Ctihodný Paisij Kyjevský,
pro Krista jurodivý (1821 - 1893)
památka 17. / 30. dubna
Ctihodný se narodil 8. července roku 1821 ve
městě Lubnach v Poltavské gubernii jako Prokopij Grigorjevič Jarockij,
v zámožné měšťanské rodině s mnoha dětmi. Jeho matka byla hluboce
věřící zbožná žena, která všechny své děti vychovávala ve zbožnosti a
počestnosti. Velmi ráda přijímala poutníky. Po smrti otce se stalo, že obchod,
který rodina vlastnila a ze kterého žila, došel pomalu k úpadku, až jej nakonec
zavřeli. Matka odvezla Prokopija do Kyjeva, kde jej předala na výchovu svému
staršímu synu Grigoriji.
Když bylo Prokopiji deset let, byl přijat do
Kyjevsko-Podolské duchovní školy. Chlapec však často ze školy utíkal do Kyjevo-Pečerské
Lávry a někdy se domů ani nevracel. Podobné skutky nejednou vyvolávaly ze
strany vedení školy poznámky a ze strany příbuzných rozpaky. Všichni chlapce brali
jako zlobivého, tvrdohlavého a neposlušného, a dělali, co jen bylo možné, aby jeho
zvláštní chování i povahu napravili, ale marně.
Když bylo chlapci šestnáct let, byl přijat do
Kyjevo-Pečerské Lávry, na dočasné poslušenství¹. Takto prožil okolo tří let, ke vstupu do monastýru se mu však nedařilo
sehnat všechny potřebné dokumenty: bylo třeba písemného souhlasu matky, bratří
a propuštění z Luhanské měšťanské společnosti, které muselo být potvrzeno
Poltavskou fiskální komorou.
Když už ztratil naději na to, že vstoupí do
monastýru, rozhodl se z něj odejít. Měl k tomu již i potřebné
dokumenty, ale stalo se něco nečekaného: právě tehdy vážně onemocněl a musel
zůstat v monastýrské nemocnici. Tam se mu dostalo podivuhodného vidění: Matka Boží mu ukázala jeho budoucí duchovní
zápas a vytýkala mu jeho maloduchost. Prokopij nakonec v Lávře zůstal.
Když se zpráva o jeho vidění dostala až k představenému Lávry,
archimandrit Lavrentij, kterému to oznámil duchovník mladého Prokopije, dal
příkaz, aby Prokopij zůstal v Lávře a dokumenty, které už mu měl vystavené
k odchodu, mu byly zase vzaty. Prokopij byl potom zaučen v kancelářských
pracích Lávry a 23. března 1850 zapsán už jako skutečný poslušník monastýru.
Jeho hlavní náplní, kromě modlitby, byl zpěv v chrámovém sboru v jeskynních
chrámech Lávry.
Za svého duchovníka si zvolil ctihodného Parthenije².
Velký vliv na utváření duchovní života mladého askety měl i blažený Theofil³. Mladý poslušník horlivě pracoval ve
svém poslušenství, kterým byla jeho účast v pěveckém chóru. Přitom se však
stávalo, že Prokopij byl několikrát vystaven posměškům ostatních zpěváků. Nic
na to nehleděl, nezanevřel na své bratry, ale ještě více zesílil svůj
modlitební podvih.
K prvopočátečním projevům jurodivosti
Prokopija, kterými se později proslavil, se může vztahovat i to, že
v chrámu nikdy nečetl z knihy, ale zpaměti, knihu přitom obrátil
písmeny vzhůru. K Přesvaté Trojici a Matce Boží se obracel vykáním a někdy
se v chrámu choval velmi zvláštně, nebo svým podrjasnikem utíral zábradlí.
Pro takovéto chování byl nakonec uvolněn jako zpěvák v chóru v Blízkých
jeskyních⁴ a v roce 1853 byl
převeden na místo zapisovatele do Golosejevské poustevny⁵.
