pátek 20. ledna 2017
Igumen
Nikon (1894-1963)
památka
v den zesnutí 25. srpna/ 7. září
Igumen
Nikon (světským jménem Nikolaj Nikolajevič Vorobjov) se narodil roku 1894 ve
vesnici Mikšino, v Bežeckém újezdu v Tverské gubernii, ve velké rolnické
rodině. Od dětství se od ostatních svých vrstevníků odlišoval vážností,
čestností, zvláštní srdečností a slitováním se všemi a ke všem, také ničím
neuhasitelnou žízní po pravdě, po vyšší pravdě, žízní po pochopení smyslu
lidského bytí.
Byl
vychován jak většina prostých lidí té doby jen ve vnější, tradiční zbožnosti,
která neměla pod sebou pevné duchovní základy a jasné chápání podstaty
křesťanství, které byly způsobné v tom lepším případě vychovat v člověku jen
dobrou mravnost. Budoucí odříkavý mnich velmi brzy ztratil svoji dětskou víru.
S upřímnou vřelostí se pak vrhl do studia nejprve vědy a poté filosofie, naivně
doufaje, že tam se skrývá pravda. Brzy ale poznal, že tomu tak není. Později se
přiznával: „Pochopil jsem, že podobně jako věda ti neposkytne nic o Bohu, o
budoucím životě, tak ani filosofie ti v tomto smyslu nepomůže. A z toho byl
zcela jasný vývod, že je zapotřebí se obrátit k náboženství". Nedostalo se
mu nic jiné než rozčarování, i když po absolvování reálného gymnázia nastoupil
na Petrohradský neuropatologický institut. "Pochopil jsem, že psychologie
studuje ani ne tak člověka, ale spíše kůži, rychlost procesů, apercepci, paměť
… Takové nesmysly, až mne to odpudilo". Po mučivém hledání, když prožíval
stav úplné bezvýchodnosti, si dvacetiletý mladík vzpomněl na víru raného
dětství a ze vší hloubky svého bytí, skoro už v zoufalství a beznaději, začal
vzývat: "Pane, jestliže Ty jsi, zjev se mi! Hledám Tě, ne pro nějaké
pozemské, zištné cíle. Je mi jen jednoho třeba: Existuješ, nebo ne?" A Pán
se mu zjevil. Od toho okamžiku se vše v životě Nikolaje Vorobjeva zásadně
změnilo. Začaly roky neustávajícího duchovního zápasu a opravdového asketizmu.
Ve svém duchovním životě se důsledně, ale obezřetně nechal řídit a vést díly
svatých Otců, které se mu staly i pramenem skutečné radosti a útěchy. V roce
1917 nastoupil na Moskevskou duchovní akademii, tu však nemohl dokončit,
protože byla roku 1919 bolševickým režimem zavřena.
Když
mu bylo třicet šest let, po rozvážném zkoušení svých sil, Nikolaj Nikolajevič
Vorobjev přijal roku 1931 v Minsku z rukou biskupa Theofana (Semenjakova)
mnišský postřih se jménem Nikon. Do roka byl otec Nikon rukopoložen na
jerodiákona a brzy i na jeromonacha.
V
roce 1933, konkrétně 23. března, byl uvězněn a poslán na Sibiř do sběrných
táborů na pět let. Po svém propuštění pracoval jako pomocná lékařská síla ve
Vyšním Voločku. Ke konci 2. světové války se začaly znovu otevírat po Říjnové
revoluci zavřené chrámy, a tak se naskytla možnost k návratu k plné kněžské
službě. V roce 1944 byl jeromonach Nikon biskupem kalužským Vasilijem jmenován
představeným chrámu Zvěstování ve městě Kozelsk, kde sloužil do roku 1948. Poté
byl převeden do Belova, Efremova a do Smolenska, a odtud nakonec poslán do
zbídačelého chrámu města Gžatske (od roku 1968 Gagarin ve Smolenské oblasti),
což se dalo chápat spíše jako vyhnanství.
To,
co musel na novém místě otec Nikon přetrpět jako první, byly především
neuvěřitelné každodenní materiální těžkosti. Peníze otec Nikon neměl nikdy,
neboť to, co měl nebo co mu bylo dáno, rozdával prakticky ihned, jakmile to
získal. Veškeré jeho jmění, s výjimkou těch nejdůležitějších věcí, sestávalo z
knih, hlavně děl svatých Otců pravoslavné Církve.
