Svaté ostatky ctih. vyznavače Sergije |
středa 28. listopadu 2018
Ctihodný vyznavač Sergij
(Srebrjanskij)
památka v den zesnutí 23. března / 5.
dubna, v den vyzdvižení svatých ostatků 28. listopadu / 11. prosince a v den
památky svatých nových mučedníků a vyznavačů ruských
Ctihodný
otec Sergij se narodil roku 1870 v rodině kněze jako Mitrofan Vasiljevič
Srebrjanskij, ve vesnici Trechsvjatskoje Voroněžského újezdu a Voroněžské
gubernie. Roku 1889 zakončil Voroněžskou duchovní školu a následně na to
završil v roce 1892 také Voroněžský duchovní seminář. Dále začal navštěvovat
Varšavskou vysokou školu veterinární. V té době se také seznámil s dcerou kněze
Vladimíra Ispolatovského Olgou, s níž se roku 1893 oženil. Se svojí ženou žili
ve Varšavě, a právě tam se rozhodl vstoupit na cestu kněžské služby. Téhož roku
(1893) byl biskupem Voroněžským Anastasijem (Dobradinym) rukopoložen na
diákona. V následujícím roce (1894) byl rukopoložen na kněze ve městě Orle a
vzápětí ustanoven knězem 47. Dragounského pluku.
V
roce 1896 byl otec Mitrofan ustanoven druhým knězem Dvinského (Daugavpils, jak se dnes město v Lotyšsku
nazývá) katedrálního chrámu a téhož roku začal učit náboženství na Dvinské
škole. V roce 1897 byl převeden do města Orel a ustanoven za představeného
chrámu Záštity Matky Boží 51. Černigovského pluku, jehož čestnou velitelkou
byla velkokněžna Jelizaveta Fjodorovna. Věřící se začali seskupovat kolem
horlivého pastýře, takže se postupně vytvořila i silná církevní obec, což
dovolilo otci Mitrofanovi, aby završil novou stavbu chrámu, při níž založil i
knihovnu a školu. Všechny peníze, získané od dobrodinců a štědrých dárců, dával
otec Mitrofan na stavbu chrámu a vybudování školy a knihovny.
V
létě roku 1903 se otec Mitrofan zúčastnil v Sárově slavnostního svatořečení
ctih. Serafima Sarovského. Tam byl rovněž představen velkokněžně Jelizavetě
Fjodorovně, na níž učinil jako kněz svojí upřímnou vírou a prostotou velký
dojem.
V
červnu roku 1904 (v době Rusko-japonské války) se účastnil spolu 51. Černigovským
plukem pochodu na Dálný Východ, až do Mandžuska. Tam jako kněz vždy při první
možnosti stavěl přenosnou kapli a sloužil bohoslužby k duchovnímu povzbuzení
vojáků. Během své služby v armádě si otec Mitrofan vedl deník, který byl
postupně publikován ve Věstníku vojenského duchovenstva, a později byl vydán i
samostatně jako kniha. V roce 1905 jmenovali otce Mitrofana arciděkanem pro 61.
pěší divizi, a takto dosloužil i do konce války. Roku 1906 se vrátil ke službě
ve městě Orel.
Roku
1908 podal svůj návrh na vytvoření (Domu) Milosrdenství svatých sester Marty a
Marie. Tento jeho projekt se natolik zalíbil duši velkokněžně Jelizavetě, že ho
začlenila do základů uspořádání Domu milosrdenství v Moskvě. Kvůli tomu také
svatá Jelizaveta pozvala otce Mitrofana, aby se stal duchovníkem sesterstva a
představeným chrámu. V Domě milosrdenství působil otec Mitrofan ještě jako
ženatý kněz, kdy spolu se ženou vychovávali tři neteře sirotky (přáli si i vlastní děti, ale to se jim
nepoštěstilo). Nedlouho před svým zatčením v roce 1918 velkokněžna
Jelizaveta předala Společenství sester milosrdenství zcela do péče otce
Mitrofana. Když spatřil Boží vůli ve službě duchovníka Domu milosrdenství,
spolu se ženou dali slib zdrženlivosti od manželského života, až nakonec oba dva
přijali mnišské postřižení. On přijal s požehnáním světitele patriarchy Tichona
roku 1919 mnišský postřih se jménem Sergij, jeho žena Olga se jménem
Jelizaveta. Brzy poté mu patriarcha Tichon Moskevský udělil hodnost
archimandrity. Nehledě na těžkosti, které začal on a sesterstvo Domu
milosrdenství pociťovat po roce 1917, po příchodu bolševiků k moci, i nadále
společně pokračovali v cestě, kterou se vydali již počátkem roku 1909.