V Golosejevu dostal nové poslušenství:
četl modlitební pravidlo svt. Filaretovi Kyjevskému⁶. V roce 1854 jej z požehnání světitele Filareta
postřihl na rjasoforního mnicha⁷
jeromonach Mojžíš, představený skytu, a získal jméno Paisij.
Po mnišském postřihu se otec Paisij znovu
vrátil do Kyjevo-Pečerské Lávry, kde brzy započal svůj podvih jurodivosti.
Začal se chovat jakoby bez rozumu, toulal se po Kyjevských monastýrech a do
Lávry přicházel jen na bohoslužby. Spával, kde se dalo a jak se dalo, ale ve
skutečnosti jej málokdo a málokdy viděl skutečně spát. Oblékal se velmi nuzně
až bídně, kolem hlavy nosil špinavý šátek, na nohách potom děravé válenky anebo
holínky bez podešví. V rukách měl neustále hůl, kterou měl omotanou
hadrem. Když se stalo a někdo mu daroval mnišskou řízu, on ji nejprve vymáchal v bahně
a v kalužích, nebo z ní kousek odřízl či na několika místech rozedřel
a až teprve potom si ji oblékl. Spodní část mnišského šatu, tzv. podrjasnik, pak
dával chudým. Za každou věc, kterou dostal, činil před dárcem poklony až
k zemi, nahlas přitom přede všemi vzpomínal štědré jméno dárce.
Co se stravy týče, jedl jurodivý starec zbytky
od bratří z monastýrské jídelny, přitom smíchával ve svém talíři všechno jídlo
dohromady, zbytky potom schovával do malého hrnečku, to vše do zásoby, aby
potom, po nějakém čase vše snědl. Pro obyčejného člověka bylo přitom jídlo již
většinou nepoživatelné.
Snášel mnoho urážek a posměchu, lidé mu plivali
do tváře, nejedenou ho i zbili, on ale všem odpouštěl a za všechny se modlil. Za
takovouto pokoru a dobrovolné mučednictví jej Pán proslavil darem divotvorné
modlitby, prozřetelností, darem uzdravení nemocných. Také jej Pán obdařil svojí
velikou a soucitnou láskou s lidmi, kterou ctihodný skrýval pod tváří
jurodivosti. Každého, kdo se na něj obracel, oslovoval dušinko,
všechna přestoupení a hříchy, tajné úmysly a myšlenky spolubesedníka jako by převáděl
na sebe a odhaloval je pak jako své vlastní. Představení monastýru, vidící tyto
Paisijovy vrtochy, začali na něj pohlížet jako na duševně chorého a nebyli s to
přijít na to, jak mu dále zabránit v jeho projevech jurodivosti.
12. prosince roku 1854 si ctihodný vyprosil
dvouměsíční volno k tomu, aby směl vidět svou matku, kterou po dobu 14
let, tj. od svého vstupu do monastýru, neviděl ani jednou. Když se po dvou
měsících vrátil do monastýru zpátky, byl uvolněn ze svého poslušenství zapisovatele,
a naopak se stal pomocníkem v monastýrské pekárně. Už ale 10. listopadu
1855 byl pro nedostatek církevních pěvců opět převeden do Blízkých jeskyní, kde
byl ustanoven na svém předchozí pozici chrámového zpěváka.
To trvalo po dobu několika měsíců, přičemž se
starec v té době nějaké zvláštní jurodivosti neoddával. Naopak, ve skrytu
se zaobíral zdokonalováním svého ducha, dokonce byl jmenován i pomocníkem
typikáře pro bohoslužby. Aby utekl před novými svody a pokušeními, rozhodl se
však, že se už navždy vzdálí od lidí.
