sobota 11. července 2015
Ctihodný
Paisij Svatohorec
(památka
29. června / 12. července)
Narodil
se 25. července 1924 ve vesnici Farasa v Kappadokii¹, v době kdy došlo k výměně obyvatelstva mezi Řeckem a
Tureckem². Byl pokřtěn ctih.Arsenijem Kappadockým³, který mu také
udělil jméno Arsenios a předpověděl,
že toto dítě bude mnichem. V září roku 1924 rodina Eznepidisových
odcestovala spolu s dalšími rodáky z vesnice do Řecka, kde se usídlila ve
městě Konitsa⁴, kde mladý Arsenij
vyrostl a po ukončení školy se zde stal tesařem.
V roce
1945 byl povolán do armády, ve které sloužil tři a půl roku jako radista.
V té době byla v Řecku občanská válka. Po ukončení války chtěl
Arsenij začít žít mnišským životem, ale nejprve musel pomoci svým sestrám.
Až
v roce 1950 odešel na Svatou Horu Athos, kde se stal poslušníkem
duchovníka Kirilla, budoucího igumena svatohorského monastýru Kutlumusiu⁵, který ho poslal do monastýru
Esfigmenu⁶, kde byl Arsenij ještě
další čtyři roky poslušníkem. V monastýru Esfigmenu přijal nakonec v roce
1954 postřižení v mnišskou řízu čili rjasu⁷
se jménem Averkij. Poté přešel do monastýru Filotheu⁸, kde se stal učedníkem otce Simeona. Roku 1956 postřihl otec
Simeon Averkije v malou schimu⁹ se
jménem Paisij, v čest metropolity Paisije II.¹⁰, který byl také rodem z Farasy Kappadocké.
V roce
1958 se na starce Paisije obrátili rodáci z vesnice Farasa, kteří tou
dobou žili v řeckém městě Konitsa, a žádali jej, aby přišel a pomohl jim zastavit
šíření protestantismu od nově příchozích misionářů. Starec Paisij jejich prosby
vyslyšel a usadil se v nedalekém monastýru Narození Přesvaté Bohorodice
Stomio, poblíž Konitsy, který také současně pomáhal obnovit. Když se prosba
jeho rodáků k slávě Boží splnila, odešel odtud v roce 1962 na svatou
horu Sinaj, kde pobyl kolem dvou let.
V roce
1964 se znovu vrátil na Svatou Horu Athos, kde se nejprve usadil ve Skytu Iverského
monastýru¹¹. V lednu, na
začátku roku 1966, ve Stavronikitské kalyvě¹²
Čestného Kříže přijal z rukou starce Tichona (Golenkova)¹³ postřih na velkou schimy. U starce
Tichona zůstal starec Paisij v poslušenství a staral se o něj až do jeho smrti,
a přitom pomáhal jeromonachům, otcům Vasilisovi a Grigorijovi, z Iverského monastýru
znovuobnovovat monastýr Stavronikita¹⁴.
V témže roce (1966) starec Paisij těžce onemocněl a musel proto podstoupit
operaci, při které mu byla odebrána část plic. Když se starec Paisij znovu
vrátil na Svatou Horu, zůstal v kalyvě starce Tichona, než se poté odebral
na místo svých posledních duchovních zápasů na Svaté Hoře Athos, do dnes již
věhlasné kelie Panaguda¹⁵.
V polovině
sedmdesátých let starec Paisij také pomáhal spolu s igumenem archimandritou Georgiem
(Kapsanisem)¹⁶ jeromonachu Kosmovi
Grigoriatskému¹⁷ při organizování
a duchovní koordinaci misijních prací, které pod svou záštitu převzal právě svatohorský
monastýr Grigoriou¹⁸ a které byly započaty
v Kolwezi v provinci Katanga (původně
Zair, od roku 1997 Demokratická republika Kongo). V rámci této misie
bylo dosud založeno na 55 církevních obcí.
