Ostatky ctihodného Joba Počájevského |
úterý 12. listopadu 2013
Ctihodný
Job Počájevský, divotvůrce
(Památka se připomíná třikráte v roce 6.
/ 19. května v den spravedlivého Joba Mnohostrádajícího, 28. srpna/ 10.
září v den odkrytí ostatků a 28. října/ 10. listopadu v den zesnutí)
Ctihodný
Job Počájevský, divotvůrce, se narodil okolo roku 1551 v Pokutí ¹ na Haliči,
zbožným rodičům, jeho světské jméno bylo Jan Železo. Už jako desetiletý chlapec
odešel do Ugornickému monastýru Proměnění Páně ², když mu bylo dvanáct let,
přijal mnišský postřih se jménem Job. Když dovršil třiceti let, byl rukopoložen
na jeromonacha, poté přijal velkou schimu ³ se jménem Jan (Иоанн).
Na
prosbu knížete Konstantina Ostrožského ⁴, byl převeden do Dubenského monastýru svatého
Kříže, který se nacházel na jeho pozemcích, tam prožil více než dvacet let jako
představený monastýru. Jako igumen, neustále konal misijní činnost, i za jeho přispění,
byla v typografii knížete Konstantina, Ivanem Fjodorovim vytisknuta
Ostrožská Bible ⁶ (první úplná slovanská
Bible). Pod jeho vedením, byly uskutečňovány překlady Otců Církve. Nelibost
s jeho misionářskou činností ze strany římských katolíků a uniatů a
zároveň touha po tiché modlitbě v samotě, byly příčinami toho, že okolo
roku 1604, odešel k Počájevské hoře ⁷, kde hledal osamocené místo, dobré k
duchovnímu životu. Nakonec se usadil v jedné jeskyni Počájevské hory, kde
oslaboval své tělo půstem a bděním, svou duši pak posiloval neustálou
modlitbou.
Když mniši
Počájevského monastýru Zesnutí Přesvaté Bohorodice, viděli zbožnost a mnišské
ctnosti ctihodného Joba, po mnohých a dlouhých prosbách jej uprosili, aby
přijal igumenství v jejich monastýru. V monastýru zavedl Job kinovii – tj.
společný způsob monastýrského života ⁷ . Při jeho igumenství, započala velká
výstavba v monastýru: byly postaveny nové monastýrské hradby, chrám Svaté
Trojice a poté šest dalších chrámů. Ctihodný Job nadále pokračoval ve své
misijní práci a založil Počájevskou typografii. Také nepřestal s prací
psaní děl obhajující a chránící pravoslaví. Jeho neznámějším dílem je Kniha
Joba Železa, igumena Počájevského, vlastní rukou napsána (roku 1884 vydaná pod názvem Včela Počájevská) ⁹ .
Jako
igumen, byl mírný a laskavý k bratřím, sám byl příkladem pracovitosti, byl
známy svou láskou k sadařství, velmi rád sázel a pěstoval ovocné stromy.
Vždy také přijímal aktivní účast v obraně Pravoslaví a ruské národnosti, v tehdejších
těžkých okolnostech. Zúčastnil se Kyjevského Sněmu roku 1628, který odsoudil
unii a ustanovil, pevně se držet Pravoslaví. Pod usnesením Sněmu je jeho podpis
– Jan Železo, igumen Počájevský.
Ctihodný
Job vedl surový a vůči sobě velmi odříkavý mnišský život, do své jeskyně na
Počájevské hoře se zavíral na tři dny, někdy na celý týden. Ježíšova modlitba «Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou»,
byla neustálou prací jeho mírného a pokorného srdce. Podle svědectví
sestavitele života ctihodného Joba a zároveň i jeho učedníka mnicha Dositeje,
jedenkráte v čase jeho modlitby, byla jeskyně ozářena nebeským světlem.
21. října 1651 měl svatý vidění o svém blízkém
zesnutí. 28. října poté co ještě odsloužil svatou liturgii, tiše odešel
k Hospodinu. Zesnul ve svých sto letech, roku 1651, z toho
padesát let moudře vedl jako igumen Počájevský monastýr. Byl pohřben blízko jeskyně, kde vedl svůj odříkavý
život. Nad jeho hrobem, často viděli podivuhodnou jasnou záři. Sedm let po svém
zesnutí, se svatý Job třikráte zjevil, Kyjevskému metropolitovy
Dionýsiju (Balabanu) a řekl mu, že přišel čas odkrýt jeho svaté ostatky. Poté roku
1659, byly ostatky ctihodného otce Joba vyzdvihnuty a odkryty. 28. srpna roku 1659,
byl ctihodný Job svatořečen, jeho ostatky byly přeneseny do chrámu Svaté
Trojice. Od nich vzešlo mnoho uzdravení a divů.
V roce
1675 po modlitbě ctihodného Joba, spasila Matka Boží Počájevský monastýr. To
bylo v čase Zbaražské války a pluky, které sestávaly z Tatarů, pod vedením
chána Hurredina, se dostaly až k Počájevské Lávře a obklíčily ji ze tří stran.
Nad Počájevskou horou, se zjevila se Matka Boží, která držela nad Počájevem omofor
¹⁰ a tak pokrývala svojí mocí, svůj monastýr. Kolem Matky Boží bylo množství
andělů ve vojenských stejnokrojích, s plamennými meči v rukou, spolu s anděly,
tam byl i ctihodný Job, který se nacházel v blízkosti Matky Boží, skláněl se
před ní a prosil o záchranu monastýru. Tatarům se zdálo, že nebeské vojsko na
ně útočí, začali proto vystřelovat ze svých luků na Boží Matku, anděly a ctihodného
Joba. Šípy, které stříleli, se, ale obraceli a vraceli nazpět, zraňujíce tak
ty, kteří šípy vypustili. Útočníky zachvátil zmatek, začali ve strachu utíkat.
