Světitel
Nektarios Eginský¹, divotvůrce
(památka
9. / 22. listopadu a také 21. srpna / 3. září v den přenesení svatých
ostatků roku 1953)
Světitel Nektarios se
narodil roku 1846 v Silivrii, ve východní Thrákii (v dnešním Turecku),
rodičům Dimosovi a Vasiliki Kefalas, jako jejich páté dítě. Při svatém křtu
dostal chlapec jméno Anastasios. Zbožní rodiče vychovávali své děti
v lásce k Bohu a již od raných let je učili modlitbám a četli jim
také duchovní poučení a knihy. Malý Anastasios si nejvíce oblíbil 51. žalm a často
opakoval jeho slova: Budu vyučovat přestupníky cestám Tvým, aby hříšníci k Tobě
se obraceli (Ž
51, 13).
Anastasios snil
o tom a přál si získat křesťanské vzdělání, ale poté co ukončil základní školu,
byl nucen zůstat v rodné vesnici, protože jeho rodina byla velmi chudá a
neměla dostatek peněz na to, aby jej poslala učit se do města. Když měl
Anastasios 14 let, uprosil kapitána jedné lodi plující do Konstantinopole (tehdy již Istanbul), který ho tam ale
samotného (a navíc bez peněz) vzít zprvu nechtěl. Když však měla loď odplout,
nedařilo se to. A tak, když kapitán
viděl, jak mladý Anastasios stále ještě čeká na břehu, zavolal ho, ať nastoupí,
a teprve poté, jako zázrakem, loď již bez obtíží odplula. Takto se Anastasios nakonec
ocitl v Konstantinopoli.
V Konstantinopoli
si zprvu našel práci u obchodníka s tabákem. Tento obchodník dával chlapci
velmi málo peněz, nebo spíše nic, a zneužíval jeho přirozenou dobrotu a
prostotu. Většinou se stávalo, že chlapec chodil hladový a v otrhaném
oblečení. A když se už stalo a jeho oblečení i obutí bylo zapotřebí vyměnit za
nové, aby se na něm jeho staré nerozpadlo, tehdy se Anastasios rozhodl napsat
dopis Hospodinu. Vždyť kromě Něj mu ani nikdo jiný nemohl pomoci. Napsal tedy
dopis: Můj malinký Kriste! Už nemám do
čeho se obléci, pošli mi prosím, co budeš považovat za potřebné. Ty víš, jak Tě
mám rád. Anastasios. Na obálku napsal: Pánu
Ježíši Kristu do Nebe. Když šel s tímto dopisem na poštu, potkal
obchodníka ze sousedního obchodu, kterému se bosého chlapce zželelo, a proto mu
navrhl, že mu jeho dopis na poštu zanese sám. Anastasios mu s radostí dal
svůj dopis. Obchodník, udiven adresou na obálce, rozhodl se dopis otevřít a
přečíst si jej. Když jej přečetl, hned poslal na adresu Anastasia peníze. Tomu
se krátce poté poštěstilo najít si práci jako vrátný ve škole Metochu² Chrámu Hrobu Páně. A zde se mu podařilo
pokračovat ve vzdělání.
Poté,
co zakončil tuto školu, získal místo učitele ve městě Lithia na ostrově
Chios. Nejenom, že zde sedm let vyučoval, ale také kázal slovo Boží. Roku 1876
se Anastasios stal poslušníkem v monastýru Nea Moni³ a v říjnu téhož roku přijal mnišský
postřih se jménem Lazar. 15. ledna roku 1877 byla pak Lazar metropolitou chioským
Grigoriosem rukopoložen na diákona s novým jménem Nektarios. Mladý diákon
si i nadále přál pokračovat v prohlubování svého vzdělání, a proto ve
svých každodenních modlitbách prosil Hospodina, aby mu takovou možnost udělil.
Z Boží
prozřetelnosti se jeden majetný a zbožný křesťan nabídl, že mladému mnichu
Nektariovi zaplatí jeho studijní cestu i všechny výlohy s tím spojené. Od
roku 1882 až do roku 1885 tak diákon Nektarios začal studovat na Teologické
fakultě Athénské univerzity. Po ukončení univerzity a po doporučení svého
dobrodince odjel do Alexandrie. 23. března 1886 byl diákon Nektarios
rukopoložen na kněze a začal sloužit v chrámu svt. Mikuláše v Káhiře.
V tomto chrámu mu byla brzy udělena hodnost archimandrity. Krátce na to
přijal tehdejší alexandrijský patriarcha rozhodnutí a udělil archimandritovi
Nektariovi titul nejvyššího Archimandrity Alexandrijské Církve⁴.