Od května
roku 1978 tak otec Paisij přebýval v kelii Panaguda, jež náleží monastýru
Kutlumusiu. Na toto místo za starcem přicházely tisíce poutníků. Život starce,
který přijímal návštěvy svých duchovních dětí a poutníků, byl dostatečně
podrobně znám. Jednou z nejzářivějších mnišských ctností ctih. Paisie
Svatohorce byla jeho krajní obětavost a nezištnost.
V říjnu
roku 1993 starec odjel ze Svaté Hory do monastýru sv. Jana Theologa v Suroti¹⁹. Tam nakonec i zesnul 12. července
roku 1994. Pohřben byl tamtéž za chrámem ctih. Arsenije Kappadockého.
13.
ledna roku 2015 Posvátný synod Konstantinopolského patriarchátu vyslyšel hlas
pravoslavného lidu a jednohlasně přijal rozhodnutí o svatořečení starce Paisije.
Každoroční oslava jeho památky byla stanovena na 12. července čili den jeho
blaženého zesnutí.
Tropar hlas 5.
Přijal jsi oheň Božské lásky, / vše
překonávajícím bojem, zcela oddal ses celý Bohu, / mnoha lidem byls útěchou, /
Božími slovy jsi poučoval, / modlitbami jsi činil divy, / Paisiji Bohonosný, /
i nyní se modli neustále, / o všem širém světě, ctihodný.
Kondak hlas 8.
Na zemi jsi žil jako Anděl, / láskou jsi
zazářil, ctihodný Paisiji, / mnichů veliké utvrzení, / věřícím vůdce
k svatému životu, / celému světu zjevil ses nejsladší útěchou, / proto
k tobě voláme: / raduj se, otče všeho světa.
_________________________________________________________________________________
¹ Kappadokie
- území, ležící ve vnitrozemí Malé Asie, v dnešním Turecku
² Řecko-turecká výměna obyvatelstva –
vynucená a nedobrovolná výměna obyvatelstva Řecka, Turecka a Bulharska
v roce 1923. Výměna se stala následkem porážky Řecka ve 2. Řecko-turecké
válce (1919 – 1923) a uzavřením Lausannské smlouvy. Do řecké historiografie pak
vešla pod názvem Maloasijská
katastrofa - Μικρασιατική
καταστροφή. Výměna zasáhla okolo 2 miliónů obyvatel a měla nucený a
nedobrovolný charakter, hlavně ve vztahu k řeckému obyvatelstvu Malé Asie
a Východní Thrákie. Hlavním cílem této výměny byla homogenizace národnostního
složení států, které vznikly na území bývalé Osmanské říše a zabránění rozvoje
separatizmu ze strany potenciálních etno-religiozních menšin.
³ Ctihodný
Arsenios Kappadocký žil na konci 19. a na počátku 20. stol. Svatořečen roku
1986, jeho památka je 28. října / 10. listopadu
⁴ Konitsa - Κόνιτσα, město v Epiru, na severozápadě Řecka, 66 km od Janiny, poblíž albánských hranic.
⁵ Kutlumusiou - monastýr na Svaté Hoře
Athos, šestý v hierarchii svatohorských monastýrů. Hlavní chrám monastýru
je zasvěcen svátku Proměnění Páně. Nachází se v polovině severovýchodního Svahu
Hory Athos, poblíž Karyés (Karea) – ústředního místa, kde se schází mnišská
rada (Protaton).
⁶ Esfigmenou - monastýr na Svaté Hoře Athos, osmnáctý
v hierarchii svatohorských monastýrů. Nachází se na východní části Athosského
poloostrova, hlavní chrám je zasvěcen svátku Nanebevstoupení Páně.
⁷ Říza – rjasa, z řec. ράσον je vrchní nebohoslužebný oděv
duchovních a mnichů, která je dlouhá až k patám, široká, prostorná
s dlouhými rukávy, tmavé barvy. Přijetí mnišské řízy - rjasy je po
poslušenství dalším přípravným stupněm k mnišství.
