Ctihodný
jeroschimonach Paisie,
poustevník
z monastýru Sihăstria (♰
1990)
památka 19. listopadu / 2. prosince, společně se ctihodným Cleopou (Ilie) a 5. / 18. října, v den jeho zesnutí
Ctihodný
otec Paisie, se narodil 20. června, roku 1897 ve vesnici Stroiești, v župě
Botoșani v Rumunsku. Ve svatém křtu dostal jméno Petru. Jeho rodiče, lesník Ioan
a maminka Ecaterina Olaru, měli pět dětí a Petru byl nejmladší.
Rodiče
nebyli gramotní, byli však velmi zbožní. Jeho otec, znal nazpaměť Kánon
prosebný k Přesvaté Bohorodici, a když volal děti ke společné modlitbu, vždy je
volal slovy z malé ektenie: „K Hospodinu modleme se!“.
Do
školy chodil ve své vesnici. Patřil k nejlepším žákům, za odměnu dostával
knihy se Životy svatých, kvůli čemuž, si zamiloval mnišský život. Od samého
dětství, si Petru přál odejít do monastýru, maminka ho, však nepouštěla.
V roce 1918, byl povolán do armády, ze které se vrátil na jaře roku 1921.
Na
podzim téhož roku, už vstoupil do monastýru, Zesnutí přesvaté Bohorodice Cozancea¹
v župě Botoșani. Zde žil a vedl svůj duchovní zápas poustevníka dvacet sedm
let, v nevelké mnišské cele, v blízkém lese. Proto k jeho jménu,
už na celý život, bylo přidáváno přízvisko Poustevník.
9.
června, roku 1922, byl Petru postřižen hned na velkou schimu, se jménem Paisie.
14. října roku 1943, byl rukopoložen na diákona a 4. dubna, roku 1947, na jereje
a duchovníka. Byl ustanoven igumenem, představeným monastýru Zesnutí Přesvaté
Bohorodice Cozancea. Následujícího roku 1948, 30. listopadu, byl převeden do monastýru poustevny Narození Přesvaté Bohorodice Sihăstria
– Mănăstirea Sihăstria Secului ², kde byl představeným, jeho
duchovní syn, archimandrita ctihodný otec Cleopa Ilie. Tam se stal duchovníkem
mnišského bratrstva a také poutníků, kteří ve velkém počtu tento monastýr
navštěvovali.
Zde
v monastýru Sihăstria, se zjevil a vešel
v známost věřících, jeho velký duchovní a asketický zápas. Nejedl nic,
dokud nezakončil tajinu zpovědi u věřících, kteří do monastýru přicházeli. Někdy
zpovídal až patnáct hodin bez přestávky. Spával jen velmi málo, když usnul, tak
jen po půlnoci, poté, co usedl na malou lavičku. Od tohoto pravidla, se až do
své smrti nikdy neodchýlil.
Na
podzim roku 1949, byl otec Cleopa, spolu s dalšími třiceti mnichy,
převeden, do monastýru Proměnění Páně Slatina –
mănăstirea Slatina ³, aby tam znovuobnovili duchovní život. Prvním
ze třiceti mnichů v tomto monastýru, byl také starec Paisie, jako
duchovník.
Od
jara, roku 1952 až do svátku svatého Mikuláše, starec pobýval ve skitu Rarău,
kde byl igumenem jeroschimonach Daniel (Tudor) ⁴, zakladatel
hesychastického hnutí Hořící neshořivší keř – Rugul Aprins ⁵, ve světě předtím
známý, jako spisovatel a básník Sandu Tudor, pozdější mučedník za víru.
Když
na jaře roku 1953, musel otec Cleopa, uprchnout do hor Stânișoarei, před
pronásledováním ze strany komunistické státní policie Securitate, vrátil se starec
Paisie do monastýru Sihăstria. Tam za ním, více než třicet let, až do jeho
smrti, přicházeli věřící z celé země. Starcova obliba byla obrovská a Rumunsko
mu je mnoho zavázáno za to, že v těžkém období triumfu ateistické ideologie, si
zachovalo své staleté pravoslavné základy. Další pronásledování Rumunské
pravoslavné církve komunistickou mocí v roce 1959, kdy se všichni mniši, kteří
nedosáhli důchodového věku, museli vrátit z monastýrů do světa, se ho naštěstí
nedotklo, protože ctihodný Paisie Poustevník, byl už starý.
V
roce 1964, byla pod tlakem evropské veřejnosti vyhlášena amnestie pro politické
vězně ⁶. Tehdy
se mnoho mnichů, vrátilo také do monastýru Sihăstria, který se proměnil na
domov pro staré mnichy, a znovu se tam navrátil jeho původní monastýrský život.
V
roce 1972, dostal starec Paisie požehnání odejít do poustevny. Svůj skrytý
duchovní zápas v odlehlém skitu Sihla – Schitul Sihla ⁷,
nedaleko monastýru Sihăstria, vedl až do roku 1985.
Těchto třináct let, pak bylo pro mnoho jeho duchovních dětí, těch
nejšťastnějších. Starec Paisie, byl nejnavštěvovanějším duchovním otcem v zemi.
