pondělí 4. srpna 2014
Zesnutí
spravedlivé Anny, matky Přesvaté Bohorodice
(památka 25. července / dle světského
kalendáře 7. srpna)
V Bohu
moudrá, Bohem blažená a blahoslavená Anna byla dcerou kněze Matthana z pokolení
Lévi, podobně jako velekněz Áron. Její otec Matthan měl tři dcery: Marii, Sobe a Annu. Anna se provdala do Nazareta za Jáchyma a teprve až zestárla, porodila
podivuhodně Přesvatou Bohorodici – tj. Pannu Marii.
Podle
tradice svatá Anna zesnula v pokoji ve věku 79 let v Jeruzalémě, dva roky po
svém muži Jáchymovi, a své poslední roky prožila při Jeruzalémském chrámu spolu
se svou dcerou.
Pochována
byla svatá Anna spolu se svatým Jáchymem, blízko hrobky své dcery a hrobu Josefa
Snoubence, v Getsemanské zahradě pod Olivovou horou, blízko starého
Jeruzaléma.
Při
svatém, zbožném císaři Justiniánovi I. (527
– 565) byl v městské části Konstantinopole - Deutera - vystavěn chrám na
počest její památky. Císař Justinián II. (685-695
a 705-711) pak tento chrám obnovil, protože se svatá Anna zjevila jeho
těhotné manželce. Ve stejné době byly (roku 710) přeneseny ostatky svaté Anny
spolu s tzv. maforiem - který se používal jako pokrývka hlavy, nebo
jako rouška prodloužená do delšího závoje - z Jeruzaléma do Konstantinopole.
Část
jejích svatých ostatků se pak nachází také v Řecku, na Kypru a na Svaté Hoře
Athos, kde hlavní chrám Skitu sv. Anny je zasvěcen právě svátku Zesnutí
spravedlivé Anny.
Církev
nazývá svaté Jáchyma a Annu Bohorodiči,
neboť byli tělesnými předky Ježíše Krista, a také proto jsou spravedliví Jáchym
a Anna každodenně vzpomínáni na konci každé bohoslužby, aby se i na jejich
přímluvy Bůh smiloval a požehnal ty, kteří opouštějí svatý chrám.
Ke svaté
Anně se pak často s prosbou o pomoc obracejí manželé, kteří nemohou počít dítě.
Ikona svaté
Anny v Athosském skitu jejího jména je skoro zcela skryta za dary, které
svaté Anně přinášejí vděční rodiče. Ve většině případů je mezi takto
přinášenými a darovanými zlatými a stříbrnými křížky a šperky i mnoho
fotografií dětí, narozených na základě podivuhodného a mocného přispění a pomoci
svaté Anny. Těchto fotografií je nejen ve svatohorském Skitu sv. Anny velmi
mnoho, což svědčí o skutečné a časté zázračné pomoci sv. Anny.
Mimo
jiné je znám také případ zázračného uzdravení jednoho tureckého sultána. Sultán,
který trpěl bezdětností, nechal dvakrát po sobě vypravit sluhy do Skitu sv.
Anny na Svaté Hoře pro svatý olej a svatou vodu. Mniši nechtěli dát muslimovi tak
velkou svatyni, a proto mu dali jen obyčejnou vodu a obyčejný olej. Nehledě na
to, víra sultána v pomoc svaté Anny byla tak velká, že se nakonec uzdravil
od neplodnosti a jako projev své vděčnosti nechal poté poslat do Skitu lampádu
s drahocenným kamenem a stříbrným vajíčkem. Tato lampáda se dodnes nachází
před divotvornou ikonou.
Svatohorský Skit svaté Anny
Skit svaté
Anny je mužský monastýr na Svaté Hoře Athos, zasvěcený na počest matky Přesvaté
Bohorodice - spravedlivé Anny. Nachází se cca 30 km od Velké Lávry¹, pod jejíž administrativní správu
spadá a které je podřízen. V tomto monastýru je kolem 60 kelií² a kalyv³. Mniši vedou kinoviální⁴
způsob mnišského života a zabývají se ikonopisectvím a šitím.
