pondělí 15. července 2019
Svatý
strastotěrpec Jevgenij (Botkin), oddaný lékař svaté carské rodiny
památka 4. / 17. července a v den památky
svatých nových mučedníků a vyznavačů ruských
O životě a díle
svatého Jevgenije, nového ruského světce
Jevgenij Sergejevič Botkin se narodil 9.
června (27. května podle juliánského kalendáře) v roce 1865 v Carském Selu v
Petrohradské gubernii, v rodině významného ruského praktického lékaře,
profesora Lékařsko-chirurgické akademie Sergeje Petroviče Botkina. Pocházel z obchodní dynastie Botkinů, jejíž představitelé se
vyznačovali hlubokou pravoslavnou vírou a dobročinností, pomáhali Pravoslavné
církvi nejen svými vlastními prostředky, ale i svou prací. Díky kvalitně
organizovanému systému výchovy v rodině Botkinových a moudré péči jeho rodičů
bylo Jevgenijovo srdce od raného dětství proniknuto mnoha ctnostmi, včetně
velkorysosti, skromnosti a odmítáním násilí.
„Jeho krásný a ušlechtilý charakter byl již
jednou provždy zformován od velmi útlého (dětského) věku,“ jak na Jevgenije
později vzpomínal jeho bratr Petr Sergejevič Botkin. „Nikdy nebyl jako ostatní
děti. Byl vždy citlivý, jemný, maje mimořádnou vnitřní duševní něžnost, a
současně cítil hrůzu z jakéhokoli sváru a boje. My, ostatní chlapci, jsme se
vždy vrhali do různých šarvátek s velkou zuřivostí. On stával opodál a našich
bojů se neúčastnil. Když ale naše šarvátky začaly hrozit nebezpečím, Jevgenij
se vždy neohroženě vrhl do našeho středu, aby náš boj zastavil, aniž si
uvědomoval, že může být sám zraněn. Ve svých studiích byl vždy velmi horlivý a
svědomitý, a jako své povolání si zvolil medicínu: aby pomohl, ulevil, přinesl
pokoj a léčil bez přestání.“
Jevgenij Botkin odešel po ruské revoluci
1917 dobrovolně spolu s carskou rodinou Romanovců do vyhnanství a byl spolu s
ní 17. července 1918 v Jekatěrinburgu zavražděn. Jelikož následoval jejich
trnovou cestu až na Golgotu strádání a jelikož se této svaté rodině cele
obětoval, byl spolu s nimi také po své smrti oslaven a již v roce 1981
kanonizován jako světec Ruské pravoslavné církve v zahraničí. Ruská pravoslavná
církev Moskevského patriarchátu, od roku 2007 již v plném obecenství s její
„zarubežnou“ částí, proslavila svatého lékaře Jevgenije v zástupu svých svatých
až v roce 2016.
Jevgenij Sergejevič Botkin se oženil ve
svých 25 letech s dcerou dědičného šlechtice Olgou Vladimírovnou Manujlovovou.
V Botkinově rodině se narodilo čtvero dětí: Dimitrij (1894–1914), Jurij
(1895–1941), Taťána (1898–1986) a Gleb (1900–1969).
Botkinův nejstarší syn Dimitrij byl zabit v
První světové válce. Jeho druhý syn Jurij vážně onemocněl úplavicí během svého
pobytu na frontě, z nemoci se však dokázal zotavit.
Botkin cítil, že je jeho povinností
doprovázet Romanovce do exilu, a to nejen kvůli jeho odpovědnosti vůči svým pacientům,
tj. členům rodiny Romanovců, nýbrž také vůči své zemi. Car Mikuláš II.
považoval navíc Botkina za svého přítele. A sám lékař Botkin také často hovořil
s carevnou Alexandrou v rodné němčině a působil jako překladatel, když
přijímala ruskou delegaci.