V
roce 1986, ve věku 89 let se kvůli svému zdraví vrátil do monastýru Sihăstria.
Krátce poté, si nešťastně zlomil nohu a zbývající čtyři roky svého života,
musel strávit na lůžku.
Starec
Paisie, měl velký dar Boží, uzdravovat lidi a dar zklidnit duše zraněné
hříchem. Jeho učení bylo prosté a moudré, evangelní a praktické. Mluvil málo,
ale s božskou moudrostí.
Za ranního
úsvitu, 18. října 1990, milovaný duchovní otec, jeroschimonach Paisie
Poustevník, ve věku 93 let, odevzdal svou svatou duši, do rukou Božích.
Dne
12. července 2024, Posvátný synod Rumunské pravoslavné Církve, rozhodl o tom
připočíst šestnáct nových rumunských světců, do zástupu svatých,
včetně ctihodných otců Paisie Olaru a Cleopy Ilie z monastýru Sihăstria.
___
¹
Monastýr Cozancea – Mănăstirea Cozancea. Pravoslavný monastýr v
Rumunsku, který se nachází v obci Sulița v okrese Botoșani. První chrám, byl
postaven ze dřeva třemi poustevníky z řad Kozáků, kteří se tam usídlili,
ve druhé polovině XVII. století. Po 30 letech, v roce 1684, postavil paharnic
Constantin Balș druhý dřevěný chrám poblíž břehů řeky Jijia. Zděný chrám, byl
postaven bojarem Vasile Balșem v roce 1732 v údolí Cozancea. V roce 1960, byla
tato poustevna uzavřena komunistickým režimem. Znovu byla otevřena v roce 1983.
V tomto monastýru, přijal mnišství jak ctihodný otec Paisie Olaru, který zde
žil prvních 26 let svého mnišského života, tak ctihodný otec Kleopa Ilie, který
zde žil první 3 roky svého mnišského života.
²
Monastýr
poustevna Narození Přesvaté Bohorodice Sihăstria – Mănăstirea Sihăstria Secului.
Monastýr
byl založen v roce 1655 metropolitou Gedeonem z Huși, původně jako malý
skit. Prvními obyvateli, bylo sedm mnichů, poustevníků z monastýru Neamț. Na
začátku XVIII. století byl skit prakticky v troskách kvůli častým tatarským
nájezdům. V roce 1734 byl zde postaven nový chrám. V roce 1821 se skit ocitl uprostřed
bojů mezi Turky a Filiki Eteria (tajná organizace, která počátkem XIX. století,
pracovala na svržení osmanské správy v Řecku a vytvoření samostatného řeckého
státu), které skončily jeho vypleněním a částečným spálením. V roce 1824 začala
s podporou moldavského metropolity Veniamina (Costache) jeho obnova. V roce
1941 jej postihl požár. Oprava a znovuobnovení, bylo svěřeno ctihodnému Cleopovi
(Ilie). S pomocí Neamțské lávry, byly do roku 1944 postaveny dvě budovy mnišských
cel a do roku 1946 nový zimní kostel. Restaurování a obnova hlavního monastýrského
chrámu, pokračovala až do roku 1988. V roce 1994 čítalo bratrstvo monastýru
téměř 140 mnichů. V roce 1999, byl v monastýru postaven nový, velký chrám
ke cti ctihodné Theodory ze Sihly.
³ Monastýr Proměnění Páně Slatina –
mănăstirea Slatina. Mužský
monastýr Sučavské a Rădăuțiské archiepiskopie Rumunské pravoslavné církve,
působící od XVI. století v Sučavě, v Moldávii. Zakladatelem
monastýru, byl Alexandr IV. Moldavský (Alexandru Lăpușneanu), který je
v monastýru pohřben spolu se svou ženou a dvěma dcerami.
⁴ Jeroschimonach Daniil (♰
1962).
Světským
jménem Alexandru Teodorescu, známější jako
Sandu Tudor (1896–1962), byl rumunský pravoslavný mnich, teolog, spisovatel a
novinář. Byl významnou osobností Hesychastického hnutí – Hořící neshořivší
hnutí – Rugul Aprins, které prosazovalo oživení hesychastické modlitby v Rumunské
pravoslavné Církvi. Zemřel mučednickou smrtí ve vězení za rumunského
komunistického režimu v roce 1962.
