úterý 11. září 2018
Světitel Jonáš
„Chan-kchouský“¹,
vyznavač a divotvůrce Mandžuský
památka 7. / 20. října
Už zde za hranicemi, v naší době, máme
spravedlivé, třebaže ještě neproslavené v zástupech svatých, od kterých však
lidé přijímali podivuhodná znamení. Hleďte například na biskupa Jonáše
Mandžuského.
Z knihy
„Slova svt. Jana Šanghajského a Sanfranciského“
Budoucí
světitel Jonáš (Pokrovský) se narodil v Kaluze roku 1888. Brzy se stal
sirotkem a jako dítě vytrpěl mnoho bolu. Nakonec ho adoptoval za svého syna
diákon Ilja Pokrovský, který se postaral o jeho vzdělání. Chlapec projevil
výtečné studijní schopnosti a úspěšně zakončil duchovní školu a Kalužský
duchovní seminář. V roce 1909 pak vstoupil na Kazaňskou duchovní akademii.
Při studiu na této Duchovní akademii přijal ve 3. ročníku mnišský postřih se
jménem Jonáš. Nějakou dobu pobýval v
monastýru v čest Uvedení Přesvaté Bohorodice do chrámu v Optinské poustevně,
kde své mnišské poslušenství vedl pod duchovním vedením duchonosných starců:
ctih. Anatolija² a Josefa³ Optinských. Do Akademie se následně
vrátil už jako jeromonach. Roku 1914 ji zakončil s vyznamenáním.
Po
ukončení duchovní akademie dostal otec Jonáš nabídku stát se učitelem Nového
zákona, kterou však odmítl, neboť to považoval pro sebe za příliš obtížné. O
tomto svém rozhodnutí řekl svému starci, který však viděl v této nabídce
Boží vůli a přikázal otci Jonášovi, aby místo učitele přijal, a za to, že
s tím tak dlouho otálel, mu nařídil 300 zemních poklon s Ježíšovou
modlitbou.
Po
vypuknutí 1. světové války se na základě osobní prosby stal vojenským knězem.
Zúčastnil se i tzv. Brusilovovy ofenzívy. Rozpad carské armády zanechal otce
Jonáše bez místa, a tak se vrátil na počátku roku 1918 do Kazaně. Už
v květnu téhož roku byl uvězněn bolševiky jako kontrarevolucionář.
Z vězení se mu podařilo utéct do města Perm, kde byl však znovu zatčen,
uvězněn a zbit do bezvědomí. Ponechali jej ve vězeňské cele pouze ve spodní
košili. Z vězení byl ve vagónu pro dobytek převezen na parník na řece
Tavdě, a odtud potom do města Ťumeň k soudu Nejvyššího tribunálu. Na cestě
jej však osvobodila vojska Dočasné sibiřské vlády, která už ovládla Tobolsk.
Poté byl v Omsku určen za hlavního kněze Jižní armády. Po porážce Bílých
na Sibiři, spolu s ustupujícími zbytky vojáků armády atamana Alexandra
Dutova, se mu podařilo dostat do Sin-ťiangu. Na jaře roku 1921, spolu
s jezdeckým oddílem Orenburských a Sedmiříčských kozáků, se dostal až do
Číny, konkrétně do Šanghaje (v té době se
v Šanghaji, ale vlastně i v celé Číně, nacházela velmi početná ruská
emigrace).
Právě
v Číně začala nová životní etapa otce Jonáše. Právě zde rozvinul svoji
pastýřskou činnost mezi ruskými běženci i místním obyvatelstvem. Z jeho
iniciativy byl zorganizován místní seminář, kde učil Boží zákon (takto byl tehdy nazýván předmět výuky
náboženství na školách). Brzy mu byl také za jeho obětavou práci udělen
titul archimandrita, a byl jmenován
ke službě v Pekingské duchovní misii⁴. 20. června / 3. července
roku 1922 byl otec Jonáš zvolen druhým vikárním biskupem Pekingské eparchie⁵.
V září roku 1922 proběhla v Pekingu jeho archijerejská chirotonie na
biskupa Tchien-ťinského, kdy byl současně určen za představeného misionářského
chrámu svt. Innokentije v Manzhouli. Do Mandžuska přicestoval 19. října
roku 1922.
