čtvrtek 27. ledna 2022

Svatí a ctihodní mučedníci,

otcové na Sinaji a v Raithu zabití

památka 14. / 27. ledna

Ctihodní otcové, kteří vedli svůj asketický mnišský zápas na svaté hoře Sinaj a v poušti Raithu ¹, ve IV. až V. století, se vyznačovali zvláštní strohostí a přísností mnišského života. Mniši po celý týden přebývali ve svých mnišských celách a v sobotu se pak scházeli na všenočním bdění, v nedělní den poté přijímali svaté tajiny. Za pokrm, pak přijímali jen jedlé kořeny rostlin, datle a vodu a i to většinou poskrovnu. Mnozí z těchto mnichů, byli Bohem oslaveni činěním divů. Prostřed zástupu mnohých svatých z hory Sinaj a z pouště Raithu, v tomto období, Církev ctí obzvlášť zástup ctihodných mučedníků, kteří byli zabiti, v období dvou ničivých nájezdů.

První vyvraždění ctihodných otců, se událo ve IV. století, když Sinaj a Raithu napadli Blemijové ². Tři sta barbarů, přišlo na Sinajský poloostrov, nejprve vzali do zajetí místní ženy a děti v Paránské stepi, poté se pak vypravili k mnichům, do jejich příbytků v jeskyních svaté hory Sinaj. Ty z mnichů, které tam nalezli, nemilosrdně pobili. Mniši, kterým se však podařil skrýt v monastýrském chrámu, byli zázračně zachráněni. Z vrcholu hory, tehdy vyšlehl ohnivý sloup, celá hora se pojednou pokryla kouřem a dýmem. Blemijové, kteří to spatřili, pak ve strachu utekli. Mniši, kteří se zachránili, poté vyšli z chrámu a pohřbili své umučené a zabité bratry, kterých bylo třicet osm. Na následky zranění, poté o něco později zesnuli další dva bratři.

Současně s tímto útokem na mnichy na Sinaji, se událo i vyvraždění ctihodných otců, v poušti Raithu. Když se tam otcové dozvěděli o blížících se barbarech, shromáždili se ke společné modlitbě v chrámu. Představený monastýru, svatý Pavel, pak posiloval bratry na duchu, připomínal jim, že cílem jejich života je Kristus a Boží Království, a nyní mají možnost přijmout utrpení pro Pána. Všichni mniši s těmito jeho slovy souhlasili a společně se modlili, aby je Bůh v hodině soužení posílil a jejich duše přijal jako Bohu milou oběť. Na konci své modlitby, když tito svatí otcové řekli „Amen“, uslyšeli z oltáře hned poté hlas, který řekl: „Pojďte ke mně, všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout“ (Mat 11, 28).

Jakmile byla zakončena modlitba, do monastýru vtrhli barbaři a svaté otce surově zabili. Ze čtyřiceti tří asketů z monastýru v poušti Raithu, přežili jen čtyři. Jeden z těchto přeživších, svatý Domnius, který byl svým původem Říman, pak na následky svých zranění zemřel a přidal se tak do zástupu ctihodných mučedníků.

Toto první vyvraždění svatých otců na Sinaji a v Raithu, popsal očitý svědek, egyptský mnich Ammonius, který v té době navštívil svatou horu Sinaj a zúčastnil se pohřbení rozsekaných těl těchto svatých.

Ke druhému vyvraždění svatých otců na Sinaji a v Raithu, pak došlo v V. století. Tehdy jeden z kočovných arabských kmenů znovu zaútočil na pokojné obyvatele na Sinaji a v Raithu, kde v té době opět začal opětovně vzkvétat asketický život. Útočící pohané surově zabili mnoho svatých otců, některým se však podařilo uprchnout. Mezi těmi, kterým se podařilo utéct, byl mnich ctihodný Nil Postník (památka 12. / 25. listopadu), který později spolu se svým synem, mnichem Theodulem, vše zapsal.

Vyvraždění svatých otců ve IV. a V. století nezastavilo mnišský život na Sinaji a ani v poušti Raithu. Památka těchto ctihodných mučedníků a jejich strádání, byla skrze své zapsání přímými svědky této události a také ctihodným Anastasijem Sinajským (památka 20. května / 3. června) zachována po staletí.

Jména všech ctihodných mučedníků, nejsou známa. V církevní službě těmto svatým otcům, jsou pak jmenovitě zmíněni svatí Izaiáš, Sáva, Mojžíš, jeho učedník stejného jména, Jeremiáš, igumen Pavel, Adam, Sergij, Domnius, Prokl, Hypatius, Izák, Makarij, Marek, Benjamín, Eusebius a Eliáš.

Nejdříve se památka mučedníků z Raithu připomínala 28. prosince / 10. ledna, následně pak byla ustanovena společná památka těchto svatých a ctihodných mučedníků ze Sinaje a Raithu na 14. / 27. ledna.

____________________


¹ Poušť Raithu se nachází v blízkosti dnešního města El - Tor, mezi monastýrem Svaté Kateřiny a Rudým mořem. Nedaleko tohoto města se nachází i monastýr svatého velkého mučedníka Jiřího, do jehož chrámu, přicházeli ctihodní otcové z pouště Raithu.

² Blemijové, latinsky Blemmyae, Blemmyes, byl kočovný núbijský kmen, který hovořil kušitskými jazyky.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.