Svatý
velký mučedník Dimitrios Soluňský, divotvůrce (♰ 306)
památka 26. října / 8. listopadu
Svatý
Dimitrios, se narodil ve městě Soluň křesťanským rodičům, kteří svou víru vyznávali
tajně, protože křesťané v té době, v druhé polovině III. století, byli
často a krutě pronásledováni. O to více, se snažili, ze všech sil vychovávat
svého syna v křesťanském duchu.
Po
smrti svého otce, který byl správcem města, byl Dimitrios císařem Maximianem
Galeriusem, který nastoupil na trůn v roce 305, jmenován nástupcem otce, ve
funkci správce a velitele soluňské oblasti.
Jako
hlavní povinnost, mu bylo uloženo bránit tuto oblast před vnějšími nepřáteli. Císař,
však po něm také vyžadoval, aby pronásledoval a zničil všechny následovníky
Krista.
Dimitrios,
který byl sám křesťan, nejenže tento císařský rozkaz neplnil, ale svého vlivu, mocného
a bohatého člověka, využíval k tomu, aby všemi silami křesťany chránil. Sám pak
otevřeně, vyznával víru v Krista, pravého Boha. To se nakonec samozřejmě
doneslo k císaři.
Když
se pak císař, jednou vracel z dalekého tažení a měl projíždět přes Soluň,
zastavil
se ve městě.
V
očekávání císařova příjezdu a při vědomí toho, co ho jako šiřitele křesťanské
víry, kterou měl pronásledovat, čeká, Dimitrios předal svůj
majetek věrnému služebníkovi Luppovi se slovy: „Rozdej pozemské bohatství
chudým, my pak, budeme hledat to nebeské“. Poté, odložil veškerou starost o pozemské
záležitosti a začal se modlitbou a půstem připravovat na smrt.
Po
příjezdu do Soluně, si císař nechal předvolat Dimitria. Statečný křesťan, se
pravdě nezpronevěřil a otevřeně vyznával svou víru v Ježíše Krista. Každým svým
slovem, usvědčoval ze lži a klamu ty, kdo se klaní lidským modlám. Za tato svá
slova, byl uvržen do vězení. Zatímco Dimitrios tam v poutech trpěl,
posilován modlitbou a zpěvem žalmů, císař se bavil slavnostními hrami, které
pro něj ve městě uspořádali.
Na
těchto hrách, probíhaly kruté zápasy, při nichž jeden z císařových oblíbených
bojovníků, strašný svou silou Lyaeos, zabíjel ty, kdo s ním nastoupili do boje
tak, že je házel z výšky na ostré kopí. Jeho oběťmi se většinou stávali
křesťané, kteří byli k zápasu přiváděni násilím. Toto kruté divadlo, už nemohl déle
snášet jeden mladý křesťan jménem Nestor. Rozhodl se proto, postavit se tomuto divokému
gladiátorovi, který už takto zahubil mnoho křesťanů. Ještě, než však přistoupil k tomuto
nebezpečnému činu, šel do vězení za Dimitriem, aby ho požádal o modlitbu a
požehnání. „Nad Lyaeosem zvítězíš, poté však přijmeš mučednictví pro Krista“, předpověděl mladíkovi mučedník a dal mu
své požehnání, aby křesťany vysvobodil od krutého trýznitele.
A
skutečně, když Nestor přizval na pomoc „Boha Dimitria“, krutého trýznitele přemohl
a shodil ho dolů na kopí, stejně tak, jako on sám předtím shazoval ostatní. Za
toto, je hned císař rozhněván, smrtí svého oblíbence rukou nenáviděného křesťana, odsouzen
kе
smrti.
Když
se císař dozvěděl, že to byl Dimitrios, kdo požehnal mladého Nestora na
vítězství, nařídil, aby byl podroben stejné smrti, jaká postihla slavného
gladiátora Lyaeose. A tak brzy ráno 26. října, přišli do vězení vojáci, aby Dimitria
zabili. Zastihli ho, jak se modlí, a v tom okamžiku, se na něj nemilosrdně
vrhli s kopími a takto jej umučili. V noci, pak křesťané tajně vynesli
tělo svatého mučedníka z vězení a pohřbili ho. Svatý velký mučedník
Dimitrios Soluňský, byl umučen v roce 306.
