Pokřtění Páně
památka 6. / 19. ledna
Pán
náš Ježíš Kristus, po svém návratu z Egypta, přebýval v Galileji, ve svém
městě Nazaret, kde byl vychován. A až do třiceti let, skrýval před lidmi sílu
svého Božství a moudrosti, protože to nebylo možné pro nikoho mezi Židy,
přijmout před třicátým rokem života, hodnost učitele nebo kněze. Proto i
Kristus, nezačal své kázání a nezjevil se jako Syn Boží a velekněz, kterýž
pronikl nebesa (Židům 4, 14), dokud nedosáhl stanoveného věku.
V
Nazaretu zůstával se svou Přečistou Matkou. Nejprve se spravedlivým Josefem,
dokud byl naživu, a spolu s ním dělal tesařské práce. Poté, když Josef zemřel,
pokračoval sám ve stejné práci a prací svých rukou, živil sebe a svoji Přečistou
Matku Boží, aby i nás naučil pracovitosti (Lukáš 3, 23). Když se pak dovršil
třicátý rok jeho pozemského života a přiblížil se čas jeho Božského zjevení
izraelskému lidu, tehdy, jak praví evangelium, stalo se slovo Boží k Janovi,
synu Zachariášovu, na poušti (Lukáš 3, 2). Slovo, které ho poslalo křtít vodou
a oznámilo mu znamení, podle kterého měl Jan poznat Mesiáše, který přišel na
svět. O tom promlouvá ve svém kázání, sám svatý Jan Křtitel, těmito slovy: „ten,
který mě poslal křtít vodou, mi řekl: Na koho spatříš sestupovat Ducha a
zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem svatým“ (Jan 1, 33).
A
tak, naslouchaje Božímu slovu, Jan procházel po celém okolí Jordánu a kázal
křest pokání na odpuštění hříchů (Lukáš 3, 3). Protože to byl on, o němž Izajáš
prorokoval: „Hlas volajícího na poušti: Připravte na poušti cestu Hospodinovu,
vyrovnejte v pustině stezku Bohu našemu!“ (Izajáš 40, 3), (Lukáš 3, 4).
A vyšla
k němu celá judská země i všichni z Jeruzaléma a byli od něho pokřtěni v řece
Jordán, vyznávajíce přitom své hříchy (Marek 1, 5).
Tehdy
přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít (Matouš
3, 13). Přišel v těch dnech, kdy o něm Jan zvěstoval lidu a říkal: „Za
mnou přichází někdo silnější, než jsem já, nejsem hoden, abych se sklonil a
rozvázal řemínek jeho obuvi. Já jsem vás křtil vodou, on vás bude křtít Duchem
svatým“ (Marek 1, 7 - 8).
Po
tomto zvěstování, byl Ježíš, v Jordánu od Jana pokřtěn. Přestože mu to nebylo
třeba, jakožto bezhříšnému a bez poskvrny, narozenému z Přečisté a Přesvaté
Panny Marie, sám jsoucí pramen a zřídlo veškeré čistoty a svatosti. Protože však
na sebe vzal hříchy celého světa, přišel k řece, aby je očistil prostřednictvím
křtu. Přišel, se dát pokřtít, aby také posvětil přirozenost vody, přišel se
nechat pokřtít, aby nás opatřil koupelí Svatého křtu. K Janovi přišel také
proto, aby ten, když spatřil Svatého Ducha sestupujícího na křtěného, uslyšel
shůry hlas Boha Otce a byl pravým svědkem o Kristu.
Jan,
mu však bránil a říkal: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?“
(Matouš 3, 14). Duchem poznal Toho, z něhož se před třiceti lety, radoval v
lůně své matky (Lukáš 1, 44). Proto od Něj sám požadoval křest, jako ten, kdo
byl pod hříchem neposlušnosti, který přešel z Adama na celé lidský rod. Avšak
Pán Janovi řekl: „Nebraň tomu. Takto máme naplnit veškerou spravedlnost.“
(Matouš 3, 14).
Pod
spravedlností, má zde svatý Jan Zlatoústý na mysli, Boží přikázání, tak, jako
by Ježíš říkal toto: „Protože jsem naplnil všechna přikázání, která jsou dána v
Zákoně, a zbývá jen jedno, ohledně křtu, přísluší mi, abych splnil i toto“.
Janův
křest, byl také Božím přikázáním, jak je patrné z Janových slov: „ten, který mě
poslal křtít vodou, mi řekl“ (Jan 1, 33). Kdo ho poslal? Je zjevné, že Bůh sám,
v evangeliu je řečeno: „stalo se slovo Boží k Janovi,“ (Lukáš 3, 2).
A
také z toho důvodu, byl Ježíš pokřtěn, když mu bylo třicet let, protože věk třiceti
let, je dle slov Zlatoústého a Theofylakta, sklonný ke všelikému hříchu. Neboť mladický
věk, je náchylný ohni tělesných vášní a ve věku třiceti let, ve chvíli plného projevení
se mužských sil, se člověk podřizuje hamižnosti, domýšlivosti, marnivosti,
vzteku, hněvu a všelikým druhům hříchů. Proto náš Pán Kristus, posečkal s přijetím
křtu až do tohoto věku, aby ve všech obdobích lidského života, naplnil Zákon a
posvětil celou naši podstatu a dal nám sílu, překonávat zhoubné vášně a varovat
se smrtelných hříchů.
Po
přijetí Křtu, Pán hned vystoupil z vody. Říká se, že svatý Jan Křtitel,
každého člověka, kterého křtil, ponořil až po krk a takto ho držel, dokud
nevyznal všechny své hříchy. Poté mohl pokřtěný člověk vystoupit z vody.
Kristus, který neměl žádné hříchy, nebyl zadržen ve vodě, a proto evangelium
dodává, že vyšel z vody hned (Matouš 3, 16).
Když Pán vyšel z vody, otevřela se nad Ním Nebesa, seshora zasvitlo světlo a Duch Boží v podobě holubice sestoupil na pokřtěného Pána. Podobně, jako za dnů Noema, holubice oznamovala, že vody z potopy země ustoupily, tak i zde podoba holubice předznamenala konec potopy hříchu. Svatý Duch, se zjevil v podobě holubice, protože tento pták je čistý, má rád lidi, je krotký, mírný, dobromyslný a nesnáší nic špinavého. Tak i Svatý Duch, je pramenem čistoty, hlubinou lidumilnosti, učitelem mírnosti a pokory, tvůrcem pokoje. Přitom se vždy vzdaluje od člověka, který se plazí v páchnoucím bahně hříchů. Když Svatý Duch sestoupil jako holubice z nebe, na Ježíše Krista, bylo slyšet: „Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil.“ (Matouš 3, 17). A jemu náleží sláva a vláda na věky věků. Amen.
Svt.
Dimitrij Rostovský (♰
1709)
Životy svatých
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.