Vyšetřovatelé z Bílé armády našli níže
uvedený a současně nedokončený dopis, napsaný v jeho pracovně v Ipatějově domě
v noci ze dne 16. července 1918, to jest jen několik okamžiků před jeho
tragickou smrtí:
Pokouším se naposledy napsat skutečný dopis
– alespoň z tohoto místa – i když se domnívám, že tento můj požadavek je již
naprosto zbytečný. Nemyslím si, že jsem byl kdy nucen, abych komukoliv
odkudkoliv psal. Moje dobrovolné uvěznění zde je omezeno ani ne tak časem, jako
spíše mou pozemskou existencí. V podstatě jsem již mrtvý – mrtvý pro své děti –
mrtvý pro svou práci… Jsem mrtvý, ale ještě ne pohřbený, tedy ne pohřbený
zaživa – ačkoli oba tyto stavy jsou téměř identické. Den před včerejškem, když
jsem něco v klidu pročítal, uviděl jsem poněkud nezřetelně tvář mého syna
Jurije, avšak mrtvého, v horizontální poloze, s očima zavřenýma. Včera, při
stejném čtení, jsem najednou uslyšel slovo, které znělo něco jako „Papulja“
(tatíčku). Málem jsem zavzlykal. A znovu musím říci, že to není halucinace,
protože to slovo bylo vysloveno a ten hlas mi byl dobře známý, a já jsem ani na
chvíli nezapochyboval o tom, že moje dcera, která měla být v té době v
Tobolsku, se mnou mluvila… Pravděpodobně už nikdy v životě neuslyším tento
hlas, tak drahý (mému srdci), anebo dotek mně tak drahý, jimiž mne moje malé
děti rozmazlovaly… Je-li víra bez skutků mrtvá, pak skutky mohou žít bez víry…
To potvrzuje mé poslední rozhodnutí…, když jsem bez váhání a vědomě učinil ze
svých vlastních dětí sirotky, abych mohl naplnit svou povinnost lékaře až do
konce, protože Abraham také neváhal obětovat na Boží příkaz svého jediného
syna…
Dopis byl přerušen, když vrchní velitel
stráže v Ipatějově domě Jakov Jurovskij zaklepal na Botkinovy dveře. Nařídil,
aby se celá rodina Romanovců oblékla a sestoupila spolu se svými služebnými a
doprovodem, k němuž patřil také doktor Botkin, do spodních (podzemních) částí
domu pod záminkou, že ve městě propukla střelba a že musejí být rychle
evakuováni na bezpečné místo.
Ve skutečnosti byla celá rodina Romanovců
včetně svých sloužících, doktora Botkina nevyjímaje, jen o několik okamžiků
později nemilosrdně zavražděna.
V raných 90. létech, když byly zkoumány
tělesné pozůstatky doktora Botkina, byly objeveny střelné rány na jeho pánvi,
obratlích a na čele.
Až do konce svého
života byl věrný carovi a jeho rodině
Navzdory skutečnosti, že Botkinova dynastie
věrně sloužila dvěma ruským carům, Alexandrovi II. a Alexandrovi III., Jevgenij
Botkin nezískal místo hlavního lékaře carské rodiny díky svým znamenitým předkům,
nýbrž díky vlastním zásluhám, erudici, zkušenostem z války a také své
lidskosti.
Když se v roce 1907 uvolnilo místo hlavního
lékaře carské rodiny, carevna Alexandra Fjodorovna řekla, že by ráda viděla v
této funkci právě Botkina. Když jí bylo řečeno, že v Petrohradě žijí dva lékaři
s tímto jménem, dodala: „Toho,
který byl ve válce!“
Botkin odešel do války jako dobrovolník. Do
té doby dosáhl poměrně velkých úspěchů ve své lékařské praxi, byl ženatý a měl
čtyři děti. Během rusko-japonské války koordinoval práci zdravotnických
jednotek v ruské armádě. Navzdory tomu, že se jednalo o pozici pouze
administrativní, trávil Botkin raději více času na frontě a nebál se pomáhat
vojákům v roli vojenského lékaře přímo na bojišti.
Za svou práci byl vyznamenán četnými
vojenskými důstojnickými řády a po skončení války napsal knihu s názvem Světlo
a stíny Rusko-japonské války. Tato kniha také později přivedla Botkina do
pozice hlavního lékaře carské rodiny. Alexandra Fjodorovna si po jejím pročtení
nepřála vidět na místě carského lékaře nikoho jiného než právě Jevgenije
Botkina.
Carevna si vybrala Jevgenije Botkina se
zcela konkrétním záměrem, a tím byla nemoc careviče Alexeje. Jako lékař
studoval Botkin imunologii stejně jako nauku o krevních vlastnostech. Jednalo
se o jednu z jeho hlavních povinností na carském dvoře, to jest sledovat zdraví
mladého careviče a současně následníka trůnu, který trpěl hemofilií.
Jeho sebeobětování a oddanost svému
poslání, jakož i péče o zdraví carské rodiny, s sebou však nesly také jistá
negativa. Botkin musel být neustále blízko carské rodiny, pracovat bez volna a
dovolené. Botkinova žena, která se nechala zlákat jedním mladým revolucionářem,
o 20 let mladším, než byla sama, opustila Jevgenije Sergejeviče, a tím mu
zlomila srdce. Botkina zachránila pouze láska a podpora ze strany jeho dětí,
ale rovněž skutečnost, že život carské rodiny se mu stával čím dál tím více
blízkým. Botkin věnoval upřímnou lásku a pozornost svým carským pacientům, a
celé noci probděl u lůžka nemocného careviče.