Církevní
projev bohoslužeb se v případě biskupa Jonáše odlišoval od ostatních, a vynikal
neobyčejnou slavnostností a duchovním dojetím. On se však nezaměřoval jen na
vnitřní církevní činnost. Založil také střední školu s 10 ročníky a
odborným zaměřením. Zde získalo své vzdělání ke dni jeho zesnutí na 497 dětí,
chlapců i děvčat, bez rozdílu národnosti a vyznání, při čemž chudí a nemajetní
zde získávali vzdělání bezplatně. Založil a otevřel také lékárnu s výdejem
léků pro nemajetné zdarma. Postavil i dětský domov pro maloletné sirotky,
k tomu ještě bezplatnou lékařskou ordinaci pro chudé a jídelnu pro 200
lidí. Šíře jeho zájmů a vzdělání, jakož i různorodá prospěšná činnost a láska
ke všem z něj brzy učinily velmi populárního a hluboce ctěného duchovního,
jak mezi pravoslavnými věřícími, tak i mezi obyvatelstvem jiného vyznání
v tehdejší Severovýchodní Číně. V roce 1925 mu byl udělen titul
biskupa Chan-kchouského. Jako biskup
pak pokračoval ve své aktivní misijní činnosti, zavedl úplné bohoslužby dle
typikonu a např. v Charbinu založil pravidelné Teologicko-filosofické
přednášky. Při své starosti o druhé však zcela zapomínal na sebe. Měl
dobrosrdečnou, prostou a společenskou povahou, v osobním životě byl vladyka
zcela skromný a nekonečně odříkavý člověk. V 1925 onemocněl angínou, ačkoli
nadále horlivě sloužil bohoslužby. I ve vysoké teplotě sloužil ještě na svátky
Povýšení svatého Kříže i Záštity Přesvaté Bohorodice, kdy s nemocným
hrdlem, jen šepotem promlouval ke své pastvě slovy plnými laskavého evangelního
poučení. Při jeho onemocnění angínou se však stalo, že když si proplachoval krk
kerosenem (tj. petrolejem, neboť takto se
angína dříve léčila), došlo u vladyky k otravě krve. 19. října byl u
něho lékař, který již jen zkonstatoval, že je třeba se co nejdříve vyzpovídat a
přijmout svaté tajiny, protože mnoho času nezbývá. Za vladykou poté přišly jeho
duchovní děti, vladyka se vyzpovídal u svého duchovníka otce Alexije, potom se
oblékl do nového podrjasniku, dal si na sebe epitrachil, učinil poklonu až do
země před svatými dary a přijal svaté Přijímání. Po přijetí svatých tajin se
světitel klidně posadil za stůl, aby mohl napsat svoji poslední vůli. V ní
vyzýval své duchovní děti, aby milovaly druh druha a prosil je, aby neopouštěly
sirotky v sirotčincích. Potom vladyka promluvil s každým, kdo byl
zrovna u něj, pro každého si našel laskavé a přívětivé slovo, a každého pak
požádal o odpuštění. V půl jedné v noci vladyka vstal, vložil na sebe
epitrachil a nárukávníky po optinském starci Amvrosijovi a začal konat zemní
poklony. Nahlas ještě pro sebe přečetl Kánon při odloučení duše od těla. Potom
řekl těm, co byli kolem něj shromážděni, co mu mají obléci, poprosil je, aby
byl pohřben podle mnišského bohoslužebného řádu a místo pamětní desky, aby mu
postavili obyčejný dubový kříž. Všichni měli v očích slzy. Děti se nahlas
modlily a prosily Boha, aby jim tu ještě vladyku nechal. V půl druhé ráno
vladyka ještě naposledy vstal, ale sotva se držel na nohách. Pak řekl: Půjdu umřít do chrámu! Všichni jej
prosili a přemlouvali, aby to nedělal. Vladyka potom znovu ulehl. Nakonec mu do
pravé ruky vložili kříž a ikonu, do levé zapálenou svíci. Za několik málo chvil
vladyka zesnul. Tak se završilo krátké, jen tříleté archijerejství služebníka
Božího, vladyky Jonáše, když zemřel v pouhých 37 letech. Při všech
posmrtných modlitbách věřící lid od svého milovaného pastýře neodcházel.
Všichni obyvatelé se přicházeli pomodlit do chrámu. V den svého pohřbu se
světitel zjevil ve snu desetiletému chlapci, který měl nemocné nohy a který
nemohl ani stát ani chodit, a řekl mu: Na,
na, vezmi si moje nohy, já je už nepotřebuji, a ty mně naopak dej ty své.
Chlapec se probudil, vstal na nohy, popošel ke dveřím do kuchyně a zakřičel: Maminko! Maminko! Otevři dveře! Potom
popsal osobu muže, který se mu zjevil. Všichni v něm rozpoznali zesnulého
vladyku Jonáše.
