pátek 27. dubna 2018
Ctihodná
mučednice Tamara (Satsi)
(památka 18.
dubna / 1. května
a v den památky svatých nových mučedníků a vyznavačů ruských)
Ctihodná mučednice Tamara se narodila roku 1876 na
samotě Uustalo, volosti Kasti, Gapsalského újezdu Estonské gubernie,
v luteránské rodině rolníků Georga a Mari Satsi. Rodiče dali děvčátku
jméno Marie. Když bylo malé Marii 7 let, zemřela jí matka a zanedlouho i otec.
V roce 1886 se ve vesnici Marjamaa, vedle luteránské církevní obce, pod
kterou spadala i samota Uustalo, otevřela také pravoslavná církevní obec. A
tehdy mnozí z luteránů přijali pravoslavnou víru. Poté, co Marie ukončila
čtyři třídy vesnické školy, ve věku 12 let, vstoupila v roku 1888 do
domova pro dívky (sirotky) při ženském mnišském společenství v Jõhvi,
který byl založen v témže roce. V tomto domově se chovankyně učily
číst, psát a vyučovaly se zde také další předměty. Kromě toho se dívky učily ručním
pracem, ikonopisectví a umění zlaté výšivky. V roce 1892 se toto
společenství přeměnilo na monastýr Zesnutí Přesvaté Bohorodice
v Pjuchtica (Пюхтицкий монастырь - Kuremäe klooster) a první představenou
tohoto monastýru se stala igumenie Varvara (Blochina).
V roce 1895 vstoupila Marie Satsi, do té doby chovankyně
dívčího domova, do místního Monastýru a byla oblečena do černých šatů tj. do
podrjasniku; v listopadu téhož roku přijala apostolnik (apostolnik – ženská mnišská pokrývka hlavy,
která pokrývá ramena, hruď a záda, s volným místem pro obličej, a která
sahá až k pasu). V roce 1897 pak přijala tzv. rjasoforní mnišský postřih.
Roku 1898 se stala igumenie Varvara (Blochina)
nepřijatelnou pro kněžnu Jelizavetu Šachovskou, která žila na svém pozemku
poblíž monastýru, a byla arcibiskupem města Riga Arsenijem převedena do
Kazaňské eparchie. Igumenie Varvara nabídla některým z poslušnic možnost odjet
s ní, a do Kazaně s ní odjelo celkem 6 poslušnic, mezi nimi i Marie
Satsi.
Při svém pobytu v monastýru v Kazaňské eparchii,
Marie zpívala ve sboru a vyšívala v umělecké dílně. Igumenie Varvara zůstala
představenou tohoto kazaňského monastýru až do roku 1902, kdy byla
jmenována představenou Kozmoděmjanského monastýru Svaté Trojice. I Marie přešla
do tohoto monastýru, a své mnišské poslušenství tam vedla v chrámovém bohoslužebném
zpěvu a byla zde také písařkou. V lednu 1915 igumenie Varvara zemřela a nová
igumenie Alevtina (Toropova) poslušnici Marii charakterizovala takto (vyňato z monastýrských zpráv z roku 1916):
Je chování velmi dobrého, k poslušenství
(tj. pracem a povinnostem) ochotná a
velmi schopná. Takto, když prošla mnoholetou zkouškou poslušenství, Marie přijala
dne 19. července roku 1917 mnišský postřih se jménem Tamara. Postřih učinil
budoucí ctihodný mučedník, archimandrita Sergij (Zajcev), který byl za rok,
v září 1918, zastřelen rudoarmějci spolu s bratry monastýru Zesnutí
Přesvaté Bohorodice na hoře Zilantovo v Kazani (jeho památka je 28. srpna/ 10. září).
V roce 1918 do Kozmoděmjanského monastýru přijel
archimandrita Theodosij s rozhodnutím o jmenování monašky Tamary ekonomkou
Čeboksarského ženského mnišského společenství v čest Vladimirské ikony
Matky Boží, kde v té době vedlo mnišský život okolo 100 sester. Při tomto
monastýru byl do roku 1919 spravován i dívčí domov. V roce 1920 přijala
matka Tamara povinnosti představené zdejšího mnišského ženského společenství.
V těchto letech však nová vláda započala likvidaci a konfiskaci majetku
společenství, a takto se snažíla zlikvidovat i samo společenství a uzavřít jeho
chrámy. Monašky a sestry v Kristu se k nové vládě obrátily
následujícím dopisem:
My, níže
podepsané monašky, Vladimírské ženské obce, jelikož jsme se dozvěděli o záměru,
představitelů místní vlády a moci uzavřít chrám Vladimírské obce, dávnou
svatyni, která tu existuje od roku 1625, vyjadřujeme tímto svůj protest proti
tomuto záměru, který uráží naše křesťanské náboženské cítění. Tímto chceme
objasnit, že ze strany obce již byla přinesena oběť ustoupením místní moci
jednoho dřevěného chrámu a spolu s ním i obytných domů, kromě malého
dřevěného křídla našeho komplexu, který zůstal k potřebám sester. Proto
my, monašky a sestry Vladimírské obce, nemůžeme v žádném případě nyní
souhlasit s likvidací naší svatyně, ať už z jakéhokoli důvodu, kterým
se to nyní objasňuje. Proto Vás snažně prosíme, abyste nám zanechali poslední
kamenný chrám nedotknutelný, k čemuž se i podepisujeme.
