Ctihodný Siluan Athoský
(památka 11. / 24.
září)
Ctihodný Siluan Athoský se narodil roku
1866 ve zbožné rodině rolníků Jana Antonova, která žila ve vesnici Šovskoje,
Šovské volosti¹ v rámci Lebedinského
újezdu² Tambovské gubernie. Narodil
se jako Simeon – rusky Semjon. Jeho rodiče byli pracovití, pokorní a mírní,
přirozeně moudří, třebaže nebyli vzdělaní. Jak později vzpomínal starec, velká
a družná rodina žila velmi chudě, přesto se ale nikdy nezříkala pomáhat
potřebným, i když se s nimi dělila o své poslední. Velmi rádi byli u nich
přijímáni poutníci. Otec s nimi vždy rozmlouval o Bohu a křesťanském
životě a právě tyto vyprávění a rozhovory měly velký vliv na vnímavou duši mladého
Simeona.
Od dětství Simeon pracoval spolu se
staršími příbuznými a práci se nikdy nevyhýbal, dle svých možností pomáhal otci
na poli a bratřím na stavbách na domech, které stavěli. To byl možná také důvod,
proč musel zanechat vesnickou školu, když se v ní vyučil, jak sám říkal, jen
"dvě zimy". Úsilí a touha po vědění a poznání byly vždy přímo vlastní
ctihodnému Siluanovi.
Život zbožné rodiny Antonových byl nerozdílně
spjat s chrámem, jehož návštěvy rozvinuly v Simeonovi od dětství
jemný cit zbožnosti a úcty před Božím slovem, vychovali jej v duchu
křesťanské pokory a ostatních ctností. V chrámu začínal chápat a rozumět
církevním knihám, učil se soustředěné modlitbě a byl pozorný ke čtení Životů
svatých. Za několik let, už skoro dospělý mladík, si tak zamiloval Pána, celou
svojí duší, že se zcela otevřeně rozhodl odejít do monastýru a tam přijmout
mnišský postřih. Jeho snaha se však nesetkala s otcovou podporou, který
trval na tom, aby syn nejprve vstoupil na vojenskou službu a až po ní aby
přijal rozhodnutí, kým se nakonec stane.
Simeon se podřídil rodičovskému slovu a
vrátil se k obyčejnému životu, bylo mu tehdy devatenáct let. Zbožný záměr
jej však brzy opustil a on, stejně jako i jiní jeho vrstevníci, se oddal svodům
světa. Mladý, krásný, silný a v té době skrze svou pracovitost už i bohatý
si začal užívat života a v halasném shonu světa postupně zapomínal na
počáteční Boží volání a výzvu k mnišské službě.
Pán jej však ubránil před ponořením se do
hloubky a propasti hříchu a znovu jej přizval k tomu, aby se vzdal světského
shonu a marnosti a aby vstoupil na cestu mnišství.
Stalo se, že jednou, když se vrátil domů z procházek,
usnul a v lehkém snu viděl sám sebe jakoby ze strany i spatřil, jak do něj
proniká páchnoucí had. Pocítil takové znechucení, až se probudil, a v tom okamžiku
uslyšel slova pronesená samou Přesvatou Bohorodicí: "Ty jsi spolknul ve snu hada a bylo ti to protivné, stejně tak i
mě je těžko dívat se na to, co děláš". Simeon si uvědomil své hříchy,
učinil z nich upřímné pokání před Pánem a děkoval Matce Boží, za její
k němu projevenou dobrotu. Simeon poté znovu pocítil přání zasvětit svůj
život Bohu.
Vojenskou službou prošel v Petrohradu.
Byl považován za svědomitého vojína s příkladným chováním, spolehlivého ve
službě a k ostatním bratrům ve zbrani, za což byl velmi oblíben. V armádě
se velkou měrou projevil jeho dar moudré rady, díky čemuž mnozí nalezli duševní
pokoj a štěstí. Z vojenské služby odcházel s hlubokým vědomím
kajícnosti, Simeon už tehdy nikdy nezapomínal na Boha. V tom čase se mu
ukázalo i místo jeho mnišského zápasu – Svatá Hora Athos³. Nedlouho před ukončením vojenské služby požádal Simeon o modlitbu
a požehnání svatého Jana Kronštadtského. Po ukončení služby pobyl Simeon doma
jen jeden týden. Shromáždil jen dary pro monastýr a věci nezbytné na cestu,
rozloučil se všemi a vydal se na Athos.