V
době kampaně odevzdání církevních cenností (tzv.
Vyvlastnění církevních cenností) sovětská vláda v Rusku rozhodla, že se
mají pod záminkou boje s hromadným hladem v Povolží a druhých regionech zabavit
a odevzdat drahé kovy i drahé kamení ze sakrálních předmětů církve. V březnu
1923 byl archimandrita poprvé uvězněn. Po dobu 5 měsíců pobýval v cele
předběžného zadržení a poté z příkazu OGPU, tzn. Spojené státní politické
řízení při Svazu národních komisařů, byl v srpnu téhož roku odeslán do vězení
na 1 rok do města Tobolsk. V únoru 1925 se vrátil z vězení zpět do Moskvy a
jako bývalý vězeň se musel druhý den hlásit u OGPU, kde mu mělo být sděleno
následné místo pobytu. Dohlížející vyšetřovatel mu sdělil, že je mu dovoleno
sloužit církevní služby a na nich pronášet kázání, co ale nesměl činit, bylo,
aby zastával jakékoliv administrativní či pracovní místo v církevní obci. Tak
se otec Sergij vrátil do Domu milosrdenství svatých sester Marty a Marie. Avšak
už v dubnu 1925 byl na základě udání o údajné antisovětské agitaci mezi
sestrami Domu milosrdenství znovu zatčen a uvězněn do vězení Butyrka. V červnu
téhož roku byl po snahách a apelacích mátušky Jelizavety otec Sergij nakonec
přece jen propuštěn.
Otec
archimandrita Sergij a monaška Jelizaveta poté odjeli do vesnice Vladyčnja v
Tverské oblasti. Usadili se ve starém, polorozbořeném rodinném domě mátušky
Jelizavety. Ze začátku otec Sergij nesloužil, ale často chodil do chrámu
Záštity Matky Boží, v němž nakonec začal sloužit až v roce 1927. Pokračoval ve
svém poslání duchovníka a kazatele a staral se v těžkých dobách o své duchovní
děti, kterým všemožně pomáhal. Jeho duchovní děti se zase později začaly starat
o otce Sergije. Roku 1930 byl však znovu zatčen a znovu uvězněn.
Citujeme
z udání na otce Sergije (od 30. do 31. ledna roku 1930):
Pro svůj společenský, obratný přístup
a vztah k lidem z náboženské stránky je třeba mu věnovat zvláštní pozornost.
Vše koná výjimečným způsobem náboženské drogy. Bojuje proti temnotě, vyhání
běsy z člověka. Nejvíce je aktivní při kázáních, kterými promlouvá i dvě
hodiny. Ve svých vystoupeních z ambonu vyzývá k jednotě a podpoře Církve a
náboženských cílů. Výsledky těchto kázání jsou potom následující: vesnice
Gnezdcy kategoricky odmítla vstoupit do kolchozu. Jasněji řečeno, kněz
Srebrjanskij se jeví být politicky nebezpečným elementem, který musí být rychle
odstraněn…
Otec
Sergij byl také obviněn, že je přívržencem monarchistického zřízení vlády, že
systematicky vede antisovětskou agitaci s cílem svržení současného stavu a také
nynějších aktivit, které provádí Sovětský svaz ve vesnici, využívaje přitom náboženských
mas… K těmto, jemu předkládaným obviněním, se otec Sergij nepřiznal.
V
dubnu 1931 byl opět odsouzen k 5 letům vyhnanství do Severního kraje (Severní kraj – správní a územní jednotka na
severozápadě RSFSR, od 1. října 1929 do 5. prosince 1936). Archimandrita
Sergij zde začal žít v jedné z vesnic u řeky Piněga. Pracoval při stahování
pokáceného dřeva z lesa. Za nějaký čas k němu díky jeho neustálému modlitební
naladění, vhodným duchovním radám a umění utěšovat strádající začali přicházet
i místní věřící. Otec Sergij se tak stal jejich duchovníkem a starcem, k němuž
mnozí přicházeli a přinášeli si s sebou své těžkosti. Tito křesťané pevně
věřili v jeho modlitební zastání.