15.
ledna roku 1889 byl jako nejvyšší Archimandrita Alexandrijské Církve Nektarios
rukopoložen na archijereje a byl ustanoven metropolitou Pentapolské metropolie⁵. Jeho
chirotonii vykonal patriarcha alexandrijský Sofronios (Meidantzoglou),
bývalý arcibiskup kerkyrský Antonios (Chariatis) a arcibiskup sinajský Porfyrios
(Marudas). V těchto letech vladyka Nektarios napsal: Hodnost a postavení nevyvyšují svého majitele, jen toliko ctnost má tu
moc a sílu jej vyvýšit. A stejně tak jako i předtím dál usiloval o získávání
lásky a pokory. Ctnostný život vladyky Nektaria, jeho neobyčejná dobrota a
pravá bezelstná prostota však vyvolávaly nejen lásku a úctu věřících, ale u
některých nedokonalých křesťanů také pocity opačné. Brzké povýšení, láska
patriarchy a lidu spolu s ctnostným a čistým životem světitele Nektaria vedly
k silné nenávisti a nepřejícnosti.
Vlivní
lidé z patriaršího dvorce se totiž začali obávat, že tato láska a úcta
k světiteli může mít v budoucnu vliv na to, že by se stal jedním
z možných kandidátů na místo Jeho Svatosti Patriarchy Alexandrijského. A
tak se stalo, že tito nečestní lidé světitele Nektária hanebně pomluvili.
Pro
svou hlubokou pokoru, jsa a zůstávaje svatým ve svých činech, se vladyka Nektarios
ani nepokoušel obhajovat. Dobré svědomí –
to je to největší ze všech blah. Ono je hodnotou duševního míru a pokoje srdce
- říkával ve svých kázáních, když opouštěl své archijerejské místo už navždy.
Metropolita pentapolský byl propuštěn ze služby a musel opustit i egyptskou
zemi.
Nakonec
se musel světitel Nektarios vrátit do Athén, kde žil dlouhých sedm měsíců ve
velké nouzi. Marně chodil po úřadech Ministerstva náboženství, nikde jej
nepřijímali. Když se o jeho nuzném přežívání dozvěděl starosta města, domohl se
pro něj získat místo učitele a kazatele v provincii Evia⁶.
Sláva o neobyčejném učiteli a kazateli se brzy
rozšířila z provincie až do hlavního města, a odtud až do řeckého
královského dvorce⁷. Královna Olga⁸, která se seznámila se světitelem, se stala brzy jeho duchovní dcerou.
Díky královně byl vladyka ustanoven ředitelem Duchovní školy bratří Rizariových
v Athénách.
Tam, s neutichající láskou a trpělivostí,
jednal Nektarios se svými svěřenci. Jsou známy případy, kdy za provinění žáků bral
na sebe jejich trest a nakládal si přísný půst. Jedenkráte se také stalo, že pracovník
školy, který se staral o úklid, onemocněl a měl velký strach, že ho kvůli tomu propustí
z práce. Když se však vrátil po nemoci do práce, zjistil, že po celou tu
dobu někdo místo něj odváděl jeho práci. Ukázalo se, že to byl vladyka
Nektarios, který tajně uklízel školu, aby si nikdo nevšiml nepřítomnosti
nemocného zaměstnance školy.
Pro svoji velkou pokoru, mírnost a lásku
k lidem se stal vladyka Nektarios důstojným blahodatných darů Svatého
Ducha, prozíravosti a daru uzdravování.
V zástupu mnoha duchovních dětí kolem vladyky se
shromáždilo i několik dívek, které si přály zasvětit se mnišskému životu. Roku
1904 vladyka Nektarios založil na ostrově Egina ženský monastýr Svaté Trojice.
Na své vlastní náklady se mu podařilo zakoupit nevelký pozemek, na kterém se už
dříve nacházel zapomenutý a polorozpadlý monastýr.
Nějakou dobu řídil starec Nektarios jak školu, tak
monastýr, ale za chvíli odešel ze školy úplně, vyvázal se s dovolením
místního (athénského) archijereje ze všech povinností, a přestěhoval se na
ostrov Egina. Dvanáct posledních let svého života tak prožil na tomto ostrově,
který se později stal poutním místem pro mnohé věřící jak z Řecka, tak z celého
světa.
Na počátku však bylo mnoho práce a úsilí o
znovuobnovení a postavení monastýru. Duchovní děti starce vyprávěli, že
vladykovi nebyla proti mysli žádná práce: sázel stromy a květiny, uklízel
stavební odpad, šil pantofle pro monašky. Byl nesmírně milostivý, rychle
pomáhal v nouzi potřebným, často prosil monašky, aby daly i své poslední
jídlo chudým návštěvníkům monastýru. Na jeho modlitby byly pak další den
přivezeny potřebné potraviny anebo peněžní milodary.
