Ctihodný
otec Cleopa, z monastýru Sihăstria (♰ 1998)
památka v den jeho zesnutí 19. listopadu / 2. prosince, spolu s ctihodným otcem Paisiem (Olaru)
Narodil
se v roce 1912 v obci Sulița, v župě Botoșani v Rumunsku. Jeho rodiče byli
zemědělci, byl pátým z jejich deseti dětí. Svá dětská léta prožil tak, že
spolu se svými dvěma staršími bratry, pásl ovce svého otce
Na
jaře roku 1929, se svými dvěma bratry, opustili otcovský dům a společně vstoupili
do skitu, poustevny Narození Přesvaté Bohorodice Sihăstria. Tento skit, byl v těch
letech pod duchovním vedením archimandrity protosingela Ioanichie (Moroi) ¹,
který byl uznáván, jako jeden z největších Moldavských starců, první poloviny
XX. století.
V
roce 1936, po sedmi letech poslušenství, byl mladý poslušník Constantin Ilie,
postřižen na mnicha, se jménem Cleopa–Kleopa. V roce 1942 byl otec Cleopa,
ačkoli byl stále jen mnich, dočasně jmenován správcem skitu Sihăstria. V té
době, byl představený skitu, otec archimandrita Ioanichie už velmi starý a byl
upoután na lůžko. V lednu 1945, byl otec Cleopa rukopoložen na diákona, poté na
jereje a následně, byl ustanoven igumenem skytu Sihăstria. Po čtyři roky, tam sloužil
jako duchovní pastýř mnišského bratrstva. Během této krátké doby nashromáždil
kolem sebe bratrstvo osmdesáti mnichů, postavili nové mnišské cely a zimní
chrám.
Ve
skitu, obnovil kinoviální ústav v souladu s hesychastickou tradicí, vychovával nové
duchovní pastýře a podnikl několik misijních cest po zemi. V roce 1947 se skit,
stal monastýrem a otec Cleopa, s požehnáním patriarchy Nikodima (Munteanu), byl
ustanoven archimandritou.
Po Druhé
světové válce, byl král Michal I. Rumunský, v roce 1947 donucen k abdikaci a v
zemi byla nastolena komunistická diktatura. Monastýry, byly jeden po druhém
zavírány. Mnoho církevních hierarchů, kněží, mnichů a monašek bylo zatčeno,
mučeno nebo vydáno rovnou na bolestivou smrt.
V
květnu 1948, byl otec Cleopa zatčen a uvězněn za kázání, které pronesl. Ve
vězení byl pět dní. Když byl propuštěn z vězení, dobří lidé mu poradili, aby se
před státní policií schoval v lese v horách. Starec se jejich radou řídil a v
lesní chatrči v horách, se schovával po šest měsíců.
30.
srpna 1949, byl jmenován, představeným monastýru Proměnění Páně Slatina –
mănăstirea Slatina, v župě Sučava, kde se z rozhodnutí patriarchy Justiniána
(Marina), připojil k dalším třiceti mnichům z bratrstva monastýru Sihăstria.
Jeho
pastýřské a misijní zkušenosti, mu umožňovaly široce pracovat na poli
vzdělávání a evangelizace. Pro rady a duchovní poučení, k němu přicházeli
všichni, staří i mladí, prostí vesničané i vzdělanci, zdraví i nemocní. V té
době, s požehnáním eparchiálního archijereje, se otec Cleopa, začal také
duchovně starat o další monastýry v kraji. V roce 1952, byl pak podruhé
nakrátko zatčen. Po tomto zatčení, se opět musel skrývat v horách.
V
roce 1956 se vrátil do svého rodného monastýru Sihăstria. Zároveň v té době,
začalo v Rumunsku těžké období pronásledování pravoslaví, které trvalo až do
roku 1964. Na základě tehdejšího vládního nařízení, bylo z monastýrů násilně
vystěhováno na 4000 mnichů a monašek.
Otec
Cleopa, tehdy opět odešel do hor, kde mnoho času, věnoval modlitbě a kde také napsal
svá později známá a rozšířená poučení k duchovnímu životu.