V
posledním období života dopadlo na tehdy už igumena Nikona velké množství
těžkostí, životních nepříjemností a vůbec světských marností. Před svojí smrtí
o těchto těžkostech sám otec Nikon hovořil takto: „Tyto těžkosti mi daly
možnost spatřit jedno: my sami nemůžeme udělat nic dobrého". V tomto
období, po svém vlastním přiznání, pochopil a prožil stav prvotní křesťanské
pokory, která mu zjevila to, že "my sami nejsme nic, jsme stvoření Boží,
jsme jen dílo Boží. A tak se ptám: Čím se máme pyšnit, čím a jak se můžeme
srovnat s Bohem?".
Chodil
spát pozdě, vstával brzy ráno; když se stalo a měl volnou chvíli, oddával se
modlitbě, fyzické práci (měl zahradu, o kterou se sám staral), a mnoho četl.
Nehledě na svůj zdravotní stav, který byl poznamenán léty v pracovním táboře,
nikdy nedovoloval, aby mu kdokoli v domě anebo na zahradě s čímkoli pomáhal,
vždy se staral o to, aby vše mohl dělat sám.
Před
svou smrtí prožil igumen Nikon poslední zkoušku – vážnou nemoc. Déle, než tři
měsíce před smrtí už nemohl přijímat žádné jídlo, jen mléko. Při tom všem si
však nikdy nestěžoval, vždy byl klidný, soustředěný a povětšinu času s milým
úsměvem ve tváři. Do samotné smrti byl v plném a jasném vědomí a ze svých
posledních sil, které ještě měl, učil ty, kteří za ním přicházeli.
Odkázal
všem křesťanům, aby chránili víru všemožným plněním přikázání a také
prostřednictvím pokání, všemožně se držet učení biskupa Ignátije (Brjančaninova),
stranit se a utíkat hlavně před marnostmi světa, která pustoší duši a odvádí ji
od Boha. Zarmouceným u svého lůžka říkával: „Nemám čeho litovat, je třeba
děkovat Bohu za to, že už ukončil moji pozemskou cestu" a také „Zde je
odkaz umírajícího: čiňte pokání, sebe sama považujte stejně jako celník za
hříšné, proste o milost Boží a litujte druh druha". Otec igumen Nikon
zesnul v pokoji 7. září roku 1963.
V
sebraných duchovních dopisech duchovním dětem je podstatou jeho odpovědí
především vtělení Boha jako projev nekonečné lásky Boha k člověku a také
skutečnost pekelných muk pro ty, kteří se této lásky vědomě zříkají. Pramenem
jeho učení mu byly dva sloupy východní asketiky: sv. Jan Lestvičnik a sv. Izák
Syrský, z ruských svatých potom světitel Ignatij Brjančaninov. Podobně jako oni
vyzývá i otec igumen Nikon zejména k pravé a opravdové pokoře, bez níž „nemůže
být nikdy dosaženo žádného úspěchu v duchovním životě a bez níž nelze dosáhnout
ani spásy".
Z poučení igumena Nikona (Vorobjova)
z dopisů duchovním dětem
Když
člověk neviní ve svých pádech nikoho a nic jiného než sebe, je to zcela
správné. Neboť ve všem je vinen člověk sám, okolnosti a ďábel jen napomáhají hříchu,
přinášejí pokušení. Konečné rozhodnutí přináleží jen člověku, proto je za vše
zodpovědný zcela sám. To potvrzují i výčitky svědomí, zejména po vykonání
hříchu.
+
Neklesej
na mysli, když upadáš v jakýkoli hřích, ale obviňuj sám sebe před Bohem, vyznej
mu svá prohřešení, neviň nikoho jiného, buď pokorný, poznej svoji nemohoucnost
ve všem a pros Hospodina, aby ti pomohl plnit jeho svatá přikázání. To
neznamená, že ty sám nemáš proti hříchu usilovně bojovat. Je zapotřebí bojovat
co nejusilovněji, je zapotřebí učit se z příkladu zápasu svatých otců, je třeba
předvídat okolnosti, které způsobují vítězství či porážku a utíkat od
posledního a přibíhat k prvnímu, a hlavně, při zrození hříšných myšlenek
nepřestávat z celého srdce volat k Bohu o pomoc k přemožení hříchu s vědomím
své vlastní bezmoci.