Jedenkráte se na vladyku obrátila s prosbou o
pomoc jedna chudá a stará žena. Řekla mu, že na její olivovník přilétly červené
mušky, které ničí listoví stromu a prosila jej, aby požehnal strom. Když
vladyka přežehnal olivovník svatým křížem, ze stromu vzlétl oblak mušek a
odletěl pryč. Duchovní děti starce vyprávěly, že díky modlitbám starce Nektária
se na ostrově zlepšily nejenom podmínky pro život, neboť přestaly loupeže a
přepadávání, ale změnilo se k lepšímu i počasí. Zemědělci se nejedenou
obraceli k modlitební pomoci starce metropolity v čase sucha a potom na
přímluvu vladyky Nektaria přicházel na zemi a na jejich úrodu blahodatný déšť.
Podle svědectví monašek mnozí z věřících ctili vladyku Nektaria už za jeho
života jako svatého. Říkali, že během modlitby doslova celý zářil. Jedna z monašek
byla jednou učiněna hodnou spatřit, jak se vladyka Nektarios během modlitby
celý proměnil (do světla). Říkala, že v okamžiku, když se modlil
s pozvednutýma rukama k Nebi, byl na dvě pídě nad zemí, a jeho tvář byla
celá proměněna – jako tvář skutečného světce.
Monaška Evangelína o svatém Nektariovi ve
vzpomínkách vyprávěla: Byl jako
beztělesný, celý svítil, měl pokojnou a mírnou tvář. Byl plný lásky ke všem,
pokorný, soucitný a milostivý. Byl člověkem, který miloval mlčení. Starce
Nektaria vystihovala nejenom nekonečná dobrota a láska k lidem a všemu
živému kolem něj, ale také neobyčejná prostota. V monastýru sloužil jako
prostý kněz a jeho archijerejské oblečení bylo zavěšeno okolo ikony Matky Boží.
Když vladyka pocítil, že se přiblížil konec jeho
života, modlil se, aby Hospodin prodloužil jeho dny jen natolik, aby byly
dokončeny všechny potřebné práce v monastýru, ale jak po celý život, tak i
nyní pokorně dodával: Nechť bude vůle
Tvá! Dlouho skrývaná nemoc si však nakonec vzala své. V září roku 1920
se v té době již sedmdesátiletý starec v doprovodu dvou monašek vypravil
do nemocnice v Athénách.
Vladyku umístili do pokoje pro nemajetné a
nevyléčitelně nemocné pacienty. Dva
měsíce se lékaři snažili oblehčit strádání těžce nemocného starce (měl rakovinu prostaty) a sám vladyka
statečně snášel nemoc i bolest, a vždy přitom vzdával chválu Bohu a děkoval mu
za vše.
Dochovala se svědectví
nemocničních pracovníků o tom, že obvazy, kterými byl převazován starec,
vydávaly neobyčejnou vůni.
Svatý vladyka Nektarios zesnul v neděli
v půl jedenácté večer, v den památky Sboru archanděla Michaela a
dalších nebeských mocností beztělesných (8.
/22. listopadu), přijavše svaté Kristovy Tajiny. Když tělo zesnulého začali
převlékat, jeho košili náhodně položili na postel, kde byl uložen jeden zcela paralyzovaný
pacient; a tu se stal zázrak, když se tento nemocný pacient ve stejném okamžiku
cele uzdravil.
Po zesnutí sv. Nektaria začalo jeho tělo vydávat
myro. Když jeho rakev přivezli na Eginu, celý ostrov vyšel, aby vyprovodil
svého svatého se slzami.
Monaška Nektarie vzpomínala: Když vladyka zemřel a převezli ho na Eginu, jela jsem i já. Rakev
doprovázelo množství kněží, jeho žáků ze školy Rizari a mnoho, mnoho národa.
Celá Egina přišla! Vlajky byly spuštěny, obchody zavřeny a jeho rakev nesly na
rukou… Ti, kdo nesli rakev, potom vyprávěly, že jim tak vonělo oblečení, že je
potom pověsili na zvláštní místo a už nikdy si jej neoblékaly… A monastýrské
sestry, okolo desíti lidí, jsme byli u jeho rakve a drželi krabičku
s vatkou. Neustále jsme utíraly tou vatkou čelo vladyky, jeho bradu a
ruce. Odtud jako vláha vytékalo myro! Tak tomu bylo po tři dny a tři noci, všichni
lidé si brali kousíčky myra, které silně vonělo.
