Svaté ostatky svaté spravedlivého Nikolaose Planase |
sobota 11. července 2015
Svatý
spravedlivý Nikolaos Planas (1851 – 1932)
(památka
17. února / 2. března)
Svatý a spravedlivý
Nikolaos Planas
se narodil
roku 1851 na ostrově Naxos¹ rodičům
Jannisovi a Augustině Planas, zámožným a zbožným křesťanům. Rodina měla na svém
statku, v sadu za domem, malou kapli zasvěcenou svt. Mikuláši Myrlikijskému,
kam se často chodil malý Nikolaos modlit. Od dětství se vyznačoval hlubokou vírou,
zbožností a prostotou. Jeho dědeček Georgios Melissourgos byl knězem a zároveň
i jeho prvním učitelem, on ho také jako první naučil číst Žaltář. Nikolaos
svého dědečka vždy pečlivě pozoroval a vždy se díval, jak slouží ve svatém
oltáři. Takto byl vychováván k církevnímu životu, k půstu a modlitbě.
Když však bylo Nikolaovi
čtrnáct let, jeho otec zemřel. Spolu se svou matkou a rodnou sestrou se museli přestěhovat
do Athén. Jejich život se stal po otcově smrti velmi těžkým, matka musela začít
pracovat jako posluhovačka, vždy ale brala své děti s sebou do práce, neboť se
bála Athén, velkoměsta.
V sedmnácti letech se na
přání matky Nikolaos oženil, jeho žena však při porodu jejich prvního dítěte (syna)
zemřela. Nikolaos se už poté neoženil a v roce 1879 byl vysvěcen na diákona v chrámu
Proměnění Páně v Athénách. Po diákonské chirotonii se rozdělil o rodinné dědictví
se svou sestrou a svůj majetek dal jako zástavu za dům souseda, který o majetek
přišel; sousedovi se však nedařilo, a Nikolaos tak přišel i o svůj díl majetku.
Jak píše monaška Marta, která sepsala jeho životopis: A hle, když se osvobodil ode všech světských starostí s majetkem,
zcela a bez jakýchkoliv překážek se oddal asketickému způsobu života dle
velkých pouštních otců, jen s tím rozdílem, že on žil ve velkých a zalidněných
Athénách. Za pět let, přesněji v roce 1884, byl vysvěcen na kněze
v chrámu svatého proroka Elizea v Monastiraki v Athénách. Potom
byl vyslán jako kněz ke službě v chrámu velikomučedníka Pantelejmona do athénské
části Neos Kosmos. To byl neveliký chrám, kde se jeho farnost skládala
všehovšudy jen asi ze třinácti rodin.
Potom otce Nikolase opět
převedli na službu do chrámu sv. Jana Předchůdce na ulici Vouliagmeni. Tato
farnost se skládala už jen z osmi rodin a na plat pro kněze zbylo jen něco
málo masa z jehněte, které dostával před Velkým půstem nebo na Vánoce. To
mu ale v ničem nebylo překážkou, protože půst byl tím nejhlavnějším
v jeho životě. Dokud měl chrám, ve kterém mohl sloužit, byl vždy spokojený
a šťastný.
Otec Nikolaos byl
člověkem, který nebyl mnoho vzdělaný, byl spíše prostý a skromný, ale brzy se
stal oblíbeným knězem Athén. Po dobu více jak padesáti let sloužil denně od 8
ráno do 3 hodin odpoledne, ať už bylo horko, nebo padal sníh, v čase
národního povstání, i v období anglicko-francouzké okupace v roce
1917. Sloužil v slunci přístupných, těsných a malých chrámech blízko Akropole,
v červenci i ve dvě hodiny odpoledne, dokud mu nesmáčel pot jeho roucho
jako pravému dělníku na Kristově vinici.
Liturgii vložil do
samého středu své pastýřské služby. Jeho bohoslužba byla sloužena v plnosti
a v souladu s bohoslužebným ústavem (typikonem), podobně jako
v monastýrech, a přece, anebo snad právě proto přitahovaly jeho bohoslužby
k sobě mnoho věřících z nejrůznějších vrstev společnosti. Tímto tak zcela
vzalo za své tehdy i dnes rozšířené mínění, že je třeba bohoslužby zkracovat a
zjednodušovat.
Denně, ale zejména na
velké svátky, až do jejich ukončení (tzv. oddání), sloužil sváteční molebny². Otec Nikolaos chodil sloužit i do
druhých chrámů, například do chrámu sv. proroka Elizea na ulici Aresa.
