Ctihodný vyznavač Alexandr
Sanaksarský
památka
14. /. 27. srpna v den zesnutí, 5. / 18. září v den vyzdvižení jeho
svatých ostatků a
v den památky svatých nových mučedníků a vyznavačů ruských
Ctihodný
vyznavač Alexandr Sanaksarský (světským
jménem Georgij Andrejevič Urodov) se narodil 4. dubna roku 1882 ve vesnici
Nevežkino, v Čembarském újezdu Penzenské gubernie, v rodině zemědělce.
Už
jako mladý se stal poslušníkem v Sanaksarském monastýru¹ a 30. srpna 1911
zde byl postřižen na mnicha se jménem Alexandr, na památku blahověrného knížete
Alexandra Něvského. Zanedlouho byl rukopoložen i na jeromonacha.
Když
mu bylo třicet let, stal se ekonomem monastýru. V květnu 1915 zesnul
představený monastýru archimandrita Augustin a bratři na společném shromáždění
vybrali v tajném hlasování za svého představeného právě Alexandra. Brzy na
to mu světitel Kirill (Smirnov)², budoucí nový mučedník, udělil hodnost
igumena. V tom okamžiku mu bylo 33 let.
Jako
představený Sanaksarského monastýru však nepůsobil dlouho. Ze všech svých sil
se snažil navrátit monastýr k přísnému mnišskému typikonu, podle kterého
monastýr žil při ctihodném Theodorovi Sanaksarském³. Ne všem se však tento
způsob vedení monastýru líbil, jelikož duch té doby, který byl plný
bezbožnosti, anarchie a revoluce, pronikl i za monastýrské stěny. Duchovní
křeč, která zasáhla celou Rus, neminula ani tento monastýr. Část bratří začala
psát dopisy k archijereji a světské moci, a ačkoli se obvinění proti otci
Alexandrovi nepotvrdila, igumena Alexandra nakonec sesadili a zbavili jeho
hodnosti představeného. Zákonně zvoleného představeného igumena drželi o samotě
zamčeného v jeho kelii.
Když
vytrpěl pronásledování od lživých bratří v monastýru, přešel igumen
Alexandr potom do Kazaňské eparchie, kde ho jeho duchovní rádce a učitel
vladyka Kirill (Smirnov), v té době už metropolita Kazaňský, určil za
představeného Sedmijezerské poustevny Přesvaté Bohorodice⁴,
kde získal hodnost archimandrity.
V době,
kdy začalo svoji aktivitu tzv. Obnovlenecké
hnutí⁵,
archimandrita Alexandr aktivně proti tomuto proticírkevnímu nátlaku vystupoval.
Byl také proti tomu, aby se brali (kradli) z chrámů církevní cennosti, tak
jak to bylo dovoleno a uskutečňováno tehdejší bolševickou vládou a mocí.
Otevřeně odmítl platit daně za to, že využívá místnosti pod chrámem, a říkal,
že žádná vláda ani moc nemá právo brát peníze za monastýrské nemovitosti, které
patří monastýru. Našli se však falešní svědci, a to jak z duchovenstva, tak
i z řad laiků, čehož výsledkem bylo, že otec Alexandr byl roku 1928
uvězněn. Byl obviněn z antisovětské propagandy a agitace. Svoji vinu
nepřiznal. Byl uvězněn a umístněn do tzv. Soloveckého tábora zvláštního určení⁶,
na tři roky. Když se mu končila doba vězení, byl vysídlen na Ural. V roce
1938 pak mohl odcestovat do Kirovské oblasti, kde sloužil jako představený
chrámu ve vesnici Sobolevka. V tomto chrámu sloužil 26 let. Když i tento
chrám byl bolševiky nakonec uzavřen, zůstal žít v domě u chrámu a začal
pracovat jako dřevorubec v tzv. Lespromchozu (Lesní průmyslové družstvo).
Nadále však tajně sloužil jako kněz u sebe doma. Za duchovní pomocí se na něj
obraceli nejen obyvatelé vesnice, ale i lidé z celého okolí, měli jej
v úctě jako duchovného starce, který je prozíravý a umí pomoci
v jejich nouzi.
Po
dlouhou dobu byl ve skupině tzv. nevzpomínajících⁷.
Roku 1955 archimandrita Alexandr přijal volbu Patriarcha Alexije I.
(Simanského) a sjednotil se s Ruskou patriarší církví, jak o tom sám
napsal ve svém poslání představenému Kirovské eparchie, arcibiskupovi
Venjaminovi (Tichonickému), spolu s prosbou o mnišský pohřeb po svém
zesnutí. Archimandrita Alexandr pak zesnul v den svátku Vynášení
uctívaných dřev životodárného Kříže Pána (1./14. srpna) roku 1961. Byl pohřben
při shromáždění velkého počtu věřících a místo jeho pohřbení se stalo místem,
kam od té doby věřící chodili pro duchovní útěchu. Zachovalo se mnoho svědectví
o pomoci starce Alexandra různým věřícím jak za jeho života, tak po jeho
zesnutí.
