pátek 5. února 2016
Svatý a apoštolům rovný Nikolaj, arcibiskup japonský
(památka 3. /16. února)
Světitel Nikolaj (Kasatkin), Apoštolům
rovný, se narodil 1. srpna roku 1836 ve vesnici Berjoza v Bělském újezdu
Smolenské gubernie v rodině Dimitrije Ivanoviče, diákona vesnického chrámu
Nanebevstoupení Páně. Od rodičů dostal jméno podle svatého Jana Křtitele.
Maminka Ksénije Aleksejevna zemřela, když budoucímu světiteli bylo pouhých pět
let, a poté se o děti starala jejich starší sestra. Z jeho sourozenců starší
bratr Gabriel zemřel ještě jako dítě, mladší bratr Vasilij se stal později
knězem a starší sestra Olga se vdala.
Nehledě na velkou nouzi a bídu byl chlapec
Ivan dán do učení do Bělské duchovní školy a potom i do Smolenského semináře.
Roku 1856 toto seminární učiliště výtečně zakončil a jako první žák byl na
státní náklady vyslán na Petrohradskou duchovní akademii, kde se učil od roku
1857 až do roku 1860.
V roce 1860 si Ivan v Akademii povšiml
oznámení, které vyzývalo kohokoli z těch, kteří zakončili Akademii, na misi do
Japonska, konkrétně na místo představeného chrámu Vzkříšení Páně při nedávno
otevřeném ruském konzulátu ve městě Hakodate. V den, kdy Nikolaj spatřil tuto
výzvu, se rozhodl na Všenočním bdění, že musí přijmout mnišství a odjet do
Japonska. Od rektora Akademie biskupa Nektárije (Naděždina) k tomu dostal jeho
požehnání.
23. června 1860 byl Nikolaj postřižen na
mnicha se jménem světitele Mikuláše Myrlykejského a 30. června, byl rukopoložen
na jeromonacha. Mnišské postřižení učinil rektor Akademie biskup Nektárij. Zimu
1860 – 1861 přečkal mnich Nikolaj v Nikolajevsku na Amuru, kde se setkal se
světitelem Inokentijem (Veniaminovem)¹,
který mu požehnal a poradil, aby se hned začal učit japonskému jazyku. Když
viděl, jakou měl bídnou mniškou řízu (rjasu), koupil mu dobrý samet a sám mu z
něj vystřihl látku a z ní nechal ušít vhodný oděv. Také Nikolajovi věnoval svůj
náhradní kněžský náprsní kříž.
2. července 1861 jeromonach Nikolaj připlul
do japonského přístavu Hakodate. V podmínkách občanské války, útoků na cizince
a přísného zákazu křesťanství se mladý kazatel Božího slova s horlivostí sobě
vlastní oddal učení japonského jazyka, japonské historie, jeho kultury a
náboženství (buddhismu, šintoismu a konfucianismu), přičemž i dle japonských
měřítek dosáhl v této oblasti za necelých osm let pozoruhodné erudice.
Prvním Japoncem, kterého jeromonach Nikolaj
obrátil na pravoslavnou víru, byl Takuma Savabe, bývalý samuraj, šintoistický
kněz a vynikající šermíř.
Sám Takuma Savabe se nejprve setkal s
jeromonachem Nikolajem tak, že jednou v noci roku 1865, jsa ozbrojen mečem, se
vkradl do domu, kde jeromonach Nikolaj přebýval, aby jej zabil. Před tím, než
tak učinil, Nikolajovi sdělil, že křesťanství je špatná víra a samotný
jeromonach není nic jiného než špión. Nikolaj se jej tehdy pohotově zeptal,
zdali zná dobře křesťanství, aby o něm takto mohl soudit. Chrabrost, odvaha a
nebojácnost svatého Nikolaje tak mocně zapůsobily na Savabeho, že souhlasil s tím,
že si nejprve vyslechne slova pravoslavného kněze o jeho víře. To na něj
zapůsobilo natolik, že nejenže přijal křest, ale nakonec se sám stal mnichem a
knězem.
Od roku 1868 se začaly uskutečňovat tzv.
Reformy Meidži² a díky nim vysvitla
naděje na svobodnější šíření Božího slova a evangelizaci v duchu křesťanství.
Jeromonach Nikolaj odjel roku 1869 zpět do Ruska, aby si vyprosil od Posvátného
synodu souhlas a oprávnění založit v Japonsku ruskou duchovní misii. V roce
1870 car Alexandr II. výsostně potvrdil usnesení Posvátného synodu o zřízení
japonské duchovní misie, která měla být církevně - jurisdicky koordinována v
rámci Kamčatské eparchie pod vedením jeromonacha Nikolaje, který byl navíc
povýšen do hodnosti archimandrity.