Z tohoto chrámu vyšlo mnoho mnichů a mnišek, zde také v chrámovém sboru
zpíval známý řecký prozaik a spisovatel Alexandros Papadiamantis³. Když se otce Nikolaa lidé ptali, zda
už není unaven a kdy bude odpočívat, on jen odpovídal: Zpívat budu žalmy svému Bohu, co živ budu (Žalm 146). Sloužil i ve
vesnických, v polorozbořených chrámech. Modlitba a bohoslužby zaujímaly to
nejhlavnější místo v životě otce Nikolaa Planase. Neustále přebýval
v modlitbě. Nikdy nepronášel pyšná a dlouhá kázání, ale svým příkladem
učil modlitbě ty, co ho obklopovali.
Od druhých nikdy nevyžadoval
přísný půst, sám k sobě byl ale velmi přísný, a jedl vždy až večer. Měl i své
půsty navíc, a to půst před Povýšením Svatého Kříže Páně od 24. srpna do 27.
září (podle církevního kalendáře od 1. do
13. září) a Archandělský od 14. do 21. listopadu (podle církevního kalendáře od 1. do 8. listopadu).
Otce Nikolaa charakterizovala
rovněž neobyčejná skromnost a prostota, ba pravá pokora. Byl výjimečně prostý, doslova jako malé dítě, ale zároveň, ve stejném
okamžiku, velmi rozumný v odpovědích na různé vážné otázky, napsala
jednou mniška Marta. Často lidé nechápali a nerozuměli smyslu chování tohoto
kněze, a mnohým se zdálo, že byl až příliš obyčejný, až ho proto přezírali.
Otec Nikolaos toto všechno trpěl a snášel. Říkal své duchovní dceři: Já, dítě moje, skrze trpělivost jsem
překonal mnoho pokušení, která mně potkala. Svým duchovním dětem vždy dával
příklad mírnosti, dobrodušnosti a pokory, a takto se vyhýbal různým sporům a konfliktům.
Když se někteří kvůli nějakým problémům a starostem hádali u chrámu, či dokonce
v chrámu, on odešel do oltáře, kde se zavřel, aby se toho nezúčastňoval.
Když se jej jeho duchovní děti ptaly, jak může zadržet hněv, on odpověděl: Ty si myslíš, dítě, že neumím zakřičet, nebo
se rozezlít? Umím, ale pamatuji na důsledky toho všeho.
Pro otce Nikolaa byla
příznačná úplná a naprostá nezištnost. Když se stal známým knězem, mnozí
dobrodinci mu ochotně darovali peníze, ale tyto peníze se u otce příliš dlouho
nezdržely, naopak, byly ihned použity na milodary potřebným. Byl znám takovýto
příběh: Jeden věřící předal otci Nikolaovi dosti velkou sumu peněz
v zapečetěné obálce, a otec, aniž by se podíval, kolik v obálce bylo, hned
ji předal u vchodu do chrámu jedné sedící, žebrající chudé ženě. U jedné ženy,
která prodávala cukrové bonbóny, nevzal nikdy zdarma ani pár karamelek, když
pravil: Nechci zvyšovat tvé náklady.
Otec Nikolaos pomáhal
jedenácti rodinám vdov a sirotků, hlavně ale pomáhal mladým vdovám. Říkával
přitom, že chudoba a bída je může postrkovat a dotlačit až k neřesti.
Dával peníze i na církevní potřeby, a díky tomu mohl obnovit chrám, ve kterém
sloužil. Penězi také pomáhal dívkám sirotků, chudým studentům zase naopak
platil studia.
Věřícími ve farnosti,
v níž sloužil, se stali lidé nejrůznějších vrstev společnosti, a ti, co
znali a vážili si otce Nikolaose, byli opravdu z různorodé společnosti. On
sám, který byl dobrým znalcem lidí, nikdy neobracel pozornost na společenské
postavení člověka. Jak píše mniška Marta: Otec
Nikolaos se díval především na vnitřní stav člověka, staral se o jeho duši,
která je dražší než celý širý svět.
Svatý Nikolaos byl
pravým Božím člověkem, neúnavným knězem a služebníkem Trojjediného Boha. Jeho
zbožnost a ničím neohraničená dobrota, nesmírná nezištnost, prostota a světlý
obraz důstojného kněze, ale také jeho čistota, pokora, láska k bohoslužbě
a ostatní ctnosti, mu získali vážnost mezi lidmi. Nikdy nemiloval bohatství.
Vše, co mu lidé dávali, to ihned rozdával chudým. Pomáhal duchovně a materiálně
těm, kdo cítil nějakou potřebu.