Začal se toulat po městě a kyjevských
monastýrech a jen zřídkakdy přicházel do Lávry, kde si během bohoslužby stoupl
na kůr a tam záměrně mumlal nesouvislá slova. Nakonec se stalo, že otce Paisija
vystěhovali z kelie, kterou měl na kůru, a přestěhovali jej do strážní
boudy. Blažený se však i takového komfortu zřekl, а namísto
toho si našel za své útočiště starou půdu, kde prožíval, v létě žár, v zimě
mráz a chlad.
Nakonec se však stalo, že se i představenstvo
Lávry přesvědčilo o tom, že vše, co otec Paisij činí, není nic jiného než
vědomá jurodivost. A tak se stalo, že roku 1867 jej umístili na poslušenství do
Kitájevské poustevny do kuchyně. Zde otec Paisij ještě více prohloubil svoji
jurodivost, a přitom ve skrytu činil nadále velké skutky trpělivosti, lásky a
dobroty, vysilujíce přitom své tělo namáhavou prací. Když na sebe otec Paisij
přijal podvih jurodivosti pro Krista, vůbec jeden z nejtěžších duševních zápasů,
rázně změnil způsob svého života. Nehledě na všeobecná pravidla, ve špinavém
oděvu, s železnou holí, toulal se znovu po Kyjevě, přespával na ulici
anebo v Lávře. Živil se zbytky, v zimě snášel mrazy, stojíce někdy až
po kolena ve sněhu. Když byl v chrámu, neustále chodil z místa na
místo, promlouval k těm, co se tam modlili, honil se za jen jemu
viditelnými přízraky, narušoval bohoslužbu výkřiky a podivným pohyby.
Jurodivost přiváděla k Paisijovi mnoho z těch, kteří jej měli v úctě.
Někteří, aby ho jen spatřili, přijížděli za ním až z dalekých měst a
vesnic. Starec se proslavil činěním divů, zázraků a prozřetelností. Když se setkával s lidmi, často je svatý velmi
nahlas káral a napomínal.
Blažený starec předpověděl vraždu cara
Alexandra II., ustanovení vladyky Joannikije (Rudneva)⁸ na Kyjevské metropolitní katedře a mnoho dalšího. Vždy se objevoval
tam, kde bylo zapotřebí utěšit znavené, usmířit pohádané a povzbudit mnohé další
v jejich duchovním zápase.
Roku 1879 byl ctihodný umístěn do Bratrského hospice
v rámci Kitájevské poustevny. Sám, přestože už byl velmi nemocný, s velkou
láskou obcházel všechny ostatní nemocné bratry. Takto se také nakonec postaral i
o svoji nemocnou matku, kterou doprovodil na její poslední cestě a kterou pochoval
na monastýrském hřbitově.
Předpověděl dopředu den svého zesnutí. Když
už pocítil, že se smrt blíží, vrátil se do Lávry, kde byl přijat do bratrské
nemocnice. Tam také zesnul, 17. dubna roku 1893, poté co přijal svaté Tajiny Kristovy.
Byl pochován na bratrském hřbitově Poustevny Proměnění Páně¹⁰. Zesnutí blaženého Paisije oplakával tehdy celý Kyjev.
V roce 1999 byl ctihodný Paisij
Kyjevský, pro Krista jurodivý, svatořečen Synodem Ukrajinské pravoslavné církve.
Dne 10. února roku 2011, kdy byla ustanovena památka Sboru Kyjevských svatých,
která se slaví 15./28. července, v den památky sv. knížete Vladimíra, byl ke
Sboru Kyjevských svatých přičten také ctihodný Paisij Kyjevský.
|
Ikona: Zástup Nově svatořečených svatých
Kyjevo-Pečerské Lávry. Ctihodný Paisij je první zprava.
|
______________________________________________________
¹ Poslušenství či poslušnictví (noviciát)
je přípravné období pro ty, kteří si přejí přijmout mnišství.
² Ctihodný Parthenij
Kyjevský
(1790-1855): jeho památka se slaví 25. března / 7. dubna. К zástupu svatých byl přičten Ukrajinskou pravoslavnou
církví dne 27. července roku 1993.
