Svt. Martin I. vyznavač, papež Římský
(♰ 655)
památka 14. / 27. dubna
Narodil
se ve městě Todi v Umbrii, rodičům vznešeného původu. Poté, co získal dobré
vzdělání, zaměřil svoji lásku na Svaté Písmo a sebe zasvětil službě Církvi.
Poté, co si na této dobrovolně zvolené cestě životem v Kristu, dokázal zasloužit
všeobecnou úctu a dosáhl hodnosti presbytera, byl po smrti svt. Theodora papeže
římského (♰ 649), proti své vůli, povýšen 5. července
roku 649, na papežskou hodnost, za vlády císaře Konstansem II.
Netrvalo
však dlouho a v životě světce, se staly skutečností slova našeho Pána Ježíše
Krista: „Blahoslavení, kteří protivenství trpí pro spravedlnost, neboť jejich
jest království nebeské. Blahoslaveni budete, když vám zlořečiti budou a
protivenství činiti a mluviti všecko zlé o vás, lhouce, pro mne.“ (Mat 5, 11 -
12)
Boj
za pravdu stál před Martinem, hned na samém počátku jeho nové cesty. V té době,
Církev trápily spory o monotheletismus ¹.
Císař Konstans II. a Konstantinopolský patriarcha Pavel II., byli touto herezí
nakaženi, což ovlivnilo to, že mnoho věřících se k této herezi, stavělo povrchně
a nepřikládalo ji větší význam.
Císař
Konstans II., který chtěl ukončit tyto spory o dvou vůlích v jedné osobě Ježíše
Krista, vydal dekret pod názvem „Příklad víry“, který přísně zakazoval
vstupovat do jakýchkoliv rozprav o této otázce, která vyvolává spory.
Papež
Martin, který v tom čase, obdržel od císaře Konstanse příkaz, aby vyznával
heretické učení a to, aby utvrdil také sněmem, mu odpověděl: „I kdyby celý svět
přijal toto nesprávné učení, já ho nepřijmu. Neodstoupím od Evangelia, Apoštolského
učení a tradice Svatých Otců, i kdybych musel, proto trpět až do smrti.“
Poté,
co se papež Martin neúspěšně obracel, ke Konstantinopolskému patriarchovi
Pavlovi se žádostí, aby přesvědčil císaře, aby se vzdal heretického učení,
svolal na radu ctihodného Maxima Vyznavače ²
místní sněm. Na tomto sněmu, kterého se zúčastnilo sto pět západních biskupů,
byla odsouzena hereze i císařský dekret, který se jí týkal.
Za
to byl papež Martin, na příkaz rozhněvaného císaře nejprve v noci společně se
ctihodným Maximem Vyznavačem zajat vojáky. Potom poslán na Kykladské ostrovy, kde
byl na jednom z ostrovů, rok držen v hladu a jiných útrapách, poté byl převezen
do Konstantinopole.
V Konstantinopoli,
byl uvězněn v temné a malé místnosti prázdného domu, kde byl po 93 dní znovu trýzněn
hladem a žízní. Pak ho postavili před soud, kde papeže nesoudili za církevní
záležitosti, ale jako protistátního zločince. S těžkým železným okovem na krku,
pod neustálým dohledem stráží. Bylo s ním zacházeno tak krutě, že stráže i
lidé, ho litovali až k slzám, jako nevinně trpícího.
Tehdy
císař Konstans II., přišel k již umírajícímu
Konstantinopolskému patriarchovi Pavlovi a řekl mu o procesu s papežem
Martinem. Konstantinopolský patriarcha, se tehdy odvrátil od císaře a pronesl
slova: „Běda mi! Další nové skutky k mému odsouzení“ a požádal císaře, aby
zastavil mučení svatého Martina. Císař poté, poslal ke svatému do vězení notáře
a další osoby k novému výslechu. Svatý jim však odpověděl: „I kdyby mě
rozdrtili na malé kusy, nebudu v obecenství s Konstantinopolskou církví, dokud
bude přebývat ve falešném učení víry“. Mučitelé byli ohromeni odvahou vyznavače
a trest smrti, mu byl i po prosbách patriarchy Pavla, změněn na vyhnanství.
Po
soudu, strádal papež Martin, ještě skoro roku ve společném vězení
s různými dalšími zločinci. Nakonec byl lodí přepraven do Chersonésu, kde
po dvou letech utrpení v roce 655 zemřel. Pohřben byl za hradbami města
Chersones, ve Vlachernském chrámu Matky Boží.
Monotheletismus,
byl odsouzen na VI. všeobecném sněmu v roce 680. Poté, byly ostatky svatého
vyznavače papeže Martina, přeneseny do Konstantinopole a poté do Říma.
_______
¹ Monotheletismus, monoteletismus
(z řeckého μονος - monos - jeden a θελημα - theléma - vůle). Je christologickou
herezí (odsouzenou na VI. Všeobecném sněmu) a jednou z forem hereze
monofyzitismu (která byla odsouzena na IV. Všeobecném sněmu). Monotheletismus
vyznává dvojí přirozenost Ježíše Krista, ale pouze jedinou božskou vůli v jeho
osobě. Monotheletismus, byl odsouzen na VI. všeobecném sněmu v roce 680.
² Ctihodný Maxim Vyznavač (662).
Památka 21. ledna / 3. února a 13. / 26. srpna. Rodák z Konstantinopole, sekretář
císaře Herakleia Maxim, aby se vyhnul obecenství s monothelitskými heretiky odešel
v roce 634 do Chrysopolského monastýru, kde složil mnišské sliby a později, se stal
i představeným tohoto monastýru. V roce 639, po prosbě budoucího jeruzalémského
patriarchy svt. Sofronia, odešel do Afriky, potom také do Kartága, kde všude přesvědčoval
místní biskupy, aby na svém místním sněmu odsoudili herezi monotheletismu. Poté,
se přestěhoval do Říma, aby se zúčastnil místního Lateránského sněmu, který
svolal svatý papež Martin, kde byl Monotheletismus odsouzen. Císař Konstans II.
poté nařídil, aby byl Maxim v Římě zajat vojáky a odvezen na soud do
Konstantinopole. Tam byl jako neústupný obránce Pravoslaví vězněn a mučen. Ve
vězení strádal různými způsoby, nakonec byl odsouzen k bičování volskými
šlachami, byl mu také useknut jazyk a pravá ruka. Poté byl odsouzen k vyhnanství
do Kolchidy (Kavkaz, západní část dnešní Gruzie). Poté, co předpověděl svou
smrt, 13. / 29. srpna roku 662 zemřel. Svatý Maxim Vyznavač, zanechal Církvi,
velký teologický odkaz, nevyčerpatelnou duchovní studnici. Teologie ctihodného
Maxima Vyznavače, je založená na duchovním zkušeném poznání velkých pouštních
otců, využívající přitom umění dialektiky rozvinuté předkřesťanskou filozofií. V
jeho duchovním a teologickém odkazu pokračovali a dále ho ve svých dílech rozvíjeli,
svatí otcové, ctihodný Simeon Nový Theolog (♰
1022) a svt. Řehoř Palama (♰
1359).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.