+
Boží
moudrost je tak velká, že i zlo Hospodin obrací k užitku člověka. Tuto myšlenku
odkrývá mnoho svatých otců. Podstata je v tomto: člověk může být spasen skrze
víru a plnění všech přikázání. Plnění přikázání mění psychiku – duši člověka,
obnovuje ho, činí jej „novým“ člověkem podle Božího obrazu, přesněji podle
obrazu našeho Spasitele, Ježíše Krista. Tou nejzákladnější vlastností onoho
„nového člověka“ je pokora („Učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorný…“ Mt
11, 29), bez níž se člověk, i kdyby plnil třeba všechna Boží přikázání, nejenže
nepřibližuje k Bohu, ale dokonce se stává Božím nepřítelem. To znamená,
jestliže schází pokora, na jejím místě zcela jistě stane pýcha.
+
Nezapomíná-li
člověk vnímat své vlastní nitro a neustává-li ve svém zápase s hříchem, náhle
začne chápat, jak hluboko je zkažen a jak je celá jeho podstata prostoupena
pýchou. Když zvítězíme nad veškerou svou domýšlivostí, nad svou pýchou,
ješitností a hrdostí, zvítězíme tím současně i nade vším hříchem. Ukazuje se
tedy, že pády člověka způsobené hříchem mu mohou pomoci v získávání pokory.
+
„Kdo
ke mně přijde, toho nevyženu ven.“ (Jan 6,37) Hospodin se raduje z každého, kdo
k němu tíhne, nesrovnatelně více nežli se raduje matka z lásky svého děťátka.
Proto se nemáme bát budoucnosti. „S námi jest Bůh,“ dnes, zítra a na věky.
Mějte strach jen z toho, že byste Boha mohli jakkoli, jakýmkoli hříchem
zarmoutit.
+
Jestliže
pro svoji nemohoucnost upadneme v cokoli nedobré, učiňme pokání, a Hospodin nám
odpustí. Je jen zapotřebí vědomě si nevybírat zlo – hřích, neospravedlňovat
sebe sama, nereptat na Boha. Nebojte se ničeho. Buďme smělí a všechny naše
zármutky, pochybnosti, strachy, urážky od běsů a lidi vložme na Hospodina. On
chce a ví, jak nás od nich osvobodit, kdy nám to bude ku prospěchu.
+
Duchovní
klid, se poznává, duchovním činěním, (činností, přičiněním) ne rozhovory, anebo
jen četbou. V evangeliu jsou nám odkryty, všechny tajiny (tajemství) lidské
duše. Je vněm ukázána cesta do Království Božího, je ukázáno i odměnění, i
potrestání. Jsou tam odkryty mnohé tajiny posmrtného života, to vše se, ale
poznává ne čtením, a dokonce ne modlitbou, ale plněním přikázání.
Nedostatek
našeho duchovního činění, jakékoliv narušení přikázání, doplňuje se pokáním,
zpovědí, přijímáním svatých tajin. My, ale mluvíme mnoho prázdných slov a vět,
nic neděláme. Toto vidím já v sobě, i u svých „duchovních dětí“.
Jsou
dvě období v duchovním životě křesťana:
1.
poznání své zkaženosti, svého padnutí, hříšnosti.
2.
postupné uzdravování duševních jizev.
Bez
prvého nemůže být i druhé. První často vede k upřímné, hluboké pokoře, při
které je jedině možné bez újmy získat uzdravení, a i ostatní dary Boží. Bez
pokory, nám budou (ony dary) ke škodě, nebo dokonce k záhubě.
+
Stále
více a více, odkrývá se mi hluboké padnutí lidstva, a odtud zároveň i význam a
důležitost Spasitele Hospodina Ježíše Krista. Pro skutky nebude spasena žádná
duše, je jen jedno spasení – Kristus, spasivše ty, co v Něj věří, a poznávají
svoji nouzi po Spasiteli. To znamená, že samy sebe, počítají za hříšné,
nedůstojné Božího Království. Takové hříšníky, On i přišel přizvat k pokání a
ke spasení.
+
Nehřešíme
pouze a jen tehdy, dokud nás drží Hospodin. Jakmile nás ponechá sebe samým, tak
upadáme, do jedné, nebo druhé jámy (propasti). Proto je i přikázáno prosit: „A
neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého“ (Mat 6, 9–13).
+
Nepodivujte
se ani vy, svým padnutím, ale buďte pokorní, a jako celník, co nejčastěji
říkejte: „Bože, buď milostiv mně hříšnému!“. (Luk. 18, 13) Všichni lidé si
myslí, že tato modlitba, není pro ně. Přitom, ale, dle slov svatých otců, žádná
modlitba není Bohem přijata, jestliže v ní není obsaženo ono smýšlení celníka.