Tento
skit byl založen a první zprávy o něm pocházejí z konce 9. století, kdy se na
jeho současném místě nacházel tzv. askitirij⁵. Skit sv. Anny je jedním z nejstarších athosských skitů. Od
svého založení byl několikrát vypleněn a vydrancován, v 17. století pak byl
tento skit znovu obnoven konstantinopolským patriarchou Dionýsijem. Patriarcha
Dionýsij získal od křesťanů z Malé Asie chodidlo svaté spravedlivé Anny a
tuto relikvii věnoval Skitu sv. Anny. Roku 1680 byl postaven hlavní chrám skitu,
a sice na památku Zesnutí svaté Anny. Od této doby má skit své současné jméno, tj.
Skit svaté Anny. Kiriakon (tj. hlavní chrám) byl zbudován péčí a úsilím ekumenického
patriarchy Dionýsije III. V roce 1572 byl tento chrám zrestaurován péčí
starce Filothea Peloponéského a roku 1757 byl rozepsán ikonografy Filotheem a
Athanásijem. Roku 1774 byla pak přistavěna i zvonice.
Skit je
znám svým přísným typikonem⁶ a také tím, že z tohoto skitu vzešel celý
zástup světců a nových mučedníků, kteří strádali pro Krista v době turecké
nadvlády. Mnozí z poustevníků skitu byli již svatořečeni v zástupu pravoslavných
svatých, počínaje ctihodným Gerontijem⁷
(11.
stol.) až po ctihodného divotvorce Sávy Nového⁸ (†1948); v tomto monastýru
žil také starec Joakim⁹ (Nikolaidis, 1950). V knihovně skitu
se nachází okolo 250 rukopisů a na 600 knih starého tisku.
Hlavní
svatyní skitu je pozorně chráněné chodidlo svaté spravedlivé Anny. Je zde možné
se pomodlit před divotvornou ikonou matky Přesvaté Bohorodice, svaté Anny, která
má velkou blahodať přímluvy za neplodné manžele a za nemocné děti.
¹
Lávra svatého Athanasia,
Velká Lávra - Μονή Μεγίστης Λαύρας, první z athosských monastýrů v jejich
hierarchii. Nachází se na jihovýchodě poloostrova, půl hodiny pěší chůze od
moře.
²
Kelie - mnišský příbytek, komůrka (cela), na Svaté
Hoře Athos se tím myslí mnišské obydlí s domovní kaplí.
³
Kaliva - řecky Καλύβα,
doslovně chýše, je samostatný příbytek či domek na Sv. Hoře Athos, určená pro
život mnichů (jednoho až šesti). Většinou má každá kalyva několik pokojů,
součástí je i domovní chrám; žije se zde podle vlastních pravidel. Několik takovýchto
kalyv pak tvoří skit.
⁴
Kinovia - Κοινοβιος –
společný život, spolužití; mniši v monastýrech, kde je kinoviální ústav,
dostávají vše potřebné: jídlo, oblečení, obuv a ostatní od monastýru a vše zůstává
společné. Práce mnichů v monastýru není placena, je nezištná, plody práce zcela
náležejí monastýru. Všichni mniši v kinovii, včetně představeného, nemají právo
na vlastnictví, ani na vlastní majetek, včetně práv darů, dědictví atd.
Představený kinovie bývá nazýván kinoviarch; první takovýto monastýr byl založen
ctih. Pachomijem Velikým okolo roku 318.
⁵
Askitirij - řecky ἀσκητήριον,
je nevelký, osamělý a od světa odloučený monastýr, anebo příbytek poutníka –
askety. S tímto pojmenováním se poprvé setkáváme v Životě ctih.
Antonije Velikého, který napsal svt. Athanasij Veliký a kde je označeno toto místo, kde ctih Antonij začínal svůj
asketický zápas.
⁶
Typikon představuje ústavu
či soubor pravidel; mniši ve skitu sv. Anny noc před svatým přijímání nespí,
bdí, v době Velkého půstu nevycházejí do světa; jeromonaši, tj. mniši, kteří
mají kněžské svěcení, neslouží za hranicemi Sv. Hory Athos.
⁷
Ctihodný Gerontij Athosský
založil Skit sv. sprav. Anny na Sv. Hoře Athos, jeho památka se slaví 26.
července / 8. srpna.
⁸
Ctihodný Sáva Nový, divotvůrce
(též má přízvisko Athoský, Kalimnosský: 1862–1948) žil na konci 19. a
v první polovině 20. stol. Svatořečen byl v únoru roku 1992; jeho
památka se připomíná pátou neděli Velkého půstu.
⁹
Joakim Agiannanit
(1895–1950) byl svatohorský archimandrita, ikonopisec a starec obdařený duchovními
dary.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.