Právě svému lékaři věnoval později mladý
carevič ve svém dopise tato krásná a upřímná slova: „Miluji vás celým svým
malým srdcem.“
„Botkin byl známý svou zdrženlivostí. Nikdo
z carské svity se od něj nikdy nedozvěděl, čím je nemocna carevna, a jaká léčba
je aplikována u dědice a careviče Alexeje. (Jevgenij) Byl nepochybně velmi
oddaným služebníkem jejich Veličenstev,“ uvedl na adresu Botkina při jednom
svém rozhovoru generál Moslov, ředitel Úřadu ministerstva carského dvora.
Poslední
strastiplná cesta
Když vypukla revoluce a carská rodina byla
zatčena, všichni služebníci a dvorní sluhové měli na výběr: buď zůstat anebo
odejít. Cara zradili mnozí v jeho blízkosti, ale Botkin své pacienty nikdy
neopustil, ani tehdy, když bylo rozhodnuto, že Mikuláš II. bude společně s
celou svou rodinou poslán do Tobolska a pak do Jekatěrinburgu.
Ještě před exekucí v Ipatějově domě měl
Jevgenij Botkin možnost odejít a vybrat si své nové působiště. On však
neopustil ty, k nimž byl připoután celým svým srdcem. Po posledním návrhu, aby
opustil cara, Jevgenij Botkin pochopil, že car bude brzy zavražděn.
„Vidíte přece, že jsem dal carovi své
čestné slovo, že s ním zůstanu tak dlouho, dokud bude (car) žít. Pro muže mého
postavení není možné takové slovo nedodržet. Ani nemohu opustit mladého
careviče. Jak by to mohlo přijmout mé svědomí? Všichni to musíte pochopit.“
Takto na slova lékaře Botkina vzpomíná ve svých Pamětech Johann Meyer, bývalý
rakouský válečný zajatec, který přešel na stranu bolševiků.
Botkin v jednom svém dopise napsal: „Pokud
obecně platí, že víra je bez skutků mrtvá, pak skutky mohou bez víry existovat,
a pokud se někomu z nás podaří ke skutkům přidat víru, pak je to jen díky
zvláštní Boží milosti. A to také potvrzuje mé poslední rozhodnutí, když jsem
bez váhání a vědomě učinil ze svých vlastních dětí sirotky, abych mohl naplnit
svou povinnost lékaře až do konce, protože Abraham také neváhal obětovat na
Boží příkaz svého jediného syna.“
V suterénu Ipatějova domu v Jekatěrinburgu
bolševici přečetli krátce před vykonáním exekuce carovi a celé jeho rodině
„Rozhodnutí“ Výkonného výboru Regionální rady zaměstnanců Uralu, zástupců
rolníků a vojáků. Poprava byla provedena okamžitě, přičemž spolu s carskou
rodinou byli zastřeleni také lékař Botkin, kuchař Charitonov, komorník Trupp a
služebná Demidova.
První výstřely byly vedeny na cara Mikuláše
II. Dvě kulky prolétly mimo hlavní cíl, zatímco Botkin byl zraněn střelou do
břicha. Po zavraždení cara se bolševici soustředili na zabití také ostatních
obětí. Velitel místní stráže Jurovskij, který přihlížel popravě, později uvedl,
že Botkin byl ještě chvíli naživu. „Střelil jsem ho pak do hlavy a dobil ho,“
napsal později Jurovskij. Částečné tělesné pozůstatky lékaře posledního ruského
cara včetně jeho cvikru, tedy binokulárního typu brýlí, byly nalezeny mezi
dalšími důkazy v jámě v okolí Jekatěrinburgu, do níž byla těla svatých
mučedníků vhozena a pak zasypána.
Smuta (čili Období zmatků), tolikrát
opakované v dějinách Ruska, a pak znovu v době po Revoluci v roce 1917, nevedla
jen k pádu monarchie a zničení říše. V Rusku se všechny státní instituce přes
noc zhroutily a zdálo se, že všechny morální principy osobnosti každého
jednotlivce přestaly fungovat.
Jevgenij Botkin byl jedním z mála příkladů
té doby a také svědectvím o tom, že i v éře všeobecného šílenství, rozkladu
mravnosti, kdy se zdálo, že vše je dovoleno…, může člověk zůstat mužem, který
je věrný svému slovu, cti a své povinnosti.
Doslov
V dubnu 1918 se doktor Botkin dobrovolně
přihlásil k carskému páru a doprovázel ho na jeho cestě do Jekatěrinburgu. Své
vlastní děti při tom zanechal v Tobolsku, děti, které nade vše, draze a něžně
miloval. V Jekatěrinburgu bolševici opět nabídli služebníkům carské rodiny, aby
opustili vězně, ale všichni to odmítli. Čekista Rodzinskij uvedl: „Lze říci, že
jednu dobu po převozu (všech) do Jekatěrinburgu, byla zvažována varianta
oddělit od sebe vězně, zejména dcerám (cara Mikuláše II.) bylo nabídnuto, aby odešly.
