Svaté ostatky ctih. Sávy Posvěceného |
pátek 26. června 2015
Ctihodný Sáva Posvěcený
(památka 5.
prosince / 18. prosince)
Narodil se vesnici Mutalaska v Ceasareji Kapadocké,
rodičům Janu a Sofii, okolo roku 439. Už v osmi letech odešel z rodičovského
domu do blízkého monastýru sv. Flaviany. Nadaný chlapec se tam brzy naučil číst
a dobře poznal a pochopil Svaté Písmo. Zbytečně rodiče prosili sv. Sávu, aby se
s nimi vrátil do světa a oženil se. V 17 letech přijal mnišský
postřih a tak uspěl v půstu a modlitbě, že byl důstojný přijmout dar
činění zázraků.
Po deseti letech odešel do palestinských
monastýrů, kde nejdéle se zdržoval v monastýru ctih. Euthymia Velikého a ctih.
Theoktista. Prozíravý Euthymios o něm prorokoval, že bude slavným mnichem a
také učitelem mnichů a že založí velikou lavru, větší nade všechny monastýry
tehdejší doby. Po smrti ctih. Euthymia odešel Sáva do pouště, kde v jeskyni,
kterou mu ukázal Boží anděl, žil jako poustevník po dobu pěti let. Když se stal
dokonalým mnichem, začali se z Boží prozřetelnosti kolem něj shromažďovat zástupy těch, kteří toužili po duchovním životě. Brzy se pak nashromáždil tak veliký počet,
že Sáva musel dát postavit chrám a mnišské kelie.
Když zemřel jeho otec, přišla za ním
jeho zestárlá matka Sofie, která od něj přijala mnišský postřih, Sáva ji dal
kelii dále od monastýru, kde potom žila v modlitbě až do konce svého
života.
Mnohé útoky přetrpěl tento svatý otec ze
všech stran, od bližních, heretiků i démonů. On však nade vším zvítězil: nad
útoky od bližních svou laskavostí a shovívavostí, nad útoky od heretiků svým
neochvějným pravoslavným vyznáním víry, nad útoky démonů pak znamením svatého
kříže a vzýváním Boha na pomoc.
Založil celkem sedm monastýrů. Na něj a
na jeho spolubratra a spoluigumena, Theodosia Velikého, se vzhlíží jako na nejzářivější
světla a sloupy svatého Pravoslaví na Východě. Císaře a patriarchy utvrzoval ve
víře, všem a každému sloužil příkladem pokory svatých a podivuhodné moci Boží.
Po vyčerpávajícím a mnoho plodném životě, zesnul svatý Sáva v pokoji roku
532, dosáhnuvše devadesátého čtvrtého roku svého života. Mezi mnoha jeho
divotvornými a dobrými skutky nechť bude vzpomenut především ten, že on první
ustanovil postup monastýrských bohoslužeb, které přešly do praxe Církve a který
je znám pod jménem bohoslužebný ústav (typikon) Jeruzalémské církve.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.