Plnící
povinnosti představené obce a společenství matka Tamara a další (celke 56 podpisů).
V roce 1924 jmenoval vikární biskup Kazaňské
eparchie, vladyka Athanasij (Malinin), Vladimírskou mnišskou obec ve městě
Čeboksary samostatným monastýrem. Monaška Tamara byla jmenována představenou a
igumenií. Roku 1926 sovětská moc však monastýr uzavřela, nicméně nadále
pokračovala zdejší Vladimírská náboženská obec. V tomto roce podal místní
ředitel Čeboksarské školy žalobu k městské Radě sadů a zahrad na monašky, které
ještě zůstaly, s obviněním, že pasou svůj skot na pozemcích školy, které
byly údajně ze 75 % znehodnoceny. Byla vyčíslena škoda na pozemcích, které
dříve patřily monastýru, a žaloba na sesterstvo byla přijata. V lednu 1927
se Prezidium Čeboksarské městské rady usneslo takto: Považujíce za nutné, jak kvůli bytové krizi, která panuje ve městě, tak
i s ohledem na škodu na hospodářství bývalého ženského monastýru, náležícího
však nyní škole, dovolujeme si požádat NKVD, aby posoudil otázku o dalším
pobytu monašek v obytných místnostech bývalého monastýru. V té
době ve Vladimírské mnišské obci zůstávalo ještě 34 sester, které našly
útočiště a přežívaly v chrámu a strážnici při chrámu, a také v zemědělských
budovách bývalého monastýru: ve chlévě a kurníku, které byly předělány na malé domky.
V těžkých podmínkách takto přežívaly sestry až do roku 1930, kdy byl
definitivně uzavřen i poslední monastýrský chrám, a sestram nezbylo už nic než
odejít.
Po úplné likvidaci společenství se matka Tamara nastěhovala
ke své bývalé pomocnici při správě monastýru Anastasii Timofejevé, kterou znala
ještě z monastýru Pjuchtica. Ve třicátých letech pokračovala matka Tamara
ve svém modlitebním zápase, neustále četla Svaté písmo a duchovní literaturu a také
neustále pracovala v hospodářství.
V květnu roku 1941, když matka Tamara pásla
krávu, se s ní seznámil bývalý kněz Chudov, který pracoval jako strážný zemědělského
družstva Sadvintrest a který na ni nyní podal falešná obvinění pro její údajné antisovětské
projevy a názory. V noci 25. června provedli pracovníci NKVD domovní
prohlídku v domě, kde bydlela matka Tamara. Ta byla poté uvězněna ve
věznici města Čeboksarsk. Od 27. do 30. června probíhaly výslechy, při kterých matka
odmítala všechna obvinění.
Vyšetřovatel se neustále ptal, jak se matka Tamara
dostala z Estonska až do Čuvašska, neboť ji podezříval ze špionáže. Při
výslechu, který se konal 2. července, položil vyšetřovatel tuto otázku:
Jaké důvody
vás donutili odejít do monastýru?
Matka Tamara odpověděla:
Žádné důvody
ani jiné příčiny mne nedonutily odejít do monastýru, neboť do monastýru jsem
vstoupila sama z důvodu mého přání a touhy po spáse vlastní duše.
Při dalším výslechu dne 9. července ji vyšetřovatel
položil další otázku:
Potvrzujete
svědectví svědka Chudova o vaší kontrarevoluční pomluvě na život za sovětské vlády?
Matka Tamara odpověděla:
Toto potvrdit nemohu,
neboť jsem nikdy žádnou kontrarevoluční pomluvu o životě za sovětské vlády nikomu
nevyjadřovala, a se svědkem Chodovem jsem vedla rozhovor jen o knize
Dobrotoljubije, kterou si on prosil ke čtení.
14. července bylo ohlášeno ukončení šetření a byl
pronesen odsuzující rozsudek vazby podle stati 58, bodu 10, prvé části
Trestního zákoníku. Obviněná na to odpověděla, že si nic doplnit nepřeje. 25.
července Soudní senát pro trestní řízení Vrchního soudu Čuvašské ASSR vynesl
potvrzující rozsudek vazby, a igumenie Tamara byla předána soudu.
31. července se konalo soudní zasedání. V tento
den odsoudili igumenii Tamaru na 10 let odnětí svobody. Kasační stížnost
k Vrchnímu soudu SSSR o přezkoumání rozsudku byla projednána a rozsudek
byl přiznán zákonným.
Igumenie Tamara byla ve věku 65 let převezena do
nápravně-pracovní kolonie, nedaleko města Alatyr Čuvačšské ASSR. V této
kolonii pracovali vězni v lese a ve dřevozpracujícím průmyslu. Matka
Tamara zde v letech 1941 – 1942 přežila těžkou zimu.
V době války s Německem byla v této
kolonii zaznamenána kvůli hladu a nemocem masová úmrtnost uvězněných.
Igumenie Tamara zde nakonec zemřela, 1. května roku
1942, a příčinou zesnutí bylo podle zápisu o zesnutí srdeční příhoda. Ctihodná
matka Tamara byla pohřbena v neznámém hrobě na hřbitově této nápravně-pracovní
kolonie.
Dne 12. října roku 2007 byla na zasedání Posvátného
Synodu, pod předsednictvím Jeho Svatosti patriarchy Alexije II., igumenie
Tamara připočtena k Zástupu nových mučedníků a vyznavačů ruských.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.