Brzy
po něm, byl usmrcen i jeho věrný služebník Luppus, který byl přítomen při smrti
svého pána. Po jeho smrti, sebral a schraňoval oděv Dimitria potřísněný jeho
mučednickou krví, a
když je pokládal na nemocné, spatřil, že se díky tomu, dějí podivuhodná
uzdravení. To zapříčinilo, že se mnozí obraceli na víru v Boha křesťanského
mučedníka. Zároveň to však také, přitáhlo pozornost pronásledovatelů na Luppa,
který tímto způsobem šířil křesťanství mezi pohany, a nakonec byl i on umučen kе smrti.
Když
pronásledování křesťanů ustalo, zbožní věřící postavili nad hrobem velkého
mučedníka Dimitria malý chrám, u kterého se událo mnoho podivuhodných uzdravení.
Když pak byl mezi jinými, uzdraven také jeden illyrský vojvoda jménem Leontios,
zatoužil místo dosavadního malého, postavit velký a nádherně vyzdobený chrám. Při
kopání základů k tomuto chrámu, byly nalezeny ostatky svatého Dimitria. Tlením
neporušené a uložené do schrány zdobené zlatem a stříbrem.
Na zaopatření
chrámu, jehož vybudování se datuje k počátku V. století, byly zakoupeny pozemky
a vinice. Od té doby obyvatelé Soluně nikdy nepřestali ctít památku svého
velkého mučedníka, který skutečně mnohokráte, prokázal nezpochybnitelnými
znameními svou záštitu a ochranu, toho místa, kde strávil svůj pozemský život.
Stejně tak, jako mnozí další svatí, kteří po svém přechodu do věčné blaženosti,
neopouštějí svou pozemskou vlast, a nadále mají účastenství v potřebách, těžkostech
a zármutcích svých pozemských krajanů a ve svých přímluvách před Bohem za ně, neustávají.
Často prokazujíce, skutečně zázračnou a nečekanou pomoc, na kterou by nebylo
možno, bez víry v milostivého Boha, při lidských a pozemských myšlenkách, spoléhat.
Také
svatý Dimitrios mnohokráte zachraňoval své rodné město Soluň od hladu a před útoky
nepřátel. Jednou nastal vе
městě a jeho okolí takový nedostatek chleba, že mnoho lidí začalo proto umírat
hladem. Tehdy pak neočekávaně, začaly do města připlouvat lodě s chlebem z
dalekých zemí a lodníci vysvětlovali, že původně měli v úmyslu odvézt chléb jinam,
avšak díky zjevení svatého Dimitria, byli nasměrováni do Soluně. Stejně tak
tomu bylo, když Soluň obléhali Arabové a obyvatelé žádali svatého Dimitria o záštitu.
Jednomu zbožnému člověku se dostalo vidění, které dosvědčovalo, že pro přímluvu
svatého Dimitria před Bohem, bude město od nepřátel osvobozeno. A skutečně, dalšího
dne ráno, nepřátelé nečekaně odvolali obléhání a odešli.
Církev svatého Dimitria opěvuje těmito slovy: Celý svět v tobě získal, mučedníku, velkého obránce v bědách. Pyšného, Lyaeose jsi srazil, a odvážného Nestora jsi modlitbou vypravil na zápas vítězný. Tak, svatý Dimitrie, pros Krista Boha, aby nám udělil milost velikou!
Tropar hlas 3.
Prolitím
krve tvé, Dimitrie, Bůh oděl Církev šatem purpurovým. Tobě dal sílu
nepřemožitelnou a město tvé zachovává bez úhony, neboť jsi jeho oporou.
Kondak
hlas 2.
Podle:
Svt. Filaret (Gumilevský), arcibiskup
černigovský a nižynský (♰ 1866)
Životy svatých, s poučeními o svátcích
Páně, Přesvaté Bohorodice a zjeveních divotvorných ikon
Petrohrad 1892



Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.