pátek 19. září 2014
Narození Přesvaté
Bohorodice
(památka 8. / dle
světského kalendáře 21. září)
Daleko od Jeruzaléma, v malém galilejském městečku
Nazaret, žili zbožní manželé Jáchym a Anna. Oba pocházeli z významných rodů, Jáchym
z rodu proroka Davida, Anna z rodu prvního kněze Árona. Jelikož byli pokročilého
věku a stále neměli vlastních dětí, velmi se rmoutili. Na bezdětnost bylo v
židovském národ pohlíženo jako na Boží trest za spáchané hříchy, a Jáchym a
Anna se proto stali terčem posměchu a nadávek ze strany svých nejbližších
sousedů. Svatí manželé však neztráceli naději na Boží milosrdenství. Oba pevně
věřili, že Bůh, u něhož je vše možné, m že uzdravit neplodnost Anny i v jejím
vysokém v ku, podobně jako uzdravil neplodnost Sáry, ženy patriarchy Abraháma.
Společně dali Bohu slib, že dítě, které jim bude darováno, zcela zasvětí životu
v jeruzalémském chrámu.
Jednou, v den velkého svátku, chtěl Jáchym přinést
chrámovou oběť. Kněz jej však pro jeho bezdětnost nepovažoval za hodného a oběť
od něj nepřijal. Zkormoucen a zahanben uchýlil se Jáchym do pouště a dlouho se
slzami volal k Hospodinu. Podle sv. tradice naší Církve se ukryl daleko v Judské
poušti, na místě, kde dnes stojí pravoslavný monastýr ctihodných Chozevitů a
kde již v dobách starozákonních nalezl útočiště pronásledovaný prorok Eliáš.
Jakmile se sv. Anna dozvěděla, co se přihodilo
jejímu muži, hořce zaplakala, ale neprotiřečila Hospodinu. I ona se modlila k
Bohu, aby shlédl na její rodinu a obdaroval ji svou milostí.
Prosby obou manžel byly nakonec vyslyšeny a
archanděl Gabriel přinesl Jáchymovi a Anně radostnou zprávu, že jim Bůh sešle
dceru, jež se stane matkou samotného Spasitele světa.
Přestože byly skráně obou manžel již ozdobeny šedinami,
narodilo se jim dítě, jež nazvali „Marie“ (česky
„Paní“). Z posvátné tradice naší Církve se dozvídáme, že po narození
Přesvaté Bohorodice vystrojili spravedliví Jáchym a Anna velkou hostinu, na
kterou byli pozváni vedle levit a kněží, také chudí a nemocní z celého okolí,
aby všichni bez rozdílu oslavovali velkou Boží milost.
Narození Přesvaté Bohorodice se stalo předznamenáním
doby, kdy se začala naplňovat velká Boží zaslíbení o spáse lidského pokolení z
otroctví ďábla. Touto událostí se člověku začalo přibližovat Nebeské
království, království pravdy, pravé zbožnosti, dobrých skutků a nesmrtelného života.
Matka „prvorozeného všeho stvoření“ se díky Boží blahodati stala matkou a
zastánkyní všem nám, kteří se k ní utíkáme se synovskou důvěrou a s prosbami o
pomoc.
O podivuhodném narození Přesvaté Bohorodice,
jejím neposkvrněném a Bohu milém životě, o početí a přivedení na svět Božího
Syna nacházíme předpovědi u mnoha starozákonních proroků. Praotec Jákob, syn
Izákův, nám zjevuje obraz „žebříku“, jenž sahá od země k nebesům a jehož
tajemný smysl odkazuje práv k Bohorodici, která spojuje zemi a vše, co je na
ní, s Bohem (Gen. 28,12). Ezechiel o ní prorocky hovoří jako o „dveřích“, kterými
prošel Hospodin, Bůh Izraele, aby navštívil a zbavil od zahynutí svůj lid (Ez.44,2). Ústy moudrého krále Šalamouna promlouvá Bůh o stavbě „domu“ Boží
velemoudrosti (Př. 9,1), jež osvítí každého člověka, přicházejícího na svět
(Jan 1,9). A je tu konečně známé Izaiášovo proroctví o narození Božího Syna z
panny (Iz.7,14) a mnohá další.
