středa 1. února 2017
Ctihodný
Parthenij Kyjevský
(1790-1855)
památka 25. března / 7. dubna
Ó Pane, Stvořiteli můj,
Daruj
mi takovou čistotu ducha a takovou prostotu srdce,
které
nás činí důstojnými Tvé lásky.
Ctihodný
Parthenij Kyjevský
Ctihodný
Parthenij se narodil jako Petr Ivanovič Krasnopevcev 24. srpna roku 1792 ve
vesničce Simonove, v Aleksinském újezdu, v Tulské gubernii. Vyrůstal v
chudé rodině vesnického pričetnika¹,
a už od dětských let byl navyklý trpělivě snášet těžkosti a nedostatky, co jej
naučilo obracet se s modlitbou k Bohu. Od dětství byl velmi pracovitý, a
také jeho starší bratr Vasilij přijal mnišství.
V dětství
měl Petr vidění Ducha Božího v podobě holubice, která se vznášela na nebi:
Od té doby, kdy se mu dostalo tohoto
vidění se v jeho duši usadila žízeň, žízeň a touha po čem to lepším, a
všechno pozemské se mu zprotivilo a omrzelo, takže mu bylo až těžko mezi lidmi.
Petr
získal vzdělání v Tulské duchovní škole, potom v Semináři, ze kterého
před koncem roku 1815 odešel do Kyjevskopečerské lávry.
V Lávře
byl přijat za poslušníka v roce 1819, a své poslušenství, které měl v pekárně
prosfor, pak vykonával po dobu 12 let. Tam se mu dostalo vidění ctih. Nikodéma
Prosforníka (památka 31. října / 13.
listopadu). Aby napodobil tohoto světce, naučil se poslušník Petr nazpaměť celý
žaltář.
Roku
1824 byl postřižen na mnicha se jménem Pafnutij, v roce 1830 byl
rukopoložen na jeromonacha a v roce 1834 byl určen za duchovníka Lávry. Tím hlavním, co duchovně utvářelo tohoto
světce, byla dokonalá absence hněvivosti, a naopak hojnost mírnosti, jakož i
neustálá Ježíšova modlitba. Jeho modlitební pravidlo sestávalo ze čtení ráno,
v půlden a na večer po jednom evangeliu, každodenně přezpíval celý žaltář,
modlitby ranní a večerní, dále pak Akathist ke Spasiteli, k Matce Boží, Akathist
klanění se strastem Kristovým a také modlitební pravidlo k Přesvaté Bohorodici «
Bohorodice, Panno, raduj se », které pronesl třistakrát během dne.
V roce
1838 byl svt. Filaretem Kyjevským (památka
20. prosince / 3. ledna) postřižen na velkoschimníka (viz velká schima²) se jménem Parthenij. Od té doby se
Ježíšova modlitba v srdci svatého tvořila neustále, byť i ve spánku.
V těžkém období, a v přelomových okamžicích života, se starci
Parthenijovi zjevovali svatí ochránci a také Přesvatá Bohorodice, od níž získal
objasnění velké schimy: Schimnictví, to je
posvětit sebe sama na modlitbu za celý svět.
Duchovní
život svatého byl budován při rozjímání nad tajinou Vtělení, nad pozorováním
jednoty Ježíše Krista a Bohorodice v plánu spásy (čili ekonomie spásy) ³ a
vykupitelných strádáních. Ctihodný složil několik velmi známých a rozšířených
modliteb ke Kristu a Bohorodici.
Byl
duchovníkem kyjevského metropolity svt. Filareta a posledních šestnáct let
svého života každodenně sloužil svatou Liturgii ve svém domovním chrámu. Svým
duchovním dětem přikazoval vždy bojovat s vášněmi, konat neustálou
modlitbu pro získávání Svatého Ducha a každodenní četbu Evangelia a Žalmů.
Zesnul
25. března roku 1855 a velká úcta ke starci Parthenijovi od prostého lidu
započala již za jeho života a pokračovala i po jeho zesnutí. K zástupu svatých
byl Ukrajinskou pravoslavnou církví připočten 27. července 1993.
Poučení ctihodného Parthenija Kyjevského
Je
velmi nebezpečné následovat a přijímat své myšlenky a úsudky ve věci spásy.
Naše mysl, to jest ohraničené oko těla, může vidět a určovat jen věci vnější a
hmotné. Cesty vyšší musí však ponechat samotnému Bohu skrze našeho duchovního
otce a představeného, a v tom všem se řídit jeho soudností a úsudkem.
Naše
lidská vůle by si měla přát jen dobré a k tomuto získávat prostředky,
neboť ten, kdo koná a je činitelem všeho dobrého, je Bůh, zatímco zlo vychází
od nás.
Střežte
se odsuzovat bližního, abychom neupadli do těchto pokušení jazyka, nehleďte na
cizí skutky.
Člověk
veškerým svým úsilím, bez přispění a pomoci Boží, nemůže konat nic ve vnějším
svém životě, ani v rozpoložení své duše. Bez Boha ani k prahu z domova.
Milosrdenství
k chudým a potřebným, a spolu s tím i nezištnost, jsou pro duši
veliké poklady.
Nevyslovitelný
užitek vyvěrá z ústraní a ze života v samotě, ale spolu s nimi
musí být nerozlučně i modlitba.
Hněv,
domýšlivost anebo pýcha či odsuzování bližního odhánějí blahodať Svatého Ducha.
Tělesnou
čistotu a čistotu mysli můžeme získat jen modlitbou a směřováním naší mysli
k Bohu; příchod Svatého Ducha spaluje, ničí a hubí všechny naše strasti a
vášně.
Chránění
si tělesné čistoty musí být doprovázeno i chráněním si čistoty mysli.
_________________________________________________________________________________
¹ Pričetnik
(rus. Причетник) –
člen sboru sloužících při chrámu, farnosti, většinou byl takto vnímán především
čtec, žalmista či ponomar. Tito věřící se starali nejen o bohoslužby, ale i o
chrám jako takový.
² Schima – z
řeckého σχῆμα, tj. vnější vzhled, tvar. Původně bylo
tohoto slova užíváno pro pojmenování mnišského oblečení, později pro vyjádření
mnišského aktu přísah či slibů. Malá
schima – mění se jméno, mnich přijímá první mnišské sliby a plné mnišské
oblečení. Velká schima – znovu se
může měnit jméno, znovu se opakují mnišské sliby, ke kterým se přidávají další,
ještě přísnější; mění se i oděv, který je pro velkou mnišskou schimu zcela
specifický.
³ Plán
spásy – z řec. oikonomia (z oikos čili "dům" a nomos
čili "pravidlo"), což znamená "správa", "plánování",
a odvozenina od slova "spása". Znamená plán spásy stanovený a
uskutečňovaný Bohem v celkovém uspořádání dějin, plán, který nachází svůj
středobod v Kristu (srov. Ef 1,3-14).
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.