Všechny to ale odmítly. Stejný návrh byl učiněn také Botkinovi. On však uvedl,
že chce sdílet osud (carské) rodiny. A náš návrh odmítl.”
Několik let před svou smrtí získal Jevgenij
Sergejevič titul dědičného šlechtice. Pro svůj erb si vybral heslo: “Věrností,
oddaností, prací.” V těchto slovech jsou soustředěny všechny životní ideály a
touhy doktora Botkina. Hluboká vnitřní zbožnost, nejdůležitější věc, jíž je
obětující služba bližnímu, dále neotřesitelná oddanost carské rodině a věrnost
Bohu a Jeho svatým přikázáním za všech okolností, a konečně loajálnost až k
smrti. Pán přijímá takovou oddanost jako čistou oběť a dává za ni tu nejvyšší
nebeskou odměnu: “Budiž věrný až do smrti, a dám ti korunu života.” (Zj. 2,10)
Jevgenij byl neskonale dobrý člověk.
Snad by bylo možno říci, že Jevgenij přišel na tento svět kvůli lidem a také
proto, aby se obětoval pro druhé.
Petr
Sergejevič Botkin, bratr sv. muč.Jevgenije
Svatý starozákonní prorok Nehemiáš ve své
knize praví: „By pak někteří z Vás až na kraj světa zahnáni byli, i odtud
shromáždím je, a přivedu zase na místo, které jsem vyvolil, aby tam přebývalo
jméno mé.“ (Nehemiáš 1,9)
Až na samý kraj světa, do vyhnanství spolu
se svatou carskou rodinou, byl zahnán také jejich lékař, doktor Botkin. Byl
opuštěn všemi… Zůstaly mu pouze jeho děti, ty však musel také zanechat v
Tobolsku, když se rozhodl oddaně doprovázet svatý carský pár do Jekatěrinburgu.
Dobře víme, jaké je nejvyšší Pánovo
přikázání a jaké je největší milování, jehož člověk může dokázat: „Většího
milování nad to žádný nemá, než aby duši svou položil za přátely své.“ (Jan
15,13) A doktor Botkin takové Pánovo přikázání o lásce k bližnímu naplnil bezezbytku.
Svatý Jevgenij (Botkin) si svatost získal
svou něžnou, ušlechtilou povahou, silnou vírou, dobrými skutky a láskou k těm,
kterým oddal svůj život.
Zanechal za sebou to nejcennější, co měl,
své děti, které s ním zůstaly i poté, co ho opustila jeho manželka. A Jevgenij
neváhal projevit svou povinnost, která byla jen jiným vyjádřením jeho
sebeobětující se lásky k bližnímu.
Rozhodl se proto následovat cara Mikuláše a
jeho trpící rodinu až do samého jejich pozemského konce.
Jeho život byl naplněním Pánova proroctví o
„dědičném požehnání“, které získají ti, kteří dají najíst těm, kteří hladověli,
kteří dají napít těm, kteří žizní… a kteří navštíví ty, kteří jsou nemocní.
Svatý Jevgenij se proto ocitl po Kristově pravici, spolu s vyvolenými svatými,
s beránky, které Pán požehnal a pochválil.
„Pojďte požehnaní Otce mého, dědičně
vládněte královstvím, vám připraveným od ustanovení světa. Nebo jsem lačněl, a
dali jste mi jísti; žíznil jsem, a dali jste mi píti; hostem jsem býval, a
přijali jste mne; Nah jsem byl, a přioděli jste mne; nemocen jsem byl, a
navštívili jste mne; v žaláři jsem seděl, a přicházeli jste ke mně…“ (Mat
25,34-36)
Svatý strastný mučedníku Jevgeniji, pros
Boha o nás!
přeložil a redakčně podle více pramenů připravil:
_________________________________________________________________
Použité prameny:
Paul
Gilbert: Moscow Patriarchate to Canonize Dr. Eugene Botkin
(http://orthochristian.com/90322.html)
9
июня – День Рождения Евгения Боткина, лейб-медика Императора Николая II
(http://www.pravoslavie.ru/113610.html)
Источник:
Екатеринбургская Епархия
Определение
Освященного Архиерейского Собора Русской Православной Церкви об общецерковном
прославлении ряда местночтимых святых.
(http://www.patriarchia.ru/db/text/4367765.html)
Елена
Горбачева: Евгений Боткин: с царем до конца. Доктора, расстрелянного вместе с
царской семьей, причислили к лику святых (http://www.pravoslavie.ru/90403.html)
Nicholas
II´s doctor, servants may be canonized
Source:
Interfax-Religion
(http://orthochristian.com/86580.html)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.