neděle 16. března 2025

 Svatí mučedníci

Eutropius, Kleonikus a Basilisk ( 308)

památka 3. / 16. března

Svatí mučedníci Eutropius, Kleonikus a Basilisk, přijali svá strádání, ve městě Amaseia Pontská (dnes Amasya) v Malé Asii, okolo roku 308.

Bratři Eutropius a Kleonikus a synovec svatého mučedníka Theodora Tirona ( 306) Basilisk, byli přáteli. Po mučednické smrti svatého Theodora byli jako křesťané také uvězněni, avšak i tam, svými slovy o Kristu, přivedli ke křesťanské víře mnoho pohanů, kteří byli ve vězení spolu s nimi.

Když Publius, mučitel svatého Theodora, neslavně zemřel, zasažen Božím hněvem, byl jmenován guvernérem města Amaseia Asclepiodotus, který však nebyl méně krutý než jeho předchůdce. Když se guvernér dozvěděl, že přátelé mučedníka Theodora Tirona jsou stále ve vězení, nařídil, aby je k němu přivedli.

Před novým vládcem, svatí Eutropius, Kleonikus a Basilisk hrdě vyznali svou víru v Krista. Byli proto nemilosrdně biti, takže jejich těla byla poseta mnoha ranami. Během mučení, se svatý Eutropius hlasitě modlil ke Spasiteli: „Daruj nám, Pane, trpělivost dokonalou v těchto ranách, pro korunu mučednictví a přijď nám na pomoc, jako jsi přišel ke služebníku svému Theodorovi“. Jako odpověď, na prosbu svatého, se mučedníkům zjevil sám Pán, spolu s anděly a se svatým velkomučedníkem Theodorem, který jim řekl: „Hle, Spasitel vám přišel na pomoc, abyste byli srozuměni o věčném životě“.

Vojáci a mnoho dalších lidí stojících poblíž, měli tu čest, také spatřit Spasitele. Začali proto žádat Asclepiodota, aby jejich mučení ukončil. Vládce, když viděl, že lidé jsou rozrušeni a připraveni uvěřit v pravého Boha, nařídil mučedníky odvést pryč. Potom Asclepiodotus pozval svatého Eutropia na hostinu, kde mu navrhl, aby veřejně, přede všemi přinesl oběti pohanským bohům, ale ve své duši, aby zůstal dál křesťanem.

Eutropius tento jeho návrh odmítl. Následujícího dne, pak byli mučedníci přivedeni do pohanského chrámu, kde měli být silou přinuceni přinést oběti. Tehdy Eutropius začal prosit Spasitele: „Pane, budiž s námi a všechno pohanské běsnění předej záhubě. Dejž, aby na tomto místě ti křesťané přinesli oběť nekrvavou, Tobě, Bohu pravému“. Jakmile zaznělo poslední slovo modlitby, začalo zemětřesení, zdi chrámu se začaly hroutit, spolu s tím, byla rozbita i podobizna bohyně Artemis. Všichni tehdy vyběhli z chrámu, aby nezemřeli mezi jeho ruinami. Uprostřed hluku zemětřesení, se ze shora ozval hlas: „Modlitba vaše byla vyslyšena, na místě tomto, bude dům pro modlitby křesťanů“.

Když zemětřesení ustalo, Asclepiodotus, který se sotva vzpamatoval z toho, co se událo, nařídil zakopat do země vysoké dřevěné kůly, dal k nim přivázat mučedníky a polívat je vroucí pryskyřicí. Svatí, se začali modlit k Bohu a Eutropius zvolal a obrátil se k mučitelům: „Nechť to, co činíte nám, obrátí Pán proti vám!“ V tom okamžiku, začala pryskyřice stékat z těl mučedníků jako voda z mramoru a spalovat samotné jejich mučitele. Ti, kdož to viděli, se zděsili. Asclepiodotus, však ve své zuřivosti nařídil, aby těla svatých byla trhána železnými háky a do jejich ran, aby byla sypána sůl. Svatí však i tato muka, snášeli s podivuhodnou rozhodností.

Poslední noc před popravou, pak strávili mučedníci v modlitbě. Tehdy se jim znovu zjevil Pán a posílil je v jejich zápase.

Ráno 3. / 16. března, byli svatí Eutropius, Kleonikus, ukřižováni a Basilisk, byl ponechán ještě ve vězení.

22. května / 4. června, byl pak ve městě Komana (Κόμανα Ποντική, Comana Pontica), popraven svatý Basilisk. Byla mu setnuta hlava a jeho tělo vhozeno do řeky. Křesťané však jeho ostatky našli a pohřbili je na zoraném poli. Později byl ve městě Komana postaven chrám, v čest svatého mučedníka Basiliska.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.