V
roce 1964 se jako představený, vrátil do svého monastýru a pokračoval ve své
misijní práci. V té době, kdy Církev získala nevelkou svobodu, se začali vracet
do monastýru také poutníci. Vzdělaný kněz, vyzýval věřící, aby se drželi pravé
víry, aby přicházeli pravidelně ke zpovědi, přijímali svaté tajiny, pravidelně se
modlili a také se starali o to, aby pomáhali potřebným. Skrze modlitby starce,
Pán uzdravoval beznadějně nemocné.
Od
roku 1965 začal otec Cleopa psát kázání, poučení a duchovně prospěšné listy pro
mnichy i prosté věřící. Řada jeho prací, měla apologetický charakter a zabývala
se sektami, které tehdy začaly v zemi vznikat. Je mnoho příběhů, které byly
starcem napsány také pro děti. Jeho dlouholeté literární dílo, bylo později
shrnuto do obsáhlé sbírky. Protože se stal starec známým, i daleko za
hranicemi, mnoho jeho děl, bylo přeloženo do několika jazyků.
Posledních
dvacet let svého života, se otec igumen modlil 14–15 hodin denně. Ke svému
modlitebnímu pravidlu, přidával denně tři sta až čtyři sta poklon.
Ke
konci života, byl jeho den rozdělen na tři stejné části: 1. – modlitba a krátký
odpočinek, 2. – čtení svatých otců a psaní vlastních děl, 3. – přijímání duchovních
žáků a věřících.
Starec
byl v dobrém zdravotním stavu, ale zatčení a život v horách, postupně o
sobě dávaly znát. Na osmém desátku života, se otec Cleopa začal častěji
unavovat. Od roku 1985, pak začal otec Cleopa trpět řadou vážných nemocí.
V
posledních měsících života, otec Cleopa opakoval, že brzy odejde k Bohu. Den
před svou smrtí, jednomu ze svých učedníků řekl, že druhého dne, odejde na onen
svět.
Tehdy
se shromáždily tisíce věřících, aby se rozloučily se svým duchovním otcem. Zemřel
2. prosince 1998, v monastýru Sihăstria. Lidé plakali, ale zároveň přitom zpívali:
„Kristus vstal z mrtvých!“.
Byl
obhájcem tradičního pravoslavného způsobu života a měl silný vliv na následný
vývoj v Rumunské pravoslavné Církvi. Současný patriarcha Daniel (Ciobotea), byl
jedním z jeho duchovních žáků, spolu s mnoha dalšími nynějšími biskupy.
Sám
o sobě, mluvil jako o neužitečném a nepotřebném člověku, po celý svůj život,
neustále slovy umenšoval své činy a zlehčoval i svá utrpení. Říkal, že v
ústraní v horách žil jako král, navzdory velmi drsným podmínkám, nedostatku
jídla a prostému přístřeší, ve kterém žil. Jeho názory na důležitost ochrany
přírody a přírodních zdrojů, na lidskou odpovědnost milovat a chránit přírodu
jako Boží stvoření významně přispěly k přijetí environmentalismu Rumunskou pravoslavnou
Církví.
Často
ho také navštěvovali s prosbou o duchovní radu i významné osobnosti, jako byli
politici a podnikatelé. On je všechny přijímal, spolu s ostatními obyčejnými
lidmi. Kázal mírnost a pokoru, hluboké porozumění Bible a svaté tradice. Jeho pokora,
navzdory jeho obrovskému vlivu na Církev, stejně jako jeho rozsáhlé znalosti, z
něj učinily symbol obrození Církve po revoluci v roce 1989.
12.
července 2024, Posvátný synod Rumunské pravoslavné Církve, rozhodl o tom,
připočíst šestnáct nových rumunských světců, do zástupu
svatých, včetně ctihodných otců Paisie Olaru a Cleopy Ilie z monastýru
Sihăstria.
_____
¹ Jeroschimonach starec Ioanichie Moroi (♰ 1944). Otec
Ioanichie Moroi se narodil v roce 1859 ve městě Zărnești v župě Brašov. V pravý
čas se oženil a od Boha dostal dvě děti. Když se budoucí otec Ioanichie rozhodl
přijmout mnišství, vydala se na tuto mnišskou cestu i jeho žena s dvěma dětmi.
