeobecným sněmem uznaným Pravoslavnou
Církví. To však neznamená, že v budoucnu nebudou svolávány žádné další všeobecné
sněmy. Přesněji to znamená, že Nicejský sněm, se jako sedmý, stal symbolem
dokonalosti a završení – přesně, jak je tento význam, tomuto číslu připisován ve
Svatém písmu (Gen 2,1–3). Tento sněm, uzavírá období velkých dogmatických
sporů, které však Církvi umožnily upřesnit a vyjasnit, ve výkladech a
usneseních, které vylučují jakoukoli nejednoznačnost, hranice svaté pravoslavné
víry ⁶. Od jeho završení, lze jakoukoli herezi dát do souvislosti k
jednomu či druhému bludu, nad kterými Církev na Všeobecných sněmech vyřkla anathemu.
_____
¹ Ikonoborecká
hereze. Tato hereze, vznikla na počátku VIII. století, jedním z
jejích obhájců a zakladatelů, byl Konstantin, biskup z města Nakoleia, ve
Frygii. Ikonoborci, nerozumně mísili úctu k ikonám s modloslužbou, chtěli
vytrvalým a krutým pronásledováním této úcty k ikonám, zničit i všeobecnou úctu
v Pravoslavné Církvi. Nejhorlivějšími obránci obrazoborectví byli císaři Leon
III. Syrský (v letech 717 až 741) a Konstantin V. Kopronymos (v letech 741 až
775). Tato hereze byla odsouzena na 7. Všeobecném sněmu, který se konal v roce
787 v Nikáji.
² Anathema
(řecky: ἀνάθεμα)
je vyloučení křesťana nebo skupiny křesťanů z obecenství s věrnými. A vyloučení
od svatých tajin, uplatňované jako nejvyšší církevní trest za těžké hříchy
(především za uchýlení se k herezi nebo rozkolu) a je vyhlašované sněmem.
³
Heretik. Následovník hereze, tedy názoru či mylného učení, které
není v jednotě s všeobecnou věroukou Církve.
⁴ První
období ikonoborectví (mezi lety 726–780), začalo za vlády císaře Leona III.
Isaurského a skončilo za regentství sváté císařovny Ireny. Během tohoto období
byly vydávány dekrety zakazující uctívání ikon, což vedlo k jejich ničení a
pronásledování těch kteří je ctili. Druhé období ikonoborectví (814–843) bylo
obdobím znovuobnoveného boje proti úctě ke svatým ikonám v Byzantské říši,
které začalo za císaře – heretika Leona V. Arména a skončilo v roce 843 za
císařovny Theodory. Toto období se vyznačovalo opakováním událostí z prvního
období, včetně svolání ikonoboreckého sněmu v roce 815, a skončilo obnovením
úcty k ikonám. To je připomínáno každého roku v První neděli Velkého půstu, kdy
je připomínáno Vítězství pravoslaví.
⁵ Ikonoborecký
sněm z roku 754, známý také jako sněm v Hierii, byl svolán
z iniciativy byzantského císaře Konstantina V. Kopronymose.
Sněm přijal
rozhodnutí
odsuzující úctu k ikonám a rozhodl
považovat ikony za modly. Tím bylo ikonoborectví oficiálně
zakotveno jako státní politika v Byzantské říši.
Tato jeho rozhodnutí, však byla nakonec odsouzena a změněna.
To učinil Sedmý všeobecný sněm,
uspořádaným roku 787, na kterém, byla znovu nastolena úcta ke svatým ikonám.
⁶ Hranice
svaté pravoslavné víry. Hranice Církve, jsou hranicemi dogmatické, kanonické,
mystické, duchovní a morální povahy, oddělující členy Jedné a Pravé Kristovy
Církve – Všeobecné Pravoslavné Církve, od ostatních představitelů viditelného i
neviditelného světa. Je to soubor zákonů, norem, pravidel a podmínek, které
určují příslušnost osoby nebo společenství k Církevní jednotě.


Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.