Obyvatelé řeckého ostrova Egina byli na přímluvy
spravedlivého ochraňováni od bombardování v době německé okupace během 2.
světové války. Po válce bývalý německý vojenský velitel Athén přiznal, že
vojenští letci, kteří letěli bombardovat ostrov Kréta, když prolétali nad
ostrovem Egina, tak ho neviděli (bez ohledu
na to, že viditelnost byla dobrá a nebyla žádná oblačnost).
Chrámový sklep monastýru, ve kterém byl pohřben
světitel Nektarios, byl několikráte z různých příčin po pohřbení otevírán
a pokaždé se lid mohl přesvědčit o netlejícnosti jeho svatých ostatků. Dokonce
i kytička fialek, které do rakve při pohřbu položilo jedno děvčátko, nebyla
tknuta tlením.
Roku 1961, konkrétně 20. dubna, byl patriarším a
synodálním rozhodnutím Konstantinopolského patriarchátu metropolita Nektarios
přičten k zástupu svatých a jeho svaté ostatky vyzdviženy (již roku 1953)
z chrámového sklepa monastýru, aby byly učiněny předmětem úcty pro všechny
věřící. V Řecku a nejen v něm je tento světec ctěn všude jako veliký
divotvůrce a uzdravitel jakkoli nemocných, kteří k němu s modlitbou
přicházejí.
V roce 1998 vydal Posvátný synod Alexandrijské pravoslavné
církve rozhodnutí o plné církevní rehabilitaci svt. Nektaria Pentapolského.
Kvůli této události byla sezvána velká konference v Alexandrii, udála se
mnohá oficiální slavnostní setkání, a sice za účasti všech místních
pravoslavných církví. Následující rok 1999 byl pak vyhlášen rokem svatého Nektaria.
Na přímluvy a modlitby svt. Nektaria bylo učiněno
nespočítatelné množství znamení Boží milosti. Tomuto světci je zasvěceno nejen v Řecku
mnoho chrámů a kaplí. Mnoho
zázračných uzdravení se událo na hrobu starce Nektária.
Tropar, hlas 1.
Výhonek Silivrie a ochránce Eginy, který se
zjevil v posledních letech, Nektária, ryzího přítele ctností uctěme, věřící,
jako bohabojného služebníka Kristova. Neboť skýtá rozličná uzdravení všem,
kteří zbožně volají: Sláva Kristu, jenž tě oslavil, sláva Tomu, jenž daroval ti
moc činit zázraky, sláva Tomu, jenž podává skrze tebe hojná uzdravení.
Kondak, hlas 4.
V radosti srdce opěvujme nově rozzářenou
hvězdu Pravoslaví a nově zbudovanou hradbu Církve, neboť byla oslavena
působením Ducha, jenž skrze hojnou blahodať skýtá uzdravení všem, kdož volají:
Raduj se, Otče Nektárie!
¹ Egina – Αίγινα - řecký ostrov nedaleko Athén a ostrova
Salamis, nachází se v Atice.
² Metoch - zastoupení monastýru mimo své
správní území, v tomto případě Bratrstva svatého Hrobu Jeruzalémského patriarchátu
³ Νέα Μονή - Byzantský klášter Nea
Moni byl vybudován v 11. století byzantským císařem Konstantinem IX. Monomachem.
⁴ Alexandrijská
pravoslavná církev – neboli Alexandrijský patriarchát, řecky Πατριαρχεῖο Ἀλεξανδρείας –
místní autokefální pravoslavná Církev, zaujímající 2. místo v dyptichu
místních autokefálních církví. Podle tradice byla založena apoštolem Markem.
⁵ Pentapolská
metropolie – titulární eparchie Alexandrijské pravoslavné církve.
⁶ Εύβοια - Euboia, Euboja, Euboea nebo
Evia, ostrov u pobřeží Řecka v západní části Egejského moře. Druhý největší
ostrov Řecka po Krétě a šestý největší ostrov ve Středozemním moři.
⁷ Řecký
královský dvorec - Παλαιά Ανάκτορα, známý také jako Starý královský dvorec, první
královský dvůr v dnešním Řecku, byl postaven roku 1843. Od roku 1934 se
v něm nachází parlament Řecké republiky
⁸ Olga
Konstantinovna Romanovová (3. září 1851, Pavlovsk - 18. června 1926, Pau) byla rozená ruská
velkokněžna z dynastie Romanovců a sňatkem řecká královna, titulovaná jako královna
Helénů. Prababička současné španělské královny Sofie Markéty, britského
korunního prince Charlese, prince z Walesu a také babičkou řeckého a dánského
prince Filipa, manžela britské královny Alžběty II.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.