V březnu 1871 se archimandrita Nikolaj
vrátil do Hakodate. Šíření blahé evangelní zvěsti pokračovalo a bylo natolik
úspěšné, že když na počátku roku 1872 jeromonach Anatolij (Tichaj) přicestoval
do Hakodate, aby pomáhal v zakládání Misie, mohl archimandrita Nikolaj odjet do
Tokia, hlavního města Japonska, kde brzy vybudoval své misijní sídlo. Kolem
roku 1875, když do Japonska přicestoval kamčatský biskup Pavel (Popov), aby
rukopoložil archimandritou Nikolajem vybrané kandidáty z místního obyvatelstva
do kněžských hodností, fungovaly při Misii již čtyři duchovní školy. V Hakodate
další dvě. V druhé polovině roku 1877 začala Misie vydávat časopis Církevní
věstník -正教時報社 a v druhé polovině
roku 1878 bylo potvrzeno 4115 místních křesťanů a bylo založeno mnoho
církevních obcí, které žily aktivním životem. Ve stejném roce se archimandrita
Nikolaj obrátil na Posvátný Synod s prosbou, aby mladé japonské Církvi vyslal
biskupa, a jako odpověď byl k této službě vybrán a ustanoven sám archimandrita
Nikolaj.
17. března 1880 Posvátný synod rozhodl, že se
archimandrita Nikolaj stane biskupem Reveljskim, vikářem Rižské eparchie
(Riga), a bude vyslán do Japonska. 27. března téhož roku byl jmenován a 30.
března se uskutečnila jeho chirotonie. Chirotonii ve Svatotrojickém chrámu
Alexandro-Něvské Lávry vykonali metropolitové novgorodský a petrohradský
Isidor, kyjevský a haličský Filotej, moskevský a kolomenský Makárij, biskupové
vjatský a slobodský Apollos, rjazaňský a zarajský Palladij, rižský a mitavský
Filaret, ladožský Jermogen a vyborskij Varlaám.
Protože kvůli chirotonii musel odcestovat do
Ruska, archimandrita Nikolaj navštívil v letech 1879 – 1880 Petrohrad, Moskvu,
Kazaň, Kyjev a Oděsu, a přitom shromažďoval dobrovolné dary na stavbu
katedrálního chrámu v Tokiu. Při aktivní podpoře z Ruska byl tento katedrální
chrám nakonec 8. března 1891 vysvěcen, a stal se jednou z významných staveb
japonského hlavního města, jinak mezi Japonci známý jako „Nikoraj – doo“ (chrám
Nikolaje) na počest osvětitele Japonska.
Biskup Nikolaj, počínaje svým příchodem do
Japonska až do svých posledních dní, stavěl svoji překladatelskou činnost jako
hlavní kámen své misie. Už v Hakodate započal s překladem Nového zákona,
přičemž vycházel z řeckého, latinského, slovanského, ruského, čínského a
anglického překladu textů Písma svatého a také z výkladů svatého Jana
Zlatoústého. Světitel pokračoval ve své práci v Tokiu, přeložil Oktoich
(Osmihlasník), Květnou a Postní Triodu, všechna Evangelia a části Starého
Zákona, které jsou potřebné pro roční kruh bohoslužeb. Jelikož neměl velkou důvěru
vůči jinoslavným překladům, vladyka Nikolaj vytvářel pravoslavný překlad s
velkou pečlivostí a houževnatostí, když nad ním strávil každý den až čtyři
hodiny. Pomáhal mu jeho věrný pomocník Pavel Nakae, výtečně vzdělaný v
klasickém konfuciánství a zcela oddaný svatému pravoslaví.
V květnu roku 1891 se udál pokus o atentát³ na careviče Nikolaje Alexandroviče,
přímo v době jeho návštěvy v Japonsku, a osobní přímluva vladyky Nikolaje zde
sehrála vážnou roli v odvrácení rusko-japonského konfliktu.
V letech 1904 – 1905 však rusko-japonská
válka přece jen začala⁴ a vladyka
Nikolaj jako jediný z ruských poddaných zůstal se svěřenou mu pastvou v
Japonsku, kde se staral a organizoval pomoc ruským vojenským zajatcům, kterých
bylo až 73 000.
Takováto činnost vladyky, navíc v době
války, byla vysoce ceněna jak v Japonsku, tak i v Rusku. V Japonsku se stal
známým po celé zemi a mnohými byl ctěn jako světec.
24. března 1906 byl světitel Nikolaj
ustanoven do hodnosti arcibiskupa tokijského a celého Japonska.
Roku 1908, když přijel biskup Sergij
(Tichomirov) na nově utvořený Kjótský vikariát, získal světitel Nikolaj dlouho
očekávaného pokračovatele.