Obránci Počájeva, mohli poté vyjet z opevnění monastýru a konečně nepřátele
porazit, někteří z nepřátel otřeseni tím co viděli, přijali svatý křest,
někteří se dali postřihnout na mnichy. Tataři a Turci, kteří se zúčastnili této
bitvy, ještě dlouho poté, nemohli zapomenout na tuto porážku.
Na
počátku osmnáctého století roku 1720, přišlo nejsmutnější období pro Počájevský
monastýr, neboť byl vzat pravoslavným a usídlili se v něm uniatští baziliánští
mniši. Roku 1831, z rozhodnutí cara Mikuláše I. Pavloviče, byl monastýr znovu
navrácen pravoslavným.
Památka
ctihodného Joba, se slaví třikráte v roce – 6. / 19. května v den
spravedlivého Joba Mnohostrádajícího, 28. srpna / 10. září v den odkrytí
jeho ostatků a 28. října/ 10. listopadu v den jeho zesnutí.
I
v naše dny přečestné ostatky, ctihodného otce našeho Joba, vydávají mnohé
zázraky a divy, ve slávu Trojjediného Boha, Jemuž náleží všeliká sláva, čest a
klanění, Otci i Synu i Svatému Duchu, nyní i vždycky až na věky věkův. Amen.
¹ Pokutí – Покуття - je
historické území na západní Ukrajině - jihovýchodní část Haliče, při hranicích
s Bukovinou. V současnosti tvoří jihovýchod Ivanofrankivské oblasti.
² Ugornický
monastýr Proměnění Páně, se nacházel v Ternopilské oblasti, mezi městem
Terebovlja a vesnicí Podgora. Rozkládal se na hranicích Haliče a Bukoviny, na
břehu řeky Seret. Dnes již neexistuje, zbyly jen jeho rozvaliny.
³ Schima
z řeckého σχῆμα, tj.
vnější vzhled, tvar. Byl prvotně název pro mnišské oblečení, později
pojmenování pro mnišské přísahy, sliby.
Malá
schima – mění se jméno, mnich přijímá první mnišské sliby a plné mnišské
oblečení.
Velká
schima – znovu se může měnit jméno, znovu se opakují mnišské sliby, ke kterým
se přidávají další, ještě přísnější, mění se i oděv, který je pro velkou
mnišskou schimu zcela specifický.
⁴ Kníže
Konstantin Konstantinovič Ostrožský (1526 - 1608) byl hlava rodu Ostrožských,
starosta Vladimirský a maršálek Volyňské země, vévoda kyjevský. Mladší syn
velikého hejtmana litevského, knížete Konstantina Ivanoviče Ostrožského (1460 -
1530). Založil Ostrožskou typografii, horlivý stoupenec a ochránce pravoslavné
víry.
⁵ Ivanem
Fjodorov (1520 - 1583) jeden z prvních ruských knihtiskařů, vydavatel
první tištěné knihy (Apoštol) na území Ruského carství, byl diákonem.
⁶ Ostrožská
Bible – první dokončené vydání Bible v církevně slovanském jazyce. Byla vydána
v Ostrogu (město v Rovenské
oblasti, rozkládá se v severozápadní části Ukrajiny při hranicích s Běloruskem),
prvním ruským knihtiskařem Ivanem Fjodorovym, roku 1581 za pomoci knížete
Konstantina Ostrožského, s požehnáním igumena Joba. Vydání, bylo připraveno společným úsilím
skupiny vzdělanců, shromážděných okolo Ostrožské školy (akademie).
⁷ Podle
tradice, na Počájevské hoře (Ternopilská
oblast, Ukrajina) byly založen první monastýr, mnichy z Kyjevo –
Pečerské Lávry, kteří utekli před nájezdy Tatarů kolem roku 1240. První
datovaná zmínka je z roku 1527. Roku 1597 mnišské společenství Počájevské
hory získává v dar od místní velkostatkářky Anny Gojské, velké pozemky a usedlosti
a hlavně také divotvornou ikonu Matky Boží – nazvanou Počájevská.
⁸ Kinovia
- Κοινοβιος – společný život,
spolužití; mniši v monastýrech, kde je
kinoviální ústav, dostávají vše potřebné: jídlo, oblečení, obuv a ostatní od
monastýru a vše je společné. Práce mnichů v monastýru není placená, je
nezištná, plody práce zcela náležejí monastýru. Všichni mniši v kinovii, včetně
představeného, nemají právo na vlastnictví, ani na vlastní majetek, včetně práv
darů, dědictví atd. Představený kinovie bývá nazýván kinoviarch; první takovýto
monastýr byl založen ctih. Pachomijem Velikým okolo roku 318.
⁹ Včela
Počájevská – rukopis knihy ctihodného Joba, v sobě obsahuje výklad učení Pravoslavné
Církve, začínajíce od dogmatu Přesvaté Trojice a Božství Ježíše Krista, končíce
učením o ikonách, chrámech, o mnišství, o boji s vášněmi atd. Tato kniha,
jako i další knihy ctihodného Joba, je napsaná čistě církevně slovanským
jazykem.
¹⁰ Z
řečtiny: nošený, nosící se na ramenou; součást bohoslužebného roucha
archijereje (biskupa) s vyšitými na něm kříži, symbolicky zobrazuje blahodatné
dary archijereje, připomíná také, že archijerej je povinen starat se o spasení
zbloudilých ovcí, podobně jako evangelní Dobrý Pastýř (Kristus), který naleznuvší
ztracenou ovci odnesl ji domů na svých ramenou.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.