Pohřeb
světitele vedl arcibiskup Metoděj (Gerasimov) spolu s početným
duchovenstvem a na osm tisíc věřících, kteří se modlili v chrámu a
v jeho blízkosti. Pohřben byl vladyka Jonáš za oltářem v chrámu světitele
Innokentija ve městě Manzhouli. Emigranti z Manzhouli, kteří se později
usadili v San Francisku, se potom v letech 1994-1996 snažili najít
v Číně jeho ostatky a převézt je do USA. To se však nepodařilo uskutečnit.
Avšak světlá památka o životě, duchovních skutcích a zesnutí vladyky Jonáše
nikdy neuhasla. A ještě dnes, déle než devadesát let po jeho zesnutí, je
vladyka ctěn jako služebník Boží, který získal blahodať modlit se a přimlouvat
se za ty, kteří vzývají jeho jméno ve svých modlitbách.
Již
za několik let po jeho smrti vyšel zvláštní Sborník s životem vladyky
Jonáše, kde byly popsány rozličné způsoby jeho blahodatného zastání a pomoci na
základě jeho modliteb a přímluv. Jak je všeobecně známo, svatý Jonáš byl vždy
velmi ctěn zejména v ruském pravoslavném zahraničí.
13. září roku 1996 vydal Archijerejský sněm
Ruské pravoslavné církve v zahraničí usnesení, jímž bylo rozhodnuto o
kanonizaci světitele Jonáše Chan-Kchouského a jeho připočtení k zástupu
svatých. Samo svatořečení proběhlo 7. / 20. října 1996, v den jeho zesnutí
a zároveň v den jeho památky.
Modlitba ke
světiteli Jonáši, biskupu Chan-Kchouskému
Blažený
Jonáši, podivuhodný asketo a před Bohem za nás neustálý přímluvce! Byl jsi
poctěn hodností biskupa, ke Kristu jsi projevil podivuhodnou lásku a Jeho
blahodatí ses posilnil k práci a k askezi. Své pastvě i dětem jsi obětavě
sloužil, a proto, ještě přebývaje na zemi, měl jsi smělost a důvěru před Svatou
Trojicí.
Když
jsi však přijal zvěst od lékaře o svém nečekaném a blížícím se skonu, obrátil
ses s vírou a pokornou modlitbou k Pánu a přijal jsi Boží vůli.
Zarmoucený jsi byl jen pro svou pastvu, hlavně pro děti, a prosil jsi Pána, aby
je nezanechal osiřelé.
Nyní
se však utíkáme ke tvé horlivé záštitě i my a snažně tě prosíme: okem tvé
milosrdné lásky pohleď na nás hříšné, kteří od tebe žádáme pomoc, věrné podpoř
v horlivosti, ty, kdož se zhoubnými vášněmi bojují, v jejich zápase
posilni, lenivé pak k nápravě brzy pozdvihni.
A
všem nám společně pomáhej, abychom největší přikázání zachovali, jímž je
milovat druh druha, a vypros také, aby nás navštívila blahodať Ducha Svatého.
Dej, abychom všechna tvá ponaučení zachovávali a abychom tak i my byli
důstojnými dědici Kristova Království a spolu s tebou oslavovali Otce i
Syna i Svatého Ducha, na věky věkův. Amen.
Poznámky
pod čarou:
¹ Chan-kchou. Dnes tvoří toto kdysi
samostatné město spolu s dalšími třemi městy: Wu-čchang, Chan-kchou a Chan-jang
jednu velkou megapoli (kolem 10 mil
obyvatel), které nese název Wu-chan. Chan-kchou bylo po revoluci 1917 jedním
z center ruské emigrace. Rusové v tomto městě pobývali již od roku
1860.
² Ctih. Anatolij Mladší zvaný Optinský
(Potapov). Jeho památka je slavena 30. července / 12. srpna a v den sboru
Optinských starců 11. / 24. října.
³
Ctih. Josef Optinský (Litovkin). Jeho památka je slavena 9. / 22. května a v
den sboru Optinských starců 11. / 24. října.
⁴
Ruská duchovní misie v Pekingu. Církevně-politické zastoupení Ruské pravoslavné
církve a státu, které existovalo v Pekingu v období od 17. až do 20.
století.
⁵
Pekingská eparchie (čínsky 北京教区). Kanonické,
strukturální a teritoriálně-administrativní rozdělení Čínské pravoslavné
církve, která byla činná v letech 1902-1966. Po zesnutí biskupa
Pekingského a Čínského Vasilija Yao (+1962) nebyla jeho katedra již obsazena.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.