Na podzim roku 1892 ctihodný přicestoval na
Svatou Horu, kde byl přijat jako poslušník v Ruském monastýru sv. vlmč.
Pantelejmona⁴ v době největšího
rozkvětu tohoto monastýru. Život poslušníka v monastýru byl obyčejný,
prostý a v ničem výjimečný: z počátku dostal za úkol jako poslušník
v monastýru vykonávat těžkou práci na mlýně, kterou potom zaměnil za
pracnou činnost ekonoma ⁵, kdy se
staral o chod monastýrských dílen, potravinový sklad a ke konci života také o prodejní
obchůdek monastýru. Prošel si celou cestou počátečních mnišských zkoušek, až
byl v roce 1896 postřižen do mantije s mnišským jménem Siluan a v roce
1911 přijal také mnišskou schimu, zatímco si ponechal své předchozího mnišské
jméno. Mnich Siluan nebyl pod přímým duchovním vedením starce, ale stejně jako
i mnoho ostatních mnichů byl vychováván v duchovní tradici, společné
atmosféře pro mnichy Athosu, kdy své mnišství prožíval tak, jak to požaduje
mnohaletý způsob tamějšího života, čili v neustálé Ježíšově modlitbě, na
dlouhých bohoslužbách v chrámu, v půstu a bdění, při časté zpovědi a
přijímání Kristových tajin, čtení duchovních knih a práci.
Od prvního do posledního dne ctihodný
představoval zpodobnění dokonalého duchovního poslušenství. Prožil 46 let ve
společném mnišském spolužití. Ctihodný asketa nikdy nesměřoval k odchodu
do úplného uzavření se před světem (tzv. zátvoru) anebo života v
samotě pustiny, to totiž považoval za pomocné prostředky, nikoli za cíl
křesťanského života. Současně byl vzdálen všem světským zájmům. Přesto, že se neustále
nacházel uprostřed lidí, zachoval si mysl a srdce čisté od postranních
myšlenek, které očišťoval od vášní; celým svým životem utvrzoval ostatní
v tom, že právě to je sama nejkratší cesta ke spáse. Celý jeho život byl
naplněn modlitbou srdce až do velkých slz, výjimečný to nejvyšší duchovní zápas
lásky k Pánu.
Svt. Nikolaj Velimirović v jednom
článku o ctih. Siluanovi napsal: O tomto mnichovi je možno říci jen jedno:
sladká duše! Sladkost této duše jsem pocítil nejen já, ale každý poutník na
Svaté Hoře, který se s ním setkal. Siluan byl sice vysokým a velkým,
s velkou černou bradou, ale nebyl to jeho zevnějšek, který okamžitě získal
pozornost člověka. Většinou stačil jeden jediný rozhovor s ním, aby si ho
člověk zamiloval. "Pán nás
nevyslovitelně miluje", říkal každému otec Siluan. A při těchto
slovech se jeho oči vždy zaplnily slzami. Byly červené od slz. Ze všeho nejvíce
ale hovořil o lásce Boží k lidem. Když si mu někdo stěžoval na svůj
zármutek anebo těžkosti a pokušení, Siluan jej utěšoval a povzbuzoval ho slovy
o lásce Boží. "Pán zná, že strádáš,
ale jeho láska tě zahřeje, tak jako slunce zahřívá zemi. Neboj se, toto je pro
tvé blaho". On nebyl přísný k cizím hříchům nehledě na to, jak
velké byly. Hovořil o bezměrné lásce Boží k hříšníkovi a přiváděl tak hříšného
člověka k tomu, aby odsoudil nejprve sám sebe. "Kdybychom my přestali reptat na Boha, tak bychom ani nezačali
odsuzovat ani Jeho stvoření, především lidi", říkal Siluan a jeho oči
se naplnily slzami. "My však reptáme
na Něj, pro všechny těžkosti a útrapy života a potom odsuzujeme i Jeho
stvoření. My reptáme na Boha, protože necítíme jeho lásku. Takto stejně to bylo
i se mnou. Šel jsem jednou k monastýru Dafnion. Ztratil jsem cestu a
zabloudil v těžko prostupných keřích. Nebylo vidět už ani na cestu. Rozzlobil
jsem se. A především jsem se rozhněval na Boha a vykřikl jsem: Pane, cožpak to
nevidíš, že jsem zabloudil a ztratil se. Zachraň mne! A najednou jsem uslyšel
hlas: Jdi stále, po celou dobu po pravé straně! Duše se mi v těle zachvěla.