⁸ Filotheou - jeden z dvaceti
pravoslavných svatohorských monastýrů, ve svatohorské hierarchii zaujímá 12.
místo, nachází se na severovýchodní straně Athoského poloostrova. Hlavní chrám
monastýru je zasvěcen svátku Zvěstování Přesvaté Bohorodice.
⁹ Schima z řeckého σχῆμα, tj. vnější
vzhled, tvar. Byl prvotně název pro mnišské oblečení, později pojmenování pro
mnišské přísahy, sliby. Malá schima
– mění se jméno, mnich přijímá první mnišské sliby a plné mnišské oblečení. Velká schima – znovu se může měnit
jméno, znovu se opakují mnišské sliby, ke kterým se přidávají další, ještě
přísnější, mění se i oděv, který je pro velkou mnišskou schimu zcela
specifický.
¹⁰ Paisios
II. - metropolita Kaisareijský. Narodil se ve vesnici Farasa
v Kappadokii. Učil se v duchovní škole při monastýru sv. Jana
Křtitele a potom v Konstantinopoli, kde byl rukopoložen na diákona a
kněze. Roku 1832 byl rukopoložen na metropolitu Kaisareijského – Cesaerského.
Byl neohroženým bojovníkem za záchranu a zachování helénismu ve své eparchii.
¹¹ Iverský monastýr neboli
Iviron řecky - Μονή Ιβήρων. Řecký pravoslavný monastýr na Svaté Hoře Athos,
třetí v hierarchii svatohorských monastýrů. Nachází se na severovýchodě
ostrova, byl založen v letech 980 - 983 ctihodnými Janem – Čordvaneli a
Janem Svatohorcem. Do roku 1015 se monastýr nazýval Lávrou Klimenta (Λαύρα τοῦ
Κλήμη, τοῦ Κλήμεντος), poté Lávrou
Evfimija (Λαύρα τοῦ κῦρ Εὐθυμίου) a od roku 1020 Lávrou Ivera, tj. ctih. Jana
Svatohorce, monastýrem Iverců tj.
Gruzínů, od Iverie - Ibérie (gruzínsky: იბერია,
latinsky: Iberia, řecky: Ἰβηρία byl římský a řecký název pro starověký
gruzínský stát Kartli, který existoval od 4. století př. n. l. do 6. století n.
l. Tento název byl později zkrácen na Iviron.
¹² Kalyva – řecky Καλύβα, doslovně
chýše, je samostatný příbytek či domek na Sv. Hoře Athos, určená pro život
mnichů (jednoho až šesti). Většinou má každá kalyva několik pokojů, součástí je
i domovní chrám; žije se zde podle vlastních pravidel. Několik takovýchto kalyv
pak tvoří skyt.
¹³ Starec jeroschimonach Tichon ( Golenkov) -
svatohorský mnich, který se narodil roku 1884 v carském Rusku. V roce
1908 přišel na Svatou Horu Athos, kde přijal mnišství v Kelii Burarezi, jiný
název je kélie svt. Mikuláše divotvůrce - Belozorka, spadá pod Chilandarský
monastýr. Vedl duchovní zápas a boj na Karulii, poté přešel do kalyvy monastýru
Stavronikita, kde později nechal vystavět domovní chrám posvěcený Čestnému
Kříži. Zesnul 20. (7.) září roku 1968. Jeho život, stejně jako i mnohé další
sepsal ctih. Paisij v knize: Otcové
svatohorci a svatohorské historie.
¹⁴ Monastýr Stavronikita - pravoslavný
řecký mužský monastýr na Sv. Hoře Athos v Řecku, 15-tý monastýr v hierarchii
athosských monastýrů, byl založen v 10. století. Svůj název získal podle
tradice tak, že na jeho místě žil kdysi poustevník Nikita, který dělal kříže
(Σταυρονικήτα – kříž Nikity). Nejdříve byl monastýr zasvěcen sv. Janu Křtiteli,
byl ale zcela zničen v době křížových výprav. Monastýr tak, jak jej známe dnes,
založil konstantinopolský patriarcha Jeremiáš I.