Roku
2001 byly svaté ostatky starce Alexandra vyzdviženy ze země a nyní se nacházejí
v Sanaksarském monastýru. Po přenesení jeho svatých ostatků do monastýru
byl otec archimandrita připočten k zástupu svatých jako ctihodný vyznavač a byl zahrnut do Sboru svatých nových mučedníků a
vyznavačů ruských 20. století.
|
Svaté ostatky ctih. Alexandra v Sanaksarském monastýru |
__________________________________________________________________
¹
Sanaksarský monastýr v čest památky Narození Přesvaté Bohorodice
Založen
roku 1659, na levém břehu řeky Mokši, v blízkosti města Temnikova. Místo
pro monastýr věnoval dvořan Luka Evsjukov a pozval do něj ze Staro-kadomského
monastýru jeho prvního zakladatele a představeného ctih. Theodora (Ušakova).
²
Svt. Kirill (Smirnov), metropolita Kazaňský a Svijažský, nový mučedník
Zastřelen
20. listopadu 1937, spolu s metropolitou svt. Josifem (Petrovychem) a
biskupem svt. Evgenijem (Korbanovym). Památka 7. / 20. listopadu.
³
Ctihodný Theodor (Ušakov) Sanaksarský
Jeho
památka se slaví 19. února / 4. března v den zesnutí a 21. dubna/ 4.
května v den vyzdvižení svatých ostatků. Pocházel z dvořanského rodu.
Mnišství přijal v Alexandro-něvské lávře roku 1748, jeho mnišského
postřihu byla přítomna carevna Jelizaveta Petrovna (vládla 1741 – 1762);
postřih vykonal představený lávry arcibiskup Theodosij (Jankovskij),
Petrohradský a Šlisselburgský. Roku 1757 po vlastní prosbě odešel do Sárovské
poustevny, v roce 1764 byl ustanoven představeným Sanaksarského monastýru.
Zesnul roku 1791 a v roce 2004 byl připočten k zástupu svatých.
⁴
Sedmijezerská poustevna Přesvaté Bohorodice
Mužský
pravoslavný monastýr v Kazaňské eparchii severně od Kazaně,
v republice Tatarstán. Založena roku 1613 mnichem Evfimiem, který se sem
přestěhoval z Velikého Usťjugu a přinesl si s sebou ikonu Matky Boží,
která později získala pojmenování Sedmijezerská
a která roku 1654 zachránila místní obyvatelstvo od morové nákazy. Na
památku této události byla založena tradice každoroční pouti, která se koná 25
června /8. července ze Sedmijezerské poustevny do Kazaně. Roku 1928 byla poustevna
uzavřena a zničena, místo poustevny bylo využíváno zemědělským družstvem.
V roce 1996 bylo to, co z poustevny zůstalo (malý chrám sv. Evfimije
Velikého a svt. Tichona Zadonského) navráceno Církvi. V monastýru se dnes
nachází kopie ikony Matky Boží Sedmijezerské (originál se nachází
v Petro-pavlovské katedrále v Kazani) a ostatky ctih. Gabriela
(Zyrjanova) Sedmijezerského.
⁵ Obnovlenci, obnovlenectví
Tzv.
Obnovlenecký rozkol; jednalo se o hnutí, které vzniklo v Ruské pravoslavné
církvi po tzv. Říjnové revoluci roku 1917. Za svůj cíl si ustanovilo „obnovu a
reformu církve“, a to „novým demokratickým řízením“ a „modernizací bohoslužeb“.
Postavilo se proti tehdejšímu vedení Církve, proti svt. patriarchu Tichonovi,
přičemž byla oznámena plná podpora tehdejšímu novému režimu. Přes všechny své
snahy se hnutí kolem roku 1946 rozpadlo.
⁶
Solovecký tábor zvláštního určení
Za
sovětského Ruska v roce 1920 byl tento tábor založen na Soloveckých ostrovech
(Solovky - skupina ostrovů v Bílém moři. Ostrovy leží v Archangelské oblasti
Ruska.) Byl to jeden z největších nápravně pracovních táborů – tzv. Gulagů.
⁷
„Nevzpomínající“
Takto
byli neoficiálně nazýváni ti duchovní a věřící, kteří, když byla roku 1927
vydána tzv. Deklarace metropolity
Sergije, přestali při bohoslužbách vzpomínat metropolitu Sergije
(Stragorodského). Tzv. Deklarace metropolity Sergije z roku 1927 – přesněji
Prohlášení (Poselství) Zástupce Patriaršího Zastupitele, metropolity
nižegorodského Sergije a při něm dočasného Patriaršího Posvátného Synodu, o
vztahu Pravoslavné ruské církve k existující občanské vládě. Tato deklarace se
stala ranou pro Ruskou církev, byla to deklarace o loajálnosti k sovětské
vládě. V ní se Ruská církev zavázala k bezpodmínečné podpoře komunistického
režimu. Velké množství církevních hierarchů, duchovních a laiků s ní však
vyjádřilo ostrý nesouhlas.
|
fotografie otce archimandrity při práci v lese |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.