Lidé usilují v modlitbě o vyšší povznášející stavy, ale to je sebeklam, lež
(прелестъ). Jsme tak zkažení, hříšní, a máme takový dluh před Bohem, že
jestliže bychom třeba i celý život neumlkajíce vzývali: „Bože, buď milostiv mně
hříšnému!“, tak i tehdy, bychom nemohli, sebe počítat osvobozenými od tohoto
dluhu. Krom onoho našeho hříšného dluhu, je ještě dluh našeho vděku, vůči
Hospodinu. Pro splacení tohoto dluhu, by nám nestačilo, ani milión našich
životů!
+
Celý
život konáme svoji vůli (svévoli), dokonce i naše dobré skutky, se takto
poskvrňují. Tu touto svévolí, tu ješitností, tu vypočítavostí. Jestliže se
zadíváme hlouběji do sebe sama, tak každý, z celého svého srdce, bude muset
říci slova z jitřní modlitby: „Bože, očistiž mne hříšného, neboť jsem nic
dobrého neučinil před Tebou“. (modlitba první, svatého Makárija Velikého) Toto
jsou slova ctihodného Makárija Egyptského, jednoho z největších svatých. Jak
potom my nešťastní a ubozí, můžeme soudit, odsuzovat druhé, a skrze to, se tak
nad nimi takto ustanovovat soudci, povyšujíc se nad ně?
+
Nemysli
si, že je lehké spatřit svoje hříchy. Ne nadarmo, nás Svatá Církev učí, se
zemními poklonami modlit se: „dejž, abych viděl provinění svá“. Takto nás učí
proto, neboť hřích, a ďábel oslepují člověka, ukolébávají ho, uspávají, to
proto, aby nepřibíhal k pokání, aby zahynul.
+
Co
se týče vnitřního činění (míněna je vnitřní duchovní činnost člověka), řeknu
toto: nedělejte si své vlastní plány, a jestliže si je i uděláte, nesnažte se
je uskutečňovat za každou cenu, svou vlastní mocí. Vše bude nakonec ne, tak jak
si vy myslíte, a jak vy sami chcete, ale bude to tak, jak to bude dobré
Hospodinu. Málo je věřit v Boha („i ďáblové věří“ Jk 2, 19), ale je třeba,
konat jeho vůli. Je zapotřebí, oddat sebe sama Jeho Prozřetelnosti, je
zapotřebí se odříci, správněji, stále se odříkat své vůle, pro vůli Boží.
+
Nemůžeš
se modlit bez roztěkanosti, a nesoustředěnost proto, neboť:
-
příliš mnoho jsi připoutána ke světu
-
není u tebe hluboké poznání své vlastní hříšnosti, sebe sama ospravedlňuješ
Z
hluboké zkroušenosti a srdečného pláče, očišťuje se srdce a objevuje se
pocítění Boží přítomnosti, rodí se bázeň Boží. Tehdy se i modlitba tvoří
vřeleji a soustředěněji…. Nebývá dětí bez rodičů, nebývá následujícího, bez
předchozího.
Je
třeba konat i skutky milosrdenství. Almužna (peněžní či jiný dar potřebným),
očišťuje od mnohých hříchů. Řeč jde nejen o hmotném daru potřebným – daleko
dražší je takovýto dar duchovní. Spočívá v tom, že člověk namísto odsuzování
bližních, je lituje, odpouští jim jejich nedostatky a prohřešení, a prosí Boha,
aby jim odpustil. Je zapotřebí, nereptat, tehdy, když snášíš svoji nemoc nebo,
když pocítíš nevšímavost od těch, kteří jsou kolem tebe, jejich chladnost vůči
sobě a vše další. Je zapotřebí říci si z celého srdce: „To důstojné za své
skutky přijímám, rozpomeň se na mne Hospodine, v Království tvém“.
+
Nejde si nyní, nárokovat
mnohé, od nikoho. A i ty sama, čiň sebe pokornou před Bohem, a i před lidmi.
Více přemýšlej o smrti, o svém budoucím osudu, co tě tam očekává. Přinuť sebe,
konat dobro lidem, tak jako řekl Hospodin: „milosrdní, dojdou milosrdenství“
(Mat. 5,7), a že: „soud bez milosrdenství“, bude pro toho, kdo sám „nečinil
milosrdenství“.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.