Ctihodný Xenofont, jeho žena Marie
a jejich dva synové Arkadius a Jan (V.
stol)
památka 26. ledna / 8. února
Xenofont
a Marie, byli významní a bohatí občané města Byzantion ¹, kteří žili v pátém století. Vedli
zbožný život a nejvíce ze všeho, se starali o výchovu svých dětí, aby byli
pravými křesťany. Pán, který plní Bohu milé tužby lidského srdce, požehnal
jejich práci dobrým zdarem a plody jejich křesťanské výchovy, těchto mladíků se
zjevily ve svém plném lesku.
Poté,
co rodiče své děti posílili duchovní výchovou doma, poslali je do města Beryt ², aby tam získali další, vyšší
vzdělání.
„Vždy
čiňte tak, jak jsem vás učil,“ řekl otec Janovi a Arkadiovi, když se s nimi
loučil, „ne z domýšlivosti, ale z přání po vašem dobru vám říkám, budete-li mít
za příklad můj život, nebudete mít lepšího učitele, neboť domácí výuka,
vyjádřená slovy i činy, je užitečnější než jakékoli učení. Děti! Zachovávejte
přikázání Páně i má, a Bůh pokoje bude s vámi.“
Tato
slova otce a srdce jeho dětí, byly půdou připravenou, k přijetí sémě dobra
a ukázaly
se spásou pro Jana a Arkadia, proti všem možným úskalím v moři života.
Pán,
který je znalcem lidských srdcí, který zná sílu našich duší a neposílá žádné zkoušky
nad naše síly, navštívil tyto mladíky krutou zkouškou, neoddělitelnou však od
velikého milosrdenství, skrze, které Jeho prozřetelnost, vždy činí pro lidi vše
k lepšímu.
Cestou
do Berytu zastihla bratry cestovatele bouře. Loď ztroskotala a ti, kteří byli
na jejích troskách zachráněni, byli vlnami vyvrženi na břehy, každý na různé
strany. Takto rozděleni, považovali jeden druhého za mrtvého. Každý z bratrů,
se pak rozhodl, nevrátit se domů, aby svým rodičů nepřinesl zármutek a žal, zprávou
o smrti toho druhého.
V takovémto
okamžiku, zasaženi velikou ztrátou, hned na prvním kroku při svém vstupu do
života, pochopili náhle, jak křehké je lidské bytí i pozemský blahobyt. Svou
duši, proto nasměrovali, k jediné, naději plné a nerozrušitelné tvrzi
skutečného a nepomíjejícího štěstí, k poustevnickému životu, oddanému
modlitbě.
Jan
i Arkadius, každý odlišnými cestami, dostihli jednoho stejného cíle, vedli
duchovní zápas v mnišském životě.
Jejich
rodiče, poté, co dlouho nevěděli nic o svých dětech, které odcestovaly, udělali
vše možné, aby je znovu našli. Z toho, co se však dozvěděli i ze zpráv, které
se k nim dostaly, mohli už jen předpokládat, že jejich děti, zahynuly na cestě během
bouře.
Pevní
na duchu snášeli tento neobyčejný zármutek s pokorou k Boží vůli, stejně jako
spravedlivý Job. A tehdy se jim dostalo útěchy a povzbuzení, skrze vroucí
modlitbu a vidění ve snu, které jim zjevilo jejich syny stojícími před Pánem ve
velké slávě.
Staří
rodičové, s nadějí na Boha, se pak rozhodli, vzdát úctu a jít se poklonit svatým
místům ve Svaté Zemi, přitom zároveň, hledat i své děti.
„Netruchli,
má paní,“ podporoval slovy svou manželku Marii Xenofont, „věřím, že Bůh
nedopustí zahynout našim dětem, doufám a držím naději, že nebude chtít urazit
mé stáří, stejně tak jako jsem se já, nikdy neodvážil urazit Jeho dobrotu.“
A
Bůh, tuto jeho naději v něj, nijak nezahanbil. Skrze podivuhodné cesty,
Jeho Božské Prozřetelnosti, se staří rodičové, se svými dětmi setkali.
Stalo
se to v čase jejich pouti, kdy se s nimi setkali jako s mnichy
v různých monastýrech. Z jejich spasitelné cesty, na kterou byly
jejich děti z Boží vůle uvedeny, je už nechtěli odvádět. A oni sami, cizí jakékoliv
vášni pro svět, jeho blahobytu či jeho statkům, rozdali následně svůj majetek
chudým a odešli do ústraní tichých monastýrů. Tam potom, v modlitbách jeden za
druhého, přebývali až do pokojné smrti. V očekávání věčného sjednocení mezi
sebou v Nebeském Království, po krátkodobém odloučení na tomto světě, během
kterého je Pán již jednou zázračně sjednotil, jako záruku, jejich budoucího
blaženého sjednocení na věky.
Blažení
a požehnaní jsou ti, kteří ve ctnostech, pravdě a bohabojnosti vychovávají své
děti! Požehnané jsou tyto plody křesťanské výchovy! Blahoslavení, ti, kdo rozumí
a jsou vnímaví, k navštívením Páně, tak jako byli rodičové Xenofont a Marie,
kteří v pravdě milovali Boha a jejich děti Jan a Arkadius!
Dávný řecký exeget děl ctihodného Jana Klimaka, igumena Sinajského poznamenává, že dle mínění některých, byl Jan Klimakos jedním ze synů Xenofonta ³.
Podle:
Svt.
Filaret (Gumilevský), arcibiskup černigovský a nižynský (♰ 1866)
Životy
svatých, s poučeními o svátcích Páně, Přesvaté Bohorodice a zjeveních
divotvorných ikon
Petrohrad
1892
_________
¹ Byzantion (latinsky Byzantium), byl založen již v VII. století před Kristem. Císař Konstantin I. Veliký, se rozhodl vytvořit nové hlavní město východní části říše a k tomu si vybral toto strategické místo, kterým Byzantion vždy byl. Nejdříve bylo město pojmenováno Nova Roma (Nový Řím), to si ale Konstantin brzy rozmyslel a dne 11. května roku 330 bylo město vysvěceno a přejmenováno na Constantinopolis, podle Konstantina. Konstantinopol se tak vedle Říma stala druhým hlavním městem římské říše.
² Beryt. Dnešní Bejrút v Libanonu.
³ Arcibiskup Sergius
(Spasský), Kompletní kalendárium východu Svazek II. Svatý východ, 26. leden
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.