Nikde nikoho nebylo. Šel jsem po celou dobu po pravé straně, dokud jsem nevyšel
u Dafnionu. Celou noc jsem potom proplakal. Pocítil jsem tehdy živou přítomnost
Boha a zakusil Jeho lásku ke mně nedůstojnému. Od té doby jsem nedopustil, aby
bylo něco mezi mnou a láskou Boží ".⁶
Ctih. Paisij Svatohorec, ve svém vyprávění
o starci Tichonovi (Golenkovovi), napsal: Jen Bůh zná duchovní míru svatých.
Dokonce ani sami svatí jí neznali, neboť poměřovali jen své hříchy, a ne svoji
duchovní výši. Majíce před sebou toto pravidlo svatých, kteří nemilovali
lidskou chválu, staral jsem se ohraničit své vyprávění jen tím, že popíši to
nejnutnější. Věřím, že bude rád i otec Tichon a nebude si stěžovat, tak jako si
mu stěžoval starec Siluan, když otec Sofronij poprvé vydal jeho životopis ⁷. Tehdy se totiž starec Siluan zjevil
otci Tichonovi a řekl mu: Tento požehnaný
otec Sofronij napsal mnoho pochval na mou adresu. Já bych to však nechtěl.⁸
A nakonec sám archimandrita Sofronij
(Sacharov)⁹ takto popsal svého
duchovního učitele, v jeho pozdním období duchovního života: "Pokušení a těžkosti snášel s velikou
odvahou… Měl výjimečně silnou vůli, ale bez tvrdohlavosti a svéhlavosti;
prostota, svoboda, neohroženost a nebojácnost, spolu s pokorou a blahosklonností;
pokora a poslušnost – bez poníženosti a snahy zalíbit se lidem – to byl
skutečný člověk, Boží obraz a Jeho podoba."
24. (11.) září roku 1938 starec schimonach
Siluan mírně a v pokoji zesnul. Svým mnišským životem zjevil příklad
pokory, mírnosti a lásky k bližním. Padesát let po jeho zesnutí, roku 1987,
Posvátný synod Konstantinopolského patriarchátu přičetl blaženého starce k
zástupu svatých.
|
Hlava ctihodného Siluana Athoského |
¹ Volosť - (rusky во́лость) je jednotka
administrativně-teritoriálního dělení v Rusku, Lotyšsku, Estonsku a některých
dalších zemích.
² Újezd - někdejší
administrativní dělení Rusi, Moskevského knížectví Ruského impéria, původ sahá
do 13. století.
³Athos – Svatá Hora, z
řeckého Άγιο Όρος (Agion Óros) – je jeden ze tří poloostrovů na severořeckém
Chalkidiki. Nachází se zde mnišský stát tvořený dvaceti mužskými monastýry a
mnoha poustevnami.
⁴
Monastýr svatého velkomučedníka Pantelejmona
- řecky
- Μονή Αγίου Παντελεήμονος ruský monastýr na Svaté Hoře Athos
v Řecku, devatenáctý
v hierarchii svatohorských monastýrů. Monastýr se nachází na jihozápadním
pobřeží poloostrova Athos, mezi monastýry Xenofont a Simonos Petra.
⁵
Monastýrský ekonom – hospodář, mnišské poslušenství a
hodnost; ekonom se stará o hospodářský chod celého monastýru.
⁶ Člověk velké lásky – článek svt. biskupa Nikolaje
Velimiroviće o starci Siluanu Athoském, napsaný roku 1938.
⁷ Myšlena kniha – Starec Siluan – sepsaná otcem
Sofronijem (Sacharovem) a vydaná roku 1952 v Paříži.
⁸ Otcové svatohorci a
svatohorské historie.
Kniha ctihodného Paisija (Eznepidise) Svatohorce Kapitola – Otec Tichon.
⁹
Archimandrita Sofronij (Sacharov) 1896 – 1993. Schiarchimandrita,
učedník a životopisec ctih. Siluana Athoského, spisovatel duchovní literatury.
Zakladatel monastýru sv. Jana Křtitele ve vesnici Moldon (hrabství Essex
v Anglii).
|
Monastýr svatého velkomučedníka Pantelejmona |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.