středa 18. února 2009
Svatá, Blažená Xenie Petrohradská
památka 24. ledna/6. února
Po neočekávané smrti svého muže přijala svatá
Xenie velice nesnadný způsob života zvaný jurodivost – bláznovství pro Krista¹.
Toulávala se městem, bez domova, bez teplého oblečení, mnohokrát snášela
posměšky lidí. Vždy přicházela na pomoc těm, kteří ji zrovna potřebovali. Po
nocích bděla na modlitbách.
Svatá zesnula na konci 18. stol. nebo
začátkem 19. stol. Je rychlou pomocnicí v každodenním životě, zejména pak v
rodinných záležitostech. Na přímluvy blažené Xenie se věřící zbavují nemocí,
zármutků, různých strádání a nouze a nacházejí bydlení a práci.
Tropar, hl. 7.
Chudobu Krista sis zamilovala, / z večeře
nesmrtelné se nyní raduješ, /
Zdánlivou svou nerozumností / jsi z
nerozumnosti svět usvědčila, /
Skrze pokoru kříže jsi Boží moc přijala, /a
proto dar podivuhodné pomoci jsi získala, /
blažená Xenie, / pros Krista Boha, / abychom
se zbavili všelikého zla cestou pokání.
Modlitba
Svatá blažená matko Xenie! Žila jsi pod
záštitou Nejvyššího a Boží Matka tě znala a posilňovala tě. Snášela jsi hlad a
žízeň, chlad a horko, urážky, potupu i pronásledování. Přijala jsi od Boha dar
jasnozřivosti a činění zázraků. Nyní přebýváš v příbytcích Všemohoucího a svatá
Církev tě oslavuje jako blahovonný květ. Stojíce na místě tvého pohřbení, před
tvým svatým obrazem, modlíme se k tobě jako k tomu, kdo je živý a je s námi, a
prosíme tebe: přijmi naše prosby a přines je k oltáři milosrdného Otce
Nebeského, neboť ty v něj máš smělou naději. Vypros těm, kteří se k tobě
utíkají, věčné spasení, štědré požehnání k dobrým skutkům a k jejich práci,
vysvobození od všelikých běd a smutku. Předstup před našeho nejmilostivějšího
Spasitele se svými svatými prosbami za nás, nedůstojné a hříšné. Pomoz nám,
svatá blažená matko Xenie, ozářit nemluvňata světlem svatého Křtu a zapečetit
je pečetí daru Ducha Svatého, poučovat děti ve víře, cti a bázni Boží a dětem
pomoz k dobrému prospěchu v učení. Uzdrav nemocné a nemohoucí, obdaruj rodiny
láskou a jednomyslností, ty, kteří žijí mnišským životem, učiň důstojnými
dobrého počínání a ochraňuj je před pohanou. Utvrzuj pastýře v síle Ducha
Svatého, ochraňuj lid a naši zemi, aby setrvávali v míru a pokoji, modli se za
ty, kteří nemohou v čase smrti přijmout svaté Kristovy Tajiny. Ty jsi naše
naděje a důvěra, brzké vyslyšení našich proseb a vysvobození od zlého, tobě
díky přinášíme a s tebou oslavujeme Otce i Syna i Svatého Ducha, nyní i vždycky
až na věky věkův. Amen.
Modlitba 2.
Blažená poutnice
Xenie, následovnice Nebeského Otce, jež jsi žila na zemi prostě a bez domova!
Tak jako mnozí, kteří se před námi skláněli nad tvým náhrobkem, i my se k tobě
nyní utíkáme a prosíme tebe: pros za nás, aby se naše kroky řídily podle slov
Hospodinových a směřovaly ke konání jeho přikázání. Ať naše pokolení neovládá
bezpráví, jež sejí bezbožní lidé a jež zabíjí duši. Skryla ses před moudrými
tohoto věku a stala ses známou Bohu, vypros proto, pokorná Xenie, našim srdcím
základ mírnosti a lásky, v modlitbách víru, v pokání naději, sílu při práci, v
nemocech milost uzdravení a dle možnosti obnovení celého našeho života. Neboť
tebe velebíme a v dojetí vyznáváme Otce i Syna i Svatého Ducha, Trojici
jednobytnou a nerozdílnou na věky věkův. Amen.
__________________________________________________________________________
¹Pro Krista jurodivý – ze slovanského оуродъ
– юродъ což značí blázen, hlupák, bláznivý, nerozumný, bez umu.
Být pro Krista jurodivý, jeví se jedním z
nejtěžších duševních zápasů, je to oduševnělá vřelá horlivost a plamenná láska
k Bohu. Žijíce ve společenství lidí, Ti, kdo vzali na sebe tento duchovní podvih,
tj. zápas a boj, vzdali se a odřekli se jakéhokoli vlastnictví, vzdali se všeho
pohodlí a životního blaha, stali se zcela svobodnými od náklonnosti k čemukoli
pozemskému, světskému, a nakonec žili neméně samotářským způsobem života, jako ti,
kteří žili v divokých pustinách. Při vší těžkosti tohoto duchovního podvihu,
vyžadoval si tento zápas od svatých vyšší moudrosti, aby svoji neslavnost,
hanbu či ponížení, proměnili a obrátili ve slávu Boží, v poučení bližním, aby
nedopustili to, aby směšné nebylo hříchem, aby to, co činili, nestalo se
pokušením nebo urážkou a hanbou pro druhé.
Jurodivost pro Krista je záměrná snaha jevit
se bláznem, hlupákem a nerozumným v běžném světském chápáni světa, záměrné
skrývání osobních ctností a přijetí na sebe sama všech možných urážek a hanby.
Hlavním pak cílem tohoto zdánlivého bláznovství – jurodivost pro Krista – jeví
se odhalování vnějších světských hodnot jako dočasných a pomíjejících.
Ale co je světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh,
aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; neurozené
v očích světa a opovržené Bůh vyvolil, ano vyvolil to, co není, aby to, co
jest, obrátil v nic, aby se tak žádný člověk nemohl vychloubat před Bohem.
1. list Korintským 27–29
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.