¹⁵ Kelie Panaguda se nachází na vrcholku nevelkého kopce, uprostřed
husté zeleně, nedaleko od stezky, spojující Karyés (Karea) s Iverským
monastýrem, naproti skytu sv. Pantelejmona. Chrám této kelie zaujímá její
jihovýchodní roh a je posvěcen svátku Narození Přesvaté Bohorodice (proto se i kelie jmenuje – Panaguda – což
znamená malá Panagie. Velkou Panagií se pak nazývají chrámy a monastýry,
posvěcené svátku Zesnutí Přesvaté Bohorodice. Panaguda je pak na severu Řecka
zdrobnělinou slova Panagia).
¹⁶ Archimandrita Georgios (Kapsanis) - igumen Monastýru sv. Řehoře
na Svaté Hoře Athos v letech 1974 – (+)2014, kandidát teologie. Známý
teolog a církevní spisovatel konce 20. a počátku 21. stol. Byl charakterizován
přívlastkem Athosský starec, zřekl se
vědecké kariéry ve prospěch mnišství a přijal aktivní účast na znovuzrození
athosského mnišství ve 2. pol. 20. stol.
¹⁷ Jeromonach Kosma (Aslanidis) Grigoriatský.
Blaženný otec Kosma Grigoriatský, prosvětitel Zairského národa, se narodil roku
1942 v Řecku, roku 1989 pak tragicky zemřel při autonehodě v Zaire, dnešní
Demokratická republika Kongo, kde vedl pravoslavnou misii. Učil Afričany
Ježíšově modlitbě, kterou považoval za pravou zbraň proti násilí démonických
kultů afrických šamanů. Také považoval za svůj nejpřednější a nejhlavnější úkol
to, aby nově obráceným Afričanům ke Kristu a Jeho Církvi sloužil co nejvíce
bohoslužby a všenoční bdění, a přitom je učil byzantskému zpěvu v souladu
s athosským bohoslužebným ústavem, nakolik to jen bylo možné přenést toto
všechno na africkou půdu. V jeho práci mu v tomto velmi pomáhala jeho dobrá
znalost afrického jazyka Kiswahili (svahilštiny). Otec Kosma byl v pravdě
pokladem nevyčíslitelné hodnoty, v lůně Africké církve. Čestný, dokonalý a
energický misionář, který o misijní službě sám prorocky řekl: Služba musí být pravdivá, zcela a beze
zbytku sebeobětující a sebeodříkající, s pevným rozhodnutím zanechat své
vlastní kosti uprostřed kostí místních obyvatel na této misionářské vinici.
¹⁸ Monastýr Grigoriat - Monastýr ctihodného
Grigoria; řecky Μονή Οσίου Γρηγορίου na Svaté Hoře Athos, ve svatohorské
hierarchii zaujímá 17. místo, nachází se na jihovýchodě Athosského poloostrova.
Založen ve 14. stol. ctih. Grigoriem, po kterém má i své jméno, hlavní chrám
byl postaven v 18. stol. a je posvěcen svatému svt. Mikuláši Divotvorci,
arcibiskupu Myr Lykejských.
¹⁹ Ženský monastýrý svatého Jana Theologa
u Suroti, neboli Hesychastérium sv. Jana (Isichastirium se povětšinou nachází na opuštěných místech a je zaměřeno
především na přísný mnišský život v neustálé modlitbě). Byl založen
starcem Paisijem v 60. letech 20. stol. pro své duchovní děti, které si
přáli oddat svůj život mnišství. Do konce svého života se starec věnoval a
všemožně staral o tento monastýr. Psal dopisy igumenii a sestrám, několikráte
přijížděl z Athosu, získával dobrodince, kteří přispívali na tento
monastýr. Dnes v monastýru žije okolo 67 monašek, které zde žijí podle
přísných svatohorských pravidel a slouží jen při svíčkách.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.