Roku
1933 byl otec Sergij propuštěn a mohl se vrátit do Moskvy, kde však stihl pobýt
jen jeden den, když se rozloučil s uzavřeným a zpustošeným Domem milosrdenství
svatých sester Marty a Marie. Potom se znovu vrátil do vesnice Vladyčnja.
Tamější chrám Záštity matky Boží byl však uzavřen. Otec proto chodil do
sousední vesnice, do chrámu sv. proroka Eliáše. Po nějaké době jeho působení
zde začalo vadit místním představitelům sovětské moci, takže byl otec Sergij
nucen modlit se už jen doma. Poslední období života otce Sergije bylo obdobím
péče starce o jeho duchovní děti a o ty, kteří se k němu s důvěrou v těžkých
dobách obraceli. Máme na mysli zejména dobu, kdy byly chrámy zcela uzavřeny či
rozbořeny a kdy kněží byli ve vězení.
V
době 2. světové války, když Němci obsadili Tver, se ve Vladyčnje nacházela
ruská vojenská jednotka a předpokládalo se, že zde také dojde k těžkým bojům s
Němci. Důstojníci proto navrhovali místním, aby odešli co nejdále od možných
míst boje. Někdo odešel, někdo zůstal, otec Sergij s monaškami Jelizavetou a
Milicí zůstali. Skoro každý den létaly nad oblastí německá bombardovací
letadla, avšak ani jednou se nestalo, aby bomba zasáhla chrám nebo vesnici.
Toho si všimli i sami vojáci, kteří nabyli dojmu, že se tato vesnice nachází
pod něčí neustálou modlitební ochranou.
Za
vyznavačství, za spravedlivý život a hlubokou pokoru daroval Pán otci Sergijovi
dar prozřetelnosti a dar uzdravování. Otec Sergij mnohým pomáhal a mnohé
navracel na cestu k Bohu. V posledních letech života, od roku 1945, se
duchovníkem otce Sergije stal protojerej Kvintilián Veršinskij, který sloužil v
městě Tver a často přijížděl ke starci. Ten na něj později vzpomínal těmito
slovy:
Pokaždé, když jsem s ním rozmlouval a
poslouchal jeho pronikavá slova, vyvstával přede mnou z hlubin věků obraz
poustevníka a askety… On byl celý obstoupen a proniknut Božským dechem… Toto,
bylo cítit ve všem, hlavně pak, když hovořil. Nejvíce mluvil o modlitbě,
střízlivosti, to byla jeho nejmilejší témata. Mluvil prostě, poučně,
přesvědčivě a důrazně. Ve světě žil životem poustevníka. Samozřejmě, ona jeho
způsobnost duchovního vnímání, kterou měl, byla spojena s jeho duševní
čistotou. Jeho andělská čistota a bezvášnivost, kterými byla zcela proniknuta
jeho poslední, předsmrtná zpověď, kterou jsem já od něj přijímal, mě zcela
ohromily a uvedly mne do pocitu posvátné bázně. Poté jsem pochopil duševní stav
Petra, který řekl: Odejdi ode mne, Pane, vždyť já jsem člověk hříšný
(Luk 5, 8).
Otec
archimandrita Sergij zesnul v Pánu 5. dubna roku 1948 ve vesnici Vladyčnja a
pohřben byl na místním vesnickém hřbitově. Úcta ke starci, která začala ještě
za života, pokračovala i po jeho blaženém zesnutí. 19. září roku 1999 byl
připočten k zástupu svatých Ruské pravoslavné církve jako místně ctěný svatý
Tverské eparchie. Jeho svaté ostatky byly nalezeny a vyzdviženy ze země 28.
listopadu / 11. prosince roku 2000 a dnes se nachází v chrámu Vzkříšení, v
katedrálním chrámu města Tver. Téhož roku byl připočten i ke Sboru svatých nových mučedníků a vyznavačů ruských ke všeobecné úctě věřících.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.