⁵ Hesychastického hnutí
– Hořící neshořivší keř – Rugul Aprins. Rumunské pravoslavné křesťanské sdružení,
které vzniklo v roce 1945, okolo monastýru Antim v Bukurešti. Symbolika
Hořícího neshořivšího keře, představuje věčný plamen víry, který hoří, ale
nespaluje, neustálou modlitbu ke Kristu. Hnutí Hořící neshořivší keř, se začalo
postupně sdružovat v roce 1945. Jeho počátky sahají k básníkovi a novináři
Alexandru Teodorescuovi, známému pod pseudonymem Sandu Tudor (pozdější
jeroschimonach Daniil), a protojereji Ioanu (Kuliginu), který s sebou do
Rumunska, přivezl ikonu Matky Boží „Hořící neshořivší keř“, která inspirovala
účastníky duchovních setkání v monastýru Antim k tomu, aby po ní hnutí
pojmenovali. Název vyjadřoval společný zájem účastníků hnutí o hesychastickou
tradici. Hořící keř ze Starého zákona (Exodus 2,23–4,18), se stal symbolem
zbožštění a neustálé modlitby. Ten, kdo se neustále modlí, se v pravdě spojuje
s Bohem. Hoří, ale není tím ohněm stráven (Židům 12,29). Poté, co v roce 1946 získali
požehnání patriarchy Nikodéma (Munteanu), se komunita otevřeně scházela v monastýru
Antim, pod názvem Hořící neshořivší keř Matky Boží – Rugul Aprins al Maicii
Domnului a takto fungovala až do roku 1948, kdy byla postavena mimo zákon,
komunistickým režimem. Jádrem komunity, byli jak světští intelektuálové, tak
mniši, kteří se snažili zachovat pravoslavné hodnoty, učení a přesvědčení a zachovávat
duchovní čistotu Rumunské pravoslavné Církve v dobách komunistického ateismu.
Hořící neshořivší keř, v sobě spojoval mnichy a teology, univerzitní
profesory a studenty, vědce a spisovatele, lékaře a umělce, které spojovala
žízeň po společném životě víry a horlivý zájem o osud Rumunské pravoslavné
církve v letech bezbožného komunistického režimu. S nástupem komunistické vlády
v Rumunsku se, ale organizace v roce 1948 dostala pod drobnohled Rumunské tajné
policie Securitate. Bylo to kvůli kontaktům a podpoře ruských uprchlíků, zejména
pak kontaktům s protojerejem Ioannem (Kuliginem). Státní úřady se také obávaly
sbližování Církve s intelektuály. Sdružování komunity hnutí pokračovalo až do
poloviny roku 1948, poté z rozhodnutí patriarchy Justiniána (Marina) na mnoho
let vše ustalo. Většina mnichů z monastýru Antim, byla převezena na jiná místa,
především do semináře v monastýru Neamț. V roce 1950 byl zatčen Sandu Tudor.
Byl odsouzen k pěti letům vězení v pracovním táboře. Po propuštění odešel do monastýru
Rarău, kde přijal mnišský postřih s jménem Daniil a byl rukopoložen na jeromonacha.
Setkávání členů, již zakázaného sdružení „Hořící neshořivší keř“ pokračovalo i nadále.
Jeromonach Daniil pravidelně navštěvoval Bukurešť, kde se v bytě spisovatele
Alexandru Mironescu konaly schůzky vzdělanců, mnichů a teologů. Tam byl on i
ostatní, v noci z 13. na 14. června 1958 zatčen. Úřady obvinily skupinu 17 lidí
v čele s jeromonachem Daniilem z vytvoření kontrarevoluční skupiny plánující
nepřátelské akce proti komunistickému režimu. Jeromonach Daniil, byl obviněn z
organizování legionářské skupiny a náboru „reakčních“ mládežnických skupin do
aktivit sdružení. Pravoslavná duchovnost, duchovní obrození člověka,
hesychasmus a Ježíšova modlitba – hlavní témata skupiny – byly komunisty
považovány za věci nebezpečné a podkopávající moc nové vlády. Členové sdružení „Hořící
neshořivší keř“ byli odsouzeni k různým trestům odnětí svobody a jeromonach
Daniil, jakožto vůdce skupiny, byl odsouzen k 25 letům vězení. K 10 letům zbavení
občanských práv za „spiknutí proti společenskému řádu“ a k 15 letům v trestní
kolonii s přísným režimem za „aktivní činnost proti dělnické třídě“. Jeroschimonach
Daniil (Alexandru Teodorescu), podle oficiálních záznamů zemřel ve věznici Aiud,
17. listopadu 1962.
⁶ 16. června 1964 byl v Rumunsku vydán dekret č. 310, kterým bylo 3 467
politických vězňů omilostněno do konce jejich trestu. Mnozí
z nich byli propuštěni, ale zůstali pod dohledem a nemohli se vrátit ke svým
předchozím aktivitám. Udělení milosti, však znamenalo začátek duchovního
obrození, zejména v monastýrech a teologických kruzích. Ačkoli tehdy k
oficiální rehabilitaci nedošlo, v samizdatu se začalo šířit mnoho textů zakázaného
hnutí – Hořící neshořivší keř – Rugul Aprins. V 90. letech XX. století, pak započala
oficiální rehabilitace a také uznání duchovního přínosu těchto osob.
⁷ Skit Sihla – Schitul Sihla. Hesychasterion, skit zasvěcený duchovnímu zápasu a modlitbě, který se nachází v Rumunsku. Je spojen s monastýrem Narození Přesvaté Bohorodice Sihăstria a byl
místem askeze pro mnoho mnichů hledajících hlubší duchovní zápas. Hlavní dominantou skitu je chrám Proměnění Páně, postavený v roce 1912.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.