Jeho žena přijala mnišství se jménem Augustina a svůj duchovní zápas vedla v monastýru
Agapia – Mănăstirea Agapia. Budoucí otec Ioanichie, po pouti do Svaté země a na
Svatou horu Athos, se zřekl světa a přijal mnišství v jednom rumunském mnišské
příbytku na Svaté hoře Athos. Na Athosu žil v letech 1890-1900. V roce 1900, se
otec Ioanichie vrátil do země a vstoupil do bratrstva monastýru Neamț, kde byl ustanoven
ponomarem. V roce 1909 se vladyka Pimen (Georgescu), arcibiskup města Jasy a
metropolita Moldavský, rozhodl zrušit dřevařskou továrnu v Sihăstrii a
obnovit tam poustevnu. Po devíti letech mnišského života v monastýru Neamț, byl
otec Ioanichie, rukopoložen na jeromonacha a vyslán jako igumen do poustevny Sihăstria. Tam jako představený této poustevny,
duchovně i fyzicky pracoval 35 let. Zcela znovuzrodil mnišský život v této
poustevně a shromáždil kolem sebe početné bratrstvo. Během této doby se otci
protosingelu (protosingel – πρωτοσύγκελλος, je hlavním zástupcem biskupa
eparchie pro výkon správní pravomoci), podařilo proměnit tuto opuštěnou
poustevnu, ve skutečnou duchovní poustevnu, podle vzoru těch na Svaté hoře
Athos. Po dvacet let byl otec Ioanichie jediným knězem a zpovědníkem pro
obyvatele poustevny. Mezi jeho více než čtyřiceti učedníky byli i tři bratři z
rodiny Ilie, jmenovitě Vasile, Gheorghe a Constantin (budoucí otec Cleopa). Svatá
liturgie se sloužila denně, ranní bohoslužba se vždy započala po půlnoci a
ostatní bohoslužby, se konaly hned poté. Říká se, že otec Ioanichie nezačal
požehnání před začátkem bohoslužby, dokud se všichni bratři neshromáždili v chrámu.
Zpověď se konala každý týden v pátek, přijímání svatých tajin se konalo v čase
určeném zpovědníkem. V pondělí, ve středu a v pátek se jedlo pouze jednou
denně, po 15:00, bez oleje, v ostatní dny se jedlo dvakrát denně bez masa. Čas
strávený v mnišské cele byl velmi důležitý a pro mnicha byl pečlivě naplánován.
V cele se četl denní kánon modliteb předepsaný pro mnichy. Ten zahrnoval
tři sta poklon k zemi a šest set úklon, stejně tak čtení žaltáře. Ti,
kteří se nedostavili na ranní bohoslužbu a nesloužili svůj kánon, ten den
nedostávali jídlo. V mnišské cele, nesměl nikdo přijímat příbuzné, schraňovat
peníze, nebo mluvit o světských věcech. Všechno se dělo pouze s požehnáním představeného
otce Ioanicchie. O askezi otce Ioanicchie, jeho duchovní žák, otec Cleopa Ilie
řekl: „Protože denně složil svatou liturgii, nejedl od pondělí do soboty nic,
spokojil se pouze se svatým přijímáním a prosforou, která náleží sloužícímu
knězi. Během těchto pěti dnů přicházel igumen s bratrstvem do mnišské jídelny a
četl tam poučná slova ctihodného Theodora Studity. V sobotu a v neděli, stejně tak
i o velkých svátcích, pak jedl společně za stolem s celým bratrstvem“. Když
otec Ioanicchie vážně onemocněl a už nemohl vést poustevnu Sihăstria, byl jeho duchovní
žák, mnich Cleopa Ilie, pověřen pokračováním jeho duchovní služby. Poslední dva
roky svého života otec Ioanicchie trávil převážně ve své cele, neustále se modlil
k Bohu, zpovídal a dával rady svým učedníkům. Dne 3. září 1944 otec Ioanichie
Moroi, s vědomím, že odejde do věčného světa, svolal všechny bratry poustevny k
svému lůžku a dal jim poslední požehnání spolu s nabádáním k neustálé modlitbě,
s láskou k poslušenství, lásce ke svaté Církvi a k čistému životu v Kristu. Ctihodný
otec protosingel Ioanichie Moroi zemřel ráno 5. září 1944. Oplakávaný celým
bratrstvem jako milující otec a duchovní opora, byl pohřben na novém hřbitově v
sadu poustevny. O několik let později, zemřela i jeho žena, poustevnice
Augustina z monastýru Agapia, která byl poté pohřbena na stejném hřbitově.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.