Uvedení Přesvaté Bohorodice do chrámu
úterý 3. prosince 2013
Uvedení Přesvaté Bohorodice do chrámu
Uvedení
Přesvaté Bohorodice do chrámu, jeden ze dvanáctera velkých svátků, nám v sobě
odhaluje podivuhodný Boží zásah do běhu událostí tohoto světa, jehož plný
význam si mnozí uvědomili až v době Narození, Ukřižování a Vzkříšení našeho
Spasitele Ježíše Krista.
Posvátná
tradice Církve, která se k nám dochovala, až do dnešních dní nám prozrazuje, že
rodiče Panny Marie, spravedlivý Jáchym a Anna, se jako neplodný pár obrátili k
jedinému dokonalému lékaři našich těl a duší, k všemohoucímu Hospodinu, kterému
dali slib. V tomto svém slibu se rozhodli zasvětit dítě, které jim Hospodin
daruje, službě Bohu v jeruzalémském chrámu. Bůh jejich modlitby skutečně
vyslyšel a uzdravil jejich neplodnost – přesto, že byli již pokročilého věku,
narodila se spravedlivým rodičům Jáchymovi a Anně krásná dcera, jíž dali jméno
Marie, což znamená „Paní“. Když Panna Marie dosáhla tří let, rodiče se
rozpomněli na svůj slib daný Bohu a začali malou Marii připravovat k jejímu
novému životnímu poslání. Jak podivuhodné duchovní plody měla její služba Bohu
přinést, tušil jen málokdo, s výjimkou některých starozákonních spravedlivých,
jejichž hlas však, zato představoval velkou autoritu i mezi často zatvrzelým
židovským národem. Vzpomeňme jen proroky Izaiáše, Ezechiela či spravedlivého
Simeona Bohopříjemce, jehož proroctví o meči, jenž pronikne duši Přesvaté
Bohorodice (Luk 2, 34 - 35), na sebe nenechalo dlouho čekat: jak velká bolest
zasáhla tehdy Boží Matku při pohledu na utrpení jejího jediného syna, Ježíše
Krista!
Vraťme
se však k událostem, jež předcházely samotnému uvedení do chrámu. Za doprovodu
mladých dívek, oblečených do slavnostních šatů, jež držely v rukou zapálené
svíce, byla Přečistá Panna vedena svými rodiči a příbuznými do jeruzalémského
chrámu. Zde měla být vzdělávána Boží blahodatí ve víře a lásce k Hospodinu. V
souladu s církevními písněmi, které můžeme v tento slavný den zaslechnout v
našich chrámech, byla Přesvatá Bohorodice „tříletá tělesně“, avšak „zralá
duchovně“. Ač byla ještě „tělesně mladá“, byla již „dokonalá ve své duši“. Panna
Marie již tehdy pohlížela na Boží chrám jako na rajský příbytek, příbytek Boží slávy,
jako na vytoužené útočiště, jehož si žádala její duše více než příbytku svých
rodičů. Proto také vešla do chrámu s radostí a slávou. Přesvatá Panna byla
postavena na první schod a k údivu všech, jsouc okřídlena duchem lásky k
Bohu, vyšla bez pomoci ostatních všech patnáct schodů až k chrámovým dveřím.
Boží andělé ji tehdy neviditelně obklopovali. A Zachariáš, otec ještě
nenarozeného sv. Jana Křtitele, jenž měl tehdy službu při chrámu a který jako
jediný mohl vejít jen jedenkrát v roce do Velesvatyně, malou Marii
přivítal s velkým nadšením. A naplněn tajemnou bázní, již v této zvláštní
chvíli pocítil, požehnal děvčátku a zavedl je do nejposvátnějšího prostoru
jeruzalémského chrámu. To překvapilo nejen všechny přítomné, ale dokonce i
„andělé, vidouce uvedení Přečisté Panny, podivili se, když Marie vešla ve slávě
do Velesvatyně“. Svatí Jáchym a Anna zanechali svoji dceru v chrámu, vrátili se
domů a radovali se a velebili Boha, jenž naplnil jejich život radostí.
Sv.
Panna, která v jeruzalémském chrámu přebývala mnoho let, trávila svůj čas střídavě
modlitbou, čtením Svatého Písma a přemýšlením o Bohu. Vše, cokoli činila,
činila s velkou láskou, kterou rozdávala všem ve svém okolí.
Všichni
ji proto milovali a měli ji za svůj vzor, ač byla ještě dítětem. Nejraději
pomáhala svým starším sestrám s výrobou kněžských a bohoslužebných rouch. Kromě
toho vykonávala i další bohulibé činnosti, v nichž vynikala nad ostatní svou
oddaností Bohu a lidem. Chudým, kteří přicházeli do chrámu, dávala často i celý
svůj pokrm, sama „byla sycena chlebem z nebes, jejž jí přinášeli andělé, kteří
s ní besedovali“. Jak ubíhal život v chrámu, naplněný zdrženlivostí, postem a
pokorou, navykla si Přesvatá Bohorodice věnovat všechen svůj čas nejen skutkům zbožnosti,
ale dokázala především neustále přemýšlet o Bohu, byla zcela ponořena v
modlitbě, a tak se nacházela celým svým tělem i duší, myslí i svým přáním v
blízké přítomnosti vševědoucího Hospodina. Ve svém nitru pěstovala stále živou,
silnou víru v Boží slovo, plamennou lásku k Hospodinu, k bližním, i ke každému
živému stvoření. Stala se vzorem oddanosti Boží vůli, pravé mírnosti,
nepopsatelné trpělivosti a poslušnosti.
Sv. Jan
Damašský, když mluví o Bohorodici a o čase, jejž strávila v jeruzalémském
chrámu, nás poučuje o tom, že jak Přesvatá Bohorodice prospívala v moudrosti a
blahodati, „svými vysokými duchovními vlastnostmi předčila všechny své
vrstevníky a představovala ve své osobě“, jak dodává, „obraz nejdokonalejšího a
nejčistšího života ve srovnání s ostatními“.
Ruku v
ruce s tělesným dospíváním, jež se vyvíjelo v souladu s přirozenými zákony
přírody, vzrůstal též její duchovní zápas – asketický způsob života.
S
láskou k práci se posilňovala i její modlitba a přemítáním o Bohu a přibývalo
darů Ducha Svatého. Ve své touze vyrovnat se svým nebeským ochráncům, jimiž
byli andělé, kteří s ní často rozprávěli, rozhodla se pevně Přesvaté
Bohorodice, že navždy zůstane pannou. Ona byla prvním výhonkem starozákonního
panenství, neboť předtím ještě žádná jiná žena nezůstala poté, co skončila její
několikaletá chrámová služba, i nadále v naprosté tělesné i duševní čistotě.
Přesvatá Bohorodice se sama rozhodla stát Boží nevěstou a dala přednost
panenství před manželstvím.
Tropar svátku hlas 4.
Dnes
předzvěstuje se milostivost Boží a ohlašuje se spása lidstva, do chrámu Božího
přichází Panna a předzvěstuje všem Krista. K ní i my chceme volati: Raduj se,
jež splňuješ Stvořitelův řád spásy.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.