³
Ctihodný Theofil Kyjevský, blažený, pro Krista jurodivý (1783-1853): V roce 1993, spolu se ctihodnými
Dositejem, Parthenijem a Alexijem a Paisijem, jurodivým pro Krista, byl Theofil
svatořečen v zástupu místně ctěných svatých. Památka byla ustanovena na
den jeho svatořečení (27. / 14. července) a den zesnutí ctihodného (28. / 10.
listopadu).
⁴
Blízké peščery (jeskyně) neboli Antoniovy jeskyně představují komplex podzemních
jeskyní v Kyjevo-Pečerské lávře, kde se schraňují svaté ostatky pečerských
asketů. Založeny byly roku 1057, kdy ctih. Antonij Kyjevo-Pečerský odešel pro
větší modlitební samotu z monastýru a usídlil se na novém pahorku, kde
vykopal nové podzemní prostory. Na tomto místě se nyní nacházejí tzv. Blízké
jeskyně.
⁵
Golosejevská poustevna: Mužský monastýr Záštity Přesvaté Bohorodice, nazývaný také
Golosejevská poustevna, je skyt Kyjevsko-Pečerské Lávry, který se nachází na
jižním okraji Kyjeva. Je to místo mnišských podvihů mnoha kyjevských asketů
zbožnosti z přelomu 18. – 19. století. Od druhé poloviny 19. stol. je toto
místo rezidencí kyjevských metropolitů.
⁶ Svt. Filaret (Amfiteatrov): ve schimě
Theodosij (1779–1857), byl Metropolita Kyjevský a Haličský, jeho památka je 21.
prosince/ 3. ledna v den jeho zesnutí a také 10. / 23. října, v den nalezení
(vyzdvižení) jeho svatých ostatků a jejich přenesení do Blízkých jeskyní. Byl člen
Nejsvětějšího vládnoucího Synodu v letech 1836–1842 a také členem Ruské
akademie (1837). Byl rodným bratrem literáta a pedagoga S. E. Raiča.
⁷ Říza
– rjasa: z
řec. ράσον, je vrchní, nebohoslužebný oděv duchovních a mnichů, je dlouhý až k
patám, široký, prostorný s dlouhými rukávy, tmavé barvy. Přijetí mnišské řízy –
rjasy je po poslušenství dalším přípravným stupněm k mnišství.
⁸ Svt.
Joannikij (Rudnev) (1826–1900): Metropolita Kyjevský a Haličský, jeho
památka je 7. / 20. června. Velký postník a
asketa, zakladatel duchovních tiskovin: Rukověť
pro vesnické pastýře, Díla Kyjevské
Duchovní Akademie a Misionářské
přehledy. Kanonizován byl 28. srpna 2016 a jeho svaté ostatky se nacházejí v chrámu Povýšení Svatého Kříže, v Kyjevo-Pečerské Lávře.
⁹ Kitájevský monastýr
Svaté Trojice: známý
také jako Kitájevská poustevna, v Kitájevě (Kitájevo bylo historickým územím
Kyjeva).
¹⁰
Poustevna Proměnění Páně byla založena roku 1872, kdy jejím původním cílem
bylo rozšíření mnišského hřbitova mnichů z Lávry do Kitájeva. Roku 1873 zde byl
postaven chrám v čest svátku Proměnění Páně a kolem něj se nakonec
zbudovala Poustevna Proměnění Páně. V roce 1934 byly chrám i poustevna
zavřeny a v roce 1938 byl chrám zbořen. V roce 2008 byl na místě původního
chrámu vystaven chrám nový, zasvěcený ctih. Theofilovi Kyjevskému, a poté obnovena
i poustevna. Dnes se také počítá s výstavbou chrámu Proměnění Páně.
|
Kyjevo-Pečerská Lávra |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.