Byl neúnavný ve službě,
více jak půl století sloužil každý den. Byl také zdrženlivým, omezoval se jen
na to nejnutnější. Jeho bohatstvím, pokladem a středem jeho života byl
liturgický život Církve. Byl člověkem modlitby, jehož životem byla služba víry
a lásky. Byl postníkem, o velkém půstu nepoužíval nikdy olej. Prostý a moudrý,
přesný v odpovědích, spojoval v sobě otec Nikolaos prostotu a
kněžskou důstojnost, dětskou naivitu a svatost. Neučil se ani na univerzitách,
v seminářích, ani na gymnáziích, dost možná, že nedokončil ani jednu třídu
tehdejší řecké školy. Znal ale dokonale a bezchybně moudrost Boží. Bůh jej
proslavil darem činění zázraků, které jsou nespočítatelné. Uzdravoval nemocné,
vyháněl démony, předpovídal věci budoucí, nacházel řešení těžkých otázek pro
ty, kdo se k němu obraceli, a těm dával správné odpovědi.
V mnoha chrámech,
kde sloužil, byl útěchou a záchranou pro lidi. Byl svatým malým starcem, který
obměkčil, jakoukoli lidskou bolest. Pověsti o něm přesáhly hranice eparchie⁴, a tak vždy přicházeli další
a další lidé, aby ho slyšeli, aby ho viděli, jak slouží liturgii, a aby mu
políbili ruku a přijali od něj požehnání. Dožil se 84 let a nikdy nebyl nikým
pomluven, nikdy o něm nikdo neřekl nic špatného.
Neděle o Marnotratném
synu, 28. února 1932, byl poslední den, kdy sloužil v pozemském oltáři. Po
službě cítil malou závrať, a proto jej odvedli k jeho synovi Joannisovi a snaše
Marigule, kde byly pročteny poslední modlitby za svatého otce Nikolaa Planase. 2.
března v deset hodin večer se otec Nikolaos přežehnal svatým křížem a
řekl: Cesta je zakončena, sláva Tobě Bože
náš, sláva Tobě. Boží blahodať nechť vám žehná. S těmito slovy odešel
z tohoto pozemského světa.
Ráno přenesli jeho svaté
tělo do chrámu svatého Jana na ulici Vouliagmeni, aby se mu lidé mohli poklonit
a vzdát úctu. Nekonečný proud lidí, kteří se přišli rozloučit s otcem Nikolaem,
proudil do chrámu po dobu tří dní, přičemž přicházeli věřící nejenom
z Athén.
Celým svým životem byl
otec Nikolaos důkazem Boží síly a moudrosti, kterou Bůh Stvořitel dává těm,
kteří ho milují a plní jeho přikázání. Svatý otče Nikolae, pros Boha za nás!
Svatý Nikolaos Planas
byl proslaven v zástupu svatých stran Konstantinopolského patriarchátu dne
29. srpna roku 1992. Jeho památka se slaví v den jeho zesnutí, tj. 2.
března (podle církevního kalendáře 17.
února) a jeho svaté ostatky se nacházejí ve stříbrném kivotu, v chrámu
sv. Jana Předchůdce Vouliagmeni, v Athénách.
¹ Naxos – Νάξος, ostrov v Egejském moři. Je součástí Řecka a
je také největším ostrovem souostroví Kyklad.
² Moleben – pobožnost, podle csl.
молебен, tj. modlitební, krátká společná bohoslužba ke svátku, Bohu, Matce Boží
či svatému, prosebná anebo děkovná.
³
Alexandros Papadiamantis – Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.
Řecký spisovatel a prozaik, jedna z nejvýznamnějších osobností novořecké
literatury konce 19. a začátku 20. století. Narodil se roku 1851 na ostrově
Skiathos, v západní části Egejského moře. Tento ostrov zaujímal i hlavní
místo v jeho tvorbě. Jeho otec byl kněz. Pocházel ze zchudlé
aristokratické rodiny. Aby zakončil střední školu, odstěhoval se do Athén,
později nastoupil na Filozofickou fakultu Athénské Univerzity, toto studium ale
nedokončil. Pracoval a živil se jako novinář, psal beletrie, krátké příběhy, a
stihl napsat i několik románů. Nikdy se neoženil, vedl samotářský život, byl
znám jako poustevník - ο κοσμοκαλόγερος, čili světský mnich. Žil
v chudobě, ke konci života se vrátil na rodný ostrov, kde roku 1911 zemřel
na zápal plic.
⁴ Eparchie - územně správní jednotka
místní pravoslavné církve, která byla převzata ze státní územněsprávní jednotky
používané v Byzantské říši.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.