Ctihodný Titus divotvůrce (IX. stol)
památka 2. / 15. dubna
Blažený
otec náš Titus, který si od mládí zamiloval Krista, znenáviděl marnosti světa a
svůj duchovní zápas, započal v kinovii¹.
Když
na sebe vzal mnišské sliby, s velkou trpělivostí, kráčel po strastiplné a
trnité cestě mnišského života, v monastýru Studion ².
Pro
velikou ctnost pokory a poslušnosti, kterých ctihodný Titus dosáhl, mu byla
udělena, skrze chirotonii, hodnost presbytera, pastýře duchovního stáda.
Naplněn
velkou láskou k bližním, sám sama zachovávajíce, od nejútlejšího věku v čistotě
jak duchovní, tak tělesné, zjevil se ctihodný Titus svým životem, jako anděl
Boží na zemi.
Pro
tento ctnostný život, se stal důstojným toho, že jej Bůh obdaroval, darem
činění mnoha zázraků. Proto mu bylo věřícími, dáno přízvisko divotvůrce.
Zářící
ctnostmi mnišského života, byl přitom také i neotřesitelným pilířem pravoslaví,
neboť horlivě bránil svatou Církev před útoky ikonoboreckých heretiků ³.
Důstojně
dokončil svou pozemskou cestu, dožil se vysokého věku a zesnul v pokoji. Svým
učedníkům, zanechal jako dědictví příklad svého svatého života, který se zjevil
živoucí ikonou, plnosti evangelních ctností.
_
¹
Kinovia – Κοινοβιος, tak se nazývá společný mnišský život. V monastýrech, kde
je kinoviální ústav, dostávají vše potřebné: jídlo, oblečení, obuv a ostatní od
monastýru, vše ostatní zůstává společné. Práce mnichů v monastýru není placena,
je nezištná, plody práce zcela náležejí monastýru. Všichni mniši v kinovii,
včetně představeného, nemají právo na vlastnictví, ani na vlastní majetek, včetně
práv z darů, dědictví atd. Představený kinovie bývá nazýván kinoviarch.
²
Monastýr svatého Jana Studion, Studijský monastýr, Η Μονή του Αγίου Ιωάννη του
Στουδίου, Μονή Στουδίου. Monastýr, se nacházel na pobřeží Marmarského moře,
blízko Konstantinopole, byl založen v polovině V. století byzantským konzulem
jménem Studiosem, který do Konstantinopole dorazil z Říma. Tento slavný
monastýr, zasvěcený památce svatého Jana Křtitele, byl obýván mnoha významnými
askety zbožnosti, kteří prosluli odvážným odporem proti ikonoborectví a přísným
mnišským ústavem (souborem pravidel) tzv. Studijským ústavem, který se jako
velmi dobrý a prospěšný mnišskému životu, rozšířil i do dalších monastýrů.
³
Ikonoborecká hereze vznikla na počátku VIII. století, jedním z jejích obhájců a
zakladatelů, byl Konstantin, biskup z Nacolie, ve Frygii. Ikonoborci, nerozumně
mísili úctu k ikonám s modloslužbou, chtěli vytrvalým a krutým pronásledováním
této úcty k ikonám, zničit i všeobecnou úctu v Pravoslavné Církvi.
Nejhorlivějšími obránci obrazoborectví byli císaři Leon III. Syrský (v letech
717 až 741) a Konstantin V. Kopronymos (v letech 741 až 775). Tato hereze byla
odsouzena na 7. Všeobecném sněmu, který se konal v roce 787 v Nikáji.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.