Přestože se zcela a horlivě oddal šíření
Evangelia v Japonsku, vladyka velmi miloval svoji rodnou vlast a domov, odkud
pocházel. Vždy si našel čas, aby napsal dopis svojí sestře a jejím dětem, svým
synovcům a neteřím. Svému otci zakoupil malý pozemek, který se nacházel v
sousedství chrámu, o který se po smrti otce starala jeho sestra s dětmi. Na
památku vladyky byla v jeho vlasti, ve vesnici Kopťjanka, založena škola při
církevní obci, na kterou vladyka zaslal 200 carských rublů na zařízení školy a
od roku 1902 pak stejnou částku posílal této škole již každoročně. Od roku 1909
se také stal čestným členem Spolku pomoci potřebným žákům Bělské duchovní školy
a vždy podle potřeby zasílal pro žáky peněžní dary.
Arcibiskup Nikolaj zesnul 3. února 1912.
Jeho pohřeb proběhl za velké účasti japonského lidu, nejenom jemu svěřeným
věřícím, ale i ostatních Japonců a v Japonsku žijících cizinců. Věnec na hrob
zaslal i sám japonský císař Meidži, a císař takto vůbec poprvé projevil úctu
nějakému misionáři-cizinci.
Svatý Nikolaj po sobě zanechal jeden
vybudovaný katedrální chrám, osm velkých chrámů, na 175 chrámů menších spolu s
276 církevními obcemi, dále jednoho arcibiskupa, jednoho biskupa, 34 kněží, 8
diákonů, 115 katechizátorů a na 34 110 pravoslavných věřících v Japonsku. Takto
založil a utvrdil pevný základ Japonské pravoslavné církve.
Úcta k světiteli započala ještě za jeho
života a projevila se v okamžiku jeho pohřbu. Úlomky z jeho rakve se uchovávaly
jako velká svatyně. Svaté ostatky světitele Nikolaje byly uloženy do země 9.
února roku 1912 na hřbitově Yanaka (Yanaka Reien), na jednom z nejvýznamnějších
hřbitovů hlavního města Japonska.
Svatý apoštolům rovný Nikolaj, arcibiskup
japonský, v té době již dávno v Japonsku uznávaný a ctěný, byl nakonec Ruskou
pravoslavnou církví svatořečen v zástupu svatých 10. dubna roku 1970.
Velkého pastýře ctili nejen pravoslavní, ale
doslova celé Japonsko znalo a mělo v úctě tohoto světce. Když po padesáti osmi
letech od jeho zesnutí, v době jeho kanonizace chtěli přenést věřící jeho svaté
ostatky do katedrálního chrámu, nedostali k tomu svolení se slovy: svatý
Nikolaj náleží všemu japonskému národu, bez ohledu na vyznání, a jeho ostatky
musejí proto zůstat a přebývat na národním hřbitově. Takto se ostatky apoštolům
rovného Nikolaje nacházejí a spočívají až do dnešních dnů právě na hřbitově
Yanaka, a nikoli jinde.
V každém chrámu v rámci Japonské pravoslavné
církve se během každé liturgie zpívá tropar apoštolům rovnému Nikolaji a v
závěru liturgie se pak vždy vzpomíná jeho jméno; v každém chrámu je ikona anebo
freska tohoto ochránce japonské země.
Jako misionáře jej
ctí i v mnoha dalších zemích světa. Světitel Nikolaj je svázán i s pravoslavnou
historií Číny, s prvním čínským jerejem a svatým novým mučedníkem Mitrofanem,
kterého vladyka Nikolaj rukopoložil na presbytera roku 1882. V Koreji
vzpomínají na misionářskou pomoc a možnost učení korejských pravoslavných
pastýřů v Tokijském duchovním semináři ještě pod dohledem světitele Nikolaje.
Na všech světadílech je světitel Nikolaj ctěn pro svoji plodotvornou práci na
vinici Kristově. ¨
¹ Světitel Inoknetij (Veniaminov),
apoštolům rovný, Osvětitel Sibiře a Aljašky, památka 31. března / 13. dubna
² Reformy Meidži
byla série reforem japonského císaře Meidži, které začaly po roce 1869 postupně
proměňovat feudální Japonsko v moderní stát.
³ Incident v Ocu –
pokus o atentát na careviče Nikolaje Alexandroviče, který se stal v japonském
městě Ocu 29. dubna/ 11. května roku 1891. Následník trůnu navštívil Japonsko v
rámci východního putování, při němž byl napaden policistou Tsuda Sandzo, když
se spolu s princi, řeckým Georgiosem a japonským Arisugawou, vracel do Kjóta z
návštěvy jezera Biva.
⁴ Rusko-japonská válka:
jednalo se o válečný konflikt, který se odehrával od února 1904 do září 1905 na
Dálném východě mezi carským Ruskem a Japonským císařstvím o nadvládu nad
Mandžuskem a Korejským poloostrovem. Bojovalo se převážně na území (a o území),
které patřilo (ať přímo či nepřímo) slábnoucí čínské říši pod správou tzv.
Dynastie Čching.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.