Svatí Otcové naší Pravoslavné církve vytvořili k
poctě Přesvaté Bohorodice překrásné chvalozpěvy, oslavujíce v ní tu, jež je
„nad cherubíny ctěnější a nad serafíny bez přirovnání slavnější“, jež se stala
živým Božím chrámem, „nebeskou branou, skrze niž prošel Kristus na tento svět, aby
spasil duše naše“. Sv. Jan Damašský hovoří o tom, že „nynější den narození Přesvaté
Bohorodice je svátkem nesmírné radosti, zasahující do všech končin země, neboť
prostřednictvím Bohorodice se celé lidské pokolení obnovilo a zármutek pramatky
Evy se proměnil v radost“. Poslechněme si nakonec slova svatého básníka Ondřeje Krétského, který ve svém Slově ke svátku Narození Přesvaté Bohorodice píše:
„Světlé a zjevné sestoupení Boha k lidem musí
mít radostný počátek, který k nám uvádí veliký dar spásy. A právě takový je
dnešní svátek, jehož počátkem je narození Bohorodice a završením sjednocení
Slova s tělem. Jde o nejslavnější ze všech zázraků, jenž je neustále zvěstován,
a přitom, vždy zůstane nepopsatelný a nepostižitelný. Čím méně je pochopitelný,
tím více se odkrývá, a čím více se odkrývá, tím méně je pochopitelný…
A proto dnešní den, naplněný takovou Boží blahodatí,
první mezi svátky, jež slavíme, zjevuje světlo panenství, a splétaje věnec z
neuvadajících květů duchovní zahrady svatého Písma, přináší radost všemu stvoření….
…Po
vyhnání z ráje začali všichni dávat přednost pozemskému před nebeským, a tak nezbývala
žádná naděje ke spáse, krom zásahu shůry. Ani přirozený, ani psaný zákon, ani
plamenná kázání proroků nebyly s to uzdravit naši nemoc. Nikdo nevěděl, jak
vyléčit lidskou přirozenost a jakým prostředkem ji pozvednout k její prvotní
důstojnosti, dokud neráčil sám Tvůrce všeho Bůh, odkrýt nám jiný, harmonický a
nově uspořádaný svět, dokud nezničil pradávnou jizvu hříchu, jenž zrodil smrt,
a dokud nám nedaroval podivuhodný, svobodný a dokonalý život skrze naše
obnovení ve křtu Božského zrození. Jak by k nám však proniklo toto velké a přeslavné
dobrodiní, jež je v takovém souladu s Božími zákony, kdyby se nám Bůh nezjevil
v těle, nepodřídil se zákon m přírody a neuvolil se přebývat s námi způsobem,
který je znám jen Jemu? A jak by se to vše mohlo vyplnit, kdyby tajemství nenašlo
před tím služebnici v čisté a neposkvrněné Panně, která v sobě usídlila
Neusídlitelného, podle zákona, jenž převyšuje zákony přirozenosti? Cožpak to
mohla dokázat nějaká jiná žena kromě té jediné, jež byla vybrána ze všech pokolení
Tvůrcem světa? …
… A proto chudí i bohatí, mládenci i panny, starci
s dítkami, kněží i levité – všichni vespolek oslavme nyní památku Bohorodice,
Matky Boha a Prorokyně, z níž vyšel Prorok, předzvěstovaný Mojžíšem (Deut. 18,
15), Kristus Bůh, jenž Pravda jest. Amen.“
Tropar svátku hlas 4.
Narození tvé, Bohorodice Panno, radost
zvěstovalo celému světu. Neboť z tebe zasvitlo Slunce spravedlnosti, Kristus Bůh
náš, jenž zrušiv kletbu dal nám požehnání a překonav smrt daroval nám život věčný.
Dobrý Pastýř číslo 5
září 2004
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.